Gemeenteblad van Gorinchem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gorinchem | Gemeenteblad 2024, 256963 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gorinchem | Gemeenteblad 2024, 256963 | beleidsregel |
Handboek tijdelijke verkeersmaatregelen
In Gorinchem neemt het aantal tijdelijke verkeersmaatregelen toe. Dit komt zowel door extra (weg)werkzaamheden als evenementen waarvoor wegafsluitingen en omleidingen nodig zijn. Dit vergt coördinatie en afstemming om de bereikbaarheid van woningen, bedrijven, voorzieningen en hulpdiensten in Gorinchem te garanderen en onnodige hinder voor weggebruikers te voorkomen. Ook worden er steeds hogere eisen aan goede wegafsluitingen en een veilige werklocatie gesteld. Dit document is bedoeld als leidraad en hulpmiddel om goed gecoördineerd en veilig op, aan en naast de weg te kunnen werken of een evenement te organiseren.
Een tweede doel van dit handboek is om het aanvraagproces van tijdelijke verkeersmaatregelen (TVM) te beschrijven en verantwoordelijkheden te duiden.
Gorinchem ontwikkelt zich in een hoog tempo. In de stad wordt gebouwd, wegen worden getransformeerd en de ondergrondse infrastructuur wordt gemoderniseerd. Deze opgaven vragen om tijdelijke verkeersmaatregelen (TVM) om te zorgen dat het verkeer veilig kan blijven rijden door en rond Gorinchem. Er is behoefte aan een document waarin de landelijke eisen, normen en richtlijnen inzake verkeersmaatregelen (CROW 96b) zijn vertaald naar de lokale Gorinchemse situatie. Dit document geeft het proces en de maatwerk normen en eisen weer die van toepassing zijn in onze gemeente.
Achtereenvolgens wordt beschreven:
In de huidige situatie zijn Melvin, RegioRegie en het hulpdienstenoverleg de belangrijkste hulpmiddelen om inzicht te krijgen in (geplande) activiteiten op of aan de weg.
In de online applicatie Melvin (Melden van Verstoringen in de Infrastructuur in Nederland) kunnen tijdelijke verkeersmaatregelen door alle wegbeheerders worden ingevoerd. In onze regio maken de meeste wegbeheerders hier gebruik van. Het gaat hierbij zowel om werkzaamheden op korte als de lange termijn, waardoor er een compleet overzicht is. Op dit moment worden door de operationeel beleidsmedewerker mobiliteit de werkzaamheden die bekend zijn ingevoerd. Nog niet alles wordt op dit moment tijdig doorgegeven, zodat dit niet kan worden ingevoerd en gecommuniceerd. Voor de wegen met een regionaal karakter of voor werkzaamheden rondom de beheergrens is het verplicht om af te stemmen met de andere wegebeheerder(s) om te voorkomen dat werkzaamheden en/of omleidingen met elkaar conflicteren.
In regionaal verband is er een periodiek overleg georganiseerd door Zuid-Holland Bereikbaar. Dit is een orgaan binnen de provincie Zuid-Holland die met wegbeheerders een lange en korte termijnplanning opstelt en vroegtijdig conflicten signaleert. Wegbeheerders stemmen indien nodig dan met elkaar af om conflicten te voorkomen. De gemeente Gorinchem is aangehaakt bij het overleg voor de regio Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden. Voor de aansluitende gemeenten Altena en West-Betuwe komen in de praktijk nauwelijks conflicterende werkzaamheden voor. Hiervoor is een regulier overleg tot dusver niet noodzakelijk.
Er is een vierwekelijks overleg met nood- en hulpdiensten waarin de tijdelijke verkeersmaatregelen worden besproken. Het voorzitterschap van dit overleg wordt ingevuld door de gemeente Gorinchem. Hierin worden alle wegwerkzaamheden besproken die op korte termijn gaan starten en worden reeds gestarte en afgeronde werkzaamheden zo nodig geëvalueerd. Voor evenementen wordt vanuit cluster vergunningverlening contact gelegd met de evenementenspecialisten van de nood- en hulpdiensten. Van elk overleg wordt een verslag gemaakt en gedeeld in de organisatie en met de hulpdiensten. Bij elk verslag wordt een kort en bondig overzicht gemaakt van de komende wegwerkzaamheden en evenementen. De operationeel beleidsmedewerker mobiliteit en de wegbeheerder sluiten bij dit overleg aan.
