Gemeenteblad van Arnhem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2024, 237926 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2024, 237926 | beleidsregel |
BESLUIT TOT WIJZIGING VAN DE BELEIDSREGELS WMO GEMEENTE ARNHEM 2020
Artikel I Wijziging Beleidsregels Wmo gemeente Arnhem 2020
‘2. Algemeen gebruikelijke voorzieningen
Soms kan een ondersteuningsvraag worden opgelost met het aanschaffen van een algemeen gebruikelijke voorziening. Een algemeen gebruikelijke voorziening is een dienst, hulpmiddel, woningaanpassing of andere maatregel die:
Er moet dus ook getoetst worden of de voorziening financieel gedragen kan worden door iemand met een minimuminkomen, ongeacht of de betreffende inwoner zelf een minimuminkomen heeft.
Wat algemeen gebruikelijk is wordt beïnvloed door maatschappelijke ontwikkelingen, die aan verandering onderhevig zijn. Voorbeelden van een algemeen gebruikelijke voorziening zijn een e-bike, tandem, openbaar vervoer, thermostatische kranen en het lid zijn van een vereniging of club.
In individuele gevallen kan een voorziening die op zichzelf als algemeen gebruikelijk kan worden beschouwd, vanwege omstandigheden van de persoon toch niet algemeen gebruikelijk zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om een plotseling optredende beperking waardoor algemeen gebruikelijke voorzieningen eerder dan normaal moeten worden vervangen of moeten worden aangepast.’
‘De inzet van de AV-HO komt rechtstreeks tot stand tussen inwoner en de door de gemeente gecontracteerde aanbieders AV-HO. Aanbieder en inwoner bepalen gezamenlijk hoeveel uren worden ingezet (tot maximaal 2,5 uur per week per huishouden ), voor welke duur, voor welke activiteiten en met welke frequentie. ’
De inzet van de AV-HO komt tot stand via de Centrale Toegang van de Sociale Wijkteams. De Centrale toegang en inwoner bepalen gezamenlijk hoeveel uren worden ingezet (tot maximaal 2,5 uur per week per huishouden ) en voor welke duur.
‘Bijlage 6: Richtlijn Beschermd Wonen
Een afwegingskader voor de inzet van beschermd wonen, schept duidelijkheid naar de regiogemeenten i.v.m. regionale samenwerking. Arnhem voert nu als centrumgemeente deze taak nog uit voor de regiogemeenten. Daarnaast schept een afwegingskader duidelijkheid naar inwoners, zorgaanbieders en consulenten/wijkcoaches.
In deze richtlijn gaat het om het bieden van beschermd wonen aan volwassenen. Het gaat dan zowel om intramuraal beschermd wonen, zoals in de wet beschreven 1 , als om lichtere woonvormen, waarbij wonen en zorg gescheiden zijn en intensieve begeleiding noodzakelijk is (in het kader van de gewenste beweging richting beschermd thuis).
Het belangrijkste doel van de hervorming van de GGZ is om mensen met psychische of psychosociale problemen volwaardig te laten participeren in de samenleving. Het nadeel van zorg met verblijf is dat mensen snel uit hun eigen omgeving worden gehaald voor hun begeleid verblijf. Terugkeer in de samenleving is na (langdurig) verblijf in een intramurale instelling voor veel mensen lastig. Om deze reden moet er meer worden ingezet op ambulante zorg en begeleiding. De gemeenten spelen daarin een belangrijke rol want de kans van slagen om volwaardig mee te kunnen doen hangt ook af van de leefomgeving waar iemand woont en de beschikbaarheid van voorzieningen waar iemand een beroep op kan doen.
