Mandaatbesluit 2024 gemeente Hoorn

 

Zaaknummer: 2146050

 

  • Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders en van de burgemeester d.d. 28 mei 2024

 

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Hoorn, ieder voor zover bevoegd, besluiten tot het vaststellen van:

 

Mandaatbesluit

 

Artikel 1 Omschrijving van de begrippen

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    besluit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    mandaat: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • c.

    mandaatgever: het bestuursorgaan dat de oorspronkelijke wettelijke bevoegdheid heeft en deze aan een ander mandateert;

  • d.

    mandaathouder: degene die de bevoegdheid ontvangt om namens het bestuursorgaan besluiten te nemen en andere rechtshandelingen te verrichten;

  • e.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • f.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam van de namens het bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • g.

    ambtenaar: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1, eerste lid van de Ambtenarenwet. Daarmee worden gelijk gesteld uitzendkrachten, gedetacheerden, stagiaires en zzp’ers die contractueel werkzaamheden verrichten voor de gemeente Hoorn;

  • h.

    directie: het hoogste ambtelijke orgaan bestaande uit de algemeen directeur en de directeuren;

  • i.

    gemeentesecretaris: algemeen directeur

  • j.

    directeur: belast met en verantwoordelijk voor één van de drie domeinen en de gezamenlijke verantwoordelijkheid als lid van de directie;

  • k.

    manager: is de gemeentesecretaris, directeur, of manager. De directeur van het Westfries Museum wordt aangemerkt als manager, niet zijnde gemeentesecretaris of directeur;

  • l.

    tactisch leidinggevende: de medewerker die werkzaam is als manager direct onder de teammanager van 1.Hoorn.

  • m.

    programma: een samenstelling van projecten (van verschillende grootte) die bijdragen aan een strategische doelstelling en dat probeert een maatschappelijk effect te bewerkstelligen;

  • n.

    programmamanager: de medewerker die verantwoordelijk is voor een programma dat meerdere projecten bevat;

  • o.

    project: een geheel van activiteiten buiten de gewone lijnactiviteiten om, om een uniek resultaat te realiseren voor een duidelijke opdrachtgever binnen duidelijke kaders door een team van verschillende specialisten.

  • p.

    projectleider: de medewerker die verantwoordelijk is voor een project;

  • q.

    medewerker: een ambtenaar niet zijnde een manager, tactisch leidinggevende of programmamanager.

  • r.

    inkoopmatrix: overzicht van bevoegdheden in relatie tot het inkoopproces. Is een bijlage bij dit mandaatbesluit.

  • s.

    regeling Budgethouderschap en begrotingswijzigingen 2017: nota met daarin de kaders van budgethouderschap en regels voor het wijzigingen van de begroting.

 

Artikel 2 Schakelbepaling volmachten en machtigingen

Waar in dit besluit gesproken wordt over mandaat, dient - tenzij anders is bepaald - daaronder tevens te worden begrepen machtiging en volmacht.

 

Artikel 3 Inhoud mandaat

Degene die mandaat krijgt voor het uitoefenen van een bevoegdheid, is met betrekking tot die bevoegdheid tevens bevoegd tot:

  • a.

    het verrichten van alle benodigde voorbereidings- en uitvoeringshandelingen;

  • b.

    het voeren van correspondentie;

  • c.

    het verdagen van beslissingen;

  • d.

    het ondertekenen van de betreffende stukken;

  • e.

    het verstrekken van informatie;

  • f.

    het plaatsen van publicaties (van aanvragen, ontwerpen, concepten e.d.);

  • g.

    overige direct met de gemandateerde bevoegdheid samenhangende handelingen;

  • h.

    het stellen van voorschriften en beperkingen;

  • i.

    inschrijvingen in registers.

 

Artikel 4 Algemeen mandaat van het college en de burgemeester aan de ambtenaren

  • 1.

    Het college en de burgemeester verlenen de ambtenaar die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur het mandaat om alle besluiten te nemen en alle overige (rechts)handelingen te verrichten, waaronder de vertegenwoordiging in rechte, die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig zijn.

  • 2.

    Voor het mandaat als bedoeld in het eerste lid worden de voorwaarden, voorschriften en beperkingen opgelegd zoals beschreven in artikel 5.

  • 3.

