Verkeersbesluit Kruising Tweede Oude Heselaan – Marialaan – Krayenhofflaan – Tunnelweg – Koninginnelaan (Vijfknoop); verkeersregime

Kenmerk: D240491077

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN NIJMEGEN;

Overwegende,

 

 

dat zich in de woonplaats Nijmegen de Tunnelweg, Marialaan, Tweede Oude Heselaan, Krayenhofflaan en Koninginnelaan bevinden;

dat deze straten aan de westzijde van het centraal station op elkaar aansluiten;

dat op de Marialaan, Tunnelweg en Tweede Oude Heselaan een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt;

dat de Krayenhofflaan en de Koninginnelaan binnen een 30 km/uur zone liggen;

dat dat ook geldt voor de Eerste Oude Heselaan en de Kauwstraat;

dat de kruising Tunnelweg-Marialaan-Tweede Oude Heselaan-Krayenhofflaan-Koninginnelaan de projectnaam Vijfknoop heeft gekregen;

dat de Vijfknoop in de bestaande situatie een drukke verkeersknoop is die vooral voor langzaam verkeer zoals voetgangers en fietsers moeilijk te passeren is en als onoverzichtelijk wordt ervaren;

dat door verschillende ontwikkelingen in het gebied rondom deze kruising (ontwikkeling entree westzijde station, UWV-terrein, Meubelzaak Vissers en P+R-terrein) de noodzaak om op dit punt de verkeerssituatie te verbeteren is toegenomen;

dat mede gelet op de ontwikkelingen in dit gebied deze kruising opnieuw wordt ingericht om de verkeerssituatie veiliger te maken en om te zorgen dat deze aansluiting het verkeer beter kan verwerken;

dat onderdeel van de maatregelen is dat motorvoertuigen niet meer vanaf de zijde van de Tunnelweg de Krayenhofflaan in kunnen rijden en ook er uitrijden voor motorvoertuigen vanaf deze kant niet meer mogelijk is;

dat hiermee de Vijfknoop voor motorvoertuigen in feite een Vierknoop wordt en daardoor de verkeerssituatie op de kruising overzichtelijker wordt;

dat verder in verband met de bereikbaarheid van de wijk in de plannen is opgenomen om naast het pand van Vissers Meubelen een nieuwe weg van de Eerste Oude Heselaan naar de Tunnelweg aan te leggen;

dat het tracé van deze weg is betrokken bij de geometrie van de Eerste Oude Hesleaan;

dat de verkeersmaatregelen verder onder meer bestaan uit het instellen van eenrichtingsverkeer, maximumsnelheid van 30 km/uur, aanwijzen van voorrangssituaties, busbanen/stroken, bushaltes, laad- en losplaatsen en (brom)fietspaden;

dat de Krayenhofflaan worden aangeduid als fietsstraat en daarmee wordt aangesloten op een netwerk van andere fietsstraten in de omgeving;

dat met de maatregelen in dit besluit wordt beoogd bij te dragen aan een veilige verkeerssituatie en een goede doorstroming van het verkeer in het gebied rond de aansluiting Tweede Oude Heselaan – Marialaan – Krayenhofflaan – Tunnelweg – Koninginnelaan (Vijfknoop);

dat de maatregelen passen binnen de beleidsuitgangspunten vastgelegd in ambitiedocument Nijmegen goed op weg (mobiliteit 2019-2030);

dat bovendien wordt uitgegaan van het principe Duurzaam Veilig Verkeer;

dat in dit geval een groter belang wordt toegekend aan een veilige verkeerssituatie en adequate doorstroming van het verkeer in dit gebied dan aan het achterwege laten van de maatregelen in dit besluit;

dat de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, om weggebruikers en passagiers te beschermen en om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen;

dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

dat terzake overleg met de verkeersadviseur en tevens de gemachtigde van de korpschef van de politie-eenheid Oost-Nederland heeft plaatsgevonden;

dat, gelet op het bepaalde in het Mandaatbesluit gemeente Nijmegen 2019, onderdeel mandaatregister Stadsbeheer, aan de concernmanager afdeling Stadsbeheer en aan de manager bureau Dienstverlening, (onder voorwaarden) mandaat is verleend tot het nemen van tijdelijke en definitieve verkeersbesluiten op basis van de Wegenverkeerswet 1994

gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

 

besluiten:

 

 

  • I.

    De aansluiting Krayenhofflaan-Tunnelweg/Marialaan door een gewijzigde inrichting van de weg af te sluiten voor motorvoertuigen

  •  

  • II.

    Door plaatsing van borden F13 en F14 als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en markering op het wegdek aan te wijzen als rijbaan of-strook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen:

  • a.

    Tunnelweg; noordzijde (rechter rijstrook staduitwaarts) van het punt ca. 50 meter ten oosten van de onderdoorgang Stationsplein tot het punt ca. 50 meter ten westen van deze tunnel

  •  

  • III.

    Na ingebruikneming medio 2027 door plaatsing van borden L3 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 aan te wijzen als bushalte:

  • a.

    Tunnelweg; noordzijde (staduitwaarts), aan de westzijde van de in lid II. onder a. aangewezen busstrook

  • b.

    Tunnelweg; zuidzijde (stadinwaarts), tegenover de in lid III. onder a. beschreven halte

  •  

  • IV.

    Door het verwijderen van bord L3 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 per medio 2027 op te heffen de bushalte:

  • a.

