Verkeersbesluit rotonde Slimme Watering / 's-Gravelandseweg

Kenmerk: 24BW000151

 

 

Burgemeester en Wethouders van Schiedam,

  •  

Gelet op:

 

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • “het besluit van burgemeester en wethouders van 12 december 2023”, waarin deze het nemen van besluiten zoals bedoeld in artikel 18 van de Wegenverkeerswet, mandateren aan de manager Ruimtelijke Ordening en Beleid;

  • De maatregel wordt genomen op basis van de belangen van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (later te noemen WVW 1994)

  • In het algemeen belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge maatregelen op een weg of wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen, indien de maatregelen leiden tot beperking van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW), dat het plaatsen of verwijderen van borden model A01, B06 en G11 van Bijlage 1 van het Regelement verkeersregels en Verkeerstekens (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 onder b van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW), dat het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens op de weg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en Verkeerstekens (hierna RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie Rijnmond.

 

  •  

  •  

  •  

  • Overwegende dat:

  •  

- de ‘s-Gravelandseweg, de Zwaluwlaan, de Slimme Watering en de daarlangs in hetzelfde tracé gelegen fietspaden en trottoirs, het Windas en de Ringvaart, gelegen zijn binnen de bebouwde kom en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Schiedam;

- de ‘s-Gravelandseweg, de Zwaluwlaan en de Slimme Watering, alsmede de fiets- en voetpaden, overgaan in een kruising van wegen, in de vorm van een rotonde;

- aan de oost- en zuidzijde, op de toe leidende wegen, direct bij de rotonde, gecombineerde oversteekplaatsen zijn gerealiseerd voor fietsers en voetgangers en aan de westzijde een oversteek voor voetgangers;

- de voetgangers en de fietsers op deze oversteekplaatsen voorrang hebben op de overige bestuurders, die naderen over de toe leidende wegen;

- deze voorrangsregeling op de rotonde, conform de richtlijnen van het CROW (kenniscentrum voor weginrichting) is;

- bestuurders die de rotonde naderen, vanaf de ‘s-Gravelandseweg en bestuurders die de rotonde verlaten, in de richting van de ‘s-Gravelandseweg, voorrang dienen te verlenen aan de fietsers, die de ‘s-Gravelandseweg oversteken;

- ten oosten van de fietsoversteekplaats, in het tracé van de rotonde, voor de voetgangers, een voetgangersoversteekplaats (zebra), is gerealiseerd;

- deze is aangelegd conform de eisen van het CROW;

- bestuurders die de voetgangersoversteekplaats naderen, de voetgangers of bestuurders van gehandicaptenvoertuigen, die kenbaar maken dat zij willen oversteken of reeds oversteken, voor dienen te laten gaan;

- bestuurders die de rotonde via de rijbaan naderen, komend vanaf de ‘s-Gravelandseweg en gaande in de richting van de rotonde, met name in de avondspits, regelmatig in een lange wachtrij staan voor de rotonde;

- de wachtrij wordt veroorzaakt door de voorrangssituatie op de rotonde;

- uit onderzoek blijkt, dat deze wachtrij aanzienlijk vermindert, indien het autoverkeer geen voorrang behoeft te verlenen aan fietsers, die via het kruisende fietspad op de rotonde, de ’s Gravelandsweg oversteken;

- de oostelijke toevoerweg, de ’s-Gravelandseweg, in de avonduren zwaarder wordt belast dan de overige toevoerwegen;

- dit er ook toe leidt, dat het openbaar busvervoer, dat via de ‘s-Gravelandseweg naar Schiedam noord rijdt en aan moet sluiten in de wachtrij, zich niet kan houden aan de in de dienstregeling vastgelegde rijtijden;

- overstekende fietsers in Schiedam, in de regel voorrang hebben op het verkeer op autorijbanen op rotondes, binnen de bebouwde kom, conform de richtlijnen van het CROW, waardoor fietsers ook verwachten voorrang te hebben op deze locatie;

- het uit oogpunt van veiligheid daarom niet wenselijk is, het autoverkeer hier voorrang te verlenen boven overstekende fietsers;

- dit de oversteekbaarheid op de rotonde, voor fietsers, ernstig zou verminderen en de kans op ernstige conflicten zou vergroten;

- er op deze rotonde, in de huidige voorrangssituatie, al meerdere ongevallen zijn gebeurd, waarbij fietsers zijn betrokken;

- er voor de fietsers acceptabele alternatieve fietsroutes zijn;

- het huidige fietspad, ten noorden van de Slimme Watering, tussen de Gaarden en de Zwaluwlaan wordt verbreed en daarmee geschikt wordt gemaakt voor gebruik in 2 richtingen;

- fietsers uit oostelijke richting, na verwijderen van de oostelijke oversteek, daardoor niet om hoeven te rijden;

- fietsers uit zuidelijke richting, via een omleidingsroute over de straat “Het Windas” (hierna: Het Windas), gebruik kunnen maken van de tunnel onder de ’s-Gravelandseweg, op circa 200 meter ten oosten van de oversteek;