    Het is ambtenaren, aan wie mandaat is verleend, niet toegestaan de aan hen toegekende bevoegdheden door te mandateren.

  • 4.

    De burgemeester draagt de bevoegdheid als bedoeld in artikel 171, lid 1 van de Gemeentewet op aan de wethouders, waar het betreft het ondertekenen van de overeenkomst waarbij het besluit tot het aangaan daarvan door het college zelf is genomen.

 

Artikel 5 Voorwaarden, voorschriften, beperkingen en uitzonderingen mandaatverlening

  • 1.

    Het in het artikel 4, eerste lid, bedoelde mandaat komt de mandaathouder toe, voor zover de uitoefening van de bevoegdheid overeenstemt met de taken en verantwoordelijkheden van het team, programma, taakveld en met inachtneming van de inkoop-matrix van de gemeente Hoorn, Regeling Budgethouderschap en begrotingswijzigingen 2017 en onderhavig artikel.

  • 2.

    De mandaathouder moet de voorwaarden, voorschriften en beperkingen, gesteld door de mandaatgever te allen tijde opvolgen.

  • 3.

    Managers kunnen elkaar vervangen. De algemeen directeur en de directeuren kunnen elkaar vervangen. Programmamanagers kunnen elkaar vervangen. Tactisch leidinggevende kunnen elkaar vervangen. Vervanging door de naast hogere kan ook altijd.

  • 4.

    De mandaathouder is niet bevoegd om in mandaat te besluiten, indien:

  • a.

    het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften. Hieronder valt niet het verlenen van een (omgevings)vergunning in afwijking van het omgevingsplan dan wel afwijkingen van de Welstandsnota ;

  • b.

    het een bevoegdheid betreft die in een wettelijke regeling expliciet wordt uitgezonderd van mandaat. En als de aard van het te nemen besluit zich daartegen verzet.

  • c.

    als het voorgenomen besluit een overschrijding van een budget of krediet tot gevolg heeft dan wel een voor de gemeente Hoorn (groot) financieel risico met zich brengt;

  • d.

    een besluit dusdanige ingrijpende gevolgen heeft voor de rechtspositie van één of meerdere ambtenaren dat besluitvorming door het college vereist is, of wanneer het de rechtspositie van de gemeentesecretaris betreft;

  • e.

    een lid van het college of een manager van de gemandateerde of de programmamanager heeft aangegeven dat het voorgenomen besluit aan de mandaatgever moet worden voorgelegd;

  • f.

    de mandaatgever heeft aangegeven zelf te willen besluiten;

  • g.

    het een voordracht voor of benoeming van personen op grond van een wettelijk voorschrift betreft anders dan het aangaan van een dienstverband met uitzondering van de benoeming van leden van de stembureaus;

  • h.

    het een besluit betreft waarmee algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels of beleid wordt vastgesteld dan wel anderszins bevoegdheden betreft waarvoor ingevolge de Algemene wet bestuursrecht of in enig ander wettelijk voorschrift is bepaald dat mandaat niet kan worden verleend;

  • i.

    aan het voorgenomen besluit mogelijk politieke consequenties zijn verbonden;

  • j.

    het voorgenomen besluit kan leiden tot bestuurlijke afbreuk;

  • k.

    het voorgenomen besluit aanzienlijke gevolgen heeft of zou kunnen hebben op regionaal of plaatselijk niveau;

  • l.

    het betreft het benoemen en ontslaan van leden van een (advies)commissie of extern bestuurs(orgaan), het benoemen van de secretaris van de commissie bezwaarschriften valt hier niet onder;

  • m.

    het betreft besluiten die betrekking hebben op het optreden tegen drugs- en prostitutie op grond van de Opiumwet en de Apv, het opleggen van een groepsverbod en het opleggen van de bestuurlijke boete in het kader van de Alcoholwet;

  • n.

    het betreft besluiten tot het verlenen van een machtiging om binnen te treden in welk geval de burgemeester bevoegd is om de machtiging af te geven;

  • o.

    het aanwijzen van huwelijkslocaties met uitzondering van het aanwijzen van een huwelijkslocatie voor één dag.

  • 5.

    De managers zijn bevoegd om besluiten te nemen en in te trekken en te wijzigen voor wat betreft rechtspositionele aangelegenheden.

