Gemeenteblad van Helmond
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2024, 255271 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2024, 255271 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels subsidie Versterken sociale Basis Helmond 2025
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Wat willen we bereiken met de subsidieregeling?
We willen dat alle Helmonders kunnen meedoen, rondkomen en vooruitkomen in onze stad (Kadernota sociaal domein 2024-2028). En dat jonge Helmonders kansrijk, gezond en veilig opgroeien, zodat ze – eenmaal volwassen – kunnen meedoen, rondkomen en vooruitkomen (Meerjarenprogramma jeugd 2024-2032).
Deze regeling gaat over aanvragen voor het jaar 2025. Met deze subsidieregeling:
In deze subsidieregeling staat een aantal woorden die wij graag uitleggen:
Activiteiten: interventies, programma’s of voorzieningen die in de gemeente worden uitgevoerd en bijdragen aan de maatschappelijke doelen zoals genoemd in artikel 4. Dit kunnen ook innovatieve activiteiten zijn. Een interventie of programma is een aanpak met een weldoordachte, doelgerichte en systematische werkwijze (een methode of methodiek), met een nader omschreven tijdsduur en frequentie. Een voorziening is een vrij toegankelijke activiteit of dienst, die in de wijk of gemeente aangeboden wordt;
Asv: Algemene subsidieverordening Helmond 2020;
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
Bepalende factoren: beschermende, risico- en versterkende factoren die volgens de wetenschap van invloed zijn op de realisatie van onze maatschappelijke doelen;
Brede basisondersteuning: vrij toegankelijke, eerstelijnshulp en ondersteuning uitgevoerd door beroepskrachten van Stichting Sociale Teams Helmond (STH), waarbij volgens de systeemaanpak wordt gewerkt. Brede basisondersteuning is generalistisch, in de zin dat het alle relevante leefgebieden betrekt;
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;
Cultuursensitief werken: rekening houden met wat in andere culturen als waardevol wordt gezien;
Effectieve interventie: interventies die algemeen werkzame factoren en kernelementen combineren, om zo de juiste resultaten te bereiken. Het zijn weldoordachte, systematische aanpakken voor preventie, ondersteuning en hulp bij specifieke risico's en problemen;
Impact gedreven subsidiëren: het toekennen van subsidies aan activiteiten die een zo groot mogelijke impact hebben op onze maatschappelijke doelen:
Innovatiecommissie: Een commissie die de aanvragen voor subsidie voor innovatieve activiteiten beoordeelt. De commissie bestaat uit maximaal 5 mensen die ervaringskennis, praktijkkennis, wetenschappelijke kennis en beleidskennis vertegenwoordigen. Waarvan minstens de helft van de commissieleden verbondenheid heeft met Helmond.
Innovatieve activiteit: een nieuwe activiteit die bijdraagt aan de maatschappelijke doelen en van toegevoegde waarde is op bestaande activiteiten. Het gaat om het ontwikkelen van een geheel nieuwe activiteit, het doorontwikkelen van een bestaande activiteit zodat deze geschikt is voor een nieuwe doelgroep of leefwereld, of om het geschikt maken van een buitenlandse activiteit voor gebruik in de Nederlandse en in het bijzonder de Helmondse context.
Leefwereld: de omgevingen waarin een inwoner zich begeeft en waarin de activiteit kan worden uitgevoerd. Het gaat om de leefwerelden thuis, school of werk, op straat of in de buurt en online;
Maatschappelijke impact en efficiëntie: de mate waarin de activiteit bijdraagt aan bepalende factoren en maatschappelijke doelen en de mate van effectiviteit en kwaliteit van deze activiteit in relatie tot de prijs van de activiteit;
Professionele organisatie: een privaatrechtelijke rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid, die activiteiten uitvoert met beroepskrachten en eventueel vrijwilligers, ter behartiging van belangen van ideële en/of materiële aard;
Samenhangend geheel: het totaal van activiteiten dat bijdraagt aan de maatschappelijke doelen is verspreid over de bepalende factoren, leeftijdsgroepen, fase in preventie, leefwerelden en de stad;
Sociale basis: de sociale basis bestaat enerzijds uit wat bewoners met en voor elkaar doen al dan niet in georganiseerd verband. Daarnaast bestaat de sociale basis uit vrij toegankelijke, algemene activiteiten en voorzieningen (formeel en informeel). Die horen bij alles waar we in het dagelijks leven mee te maken krijgen: ontmoeten, opvoeden, gezondheid, sport en bewegen, inkomen, werk, cultuur en veiligheid, ontwikkeling/ontplooiing. Deze activiteiten kunnen een laagdrempelig alternatief of aanvulling zijn op professionele hulp in het kader van brede basisondersteuning of specialistische ondersteuning;
Specialistische ondersteuning: maatschappelijke ondersteuning of jeugdhulp die wordt geleverd via een individuele voorziening in het kader van de Wmo 2015 of de Jeugdwet. Ook individuele voorzieningen die een besluit van de gemeente vragen in het kader van de Participatiewet of de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening rekenen we hier tot specialistische ondersteuning.
Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor het verstrekken van subsidies zoals bedoeld in artikel 4:22 van de Awb;
Uitvoeringskracht: de kwaliteit en kracht van organisaties om beleid om te zetten in resultaten;
Volume: het aantal keer dat een bepaalde activiteit binnen het subsidiejaar wordt uitgevoerd;
Artikel 4 Aan welke doelen moet de activiteit bijdragen?