Het college stelt aan de hand van onderstaande criteria vast of de inwoner tot de doelgroep behoort.
die een psychiatrische aandoening heeft en/of een licht verstandelijke beperking (IQ-grens 50-85) en/of ernstige psychosociale problemen (op meerdere levensdomeinen)2 ,
De problemen die de inwoner ondervindt in het zelfstandig handhaven in de samenleving zijn niet op te lossen op eigen kracht, bijvoorbeeld met behulp van gebruikelijke hulp, mantelzorg, hulp van andere personen uit het sociale netwerk, gebruikmaking van algemene gebruikelijke voorzieningen, of voorliggende voorzieningen, (para)medische zorg en/of door reguliere begeleiding (individueel).
Noodzaak van 24-uurs nabijheid (begeleiding / toezicht) vanwege de noodzaak van onplanbare zorg (hoge mate van onvoorspelbaarheid en/of hoge intensiteit van zorg). Zorg in de nabijheid is noodzakelijk; iemand kan zelf niet of onvoldoende risico’s inschatten en adequaat en op tijd om hulp vragen of iemand kan zijn hulpvraag niet uitstellen. Dan kunnen risico's optreden als (zelf)verwaarlozing of overlast.
De volgende uitgangspunten zijn van toepassing bij beschermd wonen:
Voor inwoners aan wie beschermd wonen geboden moet worden, geldt dat zij hun voorkeur mogen aangeven, maar dat de gemeente uiteindelijk bepaalt aan welke aanbieder de opdracht tot levering van de ondersteuning wordt gegeven. Hierbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de wens van de inwoner.
Indien de aanbieder het product Intramuraal beschermd wonen intensief aanbiedt, geldt een acceptatieplicht voor alle inwoners, voor wie de opdrachtgever dit noodzakelijk acht en kan er geen beroep op uitsluitingscriteria worden gedaan. In het geval van een onhoudbare situatie binnen een zorgtraject, wordt na afstemming met sociale wijkteams deze situatie besproken in het casusoverleg ‘Onhoudbare situaties beschermd wonen’. Alle aanbieders Intramuraal intensief zijn verplicht hieraan deel te nemen.
Productsoorten Beschermd Wonen
I Zelfstandig wonen met begeleiding en beschermingscomponent
Het ondersteuningsdoel is gericht op het aanleren en/of versterken van vaardigheden die nodig zijn om zo zelfstandig mogelijk te functioneren en te participeren. Indien een netwerk van de inwoner in beeld is, wordt deze betrokken bij de hulpverlening. Als er geen netwerk in beeld is of het is afwezig, dan werkt de opdrachtnemer aan het ontwikkelen van een netwerk.
Naast de zorg op afspraak en afroep heeft de opdrachtnemer een belangrijke signalerende rol. Deze signalerende rol vervangt het 'toezicht' dat inwoners binnen een intramurale setting ontvangen. De aanbieder signaleert terugval en zet adequate zorg in. De aanbieder maakt hierover afspraken met de inwoner (bijvoorbeeld hoe te handelen als de inwoner afspraken niet nakomt / de deur niet opent).
Inwoners met (complexe) psychische en/of psychosociale problemen (eventueel in combinatie met een licht verstandelijke beperking), die (tijdelijk) niet in staat zijn om zelfstandig te wonen. De inwoner ervaart problemen op meerdere levensgebieden en heeft intensieve ondersteuning nodig, zowel gepland als (veelvuldig) ongepland waardoor het noodzakelijk is dat ondersteuning 24 uur per dag beschikbaar is.
Inwoners zijn alleen met ondersteuning, zowel gepland als ongepland, in staat om zelfstandig te wonen. Ze hebben meestal een zinvolle daginvulling buiten de woning, zoals een opleiding, (vrijwilligers)werk of dagbesteding en kunnen hier zelfstandig naar toe.
De inwoner huurt of bezit zelf een woning/kamer. In de praktijk betekent dit dat de inwoner een (on)zelfstandige woonruimte huurt van bijvoorbeeld een woningcorporatie of ene particulier verhuurder.
Het ondersteuningsdoel is gericht op het aanleren en/of versterken van vaardigheden die nodig zijn om zo zelfstandig mogelijk te functioneren en te participeren. Indien een netwerk van de inwoner in beeld is, wordt deze betrokken bij de hulpverlening. Als er geen netwerk in beeld is of het is afwezig, dan werkt de aanbieder samen met de inwoner aan het ontwikkelen van een netwerk.