    Tunnelweg; noordzijde (staduitwaarts), ten oosten van de tunnel Stationsplein

  • b.

    Tunnelweg; zuidzijde (stadinwaarts), ten oosten van de tunnel Stationsplein (deze plek blijft in gebruik als halteplaats ten behoeve van de Flixbus en de KLM-bus)

  •  

  • V.

    door het plaatsen van borden G12a en G12b als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 aan te wijzen als fiets/bromfietspad in twee richtingen:

  • a.

    Tunnelweg; pad noordzijde, tussen Krayenhofflaan en het Quackplein

  • b.

    Tunnelweg; pad tussen Eerste Oude Heselaan en zuidzijde Tunnelweg

  • c.

    Koninginnelaan; pad oostzijde, tussen de Tunnelweg en de Fresialaan

  • d.

    Krayenhofflaan; tussen Tunnelweg en Eerste Oude Heselaan

  •  

  • VI.

    Door het plaatsen van borden B6 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden de voorrang te regelen

  • a.

    Op de aansluiting nieuw weggedeelte vanaf de Eerste Oude Heselaan-Tunnelweg, waarbij door weggebruikers afkomstig van het nieuwe weggedeelte van de Eerste Oude Heselaan voorrang moet worden verleend aan bestuurders op de Tunnelweg

  •  

  • VII.

    Per januari 2027 door het aanbrengen van inritconstructies aan te duiden dat

  • a.

    op de aansluiting Fresialaan-Koninginnelaan bestuurders vanuit de Fresialaan verkeer op de Koninginnelaan voor moeten laten gaan

  • b.

    op de aansluiting doorsteek Marialaan-Tweede Oude Heselaan bestuurders afkomstig van de doorsteek verkeer op de Marialaan en de Tweede Oude Heselaan voor moeten laten gaan

  •  

  • VIII.

    Door het plaatsen van borden C2 en C3 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord eenrichtingsverkeer uitgezonderd (brom)fietsen in te stellen in

  • a.

    het deel van de Eerste Oude Heselaan tussen de Kauwstraat en de Krayenhofflaan, met als rijrichting Kauwstraat-Krayenhofflaan

  • b.

    Krayenhofflaan; tussen de Kauwstraat en de Eerste Oude Heselaan, met als rijrichting Eerste Oude Heselaan-Kauwstraat

Zonder uitzondering (brom)fietsen:

  • c.

    Doorsteek Marialaan-Tweede Oude Heselaan; met als rijrichting Marialaan-Tweede Oude Heselaan

  •  

  • IX.

    Door het plaatsen van bord A1 (30 zone) als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 het nieuwe deel van de Eerste Oude Heselaan tot aan de Tunnelweg toe te voegen aan de bestaande 30 km/uur zone in dit gebied

  •  

  • X.

    Via de rijstrookindeling op het wegdek van het gehele kruispunt (Vijfknoop), inclusief de aansluiting van het nieuwe deel van de Eerste Oude Heselaan op de Tunnelweg, de rijrichtingen aan te duiden zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  •  

  • XI.

    Door het plaatsen van borden E7 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord “ma-vrij 6-12h” aan te wijzen als gelegenheid voor het laden en lossen van goederen van maandag t/m vrijdag tussen 06.00 en 12.00 uur

  • a.

    Krayenhofflaan; parkeerstrook westzijde, ter hoogte van de huisnummers 208-214

  • b.

    Krayenhofflaan; parkeerstrook westzijde, tegenover zuidzijde gebouw met huisnummers 162-174h

  • c.

    Krayenhofflaan; parkeervak westzijde, ter hoogte van pand met huisnummer 30

  •  

  • XII.

    Door het plaatsen van bord E8 van bijlage I van het RVV 1990 voorzien van onderbord met tekst “Greenwheels” de parkeerplek aan de zuidzijde van de Kauwstraat, ten westen van de aansluiting eerste Oude Heselaan aan te wijzen als parkeerplaats waar het parkeren alleen bestemd is voor de voertuigcategorie (voertuigen Greenwheels) die op het bord is aangegeven

  •  

  • XIII.

    Door het plaatsen van borden D5 (r) als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord een gebod tot het volgen van de op het bord aangegeven rijrichting (rechtsaf) te in te stellen op de aansluiting Kauwstraat-Krayenhofflaan, uitgezonderd (brom)fietsen

  •  

  • XIV.

    Op de aan te brengen middengeleiders door het plaatsen van borden D2 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 aan te geven aan welke zijde deze gepasseerd dienen te worden

 

Een en ander zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekeningen d.d. 10-10-2023

 

Nijmegen, 7 mei 2024

Namens burgemeester en wethouders van Gemeente Nijmegen,

Afdeling Stadsbeheer, Manager bureau Dienstverlening,

Carline Westen

Mededelingen

Bezwaar en Beroep

Dit besluit ligt gedurende zes weken na heden voor eenieder ter inzage bij de Informatiebalie in de Stadswinkel, Mariënburg 30 Nijmegen (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur en op donderdag van 09.00-20.00 uur).

Gedurende deze termijn kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht door belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, postbus 9105, 6500 HG Nijmegen.

Het is mogelijk om uw bezwaarschrift digitaal in te dienen via een webformulier in de digitale balie van de gemeente Nijmegen (www.nijmegen.nl). Voor het indienen van een digitaal bezwaarschrift dient u in het bezit te zijn van een DigiD.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Rechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Naar boven