Gemeenteblad van Assen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Assen | Gemeenteblad 2024, 263339 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Assen | Gemeenteblad 2024, 263339 | verkeersbesluit of -mededeling |
Tijdelijke afsluiting Beilerstraat
Burgemeester en wethouders van Assen
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Gemeente Assen wil de fietsroute op de Beilerstraat verbeteren. De gemeente is van plan om de Beilerstraat in zijn geheel als 30 km/uur weg aan te duiden en in te richten. De hoofdrijbaan wordt ingericht als een fietsstraat en ook de parallelweg wordt opnieuw ingericht. Ook is het plan om het doorgaande verkeer op de Beilerstraat te weren. Daarmee wordt de fietsroute veiliger en de leefbaarheid verbeterd. Om de effecten van de plannen goed in beeld te krijgen, wordt eerst een pilot gestart voor het afsluiten van de Beilerstraat voor het doorgaande verkeer.
Verbeteren fietsroute Beilerstraat
Gemeente Assen wil de fietsroute op de Beilerstraat verbeteren. De Beilerstraat is een belangrijke route voor de fietsers vanaf Beilen, Hooghalen en de bedrijventerreinen Assen-Zuid, Korenmaat en Schepersmaat naar het centrum en vice versa. De Beilerstraat is ook een belangrijke fietsroute voor bewoners en bedrijven in de wijk Centrum-Zuid.
In de huidige situatie is de Beilerstraat vanaf de Zuidersingel tot aan de Sparrenlaan als een 30 km/uur weg ingericht, met gelijkwaardige kruispunten. De verharding bestaat uit straatstenen. Fietsers maken hier gebruik van de rijbaan en rijden gemengd met het gemotoriseerde verkeer.
Vanaf de Sparrenlaan tot aan de Europaweg-Zuid is er een parallelweg aanwezig voor de ontsluiting van de woningen. De fietsers maken daarbij ook gebruik van deze parallelweg. Vanaf de Sparrenlaan tot aan de Europaweg-Zuid is de hoofdrijbaan een 50 km/uur weg, met voorrang en een asfaltverharding.
Het doel is om de Beilerstraat veiliger, comfortabeler en aantrekkelijker te maken voor het fietsverkeer. En om de leefbaarheid in de straat te verbeteren. Dit wordt bereikt door de Beilerstraat in zijn geheel als een 30 km/uur zone aan te duiden en in te richten. De intensiteit van het gemotoriseerde verkeer wordt verlaagd en de hoofdrijbaan wordt primair ingericht voor het fietsverkeer, waarbij de auto te gast is.
De Beilerstraat wordt autoluwer gemaakt door het doorgaande verkeer te weren. Het plan daarvoor is om verwijderbare fietspaaltjes te plaatsen op de rijbaan, direct ten noorden van de aansluiting met de GGZ en ten zuiden van de woning met huisnummer 84. Fietsverkeer en bromfietsverkeer kan de afsluiting passeren. Hulpdiensten, de reiniging en de gladheidsbestrijding kunnen de paaltjes ook passeren, door deze met een speciale sleutel uit te nemen. Het gemotoriseerde verkeer kan de afsluiting niet passeren. De Beilerstraat blijft bereikbaar voor bestemmingsverkeer, maar is niet meer beschikbaar voor het doorgaande verkeer tussen de Europaweg-Zuid en de Port Natalweg.
De Beilerstraat wordt vanaf de Sparrenlaan tot aan de aansluiting met de voormalige Marechausseekazerne ingericht als een fietsstraat. De fietsstraat is ingericht voor de fietsers, de auto’s zijn hierbij te gast op de rijbaan. Dit wegvak krijgt een 30 km/uur regime. Met verkeersplateaus bij de kruispunten en aansluitingen, wordt de snelheid van het gemotoriseerde verkeer beperkt. Bij een fietsstraat is de voorrang van toepassing, om fietsers een vlotte doorstroming te bieden. Kruisend verkeer vanaf de zijwegen moet voorrang verlenen aan het (fiets)verkeer op de fietsstraat. Dit wordt uitgevoerd met inritconstructies.