De activiteit moet bijdragen aan minimaal één van de maatschappelijke doelen uit de Kadernota Sociaal Domein 2024-2028 of uit het Meerjarenprogramma jeugd 2024-2032:
Artikel 5 Welke activiteiten komen in aanmerking voor subsidie?
Om in aanmerking te komen voor subsidie moeten activiteiten:
ten minste één van de volgende bepalende factoren beïnvloeden:
Artikel 8 Aan welke vereisten moet de subsidieaanvraag voldoen?
In aanvulling op de Asv moet de aanvraag voldoen aan de volgende vereisten:
Artikel 11 Hoe verdelen wij de subsidie en beoordelen wij de aanvragen?
Als het subsidieplafond is bereikt, vindt verstrekking van subsidie plaats in volgorde van de rangschikking zoals genoemd in lid 1. De hoogst gerangschikte activiteit komt het eerst in aanmerking voor subsidie en daarna in aflopende volgorde de opeenvolgende gerangschikte activiteiten, tot het subsidieplafond wordt bereikt. Dit geldt als bij het bereiken van het subsidieplafond voor het totaal van alle activiteiten wordt voldaan aan de volgende voorwaarden, zodat sprake is van een samenhangend geheel:
Als het subsidieplafond wordt bereikt zonder dat aan de voorwaarden uit lid 2 van dit artikel wordt voldaan, kunnen we het volume per activiteit verlagen, zodat de voorwaarden wel behaald worden. Als het volume per activiteit verlaagd wordt, dan gebeurt dat als eerst bij activiteiten met de laagste score.
Als het subsidieplafond wordt bereikt zonder dat, na het verlagen van het volume per activiteit, aan de voorwaarden uit lid 2 van dit artikel wordt voldaan, kunnen we, in aflopende volgorde van hoge naar lage rangschikking, lager scorende activiteiten voorrang geven zodat de voorwaarden wel behaald worden.
Als hierbij sprake is van een gelijke score van maatschappelijke impact en efficiëntie geeft het onderdeel kwaliteit van meten, leren en verbeteren (artikel 8, 1l) de doorslag. Dit onderdeel wordt beoordeeld met behulp van het beoordelingskader (onderdeel B, bijlage 2). De best beoordeelde activiteit krijgt voorrang.
Artikel 12 Hoe verdelen wij de subsidie en beoordelen we de aanvragen voor innovatieve activiteiten?
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van gemeente Helmond van 4 juni 2024.
Burgemeester en wethouders van Helmond,
de burgemeester,
mevrouw P.J.M.G Blanksma-van den Heuvel
mr. A.S. Meijer
gemeentesecretaris
Bijlage 1: Maatschappelijke doelen kadernota en meerjarenprogramma jeugd
Doelen uit de Kadernota Sociaal Domein 2024-2028
Score bij A ‘bijdrage aan bepalende factoren en doelen’ x score bij B ‘effectiviteit en kwaliteit van activiteit’ x score bij C ‘prijs per deelnemer’ = maatschappelijke impact en efficiëntie.
De score bij A en B bestaat uit 5 categorieën waarvoor 0, 5, 10, 15 of 20 punten gescoord kan worden. De score bij C bestaat uit 4 categorieën waarvoor 0,5, 1, 1,5 of 2 punten gescoord kan worden. De hoogst mogelijke score is daarmee 800 punten (20 bij A x 20 bij B x 2 bij C = 800) en de laagste score is 0 punten.
In onderstaande tabel staat toegelicht hoe de score bij A wordt toegekend.
Met theoretisch onderbouwd bedoelen we dat er een theoretische onderbouwing beschikbaar is voor de beoordeling. Hier gaat het niet persé om een onderbouwing die erkend is door een (landelijke) beoordelingscommissie, maar om een onderbouwing waarin de volgende elementen zijn beschreven: het probleem, risico of thema, als ook de doelgroep, de doelen, de aanpak en randvoorwaarden van de activiteit. De theoretische onderbouwing maakt de werkzaamheid van de interventie aannemelijk aan de hand van wetenschappelijke theorieën en empirische kennis.
In onderstaande tabel staat toegelicht hoe de score bij C wordt toegekend.
De score bij C wordt bepaald op basis van de prijs per deelnemer aan de activiteit. Dit wordt berekend door de prijs per activiteit te delen door het aantal deelnemers per activiteit (zoals op het aanvraagformulier bepaald). De meest gunstige categorie scoort 2 punten, die erna 1,5 punt, daarna 1 punt en de duurste categorie scoort 0,5 punt. De 4 categorieën zijn als volgt:
Kwaliteit van meten, leren en verbeteren
De kwaliteit van meten, leren en verbeteren zoals genoemd in artikel 11 lid 4 onderdeel a wordt beoordeeld volgens onderstaande criteria:
Met ‘argumentatie die aannemelijk maakt dat de innovatie van toegevoegde waarde is’ bedoelen we dat beschreven is welk hiaat in het samenhangend geheel van activiteiten met de innovatie wordt ingevuld. Met ‘geen of onvoldoende argumentatie’ wordt bedoeld dat er geen argumentatie is gegeven of dat de argumentatie, afgezet tegen het samenhangend geheel van activiteiten, niet houdbaar is.
De pitch voor een innovatiesubsidie zoals genoemd in artikel 12 lid 2 en 3 wordt per jurylid beoordeeld volgens de volgende criteria. De totale scores van alle juryleden is de uiteindelijke score.
Onderbouwing van de verwachte bijdrage van de activiteit aan doelen en factoren
Onderbouwing van verwachte kwaliteit en effectiviteit van de activiteit
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-255271.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.