Verordening tot wijziging van de Participatieverordening gemeente Bodegraven-Reeuwijk 2021 (1e wijziging)

De raad van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 16-4-2024;

 

gelet op artikel 150 van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening tot wijziging van de Participatieverordening gemeente Bodegraven-Reeuwijk 2021

(1e wijziging)

Artikel I

 

De Participatieverordening gemeente Bodegraven-Reeuwijk 2021 wordt gewijzigd als volgt:

 

A

 

Artikel 3, tweede lid, komt te luiden:

 

  • 2.

    Inwonerparticipatie en/of inspraak wordt in beginsel toegepast wanneer het te verwachten is dat er belanghebbenden zijn die in aanzienlijke mate geraakt zullen worden door het betreffende beleid, ofwel wanneer te verwachten is dat betrokken bewoners of experts over relevante ervaringskennis of inzichten beschikken die bruikbaar zijn bij de ontwikkeling van het beleid.

B

 

Na artikel 10 wordt een nieuw hoofdstuk ingevoegd, luidende:

 

Hoofdstuk 7. Kernendemocratie

 

Artikel 11a. Dorps- en wijkparticipatie

  • 1.

    In de gemeente zijn de volgende dorps-en wijkteams:

    • a.

      Bodegraven- Noord

    • b.

      Bodegraven-Zuid

    • c.

      De Meije

    • d.

      Driebruggen

    • e.

      Nieuwerbrug aan den Rijn

    • f.

      Plassengebied

    • g.

      Reeuwijk-Brug

    • h.

      Reeuwijk-Dorp

    • i.

      Waarder

  • 2.

    Dorps- en wijkteams zijn vrijwilligersorganisaties. De leden van de dorps- en wijkteams worden niet gekozen en zijn geen democratisch orgaan.

  • 3.

    Dorps- en wijkteams zetten zich in voor het behoud en de versterking van de leefbaarheid van hun gebied, zowel qua ruimtelijke inrichting, natuur- en cultuurhistorische waarden als in sociaal maatschappelijke zin.

     

Artikel 11b. Participatie dorps- en wijkteams

De dorps- en wijkteams worden tenminste betrokken indien het beleid van de gemeente betrekking heeft op:

  • a.

    openbare buitenruimte in de wijk;

  • b.

    verkeersveiligheid en bereikbaarheid van de wijk;

  • c.

    (sociale) wijkveiligheid;

  • d.

    woningbouw.

     

Artikel 11c. Intentieverklaring

De dorps- en wijkteams sluiten met de gemeente een intentieverklaring waarin nadere afspraken tussen beide partijen staan. De intentieverklaring is opgenomen in de bijlagen bij deze verordening.

 

C

 

Artikel 12 komt te luiden:

 

Artikel 12. Participatie bij omgevingsvergunningen

Het college van burgemeester en wethouders stelt een leidraad vast waarin wordt aangegeven welke vormen van participatie kunnen worden toegepast in daarbij aangewezen gevallen.

 

ARTIKEL II

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk,

gehouden op 22 mei 2024.

 

De griffier,

drs. J.H. Rijs MMC

Bijlage als bedoeld in artikel 11c

Intentieverklaring samenwerking dorps- en wijkteams Bodegraven-Reeuwijk

 

Herziening 2023

 

1) Doel van deze intentieverklaring

De gemeente overlegt structureel met een aantal mensen per dorp of wijk die een sterke binding met de lokale samenleving hebben en weten wat er speelt. De overleggen met deze dorps- en wijkteams zijn heel waardevol.

 

De basis voor onze samenwerking is altijd onze gedeelde passie voor de lokale gemeenschap en haar leefomgeving.

 

We delen de ambities en kaders waarin we samenwerken met elkaar. Dit is waar dorpsvisies en bestuursakkoorden elkaar ontmoeten en de (verwachte) impact van plannen op dagelijkse realiteit in een vroeg stadium met elkaar gedeeld worden.

 

In de loop van de tijd zijn er verschillen ontstaan in de mate waarin en manieren waarop de samenwerking per dorp plaatsvindt. Op zich is dat niet erg, maar ook in de onderlinge verwachtingen en zelfs de laagdrempeligheid die we willen borgen om elkaar te benaderen zijn verschillen ontstaan en we willen die drempels wegnemen. Dit leidt tot de behoefte een aantal werkafspraken te maken welke hieronder zijn uitgewerkt.