De inwoner ervaart meerwaarde van het groepswonen door het contact met medebewoners en de gedeeltelijke groepsgewijze ondersteuning. De ondersteuning wordt deels individueel en deels in groepsverband geleverd. Aanwezigheid van de professionals bestaat uit vaste momenten gedurende de dag en eventueel avond en daarnaast de mogelijkheid om op afroep ondersteuning in te zetten.
Inwoners met (complexe) psychische en/of psychosociale problemen (eventueel in combinatie met een licht verstandelijke beperking), die (tijdelijk) niet in staat zijn om zelfstandig te wonen. De inwoner ervaart problemen op meerdere levensgebieden en heeft intensieve ondersteuning nodig, zowel gepland als (veelvuldig) ongepland waardoor het noodzakelijk is dat ondersteuning 24 uur per dag beschikbaar is. Er is behoefte aan een vorm van Groepswonen (kleinschalig) in verband met problemen in het organiseren van de dagstructuur.
De doelgroep heeft voldoende leervermogen om te mogen verwachten dat doorstroom naar zelfstandig (begeleid) wonen verloop van tijd mogelijk is. Terugval in functioneren is realistisch.
Er is sprake van het scheiden van wonen en zorg en de inwoner betaalt zelf de woonlasten. Het is wenselijk dat de inwoner zoveel mogelijk op dezelfde plek kan blijven wonen en zo min mogelijk hoeft te verhuizen. In de praktijk betekent dit dat de inwoner een onzelfstandige woonruimte huurt van bijvoorbeeld een woningbouwcorporatie of een particuliere verhuurder. Als een inwoner geen woonplek heeft, kan de inwoner een woonplek toegewezen krijgen. Bij voorkeur heeft de inwoner een woonplek die hij op eigen naam huurt of bezit. Er is een tussenfase mogelijk voor maximaal een jaar voorafgaand aan zelfstandig wonen in de vorm van een omklapcontract. Hierbij wordt een woonplek beschikbaar gesteld als de cliënt de verantwoordelijkheid voor het zelf huren nog niet zelf kan dragen. De betreffende woonplek wordt dan eerst door de aanbieder gehuurd en als de cliënt de verantwoordelijkheid voor huren kan dragen, wordt de woning ‘omgeklapt’ en komt het huurcontract op zijn naam.
Het product groepswonen met intensieve begeleiding wordt in principe voor een periode van maximaal 2 jaar ingezet, met als doel doorstroming naar (begeleid) zelfstandig wonen.
De ondersteuning varieert van gemiddeld 7 tot gemiddeld maximaal 12 uur per week.
Afhankelijk van de individuele zorgbehoefte (ernst van de psychische kwetsbaarheid, de gedragsproblematiek en de mate van instabiliteit daarin) kan onderscheid gemaakt worden tussen:
De uren worden flexibel ingezet afhankelijk van de vraag en situatie van de inwoner en er is 24/7 passende begeleiding die op afroep in 30 minuten beschikbaar is.
III Geclusterd wonen met (intensieve) begeleiding
Het ondersteuningsdoel is gericht op het aanleren en/of versterken van vaardigheden die nodig zijn om zo zelfstandig mogelijk te functioneren en te participeren. Indien een netwerk van de inwoner in beeld is, wordt deze betrokken bij de ondersteuning. Als er geen netwerk in beeld is of het is afwezig, dan werkt de aanbieder samen met de inwoner aan het ontwikkelen van een netwerk.
De inwoner ervaart meerwaarde van het Geclusterd wonen door het contact met medebewoners en de gedeeltelijke groepsgewijze ondersteuning. De ondersteuning wordt met name individueel en indien nodig in groepsverband geleverd. Aanwezigheid van de professionals bestaat zowel uit geplande als ongeplande individuele contactmomenten gedurende de dag en eventueel de avond. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om op afroep ondersteuning in te zetten.
