Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2024, 247852 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2024, 247852 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijziging van de Nadere regels deelmobiliteit
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van Stadsontwikkeling van 4 juni 2024, kenmerk 24bo005265;
gelet op artikel 5:12a van de Algemene plaatselijke verordening Rotterdam 2012;
overwegende, dat het in het kader van de vergunningverlening voor deelmobiliteit wenselijk is om een maximum te stellen aan het aantal voertuigen dat een aanbieder mag exploiteren per deelvoertuigcategorie, het tevens wenselijk is om de toetsingscriteria aan te scherpen en enkele andere wijzigingen door te voeren;
De Nadere regels deelmobiliteit worden als volgt gewijzigd:
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
Er wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 2a Maximumaantal voertuigen per aanvrager
Aan een aanbieder kan per deelvoertuigcategorie ten hoogste 55% van het van toepassing zijnde voertuigenplafond, als bedoeld in artikel 2, worden vergund.
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 5 Verdelingsprocedure vergunningen
Vergunningen worden met inachtneming van de artikelen 2 en 2a verleend op volgorde van de door het college aangebrachte rangschikking, totdat het voertuigenplafond dan wel het aantal te vergunnen deelvoertuigen in het openstellingsbesluit voor de betreffende deelvoertuigcategorie is bereikt. De aanvraag met het hoogste aantal punten krijgt de hoogste plaats in de rangschikking.
In artikel 6 wordt ‘Het college kan’ vervangen door ‘In afwijking van de artikelen 2 en 2a kan het college’.
Voor de exploitatie heeft u een aansprakelijkheidsverzekering nodig die zowel materiële als letselschade dekt die voortvloeit uit de exploitatie. U bent in staat om uiterlijk twee weken voor aanvang exploitatie een afschrift van het polisblad aan het college te verstrekken.
Exploitatieplan (maximaal 25 bladzijden)
U dient te beschikken over een exploitatieplan waarin de volgende onderdelen goed onderbouwd worden beschreven:
Het exploitatieplan bevat maximaal 25 bladzijden inclusief bijlagen in lettertype Arial 11.
Het exploitatieplan wordt beoordeeld op grond van de toetsingscriteria vergunningsaanvragen artikel 5.12a APV zoals opgenomen als bijlage 2 van de Nadere regels deelmobiliteit.
□ Ik verklaar dat bovenstaande gegevens juist zijn en naar waarheid zijn ingevuld.*
Voeg hieronder de gevraagde bijlagen toe:
Bijlage 2: Toetsingscriteria vergunningsaanvragen 5:12a APV
Toetsingscriteria en wegingsfactor per toetsingscriterium.
De antwoorden worden beoordeeld aan de hand van vier C’s:
Deze paragraaf heeft als doelstelling om klachten veroorzaakt door deelmobiliteit te voorkomen, evenals het tijdig en correct oplossen van klachten en meldingen.
Deze paragraaf heeft als doelstelling om met een gedegen onderhoudsproces veilige deelvoertuigen op straat te hebben staan die gereed zijn voor verhuur.
Deze paragraaf heeft als doelstelling om overlast te voorkomen en op te lossen via preventieve en reactieve maatregelen.
Deze paragraaf heeft als doelstelling om deelvoertuigen nauwkeurig te kunnen traceren.
De aanvrager beschrijft hoe het deelvoertuig voor hem en de gebruiker in real time met een nauwkeurigheid van 10 meter traceerbaar is wanneer het deelvoertuig wordt geparkeerd en geparkeerd is. |
Interoperabiliteit, samenwerking met andere mobiliteitsaanbieders en MaaS paragraaf
Deze paragraaf heeft als doelstelling om ketenreizen met deelmobiliteit makkelijker en toegankelijker te maken.
Data en persoonsgegevens paragraaf
Deze paragraaf heeft als doelstelling om zorgvuldig om te gaan met het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens en data evenals het kunnen traceren van de werkelijke gebruiker van een voertuig.
Aansluiting op ambities van Rotterdam paragraaf
Deze paragraaf heeft als doelstelling om deelvoer aan te laten sluiten op de Rotterdamse ambities op het gebied van leefbaarheid en duurzaamheid, bereikbaarheid, en toegankelijkheid. Het criterium over het track-record heeft als doel om het naleven van de vergunningsvoorschriften in het verleden mee te wegen.