De gemeente heeft een steeds sterker wordende rol om de stad bereikbaar en leefbaar te houden. Zo zien wij toe om conflicterende wegafsluitingen en omleidingen te voorkomen en voorzieningen bereikbaar te houden voor bewoners, bezoekers en hulpdiensten. Wij verwachten de komende jaren een sterke toename van wegwerkzaamheden op, naast en/of onder de weg. Dit is niet alleen van toepassing op onze eigen wegen, maar ook bij aangrenzende wegbeheerders. Denk hierbij aan de aanpak van de A27. Dit soort wegwerkzaamheden hebben gevolgen voor de bereikbaarheid van Gorinchem. Het is van cruciaal belang om een goed overzicht te hebben van werken en evenementen die nu spelen en in de toekomst gaan spelen.
Om alle tijdelijke verkeersmaatregelen van werkzaamheden aan kabels- en leidingen tot weekmarkten te overzien biedt een bereikbaarheidsloket uitkomst. Zo’n loket coördineert en toetst alle tijdelijke verkeersmaatregelen en geeft akkoord op de omleiding, bebordingsplannen en de uitvoeringsplanning van de werkzaamheden.
Het bereikbaarheidsloket wordt bemenst door operationele beleidsmedewerker(s) mobiliteit, die goede kennis hebben van het wegennet van de gemeente, consequenties van omleidingen en verkeersmaatregelen overzien én goede kennis hebben van de richtlijnen voor tijdelijke verkeersmaatregelen van CROW 96b.
Naast de toetsing van de verkeersmaatregelen, zal er vanuit het bereikbaarheidsloket worden toegezien op het naleven van verkeersmaatregelen. Dat wil zeggen dat toezichthouders/handhavers erop toezien dat de werkzaamheden volgens de richtlijnen en veiligheidseisen worden uitgevoerd.
In dit hoofdstuk is beschreven hoe instemming gevraagd kan worden voor een tijdelijke verkeersmaatregel (TVM). De basisregel is dat bij planbare werkzaamheden ten minste 20 werkdagen vóór aanvang van de werkzaamheden een TVM moet zijn ingediend. Dit kan door een mail te sturen naar verkeer@gorinchem.nl
Onderstaand is een samenvattend procesoverzicht weergegeven:
4.1 Vergunning kabels- en leidingen
Voor werkzaamheden aan kabels- en leidingen is het verplicht om toestemming te vragen in MOOR. De coördinator ondergrondse infrastructuur toetst de melding. Voor nutsbedrijven is een vergunning verplicht, voor telecombedrijven worden instemmingsbesluiten verleend. Een onderdeel in de toestemming is het aanleveren van een verkeersplan, welke door de beleidsmedewerker mobiliteit wordt getoetst. De vergunning wordt op aanvraag van de coördinator door afdeling vergunningverlening verleend.
Bij de melding in MOOR (beoordeling van de werkzaamheden aan kabels en leidingen) dient ook een verkeersplan te worden toegevoegd én moeten de werkzaamheden in Melvin worden aangemeld. De beleidsmedewerker Mobiliteit toetst het verkeerplan in Melvin en geeft akkoord op het verkeersplan. Zolang het verkeersplan niet akkoord is, wordt er geen akkoord voor een ‘melding voor uitvoering’ vanuit MOOR verleend op het werk.
Jaarlijks vinden tientallen evenementen plaats waarbij verkeersplannen nodig zijn. Bij meldingen kleine evenement (buurtfeest, buurtbarbecue etc.) mag de weg niet afgesloten worden en is geen verkeersplan vereist. Bij alle evenementenvergunningen (A, B en C) is een verkeersplan vereist.
De weg kan worden afgesloten met dranghekken met daarboven een verkeersbord C1 (geslotenverklaring). In bepaalde gevallen zijn er ook parkeerverboden en/of omleidingen nodig als de impact van de afsluiting aanzienlijke gevolgen voor het verkeer heeft. De vergunninghouder voorziet in een verkeersplan.