Inwoners met (complexe) psychische en/of psychosociale problemen (eventueel in combinatie met een licht verstandelijke beperking), die (tijdelijk) niet in staat zijn om zelfstandig te wonen zonder ongeplande ondersteuning. De inwoner ervaart problemen op meerdere levensgebieden en heeft intensieve ondersteuning nodig, zowel gepland als ongepland, waardoor het noodzakelijk is dat ondersteuning 24 uur per dag beschikbaar is.
De inwoner is gebaat bij een zelfstandige woning (eigen voordeur, sanitair en keuken), met soortgelijke woningen op loopafstand van elkaar. De meerwaarde van deze woonvorm voor de inwoner is het hebben van een eigen woning en het contact met medebewoners op afstand.. De doelgroep heeft voldoende (zelfregulerend) leervermogen om te mogen verwachten dat doorstroom naar volledig zelfstandig (begeleid) wonen na verloop van tijd mogelijk is. Terugval in functioneren is realistisch.
Bij ‘Geclusterd wonen’ woont iemand zelfstandig (met eigen voordeur, sanitair en keuken) met anderen in hetzelfde complex of dezelfde straat, op loopafstand van elkaar. Geclusterd wonen betreft een tussenfase voorafgaand aan volledig zelfstandig wonen, waarbij de inwoner tijdelijk omwille van training en ontwikkeling in een woning met begeleiding verblijft. Dit product wordt in principe voor een periode van maximaal twee jaar ingezet, met als doel doorstroming naar (begeleid) zelfstandig wonen.
Er is sprake van scheiden van wonen en zorg en de inwoner betaalt zelf de woonlasten.
De ondersteuning varieert van gemiddeld 7,5 uur per week tot gemiddeld maximaal 10 uur per week.
Afhankelijk van de individuele zorgbehoefte (ernst van de psychische kwetsbaarheid, de gedragsproblematiek en de mate van instabiliteit daarin) kan onderscheid gemaakt worden tussen:
De uren worden flexibel ingezet afhankelijk van de vraag en situatie van de inwoner en er is 24/7 passende begeleiding die op afroep in 30 minuten beschikbaar is.
IV Intramuraal beschermd wonen basis
Het begeleidingsdoel is gericht op het zo zelfstandig mogelijk functioneren, gericht op maximale persoonlijke ontplooiing onder andere door middel van een zinvolle daginvulling, zoals (vrijwilligers)werk en/of opleiding. Het (h)erkennen van de eigen problematiek en het (verder) aanleren van vaardigheden hebben daarop betrekking. Dit binnen een setting die bescherming biedt.
Uitgaande van het perspectief om zelfstandig (begeleid) te gaan wonen, heeft de aanbieder hiervoor specifieke aandacht. Dat betekent dat ingezet wordt op het versterken, dan wel ontwikkelen, van het netwerk en op het aanleren van vaardigheden om zelfstandig te wonen. Het gaat in ieder geval om:
Voor inwoners voor wie er geen perspectief is om binnen 1 tot 3 jaar zelfstandig (begeleid) te gaan wonen, ligt de nadruk op het behouden van vaardigheden en stimuleren tot participatie in de vorm van bijvoorbeeld daginvulling en het uitvoeren van taken in het dagelijks leven (zoals boodschappen doen en koken).
Inwoners met (complexe) psychische en/of psychosociale problemen (eventueel in combinatie met een licht verstandelijke beperking), die (tijdelijk) niet in staat zijn om zelfstandig te wonen en waarbij permanente nabijheid (24 uur per dag) van ondersteuning noodzakelijk is. Dit, omdat de inwoner tijdelijk niet in staat is om zelf de regie te voeren over meerdere leefgebieden. Daarbij ontbreekt veelal inzicht in de problematiek en de impact ervan op de omgeving. Bij onverwachte gebeurtenissen kan de problematiek verergeren.
