Gemeenteblad van Tilburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2024, 245757 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2024, 245757 | beleidsregel |
Reglement van Orde Gemeenteraad Tilburg 2024
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
De vergaderingen van het presidium zijn in beginsel openbaar. De vergaderingen kunnen echter besloten plaatsvinden, indien gezien het onderwerp daartoe noodzaak is. Hierbij is artikel 23 lid 3 en 4 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat voor “raad” wordt gelezen “het presidium”.
De vergaderingen van de agendacommissie zijn in beginsel openbaar. De vergaderingen kunnen echter besloten plaatsvinden, indien gezien het onderwerp daartoe noodzaak is. Hierbij is artikel 23 lid 3 en 4 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing met dien verstande dat voor “raad” wordt gelezen “de agendacommissie”.
Artikel 6. Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden, onderzoek burgerraadsleden en kandidaat-wethouders
De raad stelt een commissie in bestaande uit drie raadsleden voor het onderzoek van de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden, burgerraadsleden en kandidaat-wethouders. Tevens benoemt de raad een of meer plaatsvervangende leden voor de commissie voor de geloofsbrieven.
Als boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie binnen de raad deze aanduiding als naam. Als geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren. De fractie kan tijdens de raadsperiode besluiten een nieuwe naam te gebruiken. Een naam van een fractie moet voldoen aan de eisen van artikel G 3 van de Kieswet.
Artikel 11. Afdoening moties en monitoring voortgang
Een motie wordt uiterlijk binnen een termijn van dertien weken afgehandeld en de raad wordt hierover geïnformeerd via een raadsbrief, tenzij in de motie een andere termijn staat of het college een ander voorstel doet en de raad daarmee instemt. De termijn begint op de dag na de vergadering waarin de motie is aangenomen.
Hoofdstuk II Voorbereiding raadsvergadering
Artikel 12. Tijd en plaats van vergaderen
De agendacommissie c.q. het presidium in het geval van de jaarkalender kan in bijzondere gevallen, in overleg met de voorzitter, als daar in een concrete situatie aanleiding voor is, een andere dag en/of een ander aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen, waarbij in beginsel de donderdagavond de alternatieve vergaderavond is. Dit geldt in het bijzonder voor de bespreking van de Jaarrekening, de Perspectiefnota en de Begroting.
De aan de raad gerichte brieven worden door de griffier op de lijst van ingekomen stukken geplaatst, met een voorstel voor afdoening.
Hoofdstuk III Gang van zaken tijdens raadsvergadering
Tijdens elke raadsvergadering zijn de wethouders in de raadzaal aanwezig en kunnen, op uitnodiging van de voorzitter, aan de beraadslaging deelnemen.
Artikel 21. De gemeentesecretaris
De raad kan het college verzoeken de gemeentesecretaris aanwezig te doen zijn. Hij kan op uitnodiging van de voorzitter aan de beraadslaging deelnemen.
De raadsleden spreken vanaf het spreekgestoelte of interruptiemicrofoons en richten zich tot de voorzitter.
Bij de bepaling hoeveel malen een raadslid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde en het maken van een interruptie. Per fractie kan door één raadslid het woord worden gevoerd bij een agendapunt. De voorzitter kan desgevraagd, indien daar bijzondere redenen voor zijn, meerdere leden van een fractie toestemming geven het woord te voeren bij een agendapunt.
Na de eerste termijn en na de tweede termijn waarin het onderwerp of voorstel door de raadsleden is besproken, krijgt een lid van het college gelegenheid het woord te voeren. Indien het voorstel niet van het college afkomstig is, krijgt de indiener of een vertegenwoordiger van de indiener gelegenheid het woord te voeren.
Bij agendapunten met moties en amendementen (B-stukken) krijgen anderen dan de indiener(s) eerst gelegenheid over de motie of het amendement het woord te voeren, waarna het college de kans krijgt om haar standpunten en overwegingen kenbaar te maken via het preadvies. Vervolgens krijgt (één van) de indiener(s) de kans om te reageren. Indien de raad hieraan behoefte heeft, volgt er een tweede termijn met het verschil ten opzichte van de eerste termijn dat ook mede-indieners het woord kunnen voeren.
Bij de agendapunten met discussie (C-stukken) verzoekt de voorzitter per agendapunt aan de raad wie het woord wil voeren. Indien een raadslid alleen tijdens de tweede termijn het woord wil voeren maakt hij daarvan melding bij de opgave. De voorzitter verleent de verschillende sprekers in eerste en tweede termijn het woord in volgorde van opgave.
Over een actuele motie en een initiatief tot een raadsuitspraak voert eerst (één van) de indiener(s) het woord, daarna krijgen anderen dan de indiener(s) de gelegenheid om over de actuele motie het woord te voeren. Vervolgens krijgt het college de kans om haar standpunten en overwegingen kenbaar te maken via het preadvies, waarna de indiener(s) de kans krijgen te reageren.
een overzicht van het verloop van elke stemming met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden inclusief de namen van de raadsleden die zich, overeenkomstig de Gemeentewet, van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
De raadsleden en de leden van het college hebben het recht een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de ontwerpnotulen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen tijdens de raadsvergadering gezegd of besloten is.