De parallelweg wordt heringericht. De wegvakken blijven gehandhaafd om de woningen aan te sluiten op de rijbaan. Er zijn ook wegvakken bij die als groene berm worden ingericht. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan een meer klimaatadaptieve straat.
Bovenstaande plannen zijn gepresenteerd aan de omwonenden op maandag 6 mei 2024. De omwonenden waren vooral bezorgd over de effecten van de afsluiting van de Beilerstraat voor het doorgaande verkeer. De omwonenden waren benieuwd naar de effecten van de verkeersstromen op andere wegen. Ze vroegen zich af of een afname van het verkeer op de Beilerstraat ertoe zou leiden dat wegen zoals de Port Natalweg, Plataanweg, Dr. Nassaulaan of Zuidersingel drukker zouden worden.
Om deze effecten goed te kunnen bestuderen zijn er verkeerstellingen gehouden in het studiegebied, en zijn er berekeningen gemaakt met een verkeersmodel.
Ook is besloten eerst een een pilot te houden met de tijdelijke afsluiting voor het doorgaande verkeer. De pilot geldt voor een periode van 2 maanden. De pilot betreft alleen het plaatsen van fietspaaltjes in de rijbaan, om daarmee het doorgaande verkeer te weren. Bij deze pilot worden niet alle onderdelen van het oorspronkelijke plan uitgevoerd, omdat die betrekking hebben op de herinrichting van de wegen. De herinrichting van het zuidelijke deel van de Beilerstraat tot 30 km/uur gebied en fietsstraat wordt niet uitgevoerd in de pilot. Ook de herinrichting van de parallelweg wordt in de pilot niet uitgevoerd. Fietsers en bromfietsers kunnen de fietspaaltjes passeren. Ook hulpdiensten, de gladheidsbestrijding en de reiniging kunnen met een speciale sleutel de fietspaaltjes uitnemen en de afsluiting passeren.
Voor de pilot van de tijdelijke afsluiting zijn de volgende afwegingen gemaakt:
Om het gemotoriseerde verkeer op de Beilerstraat te verminderen, wordt een geslotenverklaring ingevoerd, direct ten noorden van de aansluiting met het GGZ-terrein;Deze geslotenverklaring wordt aangegeven met de verkeersborden C12 (gesloten voor alle motorvoertuigen). De rijbaan voor het gemotoriseerde verkeer wordt met watergevulde barrières versmald tot 3,5 meter. In het midden van de rijbaan worden fietspaaltjes geplaatst. Deze fietspaaltjes zijn uitneembaar, zodat hulpdiensten er in geval van nood langs kunnen;Deze geslotenverklaring houdt in dat het gemotoriseerde verkeer er niet langs mag. Alleen voetgangers, fietsers en bromfietsers mogen deze afsluiting passeren;De geslotenverklaring mag gepasseerd worden door hulpdiensten; daarvoor dienen de fietspaaltjes door hen te worden uitgenomen. Revalidatiecentrum Boshof, GGZ en WZA blijven voor de hulpdiensten bereikbaar vanaf de richting Port Natalweg of vanaf de richting Europaweg-Zuid;Woningen en bedrijven ten zuiden van de geslotenverklaring zijn bereikbaar vanaf de Europaweg-Zuid, niet meer vanaf de noordzijde vanaf de Port Natalweg. De GGZ is daarmee voor het gemotoriseerde verkeer bereikbaar vanaf de Europaweg-Zuid;Woningen en bedrijven ten noorden van de gesloten verklaring zijn bereikbaar vanaf de richting Port Natalweg, niet meer vanaf de Europaweg-Zuid. Revalidatiecentrum Boshof is daarmee bereikbaar vanaf de richting Port Natalweg en het noordelijke deel van de Beilerstraat;Door de geslotenverklaring neemt de intensiteit van het gemotoriseerde verkeer af op de route van de Beilerstraat. Ten zuiden van de afsluiting daalt de intensiteit van 2900 motorvoertuigen per etmaal naar circa 1000 motorvoertuigen per etmaal nabij de Sparrenlaan, en 1500 motorvoertuigen per etmaal ten zuiden van de aansluiting Juniperusplantsoen. Ten noorden van de afsluiting tot aan de aansluiting van Boshof daalt de intensiteit van 2000 naar circa 100 motorvoertuigen per etmaal. Daar worden nog een paar woningen door de Beilerstraat ontsloten. Op de Beilerstraat, tussen de Bosstraat en Port Natalweg, daalt de intensiteit van 3400 naar circa 2400 motorvoertuigen. Op de Port Natalweg neemt de intensiteit naar verwachting toe van 1500 naar 2100 motorvoertuigen per etmaal. De buurt Centrum Zuid zal meer in oostelijke richting naar de Europaweg-Zuid rijden, en niet meer via de Beilerstraat naar de Europaweg-Zuid. Ook op de Dr. Nassaulaan en Hoofdlaan wordt een toename van het verkeer verwacht.
