Gemeenteblad van Katwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Katwijk | Gemeenteblad 2024, 239177 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Katwijk | Gemeenteblad 2024, 239177 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Maatschappelijke Agenda
Het college van burgemeester en wethouders (verder: college) stelt deze subsidieregeling vast op basis van artikel 2 van de Algemene subsidieverordening gemeente Katwijk 2018 (verder: de Verordening).
Gebruikte termen hebben in enkelvoud en meervoud dezelfde betekenis. De definities zoals vastgelegd in:
Bovenstaande definities zijn onverkort van toepassing. Bij conflicterende definities zijn definities uit een hoger op de voorgaande lijst genoemde wet of regeling leidend.
Hoofdstuk 2 Aanvraag van de subsidie
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
Het college verleent uitsluitend een subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen die opschreven staan in de Maatschappelijke Agenda 2024-2028 ‘Met Elkaar’. Het college heeft met de Maatschappelijke Agenda (MAG) de te subsidiëren activiteiten binnen het sociaal domein ondergebracht in de volgende drie hoofdopgaven:
Opgave 1: Sterke, sociale en leefbare wijken.
Opgave 2: Opgroeien en ontwikkelen.
Opgave 3: Gezond en actief leven.
Binnen de drie hoofdopgaven zijn meerdere beleidsopdrachten onderverdeeld. Subsidieaanvragers dienen hun aanvraag in, op basis van een beleidsopdracht. De beleidsopdrachten hebben verschillende looptijden. Het college maakt onderscheid tussen opdrachten met een looptijd van één, twee of vier jaar. Van welke looptijd sprake is, staat omschreven in de onderstaande tabel.
Deze beleidsopdrachten staan in Bijlage 1 verder uitgeschreven. De subsidieplafonds per opdracht worden jaarlijks gepubliceerd in een aanvullende publicatie op deze regeling.
Het college heeft de bevoegdheid om de subsidierelatie te verlengen, voor zover de subsidie-ontvangende partij hiermee instemt. Het college geeft hiertoe een verlengingsbeschikking af aan de betreffende partij. Een nieuwe aanvraag is in dat geval niet nodig. Over het moment van verantwoording wordt de betreffende partij in de verlengingsbeschikking geïnformeerd.
Subsidieregeling Initiatieven Maatschappelijke Agenda
Naast deze Subsidieregeling Initiatieven Maatschappelijke Agenda 2025 is er ook een Initiatievenregeling Maatschappelijke Agenda. De Subsidieregeling Initiatieven Maatschappelijke Agenda 2025 is het hele jaar open voor aanvragen tot €10.000. Hier staat meer informatie over de Initiatievenregeling Maatschappelijke Agenda.
De regels die omschreven staan in de Subsidieregeling Maatschappelijke Agenda gelden expliciet niet voor de Initiatievenregeling Maatschappelijke Agenda. Binnen de Initiatievenregeling Maatschappelijke Agenda worden geen subsidies verleend voor activiteiten van aanvragen die binnen de Subsidieregeling Maatschappelijke Agenda zijn geweigerd.
Artikel 3 Voorwaarden subsidieaanvraag
Aanvragers kunnen per beleidsopdracht één aanvraag indienen. Eén aanvraag kan betrekking hebben op meerdere activiteiten. Als een aanvrager toch meerdere aanvragen per beleidsopdracht indient, wordt de eerst ingediende aanvraag beoordeeld.
De subsidieaanvraag moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
Als de aanvrager een ondernemer1 is (aanvullend):
Een verklaring als bedoeld in de de-minimisverordening (de-minimisverklaring).
Hoofdstuk 3 Verdelen van subsidiegelden
Artikel 5 Bekendmaking hoogte subsidieplafonds en indexaties
Op dit artikel is expliciet artikel 3, lid 1 van de ASV 2018 van toepassing.
Artikel 6 Verdeelregels subsidie
Meer informatie over de beoordeling van subsidies staat beschreven in Bijlage 2 ‘Toetsingskader’.
Burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag om een subsidie, uiterlijk op 30 november van het jaar waarin de aanvraag is ingediend.
Een subsidie kan worden geweigerd op basis van Algemene wet bestuursrecht of de ASV 2018. Daarnaast kan een subsidie op grond van deze regeling worden geweigerd:
Artikel 10 Verantwoording van de subsidie
Naast de in artikel 10, 11, 13 en 14 ASV 2018, geldt het onderstaande.
(Meerjarige) subsidies boven de €5.000:
Bij meerjarige subsidies is de subsidieontvanger vrij om binnen de subsidie-jaarschijven met budgetten van dezelfde beleidsopdracht te schuiven. De subsidieontvanger heeft het recht om de subsidiegelden naar eigen inzicht te verdelen over de gehele subsidieperiode. Dit moet specifiek zichtbaar worden gemaakt in de jaarlijkse tussentijdse verantwoording.
Maatschappelijke Agenda Katwijk
Beleidsopdracht Mantelzorgondersteuning: Steunpunt-Expertisecentrum Mantelzorg
In Katwijk willen we dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Daarvoor is het belangrijk dat we samenwerken. We staan voor elkaar klaar, luisteren naar elkaars signalen en bieden een vangnet voor mensen die het (even) niet alleen kunnen. De gemeente, inwoners en maatschappelijke organisaties slaan de handen ineen om dit voor elkaar te krijgen. In de Maatschappelijke Agenda (de MAG) heeft de gemeente Katwijk beschreven wat de doelen zijn voor de volgende drie thema’s:
Met de MAG beogen we een andere manier van denken en werken. Het uitgangspunt van de MAG blijft dat we beginnen met het stellen van doelen, maar dat we resultaten meten om naar de maatschappelijke ontwikkelingen te kijken. Daarbij hebben we niet alleen oog voor de prestaties, maar richten we ons op de inspanning die we in samenwerking met elkaar leveren. |
|||
Sterke, sociale en leefbare wijken Leven in sterke, sociale en leefbare wijken bevordert de sociale samenhang, gaat eenzaamheid tegen en zorgt ervoor dat inwoners zich kunnen ontwikkelen. Daarmee hebben sterke, sociale en leefbare wijken verschillende kanten. We willen graag dat mensen basisvaardigheden beheersen, genoeg inkomen hebben en voor zichzelf en anderen zorgen. Daarnaast gaat het in deze wijken ook over culturele ontwikkeling, omdat dit gezondheid en algemeen welbevinden bevordert. Sterke, sociale en leefbare wijken gaat tot slot over goed met elkaar omgaan en elkaar accepteren. Binnen deze opgave streven we naar een lokale samenleving waarin iedereen mee kan doen. |
|||
Het doel van deze opdracht is om een sterk mantelzorgondersteuningspunt te bieden. Dit mantelzorgondersteuningspunt moet overbelasting van mantelzorgen verminderen en voorkomen. Inwoners die te maken krijgen met mantelzorgtaken kunnen laagdrempelig informatie en ondersteuning bij dit punt krijgen. Indien nodig worden mantelzorgers doorverwezen naar andere vormen van ondersteuning, waar oog is voor de behoeften van de mantelzorgers. Mantelzorgondersteuning en informatievoorziening aan mantelzorgers wordt toegankelijk gemaakt en sluit aan bij de behoeftes van de mantelzorgers zelf. |
|||