Indien de raad dit voorstel overneemt worden de notulen in overeenkomstige zin gewijzigd.
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het onderwerp in behandeling, zich niet houdt aan de aanwijzingen van de voorzitter, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen.
Indien de desbetreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de beraadslaging over dat onderwerp het woord ontnemen.
Hoofdstuk IV Procedures bij stemmingen
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat over een raadsvoorstel / amendement / motie / actuele motie / initiatief tot raadsuitspraak, heeft ieder raadslid het recht zijn uit te brengen stem kort toe te lichten waarbij duidelijk aangegeven wordt of voor of tegen wordt gestemd.
Artikel 33. Stemming over zaken
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn elektronische stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 35. Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal raadsleden dat op basis van het vierde lid van dit artikel verplicht is een stembriefje in te leveren.
Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 36. Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen de twee personen die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verkregen.
Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Hoofdstuk V Besloten vergadering en geheimhouding
Artikel 40. Uitbreiding kring van geheimhouders
Indien het college, de burgemeester of een commissie informatie verstrekt aan de raad overeenkomstig het tweede, derde of vierde lid van artikel 88 van de Gemeentewet, wordt deze informatie zonder voorbehoud door de raad ook aan burgerraadsleden verstrekt op grond van artikel 88 lid 6 van de Gemeentewet.
Het college en de burgemeester zijn uitsluitend bevoegd om informatie, waarop geheimhouding is opgelegd en aan de raad is verstrekt, met anderen dan de organen van het gemeentebestuur te delen indien dit noodzakelijk wordt geacht in het kader van het dagelijks bestuur. Het college of de burgemeester informeert de raad zo spoedig mogelijk over welke informatie aan wie is verstrekt en de reden daarvan.
Artikel 41. Opheffen geheimhouding
Indien de raad voornemens is geheimhouding op te heffen op informatie waar hij op grond van de Gemeentewet toe bevoegd is, wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Artikel 42. Geheimhoudingsregister
Er wordt een openbaar register bijgehouden van de onderwerpen van informatie waarop de raad of een van zijn commissies geheimhouding heeft opgelegd op grond van artikel 87 van de Gemeentewet; van informatie waarop het college of de burgemeester op grond van artikel 87 van de Gemeentewet geheimhouding heeft opgelegd en deze op grond van artikel 88 lid 2 respectievelijk lid 3 van de Gemeentewet aan de raad of een van zijn commissies heeft aangeboden; en van verslagen van besloten vergaderingen die op grond van artikel 23 lid 5 van de Gemeentewet van rechtswege geheim zijn.
Hoofdstuk VI Rechten van raadsleden
Artikel 44. Informatieve vragen
Raadsleden kunnen tot uiterlijk vier dagen voor de raadvergadering (tot 12.00 uur), door tussenkomst van de griffie, informatieve vragen stellen aan het college over een onderwerp op de agenda. Deze vragen worden voor de raadsvergadering beantwoord, tenzij het college of de burgemeester de griffier gemotiveerd in kennis stelt dat dit onmogelijk is, waarbij tevens aangegeven wordt binnen welke termijn beantwoording zal plaatsvinden. De antwoorden op de vragen worden gepubliceerd bij de vergaderstukken.
(Burger)raadsleden kunnen informatieve vragen stellen aan de ambtelijke organisatie over een onderwerp dat niet op de agenda staat. Indien dit gebeurt door tussenkomst van de griffie, dienen deze vragen binnen een termijn van twee weken te worden beantwoord. De vragen en antwoorden worden niet gepubliceerd op het raadsinformatiesysteem, tenzij de indiener dit expliciet verzoekt bij de griffie.
Ieder raadslid dat in de vergadering aanwezig is, kan, tot het moment waarop de stemming over het betreffende agendapunt is aangevangen, ter vergadering één of meer amendementen met betrekking tot het aan de orde zijnde agendapunt indienen. Een amendement moet schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend.
Artikel 48. Initiatiefvoorstellen
De voorzitter zendt initiatiefvoorstellen door aan de raad, de agendacommissie en het college. De agendacommissie draagt zorgt voor agendering in de informatie- en debatsessies (voor zover nodig) en de raad, onder toevoeging van de wensen en bedenkingen die het college, conform artikel 147a van de Gemeentewet, heeft gegeven.
Hoofdstuk VII Lidmaatschap van andere organisaties
Ieder raadslid kan, zonder verlof van de raad, aan een uit de raad of het college afkomstig lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan als bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen schriftelijke vragen stellen over aangelegenheden, die tot het werkterrein van dat lichaam behoren.
Een lid, dat aan een uit de raad of het college afkomstig lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan als bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen in de raadsvergadering verantwoording wenst te vragen over het door hem in dat bestuur gevoerde beleid, heeft daarvoor verlof van de raad nodig.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-245757.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.