MaatregelenOm de tijdelijke afsluiting van de Beilerstraat te realiseren worden de volgende verkeersborden geplaatst en verkeerstekens aangebracht:Bij de afsluiting voor het doorgaande verkeer, ten noorden van de aansluiting GGZ, de borden C12 “gesloten voor alle motorvoertuigen” en een uitneembare rood-witte fietspaal;Gele doorgetrokken lijn van 15 m lengte, vóór de uitneembare fietspaal, zowel aan de noord- als aan de zuidzijde;Ten noorden van de aansluiting Sparrenlaan, op de Beilerstraat het bord L8 “doodlopende weg”, met onderbord “uitgezonderd fietsers en bromfietsers” (dit bord is niet besluitplichtig);Ten zuiden van de aansluiting Port Natalweg, op de Beilerstraat het bord L8 “doodlopende weg”, “uitgezonderd fietsers en bromfietsers” (dit bord is niet besluitplichtig). Deze maatregelen staan weergegeven in de bijgevoegde situatietekening, getiteld “tijdelijke afsluiting Beilerstraat”.
BelangenafwegingOverwegende het bepaalde in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 wordt dit verkeersbesluit genomen in het belang van de veiligheid van de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg. Ook wordt dit verkeersbesluit genomen om de leefbaarheid van de buurt te waarborgen en waar mogelijk te verbeteren. Met de afsluiting voor het doorgaande verkeer zullen de verkeersstromen in het gebied wijzigen. Met verkeerstellingen en een verkeersmodel zijn de effecten bepaald voor wegen rondom de Beilerstraat. Uit de resultaten blijkt dat meer wegen autoluwer worden, zoals ook de Beilerstraat, ten noorden van de parallelweg. De Port Natalweg wordt mogelijk drukker, evenals de Hoofdlaan. Verwachting is dat de Europaweg-Zuid en Overcingellaan meer gebruikt gaat worden voor het verkeer met bestemming Centrum. Deze weg heeft daarvoor ook de functie en is daarvoor ingericht. Doel van de pilot en de tijdelijke afsluiting is, om de effecten goed meetbaar te maken, en op basis daarvan besluiten te nemen over een definitieve herinrichting.
Wet- en regelgevingBurgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan de teammanager Ruimte. Voor bovengenoemde verkeersmaatregelen moet een verkeersbesluit worden genomen, op basis van artikel 15 van de WVW 1994 en de nadere voorschriften van artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW). Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de eenheidschef van de politie Noord Nederland. Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
Dit besluit treedt in werking vanaf maandag 30 september 2024. Dit besluit wordt gepubliceerd op dinsdag 25 juni 2024. Iedere belanghebbende die het met dit besluit niet eens is kan daartegen binnen zes weken na de datum van openbare bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Deze dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van de gemeente Assen, Postbus 30018, 9400 RA Assen. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval: - uw naam, adres en telefoonnummer; - de datum waarop u het bezwaar indient; - het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee); - waarom u het niet eens bent met het besluit; - uw handtekening.
Bij de Voorzieningenrechter van de Afdeling Bestuursrecht van de Rechtbank Noord-Nederland, Postbus 150, 9700 AD Groningen, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Zo’n verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-263339.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.