In Katwijk zijn er ongeveer 1550 geregistreerde mantelzorgers van 21 jaar en ouder. Dit aantal is rond de 10% van de daadwerkelijke aantallen mantelzorgers binnen de gemeente. Daarnaast zijn er 99 geregistreerde jonge mantelzorgers in beeld, de leeftijden variëren tussen de 8 en 21 jaar. Voor zowel volwassen mantelzorgers, mantelouders, als jonge mantelzorgers is er aanbod van hulp en ondersteuning. Deze hulp bestaat o.a. uit het geven van informatie die bij de specifieke situatie past, ondersteuning, advies en/of begeleiding. Denk hierbij aan geschikte cursussen gericht op preventie, trainingen, inloopspreekuren met een mantelzorgmakelaar en het op tijd doorverwijzen naar meer professionele hulp en ondersteuning. Om ondersteuning beter inzichtelijk te maken is een sociale kaart mantelzorgondersteuning beschikbaar. Daarnaast is er de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten om informatie en ervaringen met elkaar te delen, denk hierbij aan bijvoorbeeld het Alzheimercafé en lotgenotenbijeenkomsten. In 2023 heeft de gemeente een behoefteonderzoek onder mantelzorgers uit laten voeren. De uitkomsten van het onderzoek geven een beeld van wat leeft onder mantelzorgers. De feedback en verbeterpunten zijn verwerkt in de uitvoeringsagenda mantelzorgondersteuning. Tot slot wordt jaarlijks een landelijke week van de Mantelzorg georganiseerd waar Katwijkse organisaties lokaal invulling aan geven. Jonge mantelzorgers hebben andere hulp nodig, zij hebben een eigen specifiek gericht ondersteunend aanbod. In overleg met de jonge mantelzorgers is er een aanbod vastgesteld. |
|||
(Kwetsbare) inwoners wonen langer thuis, ook als ze ouder zijn en hulp nodig hebben. Dit komt onder andere door de vergrijzing en meer zorg buiten het ziekenhuis of de zorginstelling. Inwoners worden sneller naar huis gestuurd, en minder snel vanuit huis naar een zorginstelling. Daarbij wordt meer beroep gedaan op zorg en ondersteuning, zowel van mensen in de buurt als professionals. Mantelzorg, het zijn van een goede buur en het hebben van een (sociaal) netwerk worden steeds belangrijker. Terwijl de verwachting is dat het aantal mantelzorgers in de toekomst juist zal gaan afnemen door de vergrijzing en het langer thuis wonen. Deze zaken hebben als mogelijk gevolg dat de druk en overbelasting voor de mantelzorgers zal gaan toenemen. Veel mantelzorgers werken. Zij zijn op zoek naar een manier om werk en zorg meer in balans te krijgen. Hier ligt ook voor werkgevers een taak. Zij hebben goede informatie nodig om zich op de toekomst voor te bereiden, zodat werknemers hun zorgtaken kunnen combineren met hun werk. Kortom: de druk op de mantelzorgers verlichten, is een maatschappelijke taak waar iedereen in Nederland voor staat. Regionale samenwerking kost tijd. Daarbij moet rekening gehouden worden met de capaciteit van regionale partijen. Het prioriteren en faseren van de diverse onderdelen van mantelzorgondersteuning is hierbij noodzakelijk. De opdracht mantelzorgondersteuning is er dan ook continu in ontwikkeling is. Zo is binnen het Gezond en Actief Leven Akkoord en het Integraal Zorg Akkoord speciale aandacht voor mantelzorgers. Acties gericht op het verbeteren van mantelzorgondersteuning en respijtzorg worden integraal opgepakt en zijn vastgelegd in de uitvoeringsagenda. |