 

2) Uitgangspunten en verantwoordelijkheden

 

  • a.

    Elk dorp en elke wijk heeft een eigen identiteit. Een dorps- of wijkteam zet zich in voor het behoud en de versterking van de leefbaarheid van hun gebied, zowel qua ruimtelijke inrichting, natuur- en cultuurhistorische waarden als in sociaal maatschappelijke zin.

  • b.

    Een open houding van de deelnemers naar elkaar. Partijen zijn bereid naar elkaar te luisteren en open te staan voor elkaars argumenten. Het gesprek voeren we met respect en uitgaande van elkaars goede bedoelingen.

  • c.

    Het dorps- of wijkteam spant zich ervoor in om zo goed mogelijk geïnformeerd te zijn maar is geen democratisch gekozen orgaan en kan daarmee niet borgen of garanderen dat zij de wijk of het dorp volledig kan representeren.Gemeente en team werken met elkaar samen vanuit dit besef.

  • d.

    Een dorps- of wijkteam geeft vanuit haar deskundigheid gevraagd en ongevraagd advies. Per situatie wordt er vooraf besproken hoe er met dit advies omgegaan zal worden en wat de gemeente met de informatie zal doen. Dit is bedoeld om de verwachtingen naar elkaar toe direct duidelijk te maken. Ook indien de gemeente een advies niet overneemt wordt dit met elkaar besproken.

  • e.

    Meldingen met betrekking tot reguliere onderhoudstaken worden opgelost via het meldpunt woonomgeving van de gemeente. De dorps- en wijkteams hoeven zich daar niet mee bezig te houden, tenzij er een structurele verandering nodig is om de leefbaarheid te bevorderen of tenzij er een melding zonder opgaaf van redenen niet opgepakt wordt door de gemeente.

  • f.

    Het gemeentebestuur en de gemeenteraad werken vanuit een eigen verantwoordelijkheid om besluiten te nemen en daarbij zo goed mogelijk geïnformeerd te zijn, o.a. via het overleg met de dorps- en wijkteams.De dorps- en wijkteams accepteren op hun beurt dat de gemeente moet handelen vanuit het algemeen belang, haar opgelegde taken en wet- en regelgeving; wat er toe kan leiden dat een dorps- of wijkteam het ergens niet mee eens is. Hierover zal de gemeente de teams beargumenteerd informeren.

  • g.

    Het werken met de dorps- en wijkteams is een belangrijke vorm van participatie maar niet de enige. In het kader van bijvoorbeeld beleidsvraagstukken of projecten zal de gemeente ook andere vormen van participatie hanteren, zoals die onder andere zijn vastgelegd in de door de gemeenteraad vastgestelde participatieverordening.

     

3) Samenstelling en werkwijze van de dorps- en wijkteams

  • a.

    Een dorps-/wijkteam spant zich er voor in om een minimum aantal van 5 leden te hebben.

  • b.

    De leden wonen in het betreffende dorp of de betreffende wijk.

  • c.

    Leden van de teams zijn enthousiast, initiatiefrijk en communicatief ingesteld. Ze zijn actief bezig met en betrokken bij hun leefomgeving.

  • d.

    Leden van de dorps-/wijkteams zetten zich in voor het algemeen belang van hun dorp/wijk en onthouden zich van onderwerpen waarbij er sprake is van persoonlijke of zakelijke belangen waardoor er belangenverstrengeling kan optreden.

  • e.

    Het streven is dat het dorps-/wijkteam bestaat uit een diverse groep inwoners die een afspiegeling is van de bevolking is in leeftijd, geslacht en maatschappelijke betrokkenheid.

  • f.

    Om roulatie binnen de teams te bevorderen wordt een zittingstermijn nagestreefd van max. 8 jaar.

  • g.

    Raadsleden en commissieleden van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk maken geen deel uit van het dorps-/wijkteam.

  • h.

    Ieder team stelt een voorzitter, een secretaris en een penningmeester aan.

  • i.