De aanvrager beschrijft hoe de dienst een positieve bijdrage zal leveren aan de ambities van Rotterdam op het gebied van leefbaarheid en duurzaamheid bijvoorbeeld door circulair te werk te gaan, een emissievrije of klimaat neutrale organisatie, productie, gebruik, transport en afdanking te hebben. De aanvrager beschrijft zijn grondstofgebruik volgens de R-ladder Externe link: www.rvo.nl/onderwerpen/r-ladder). |
||||||
De aanvrager beschrijft hoe de dienst een positieve bijdrage zal leveren aan de ambities van Rotterdam op het gebied van bereikbaarheid in een stad die groeit en verdicht. |
||||||
De aanvrager beschrijft hoe de dienst een positieve bijdrage zal leveren aan de ambities van Rotterdam om deelmobiliteit breder toegankelijk te maken (bijvoorbeeld door het vergroten van het gebruiksgemak, het aanbieden van speciale tarieven, het garanderen van aanbod in gebieden waar voertuigbezit lager is of waar minder OV aanwezig is). |
||||||
De aanvrager heeft een positief track-record in Rotterdam. Dit houdt in dat hij zich aan zijn vergunningsvoorschriften heeft gehouden gedurende de looptijd van zijn vergunning. Hierbij gaat het met name om de voorschriften omtrent:
Als een aanvrager nog geen diensten in Rotterdam heeft geleverd, ontvangt hij een ruim voldoende. |
Deze paragraaf heeft als doelstelling om het stadsbrede gebruik van deelvoertuigen op verantwoorde wijze te vergroten.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 4 juni 2024.
De secretaris,
G.J.D. Wigmans
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Toelichting op het de wijziging van de Nadere regels deelmobiliteit
In de Nadere regels deelmobiliteit wordt vastgelegd hoe de vergunningprocedure voor deelvoertuigen op grond van artikel 5:12a van de Algemene plaatselijke verordening Rotterdam 2012 verloopt.
Op grond van de huidige nadere regels is het mogelijk dat één aanbieder alle beschikbare aantallen voertuigen in een deelvoertuigcategorie inneemt. Dit is een onwenselijk scenario. Het is van belang dat er meerdere aanbieders per voertuigcategorie zijn, zodat de continuïteit in het Rotterdamse deelvervoeraanbod voldoende wordt geborgd en beter bestand is tegen kwetsbaarheden in de markt die recentelijk zijn aangewakkerd door een onaantrekkelijker investeringsklimaat. Ook bestaat er met meerdere partijen een blijvende prikkel onder concurrenten om de beste kwaliteit te bieden. Het is wenselijk de verdelingsprocedure in de nadere regels hierop aan te passen. Met deze wijziging wordt een maximum gesteld aan het aantal voertuigen dat een aanbieder mag exploiteren per deelvoertuigcategorie. Daarnaast worden de toetsingscriteria op een aantal onderdelen aangescherpt. Zo wordt track-record als apart criterium meegenomen om goede ervaringen met Rotterdamse deeltweewieler aanbieders te belonen en negatieve ervaringen mee te laten wegen. Ook wordt er per toetsingscriterium een transparante en eenduidige beoordelingswijze geïntroduceerd waarbij de antwoorden worden gewaardeerd op de aspecten Compleet, Correct, Consistent en Convincing.
In artikel 2a wordt een maximumaantal voertuigen per aanbieder geïntroduceerd, waarbij aan een aanbieder per deelvoertuigcategorie voor ten hoogste 55% van het van toepassing zijnde voertuigenplafond kan worden vergund. Dit betreft het totaal aantal aan een aanbieder te vergunnen voertuigen in een deelvoertuigcategorie, ongeacht het aantal vergunningen dat een aanbieder heeft in de betreffende categorie.
De regie van het artikel over de verdelingsprocedure van vergunningen deelmobiliteit is aangepast. De aanvragen worden nog steeds gerangschikt volgens het aantal punten dat zij scoren. Aan de aanbieder met het hoogste aantal punten, wordt het door hem aangevraagde aantal deelvoertuigen vergund met een maximum van 55% van het totale voertuigenplafond. Indien de betreffende aanbieder reeds een vergunning heeft voor de desbetreffende voertuigcategorie, tellen de reeds vergunde voertuigen hierin mee. Aan de tweede aanbieder in de rangschikking, wordt het door hem aangevraagde aantal deelvoertuigen vergund voor zover dit past binnen het voertuigenplafond, wederom met een maximum van 55% van het totale voertuigenplafond en met inachtneming van eventueel eerder verleende vergunningen. Indien het aantal door hem aangevraagde deelvoertuigen niet past, wordt de aanbieder in de gelegenheid gesteld om het resterende aantal voertuigen te exploiteren. Als een aanbieder dit aanbod weigert, wordt het aanbod voorgelegd aan de daaropvolgende aanbieder in de rangschikking. Deze werkwijze wordt herhaald voor de daaropvolgende aanbieders in de rangschikking totdat het voertuigenplafond bereikt is.
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-247852.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.