De inwoner verblijft op een locatie, waarbij gedurende de dag duidelijke structuur wordt geboden door de professional. Ook 's nachts is er sprake van ondersteuning door een professional op wijkniveau die binnen een kort tijdsbestek (van maximaal 10 minuten) op de woonzorglocatie aanwezig.
De doelgroep heeft voldoende leervermogen om te mogen verwachten dat doorstroom naar zelfstandig begeleid wonen na verloop van tijd mogelijk is.
V Intramuraal beschermd wonen intensief
Het begeleidingsdoel is gericht op het zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren binnen een beschermde setting en het behouden en aanleren van vaardigheden is gericht op het meedoen in de samenleving. Daar komt bij dat de begeleiding zich richt op het bijsturen en corrigeren van gedragsproblemen en het (verder) ontwikkelen van strategieën om hiermee om te gaan.
De nadruk ligt op het behouden van vaardigheden en stimuleren tot participatie in de vorm van bijvoorbeeld daginvulling en het uitvoeren van taken in het dagelijkse leven, met als doel zelfstandig (begeleid) wonen.
Indien een netwerk van de bewoner in beeld is, wordt deze betrokken bij de hulpverlening. Als er geen netwerk in beeld is of het is afwezig, dan werkt de opdrachtnemer aan het ontwikkelen van een netwerk.
Inwoners met (complexe) psychische en/of psychosociale problemen (eventueel in combinatie met een licht verstandelijke beperking) die (tijdelijk) niet in staat zijn om zelfstandig te wonen en waarbij permanente nabijheid (24 uur per dag) van ondersteuning noodzakelijk is. Dit, omdat de inwoner (tijdelijk) niet in staat is om zelf de regie te voeren over meerdere leefgebieden. Daarbij ontbreekt veelal inzicht in de problematiek en de impact ervan op de omgeving. Bij onverwachte gebeurtenissen kan de problematiek verergeren.
De inwoner verblijft op een locatie waarbij de nadruk ligt op het stabiliseren. Indien mogelijk ook gericht op activering en ontwikkeling. Er is een duidelijke structuur in de dag en een professional is continu in de nabijheid. Dat betekent dat zowel overdag als ’s nachts een professional in de woning aanwezig is en direct kan reageren op situaties die het dagelijks leven van inwoners verstoren.
Indien de aanbieder het product Intramuraal beschermd wonen intensief aanbiedt, geldt een acceptatieplicht voor alle inwoners, voor wie de opdrachtgever dit noodzakelijk acht en kan er geen beroep op uitsluitingscriteria worden gedaan.
Het logeren heeft als doel terugvalpreventie en om de inwoner een tijdelijke plek te bieden waardoor de inwoner op adem kan komen.
Hierdoor kunnen nieuwe inzichten bij de inwoner ontstaan die eraan bijdragen dat terugkeer naar de woonplek weer mogelijk is. Ook is er kortdurend sprake van meer bescherming door nabijheid van professionals. De ondersteuningsbehoefte van de inwoner staat centraal. De aanbieder kijkt naar de mogelijkheden. In ieder geval wordt geholpen met het (organiseren of behouden van) structuur in het dagelijks leven. Het logeren werkt daarmee preventief. Het voorkomt verergering van de problematiek, waardoor de inzet van zwaardere zorgvormen wordt voorkomen.
Inwoners met een BW-indicatie (intramuraal of extramuraal) of inwoners die afgelopen twee jaar een BW-indicatie hebben gehad.
Het betreft inwoners die vanwege hun beperking(en) tijdelijk intensiever toezicht en ondersteuning nodig hebben en/of even op grond van de signalerende functie van de aanbieder in een andere omgeving moeten verblijven (rust, escalatie etc). De inwoner heeft een eigen woonplek. Het logeren is nodig om een terugval te voorkomen en het korte verblijf staat in het teken van tot rust komen en weer een stabiele situatie bereiken.