In overleg tussen de vergunningverlener en evenementenorganisatie kan de gemeente dranghekken en verkeersborden beschikbaar stellen en de aanvrager ontzorgen.
4.3 Toestemming gebruik openbare ruimte
Voor het plaatsen van een bouwcontainer, het realiseren van een kleine bouwplaats en bij een tijdelijke wegblokkade door een mobiele kraan of verhuiswagen in de openbare ruimte is het verplicht om een melding ‘Toestemming gebruik openbare ruimte’ te maken via de website van de gemeente. Deze aanvraag wordt getoetst door een medewerker van team Veiligheid en Toezicht. Wanneer verkeersmaatregelen noodzakelijk zijn, wordt de aanvraag door de beleidsmedewerker mobiliteit getoetst en ingevoerd in Melvin, waarna de vergunningverlener de toestemming verleend.
4.4 Onderhoud wegen, riool en groen
Op alle wegen wordt zo nu en dan onderhoud uitgevoerd. Er is onderscheid tussen klein en groot onderhoud.
Kleine onderhoudswerkzaamheden
Klein onderhoud zijn werkzaamheden zoals het maaien van bermen, repareren van een lichtmastarmatuur, herstraten van een trottoir, kleine asfaltreparaties, reinigen van een wegdek of het snoeien van bomen. Dit soort meldingen dienen te worden gemeld bij de operationeel beleidsmedewerker mobiliteit, wanneer deze plaatsvinden langs een hoofdweg (figuur 5.1). Wanneer er geen conflicterende werkzaamheden of omleidingen zijn, dan kunnen de werkzaamheden binnen een tijdvak op een afgesproken dag plaatsvinden. Een verkeersplan is in de meeste gevallen niet nodig.
Groot onderhoud zijn werkzaamheden zoals groot asfaltonderhoud, herstraten van een weg of het vernieuwen van een riool. Bij dit soort meldingen is meestal ruim van te voren een uitvoeringsplanning bekend. Deze wordt gedeeld aan de beleidsmedewerker mobiliteit, waarna hij/zij in melding maakt in Melvin. Indien nodig wordt er in de regionale overleggen afgestemd. Indien afstemming met omliggende wegbeheerders noodzakelijk is geldt een doorlooptijd van 8 weken
Wanneer er geen conflicterende werkzaamheden of omleidingen zijn, dan kunnen de werkzaamheden in een afgesproken periode plaatsvinden. Een verkeersplan is in de meestal nodig.
Bij projecten zoals reconstructies en herinrichtingen zijn vaak meerdere verkeersmaatregelen van kracht. De projectleider is hierin verantwoordelijk voor de afstemming met belanghebbenden en omliggende wegbeheerders. De beleidsmedewerker Mobiliteit heeft een hulp- en adviesrol om de projectleider te voorzien van informatie en omliggende projecten en schat in hoeverre het project leidt tot overlast. Verder geldt dezelfde procedure als bij groot onderhoud (paragraaf 4.4)
4.6 Wegwerkzaamheden van andere wegbeheerders
Geplande werkzaamheden van andere wegbeheerders dienen ten minste 20 werkdagen op voorhand te worden ingediend bij de beleidsmedewerker mobiliteit ter toetsing. Indien mogelijk graag nog eerder, vanwege de regionale impact. Indien er binnen 20 werkdagen werkzaamheden plaatsvinden, is het verzoek om contact op te nemen met de beleidsmedewerker mobiliteit en af te stemmen.
In dit hoofdstuk zijn de algemene kaders en eisen opgesteld voor tijdelijke verkeersmaatregelen in de gemeente Gorinchem.
5.1 Wegencategorisering en primaire omleidingsroutes
In figuur 5.1 is de wegencategorisering weergegeven. Er zijn drie soorten wegen: Hoofdwegen, primaire fietsroutes en overige wegen. Voor hoofdwegen en primaire fietsroutes gelden dezelfde standaardeisen.