    Ieder team bepaalt zelf hoe vaak en waar men vergadert.

  • j.

    De vergaderingen van het dorps- en wijkteam zijn openbaar en vrij toegankelijk.

  • k.

    Het is een verantwoordelijkheid van het team om te communiceren over de data van het dorps-/wijkteamoverleg.

  • l.

    De teams zijn zelf verantwoordelijk voor de verslaglegging.

  • m.

    Ieder team geeft in januari de jaarplanning van de vergaderingen door aan de contactpersoon bij team bestuursondersteuning; op basis van deze planning wordt in overleg met team bestuursondersteuning gekeken naar de meest geschikte data voor de aanwezigheid van de dorps-/wijkwethouder.

  • n.

    Het team levert twee weken voor haar vergadering de agenda aan bij het team bestuursondersteuning, zodat er voldoende tijd is om deze ambtelijk voor te bereiden.

  • o.

    Het team maakt in overleg met het team bestuursondersteuning afspraken over ambtelijke aanwezigheid op basis van de agenda.

  • p.

    Het team communiceert haar activiteiten via www.dorpenwijk.nl. De gemeente ondersteunt het beheer van deze site.

 

4) Inzet gemeente

  • a.

    De gemeente zet zich in om gebiedsgericht te werken.

  • b.

    De gemeente informeert adequaat en tijdig over projectmatige ontwikkelingen bij de gemeente die in de betreffende dorpen of wijken van start gaan.

  • c.

    De dorps-/wijkwethouder en de contactpersoon van het team bestuursondersteuning sluiten samen twee keer per jaar aan bij het dorps/wijkteamoverleg. Als er onderwerpen zijn die eerder aandacht nodig hebben kan er een tussentijds overleg met de dorps-/wijkwethouder ingepland worden.

  • d.

    Van dit overleg met de dorps-/wijkwethouder worden aan de contactpersoon van het team bestuursondersteuning notities gezonden in de vorm van een actiepuntenlijst.

  • e.

    De actiepuntenlijst n.a.v. een overleg met de dorps-/wijkwethouder wordt door het team bestuursondersteuning uitgezet binnen de gemeentelijke organisatie.

  • f.

    Inhoudelijk wordt er rechtstreeks afgestemd tussen het dorps-/wijkteam en de ambtelijk specialisten. De gemeente verstrekt minimaal twee keer per jaar een overzichtslijst van de projecten in het gebied met de naam en contactgegevens en het aandachtsgebied van de behandelend ambtenaren. Op basis van deze lijst kan het dorps-/wijkteam bij vragen over een project direct contact zoeken met de behandelend ambtenaar. De contactpersoon bij het team bestuursondersteuning wordt op de hoogte gehouden van deze directe contacten, bijvoorbeeld door een cc van de mailcorrespondentie.

 

5) Financiën

  • a.

    De gemeente zorgt ervoor dat de dorps- en wijkteams kunnen beschikken over een organisatiebudget, waaruit de kosten voor het functioneren van het team kunnen worden voldaan (max. € 2.500,00 voor 2023).

  • b.

    Na afloop van het kalenderjaar wordt verantwoording over de besteding van dit organisatiebudget afgelegd en worden resterende middelen verrekend met het budget voor het jaar daarop tenzij er een bestemming op korte termijn na de jaarwisseling is overeengekomen.

  • c.

    Daarnaast bestaat de mogelijkheid tot aanvraag van incidentele subsidies voor activiteiten of projecten met één van de doelstellingen zoals vermeld onder 1).

  • d.

    Voorstellen voor sociale activiteiten kunnen door (groepen) inwoners bij de gemeente worden ingediend en vallen buiten het budget van het dorps-/wijkteam.

     

6) Afstemming

Gemeente en de voorzitters van de dorps-en wijkteams bespreken gezamenlijk (minimaal) 1x per jaar de resultaten en samenwerking van het afgelopen kalenderjaar en de ontwikkeling van het dorps- en wijkgericht werken in zijn algemeenheid tijdens het zogenoemde voorzittersoverleg. Op basis hiervan maken de gemeente en de dorps- en wijkteams afspraken voor eventuele verdere verbetering of aanpassing van de werkwijze.

Naar boven