Vragen van mantelzorgers om respijt vallen hier niet onder. Mantelzorgers kunnen geen aanvraag voor Logeren indienen voor een naaste. Ook niet als er een thuissituatie is waar overbelasting dreigt. In dit geval moet een beroep worden gedaan op andere mogelijkheden van respijtzorg in het kader van de Wmo of Zvw of Wlz.
De inwoner kan na afloop van het logeren weer terugkeren naar de eigen of beschermde woonplek, met of zonder reguliere Wmo begeleiding door een gecontracteerde aanbieder.
Het verblijf vindt plaats in de beschermende omgeving van de aanbieder. Afhankelijk van de inwoner gaat het om tot rust komen of te stabiliseren. Op geleide van behoefte van de inwoner wordt ingezet op (het organiseren of behouden van) daginvulling en -structuur. De inwoner wordt gestimuleerd om actief te blijven, een dagstructuur aan te houden en aan te sluiten bij de sociale activiteiten binnen de beschermende omgeving.
Dit product is bedoeld voor inwoners met een toewijzing voor Intramuraal beschermd wonen basis of Intramuraal beschermd wonen intensief:
van wie het verblijf tijdelijk wordt onderbroken in verband met een klinische opname. Voor hen wordt het product Afwezigheidsdag voor maximaal 6 weken doorbetaald. In bijzondere gevallen - af te stemmen met sociale wijkteams - wordt een eventuele verlenging van nog eens maximaal 6 weken doorbetaald. Daarbij geldt als voorwaarde dat er perspectief moet zijn dat de inwoner binnen die termijn ook daadwerkelijk terug kan keren naar de beschermde woonsituatie.
de eerste zin: ‘Op grond van de Huisvestingsverordening gemeente Arnhem 2016 kunnen twee verklaringen worden afgegeven: de Wmo-indicatie (in de praktijk verhuisindicatie genoemd) en de mantelzorgurgentieverklaring.’ wordt vervangen door: Op grond van de Huisvestingsverordening gemeente Arnhem 2020 kunnen twee verklaringen worden afgegeven: de verhuisindicatie en de mantelzorgurgentieverklaring.
Bij het beoordelen van de noodzaak van een driewielfiets voor een kind (tot 18 jaar) wordt niet alleen gekeken naar de vervoersbehoefte maar worden ook de participatiebehoefte en/of de mogelijkheid om te leren fietsen onderzocht. De gebruiks- en verkeersveiligheid zijn daarbij belangrijke punten ter overweging. Wordt de fietsvoorziening verstrekt met het doel om het kind te leren fietsen, dan kan dit alleen als op basis van een advies van een deskundige de reële verwachting bestaat dat het kind in de toekomst in staat zal zijn zelfstandig te fietsen.
Niet-zelfstandige fietsvoorzieningen zoals een ouder-kind tandem worden in beginsel uitsluitend als vervoersvoorziening beoordeeld. Deze kunnen eventueel ook als alternatief voor leerlingenvervoer ingezet worden. In heel specifieke gevallen kan een ouder-kindtandem ook beoordeeld worden als mogelijkheid om het kind te leren fietsen. Ook hiervoor geldt dat op basis van een advies van een deskundige de reële verwachting moet bestaan dat het kind in de toekomst in staat zal zijn zelfstandig te fietsen.
Teneinde ondoelmatige verstrekking te voorkomen worden bovengenoemde voorzieningen eerst een periode van een half jaar tijdelijk op proef verstrekt (vanuit de voorraad van de hulpmiddelenleverancier). Pas nadat -door regelmatig gebruik van de voorziening- gebleken is dat een dergelijke voorziening aan het doel beantwoordt, vindt definitieve verstrekking (in natura dan wel pgb) aan de inwoner zelf plaats.
N.B.: De voorzieningen als bedoeld onder ‘uitzonderingen’ worden niet op grond van de Wmo verstrekt wanneer deze voornamelijk een therapeutisch doel dienen.’
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-237926.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.