|||
De inhoud van deze opdracht wordt vormgegeven door onderstaande punten:
|
|||
|
|||
Jonge mantelzorgers ondersteunen vergt een andere werkwijze en aanpak dan volwassen mantelzorgers ondersteunen. Voor jonge mantelzorgers spelen school en sport een belangrijke rol om te kunnen ontspannen. Scholen kunnen faciliterend zijn. Bijvoorbeeld in het bieden van een rustige plek voor huiswerk. Meer bewustwording en erkenning van jonge mantelzorgers draagt bij aan een leven in balans voor deze jongeren. |
Maatschappelijke Agenda Katwijk
Beleidsopdracht Ondersteuning bij geldzorgen en/of schulden
Maatschappelijke Agenda Katwijk
Beleidsopdracht ontmoeten in de wijk en verenigingsondersteuning (professioneel)
Maatschappelijke Agenda Katwijk
Beleidsopdracht ontmoeten in de wijk (vrijwillig)
Maatschappelijke Agenda Katwijk
Beleidsopdracht preventie en vroegsignalering jeugd en gezin
Maatschappelijke Agenda Katwijk
Beleidsopdracht Jeugd- en Jongerenwerk (professioneel)
Maatschappelijke Agenda Katwijk
Beleidsopdracht Jeugd- en Jongerenwerk (vrijwillig)
|
|
De lokale ambities op het gebied van maatschappelijke begeleiding/ ondersteuning zijn vastgelegd in de Maatschappelijke agenda 2024-2028. |
|
|
|
|
Maatschappelijke Agenda Katwijk
Beleidsopdracht sport & bewegen professionele organisatie
Maatschappelijke Agenda Katwijk
Beleidsopdracht vrijwilligersorganisaties sport & bewegen
Maatschappelijke Agenda Katwijk
Beleidsopdracht Gezonde Leefstijl
Een goede gezondheid is van wezenlijk belang voor het welzijn van mensen. Inwoners met een goede gezondheid hebben een grotere kans op een lang en kwalitatief goed leven en kunnen langer meedoen in de samenleving. De gemeente Katwijk heeft een rol als het gaat om het bevorderen van de gezondheid van haar inwoners. Deze opgave komt overeen met de vierde doelstelling van de omgevingsvisie: ontwikkelen van een gezonde en veilige gemeente. In de gemeente Katwijk gaan we uit van de brede definitie van positieve gezondheid: het vermogen om je aan te passen en je eigen regie te voeren, in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het leven. Er zijn grote verschillen in de gezondheid van onze inwoners. Met deze opdracht willen we deze verschillen terugdringen. De belangrijkste thema's hierbij zijn het mentaal welzijn van onze inwoners, het voorkomen van verslavingsproblematiek en het stimuleren van een gezond gewicht. In het MAG databoek van 2024 staan de meest recente cijfers over de gezondheidssituatie in Katwijk. Deze zijn gebaseerd op de data van Hecht, waar de GGD onder valt. De GGD Hollands Midden voert elke vier jaar verschillende onderzoeken uit naar de gezondheid van Katwijkers. Vanwege de coronapandemie heeft de GGD een extra monitor uitgevoerd onder jeugdigen, jongvolwassenen, volwassenen en ouderen. Op eengezonderhollandsmidden.nl zijn de resultaten van deze monitoren weergegeven. Voor de Maatschappelijke Agenda beleidsopdracht Gezonde Leefstijl zijn de thema’s ‘gezondheid’ en ‘leefstijl’ hierbij van belang. Hieronder staan cijfers die het verschil met 2016 laten zien.
