Wijzigingsverordening van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Heumen 2021

 

De raad van de gemeente Heumen in openbare vergadering bijeen;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 maart 2024;

 

gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet;

 

gezien het advies van het Presidium van 23 april 2024;

 

besluit:

 

Vast te stellen de onderstaande wijziging van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Heumen 2021.

 

 

 

Het betreft de volgende wijzigingen:

 

Artikel I

 

De Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Heumen 2021 wordt als volgt gewijzigd:

 

A

 

Artikel 1:8 wordt als volgt gewijzigd:

 

Het tweede lid komt te luiden:

 

2. Een vergunning of ontheffing kan ook worden geweigerd als de aanvraag daarvoor minder dan acht weken voor de beoogde datum van de beoogde activiteit is ingediend en daardoor een behoorlijke behandeling van de aanvraag niet mogelijk is.

 

Het derde lid vervalt.

 

B

 

Artikel 2:24 wordt als volgt gewijzigd:

 

Het derde lid komt te luiden:

 

3. In deze afdeling worden de volgende evenementen onderscheiden:

 

  • a.

    een 0- of klein evenement: een evenement met een laag risicoprofiel, waarvoor geen vergunning hoeft te worden aangevraagd. Een melding volstaat.

  •  

  • b.

    een A-evenement: een laag risico-evenement, waarbij sprake is van een beperkte impact op de omgeving en het verkeer. Er is geen of nauwelijks inzet van hulpdiensten bij de voorbereiding of uitvoering nodig.

  •  

  • c.

    een B-evenement: een gemiddeld risico-evenement, waarbij sprake is van een gemiddelde impact voor de omgeving en het verkeer. De inzet van hulpdiensten en/of uitvoering is nodig.

  •  

  • d.

    een C-evenement: een hoog risico-evenement, waarbij de gevolgen voor de omgeving en het verkeer groot zijn. Er is uitgebreide inzet van hulpdiensten bij de voorbereiding en uitvoering nodig.

 

C

 

Artikel 2:25 wordt als volgt gewijzigd:

 

Het eerste lid komt te luiden:

 

1. Het is verboden zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een A-, B- of C-evenement te organiseren.

 

Het vierde lid komt te luiden:

 

4. Geen vergunning is vereist voor:

 

  • a.

    een 0- of klein evenement, waarbij:

  •  

    • a.

      het aantal aanwezigen niet meer bedraagt dan 150 personen;

  •  

    • b.

      de activiteiten plaatsvinden tussen 10.00 en 0.00 uur;

  •  

    • c.

      geen muziek ten gehore wordt gebracht voor 10.00 uur of na 0.00 uur;

  •  

    • d.

      de activiteiten niet plaatsvinden op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats of anderszins een belemmering vormen voor het verkeer en de hulpdiensten;

       

    • e.

      slechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 25 vierkante meter per object; en

  •  

    • f.

      er een organisator is en deze ten minste drie weken voorafgaand aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester door middel van het door de burgemeester vastgestelde aanvraagformulier.

  •  

  • b.

    een voetbalwedstrijd als bedoeld in artikel 2:26c, indien de organisator ten minste drie weken voorafgaand aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester door middel van het door de burgemeester vastgestelde aanvraagformulier en daarbij de noodzakelijke informatie verschaft voor een goede risicobeoordeling.

 

Het zesde lid (nieuw) komt te luiden:

 

6. In het geval een meldingplichtig evenement overlast veroorzaakt, kan, indien opnieuw een melding voor het evenement wordt gedaan, bijvoorbeeld bij een jaarlijks terugkerend evenement, het evenement worden aangemerkt als een vergunningplichtig evenement. Voordat dit besluit wordt genomen, worden eventuele betrokkenen/belanghebbenden eerst gehoord.

 

De leden 6, 7 en 8 worden vernummerd tot 7, 8 en 9.

 

D

 

Artikel 2:25a Termijnen aanvragen evenementenvergunning wordt als nieuw artikel ingevoegd.

 

Het eerste lid komt te luiden:

 

1. Een aanvraag om een vergunning voor een A-evenement moet uiterlijk acht weken voor de aanvang daarvan zijn ontvangen door de burgemeester.

 

Het tweede lid komt te luiden:

 

2. Een aanvraag voor een vergunning voor een B- en C–evenement moet uiterlijk twaalf weken voor de aanvang daarvan zijn ontvangen door de burgemeester.

 

Het derde lid komt te luiden:

 

3. Als een aanvraag om een vergunning als bedoeld in het eerste lid en het tweede lid niet is ontvangen binnen de daar genoemde termijn en daardoor een behoorlijke behandeling van de aanvraag niet mogelijk is, kan de burgemeester besluiten om de aanvraag voor een vergunning te weigeren.

 

E

 

Artikel 4:3 wordt als volgt gewijzigd:

 

1. Het is een inrichting toegestaan maximaal 12 incidentele festiviteiten per kalenderjaar te houden waarbij de geluidsnormen als bedoeld in de artikelen 2.17, 2.19 en 2.20 van het Besluit en artikel 4:5 van deze verordening niet van toepassing zijn, mits de houder van de inrichting ten minste drie weken voor de aanvang van de festiviteit het college daarvan in kennis heeft gesteld.

 

 

Artikel II

 

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking.

 

 

 

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 6 juni 2024.

de griffier,

drs. M.J.H.N. Collombon

de voorzitter,

mr. J.W.M.S. Minses

Naar boven