- deze fietsroutes als alternatief, bij het aanpassen van de situatie, duidelijk worden gemarkeerd, door middel van omleidingsborden;

- afhankelijk van herkomst en bestemming van het fietsverkeer, de maximale omfietsroute, via de tunnel, circa 435 meter of anderhalve minuut extra reistijd is;

- deze route een redelijk alternatief is, welke nagenoeg conflictvrij kan worden bereden;

- het daarom gewenst is, de fietsoversteek, gesitueerd op de ‘s-Gravelandseweg, aan de oostzijde van de rotonde, op het kruispunt van de ’s-Gravelandseweg met de Zwaluwlaan en de Slimme Watering af te sluiten voor bestuurders, die gebruik dienen te maken van het fietspad, alsmede het af- en toevoerende fietspad en de oversteekplaats te verwijderen;

- het verwijderen van deze oversteekplaats is opgenomen in de, door de gemeenteraad van Schiedam vastgestelde, Mobiliteitsvisie;

- voor voetgangers, die via de “oostelijke oversteek”, de ‘s-Gravelandseweg oversteken, een redelijk alternatief voor handen is;

- voetgangers gebruik kunnen maken van de oversteekplaats aan de zuid- en westzijde van de rotonde;

- deze oversteekplaatsen zijn aangelegd conform de geldende eisen;

- door de lagere verkeersbelasting op de Zwaluwlaan de kans op conflicten op de zuidelijke oversteekplaats lager is;

- afhankelijk van herkomst en bestemming, de maximale omloopafstand voor voetgangers via de zuidelijke- en westelijke oversteek, circa 100 meter of twee minuten extra reistijd is;

- het daarom wenselijk is, om de oostelijke voetgangersoversteekplaats

(zebrapad) en het af- en toevoerende voetpad, af te sluiten en te verwijderen;

- door de maatregelen gewaarborgd wordt, dat de vrijheid en de veiligheid van het verkeer behouden blijft, als bedoeld in artikel 2 van de Wegenverkeerwet 1994;

- het Windas is aangewezen als verplicht fietspad en vanaf de aansluiting met de Ringvaart tot circa 20 meter ten noorden van huisnr. 13, ook als straat toegankelijk is voor overige verkeersdeelnemers;

- door de menging van verkeersdeelnemers, met de fietser als hoofdgebruiker, het betreffende deel van het Windas is aangewezen als zogenaamde “fietsstraat”;

- er op het deel van het Windas, dat is aangewezen als fietsstraat, geen verdere snelheidsaanduidingen staan en hier dus momenteel een maximumsnelheid van 50 km/u geldt, conform artikel 20, sub a van het Reglement voor Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

- het Windas een verblijfsfunctie heeft voor de daaraan gelegen woningen;

- het aantal fietsers, dat gebruik zal maken van het Windas toe zal nemen, als gevolg van het verwijderen van de oversteek op de ’s-Gravelandseweg bij de rotonde;

- de toename in het aantal (elektrische) fietsers, in combinatie met de huidige maximumsnelheid van 50 km/u, voor het gemotoriseerd verkeer de kans vergroot op het ontstaan van ongevallen;

- door de wettelijke maximumsnelheid (50 kilometer per uur), de verblijfsfunctie van de weg verslechterd;

- het daarom gewenst is, op het Windas, vanaf de aansluiting met de Ringvaart tot circa 20 meter ten noorden van huisnr. 13, een maximale snelheid van 30 km/u in te stellen.

 

  •  

Nemen, gelet op het voorgaand, het volgende:

  •  

Besluit:

- de oversteek voor fietsers en voetgangers op de ’s-Gravelandseweg, aan de oostzijde van de rotonde op het kruispunt van de ’s-Gravelandsweg met de Zwaluwlaan en de Slimme Watering, alsmede de af- en toevoerende fiets- en voetpaden, te verwijderen, door het verwijderen van de verharding, de voetgangersoversteekplaats als bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990, de haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 en de borden model B06 en G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

- het fietspad gelegen ten noorden van de Slimme Watering, tussen de Gaarden en de Zwaluwlaan, te verbreden en aan te wijzen als fietspad, dat gebruikt kan worden in beide rijrichtingen, door het plaatsen van borden model G11 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- op het deel van het Windas, vanaf de aansluiting met de Ringvaart tot circa 20 meter ten noorden van huisnr. 13, een maximumsnelheid in te stellen van 30 km/u, door het plaatsen van borden model A01-30zb en A01-30ze van Bijlage 1 van het RVV 1990.

 

  •  

Bezwaar:

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Schiedam, Postbus 1501, 3100 EA Schiedam, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten.

  •  

  •  

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend, kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Rotterdam , sector bestuursrecht, Postbus 50950, 3007 BL Rotterdam, vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

  •  

burgemeester en wethouders van Schiedam,

namens dezen,

manager Ruimtelijke Ontwikkeling en Beleid

  •  

  •  

mr. P.J. Dullaart

  •  

  •  

Naar boven