|
|
De betaalbaarheid, kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg staat onder druk. Het Rijk heeft dit onderkent en heeft in het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) kaders uitgezet om deze trend te keren en heeft hier, in ieder geval tot 2026, budget voor uitgetrokken. Daarmee staat de aandacht voor gezondheid en preventie hoger op de agenda dan voorheen. Tegelijkertijd is preventie complex. Het raakt aan verschillende onderdelen van gezondheid en is daarmee sterk afhankelijk van een integrale aanpak. Dit heeft te maken met de samenhang tussen gezondheid en andere levensdomeinen, zoals armoede, geldzorgen en schulden, leefomgeving, werk en inkomen, sociale veiligheid en meedoen. De complexiteit heeft in het kader van deze opdracht vooral te maken met het sturen op gedragsverandering en de bestendiging daarvan. Gedrag is immers moeilijk te beïnvloeden. Het onderzoek in Katwijk van Nienke Slagboom toont aan dat dit een diepgeworteld probleem is dat generaties overstijgt. Alcoholgebruik wordt bijvoorbeeld normaal gevonden (‘dat deden wij vroeger toch ook?’). Tegelijkertijd biedt dit onderzoek handvaten voor een intergenerationele aanpak: het betrekken van grootouders, ouders én kinderen. Er zijn verschillende inhoudelijke trends op het gebied van gezonde leefstijl zichtbaar. Ten eerste staat mentale gezondheid sterk in de belangstelling. Meer mensen hebben het moeilijk. De coronapandemie heeft dit versterkt en zichtbaar gemaakt. Tegelijkertijd vinden mensen het moeilijk om hierover met elkaar te praten. Ten tweede heeft mentale weerbaarheid een sterke relatie met middelengebruik. Waar de mentale weerbaarheid laag is en de groepsdruk hoog kunnen verslavingen ontstaan. Dit vraagt om aandacht. Middelengebruik hangt daarnaast samen met sociale veiligheid. We vatten middelen overigens breed op: van alcohol en roken tot gokken, gamen en gebruik van internet en sociale media. Alcohol en roken zijn regelmatig de opmaat naar ander middelengebruik, met name soft- en harddrugs. Ook is het soort middelen dat wordt gebruikt veranderd, denk aan de opkomst van designerdrugs. Daarnaast hebben we van onze verslavingspartners eind 2023 het signaal ontvangen dat het alcoholgebruik en roken (met name vapen) snel aan het stijgen is. Tot slot is overgewicht en obesitas een groeiend probleem, zeker in Katwijk. In zekere zin is voeding ook een middel. Aan de ene kant is een gezondheidshype ontstaan, zichtbaar in (sociale) media. Aan de andere kant is er de beweging van body positivity waarbij ‘curves’ worden omarmd. Dit is een tegenstrijdigheid. Daarnaast zijn er andere trends met invloed op (de aanpak van) gezonde leefstijl. Zo wordt er meer en meer gebruik gemaakt van online-applicaties om gezondheid te bevorderen (eHealth). Daarnaast blijkt het in verband met overbevraging en -belasting en andere prioriteiten steeds lastiger om partners zoals het onderwijs en sportverenigingen te betrekken bij een preventieve gezondheidsaanpak. Wel zijn er steeds meer private partners die zich bewegen op de gezondheidsmarkt. Publiek-private samenwerking is wenselijk en vraagt om een specifieke aanpak. |
|
Deze opdracht is gericht op primaire preventie: inzet gericht op het voorkomen van gezondheidsproblemen bij alle inwoners van 0 – 100 van de gemeente Katwijk
We vragen inzet op de volgende thema's:
|
|
|
|
We willen bereiken dat meer inwoners van Katwijk een gezonde en actieve levensstijl hebben. We streven naar:
Het resultaat van deze opdracht moet zijn dat door de inzet van passend, integraal en goed vindbaar preventief aanbod een dekkend preventief landschap ontstaat. Hierbij moeten ook andere partijen een rol spelen, denk aan vrijwilligers en private organisaties (publiek-private samenwerking). Het beoogde maatschappelijk effect is dat de gezonde gewoonten en vitaliteit van onze inwoners zijn versterkt zodat zij een grotere kans op een lang en kwalitatief goed leven hebben. Op de lange termijn is het beoogde effect dat minder verzekerde zorg nodig is. |
|
Met name in wijken en buurten waar mensen met een lagere sociaaleconomische positie wonen, is gezondheidswinst te behalen. We vragen daarom specifiek inzet in deze wijken: Hoornes, Cleijn Duin, Koestal, Molenwijk en Centrum Noord (Rijnsburg) |
Maatschappelijke Agenda Katwijk
Beleidsopdracht Sociale Veiligheid
Maatschappelijke Agenda Katwijk
Beleidsopdracht Amateurkunsten (vrijwillig)
Maatschappelijke Agenda Katwijk
Opdracht Integrale programmering cultuurparticipatie
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-239177.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.