Gemeenteblad van Huizen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Huizen | Gemeenteblad 2024, 244428 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Huizen | Gemeenteblad 2024, 244428 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit Huizen - Reserveren twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen nabij Windvang 13
Gelet op de artikelen 15 en 18 van de wegenverkeerswet 1994 heeft het college van burgemeester en wethouders van Huizen een verkeersbesluit genomen.
Er is een verzoek ingediend en geaccepteerd voor het plaatsen van een laadpaal voor elektrische voertuigen. Er is een geschikte locatie gevonden nabij Windvang 13.
Voor het reserveren van de parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen is een verkeersbesluit nodig.
3. Doelstelling verkeersbesluit
Gelet op artikel 21 van de BABW heeft het verkeersbesluit de volgende doelstelling(en):
• het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik
Laadpalen worden geplaatst naar aanleiding van een verzoek/ aanvraag. Personen die in Huizen wonen of werken kunnen op https://laadpaal.mrae.nl een verzoek indienen voor de plaatsing van een laadpaal in de omgeving van hun woon- of werkadres. Een verzoek moet voldoen aan de volgende criteria:
• de indiener van het verzoek woont of werkt in de gemeente Huizen;
• de indiener van het verzoek beschikt over een volledige elektrische of ‘plug-in hybride’ auto;
• de indiener van het verzoek beschikt niet over parkeergelegenheid op eigen terrein;
• binnen een loopafstand van 200 meter van het woon- of werkadres van de indiener van het verzoek is (a) nog geen laadpaal aanwezig of (b) is een laadpaal aanwezig met een hoog gebruik. In het oude dorp wordt een loopafstand van 300 meter aangehouden.
het bovengenoemde verzoek voldoet aan deze criteria en is daarom geaccepteerd.
De beoogde locatie voor de laadpaal is:
Elektrisch rijden levert een belangrijke bijdrage aan de afname van de CO2-uitstoot en daarmee aan de doelstelling van het Klimaatakkoord – in 2030 stoten we 49% minder broeikasgassen uit dan in 1990. De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren flink gaat toenemen en daarmee ook de vraag naar publieke laadpalen. De beschikbaarheid van voldoende laadpalen is een randvoorwaarde om de transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken. Om die reden kiest de gemeente Huizen ervoor om het plaatsen van laadpalen te faciliteren.
Het plaatsen van publieke laadpalen stimuleert elektrisch rijden en heeft daardoor ook lokale milieuvoordelen; elektrische auto’s produceren minder geluid en hebben geen uitstoot.
De gemeente Huizen heeft zich voor het plaatsen van laadpalen aangesloten bij de MRA-E. Binnen het project MRA-E werken overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren. Alle laadpalen die door de MRA-E worden geplaatst leveren 100% groene stroom.
Loopafstand: het uitgangspunt is dat een laadpaal wordt geplaatst binnen redelijke afstand van het woon- of werkadres van de indiener van het verzoek. Hiervoor wordt een loopafstand gehanteerd van 200 meter. Voor het bepalen van de afstand wordt gekeken naar de daadwerkelijke loopafstand, niet naar de straal. De locaties in dit besluit zijn gelegen binnen 200 meter loopafstand.
Voorwaarden MRA-e: de MRA-e hanteert een aantal (technische) plaatsingsvoorwaarden voor laadpalen. Bijvoorbeeld dat er voldoende ruimte moet zijn om onderhoudswerkzaamheden uit te voeren en dat er rekening moet worden gehouden met de afstand tot bomen. De locaties in dit besluit voldoen aan de door de MRA-e gestelde voorwaarden.
Reserveren twee parkeervakken: een oplaadpunt heeft twee aansluitingen voor het opladen van elektrische voertuigen. Om de beschikbaarheid van de laadpaal te borgen, reserveren wij twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen.
Parkeerdruk: wanneer wij twee parkeerplekken reserveren voor elektrisch laden, betekent dit dat auto's met een verbrandingsmotor daar niet meer mogen parkeren. Wij weten dat hierdoor de parkeerdruk toeneemt in de directe omgeving van de laadpaal. Ook hebben wij begrip voor het feit dat direct omwonenden dit als bezwaarlijk ervaren, vooral als de parkeerdruk in de directe omgeving vóór het plaatsen van de laadpaal al hoog is. Desondanks kiezen wij ervoor om de hoge parkeerdruk niet als reden te zien om van de plaatsing van een laadpaal af te zien. De redenen hiervoor zijn:
• Het aantal elektrische auto’s zal naar verwachting sterk groeien. Om die groei te faciliteren, moeten we de komende jaren meer nieuwe laadpalen plaatsen;
• deze groei is één van de voorwaarden om de doelstelling van het Klimaatakkoord te halen: ‘(…) in 2030 stoten we in Nederland bijna de helft (49%) minder broeikasgassen uit dan we in 1990 deden’;
• niet iedereen die in het bezit is van een elektrische auto heeft beschikking over parkeergelegenheid op eigen terrein. Maar deze auto’s moeten wel opgeladen kunnen worden en dat binnen een redelijke loopafstand van het woon- of werkadres;
• in het coalitieakkoord (onderdeel 1.7) staat dat wij de groei van het aantal laadpalen voor elektrisch rijden faciliteren. Dat betekent dat wij laadpalen plaatsen als daar vraag naar is, ook in wijken waar de parkeerdruk hoog is.
Evenwichtige verdeling: bij het kiezen van een locatie voor een laadpaal kijken we naar de loopafstand ten opzichte van andere laadpalen in de omgeving. Daarbij is het doel om te komen tot een zo evenwichtig mogelijke verdeling van laadpalen in Huizen.
Vindbaarheid: bij de locatiekeuze voor een laadpaal wordt gekeken naar de vindbaarheid. Immers, het plaatsen van een laadpaal op een goed zichtbare locatie maakt het makkelijker deze te vinden. Daarnaast draagt een goede zichtbaarheid van een laadpaal bij aan het stimuleren van elektrisch rijden. Wij zoeken daarom naar een locatie die in het oog springt, bijvoorbeeld (na)bij een kruising van wegen of langs een doorgaande weg.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de korpschef van de politie, vertegenwoordigd door een verkeersspecialist van de eenheid Midden-Nederland.
Op grond van de voorgaande overwegingen heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Huizen besloten tot het nemen van onderstaand besluit:
Het reserveren van twee parkeerplaatsen uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen, door het plaatsen van het verkeersteken E08c op de locatie nabij Windvang 13.
Als u het niet eens bent met één of meerdere deelbesluiten of het gehele besluit, kunt u een bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders. Het adres is: Postbus 5, 1270 AA Huizen. Dient u het bezwaarschrift in binnen zes weken na publicatie van dit besluit. Zorgt u ervoor dat het bezwaarschrift ten minste de volgende gegevens bevat:
1. uw naam, adres, en handtekening;
2. een omschrijving van het (deel)besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht (u kunt bijvoorbeeld de datum en het kenmerk van de brief vermelden of een kopie van deze brief meesturen);
3. de reden(den) waarom u bezwaar maakt.
Als u een bezwaarschrift indient, kunt u ook een verzoek indienen tot het treffen van een voorlopige voorziening. Dat doet u bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Het adres is: Postbus 16005, 3500 DA Utrecht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-244428.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.