Gemeenteblad van IJsselstein
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
IJsselstein | Gemeenteblad 2024, 263454 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
IJsselstein | Gemeenteblad 2024, 263454 | beleidsregel |
Beleidsregel ontheffingen sluitingsuur openbare inrichtingen gemeente IJsselstein 2024
Voor horecabedrijven in de gemeente (de zogenoemde ‘openbare inrichtingen’) gelden regels voor openings- en sluitingstijden. Die staan in de Algemene plaatselijke verordening (APV) van de gemeente en ook in individuele vergunningen van deze bedrijven.
Van deze tijden is een tijdelijke afwijking (ontheffing) mogelijk. Dit stuk gaat over hoe deze bevoegdheden in de praktijk wordt toegepast.
Sluitingstijden hebben een functie. Ze zorgen er voor dat gedurende de nachtelijke uren geen horeca-activiteiten plaatsvinden. Van omwonenden van horecabedrijven wordt altijd enige flexibiliteit verwacht, maar het waarborgen van de nachtrust is wel belangrijk.
Horeca-activiteiten bezorgen zowel plezier als overlast. Die overlast komt van de bezoekers (in- en uitlopen, rondhangen op straat, roken, (hard) praten/zingen, eten, afval op straat) maar ook vanuit de bedrijven zelf (muziekgeluid en stemgeluiden).
Als burgemeester moet ik bij het verlenen van vergunningen en ontheffingen voor horecabedrijven een balans vinden tussen het bedrijfsbelang van de ondernemer en een goede woon- en leefomgeving rondom die bedrijven.
Vertrekpunt: een ontheffing is een uitzondering, geen automatisme
Een ontheffing is een uitzondering op een verbod en wordt als uitgangspunt daarom niet verleend, tenzij er redenen zijn om dit wel te doen.
Dat betekent dat bij het verlenen van een ontheffing een zwaardere motiveringsplicht geldt dan bij een weigering. Een weigering moet natuurlijk ook worden onderbouwd, maar daarbij gelden gelet op het voorgaande vertrekpunt minder strenge eisen dan bij een verlening.
Het gaat er in de kern om dat ik als burgemeester bij het verlenen van een ontheffing het vertrouwen moet hebben dat daardoor geen onredelijke inbreuk wordt gemaakt op de belangen die in artikel 1:8 APV worden genoemd.
De nadelige gevolgen van een ontheffing - voor de omgeving - mogen niet onevenredig zijn in verhouding met het beoogde doel van dat besluit, het faciliteren van de ondernemer. Dat is het toepassen van het evenredigheidsbeginsel (artikel 3:4, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht).
Na sluiting van de horeca is het de bedoeling dat de bezoekers naar huis gaan. Als de mogelijkheid wordt geboden om nog eten te kopen, wordt daardoor juist gestimuleerd dat bezoekers niet naar huis gaan maar in de omgeving blijven met alle overlast die daar bij hoort. Dat is beleidsmatig niet gewenst. Aangezien er enkel in de binnenstad sprake is van zowel horeca als het aanbieden van eten is deze bepaling alleen geldig voor de binnenstad van IJsselstein. De binnenstad wordt begrensd door de stadsgracht.
Ook gedurende de reguliere openingstijden gelden er regels. Die zijn er op gericht om de overlast voor de omgeving te beperken. Dat vraagt van ondernemers dat ze zich aan de geldende wet- en regelgeving (o.a. geluidsnormen en sluitingstijden) houden en aan de voorschriften van verleende vergunningen en ontheffingen.
Als daar in de praktijk problemen mee zijn (geen goed naleefgedrag en/of geen coöperatieve houding) dan worden de sluitingstijden niet verlengd. Als naleving binnen de reguliere exploitatie al niet lukt, dan is het aannemelijk dat dat ook niet lukt bij een verlenging van de sluitingstijd.
Een horecabedrijf waar gedurende een periode van drie maanden geen problemen zijn geconstateerd, kan in principe weer in aanmerking komen voor een ontheffing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-263454.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.