Ter aanvulling op deze categorisering maakt de hoofdroute door Gorinchem onderdeel uit van het RVM-netwerk1 (zie figuur 5.2). Werkzaamheden langs deze wegen worden afgestemd met omliggende wegbeheerders. In figuur 5.3 zijn de omleidingsroutes weergegeven.
Figuur 5.1: Hoofdwegen en primaire fietsroutes
5.7 Toepassen bouwhekken en parkeren werkvoertuigen
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de communicatie van tijdelijke verkeersmaatregelen: interne communicatie, communicatie naar onze inwoners en ondernemers en tot slot de procesafspraken.
Om intern werkzaamheden en evenementen af te stemmen en geen afsluitingen te missen, zijn diverse overlegstructuren ingepland. Onderstaand een overzicht van de overlegstructuren:
Er wordt tweewekelijks een overzicht gemaakt van alle wegwerkzaamheden en evenementen. Deze wordt binnen de gemeente verspreid, maar ook naar hulpdiensten, Waardlanden en openbaar vervoersmaatschappijen. Bij wegwerkzaamheden en evenementen met grote en zeer groter hinder wordt een aankondiging opgenomen in de gemeentepagina die wekelijks verschijnt in de krant De Stad Gorinchem en/of een bericht op sociale media. In het vergunningstraject is opgenomen dat de vergunninghouder verantwoordelijk is voor het informeren van omwonenden.
Door het bevoegd gezag dan wel door het openbaar lichaam, dat het beheer heeft over een weg of, indien geen openbaar lichaam het beheer heeft, door de eigenaar van de weg kunnen in de hierna genoemde omstandigheden en voor de duur van die omstandigheden verkeerstekens als bedoeld in artikel 12, worden geplaatst alsmede maatregelen als bedoeld in artikel 15, tweede lid, van de wet, worden uitgevoerd:
De plaatsing van verkeerstekens en het uitvoeren van maatregelen, bedoeld in artikel 34, kunnen geschieden zonder een daaraan ten grondslag liggend verkeersbesluit.
Van het voornemen tot tijdelijke plaatsing van verkeerstekens en tot het tijdelijk uitvoeren van maatregelen of, indien hiertoe reeds is overgegaan, van dat feit wordt zo spoedig mogelijk kennis gegeven aan het bevoegd gezag dat de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel ongedaan kan maken. De kennisgeving kan achterwege blijven voor zover dit gezag dit heeft bepaald.
In afwijking van artikel 35 geschieden de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel krachtens een verkeersbesluit indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of tot de tijdelijke maatregel leiden van langere duur zijn dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen.
De met verkeersregeling belaste ambtenaren van politie die zijn aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, en de buitengewone opsporingsambtenaren van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, kunnen ten behoeve van verkeerscontroles en, indien in onvoorziene omstandigheden de afwikkeling van het verkeer zulks noodzakelijk maakt, voor ten hoogste drie uren verkeerstekens plaatsen en maatregelen uitvoeren zonder dat kennisgeving aan het bevoegd gezag behoeft te geschieden. Geschiedt de plaatsing of maatregel voor langere tijd, dan is artikel 36 van overeenkomstige toepassing.
Indien de toestand van een waterkerende dijk waarop een weg is gelegen zulks vordert, heeft de onderhoudsplichtige van de dijk de bevoegdheid tot het tijdelijk plaatsen van verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden alsmede tot het tijdelijk uitvoeren van maatregelen.
Door of namens de onderhoudsplichtige van de dijk wordt onverwijld aan Onze commissaris in de provincie en aan het openbaar lichaam, dat het beheer heeft over de weg of, indien geen openbaar lichaam het beheer heeft, aan de eigenaar van de weg kennis gegeven van het voornemen tot tijdelijke plaatsing en tot het tijdelijk uitvoeren van maatregelen bedoeld in artikel 39 of, indien hiertoe reeds is overgegaan, van dat feit. Onze commissaris in de provincie kan de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel ongedaan maken.
Tot het ongedaan maken van de tijdelijke plaatsing van verkeerstekens of het tijdelijk uitvoeren van maatregelen als bedoeld in de artikelen 36 en 40 kan worden overgegaan indien:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-256963.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.