  • 6.

    Het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 5.40 van de Algemene wet bestuursrecht kan niet in mandaat worden gedaan door degene die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.

  • 7.

    In afwijking van artikel 4 lid 1 is in de volgende gevallen, niet de medewerker maar de managerbevoegd:

  • a.

    Alle besluiten en rechtshandelingen bij team JA;

  • b.

    Alle besluiten en rechtshandelingen bij team Toezicht en Veiligheid;

  • c.

    Alle besluiten en rechtshandelingen bij team Erfgoed;

  • d.

    Alle besluiten en rechtshandelingen bij team RO;

  • e.

    Alle besluiten bij team VBT;

  • f.

    Besluiten met een bedrag hoger dan € 30.000 bij team 1.Hoorn;

  • g.

    Besluiten inzake het afsluiten van nieuwe huurovereenkomsten en het beëindigen; van huurovereenkomsten op initiatief gemeente;

  • h.

    Besluiten op WOO verzoeken;

  • i.

    Besluiten in het kader van subsidies;

  • j.

    Beslissingen op bezwaar, waarbij de manager niet bij de totstandkoming van het bestreden besluit betrokken is geweest. Indien het team dat het bestreden besluit genomen heeft het oneens is met het advies van de (advies)commissie om het bestreden besluit te herroepen dient de beslissing op bezwaar voorgelegd te worden aan het desbetreffende bestuursorgaan.

  • k.

    Het oninbaar verklaren van vorderingen.

  • 8.

    In afwijking van artikel 5 lid 7 zijn medewerkers wel bevoegd tot het verrichten van feitelijke rechtshandelingen.

 

Artikel 6 Mandaat aan derden

  • 1.

    Verlening van mandaat aan een mandaathouder die niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever, heeft schriftelijke instemming van de mandaathouder nodig en in voorkomend geval ook van degene onder wiens verantwoordelijkheid de mandaathouder in kwestie werkt.

  • 2.

    Mandaat tot het uitoefenen van bevoegdheden en taken die via een Gemeenschappelijke Regeling aan een ander bestuursorgaan zijn opgedragen, valt niet onder deze regeling.

  • 3.

    Mandaat tot het uitoefenen van taken en bevoegdheden die door middel van een overeenkomst aan een derde zijn overgedragen, valt niet onder deze regeling.

  • 4.

    Voor zover aan overige derden een specifiek mandaat wordt verleend, zijn deze opgenomen in bijlage 1 (zie hieronder) mandaat aan derden.

 

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    Het besluit wordt bekend gemaakt in het gemeenteblad en treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Gelijktijdig met de inwerkingtreding van dit besluit wordt het Mandaatbesluit 2023 (zaaknummer: 2040750) ingetrokken.

  • 3.

    De officiële titel van de regeling is Mandaatbesluit gemeente Hoorn.

 

Hoorn, 28 mei 2024

ieder voor zover bevoegd,

 

Het college van burgemeester en wethouders,

 

 

de secretaris,                                de burgemeester,

 

 

 

Bijlage 1 behorende bij artikel 7 Mandaat aan derden

 

 

Onderwerp

Bevoegdheid van

Aan wie wordt mandaat gegeven

Het opdracht geven tot het wegslepen en het nemen van besluiten tot het wegslepen van voertuigen in het kader van de wegenverkeerswet en de Wegsleepverordening

college/burgemeester

medewerkers van de politie Noord-Holland

In het kader van de Wegsleepverordening feitelijk wegslepen van voertuigen, bijhouden van het bewaringsregister, uitoefenen van het recht tot retentie en de invordering van de kosten.

college/burgemeester

bergingsbedrijf Firma Boots te Hem

Het aanwijzen van een installatieverantwoordelijke volgens artikel 3.2.2 van de NEN 3140:2011

college

Directeur Technisch adviesbureau IJmond B.V

Het ten laste van de executant zorgdragen voor het meevoeren en opslaan van de roerende zaken die zich in een ontruimde onroerende zaak bevonden. Conform de afspraken in het tweede addendum van de raamovereenkomst Deurwaardersdiensten.

college en burgemeester

Kerckhoffs & Lasonder Gerechtsdeurwaarders

 

 

 

 

 

Naar boven