BESLUIT TOT WIJZIGING VAN DE BELEIDSREGELS WMO GEMEENTE ARNHEM 2020

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE ARNHEM

 

gelet op 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit:

 

vast te stellen het

 

BESLUIT TOT WIJZIGING VAN DE BELEIDSREGELS WMO GEMEENTE ARNHEM 2020

Artikel I Wijziging Beleidsregels Wmo gemeente Arnhem 2020

 

  • A.

    In Hoofdstuk 2 Algemeen afwegingskader komt de tekst onder de kop ‘2. Algemeen gebruikelijke voorzieningen’ als volgt te luiden:

 

‘2. Algemeen gebruikelijke voorzieningen

Soms kan een ondersteuningsvraag worden opgelost met het aanschaffen van een algemeen gebruikelijke voorziening. Een algemeen gebruikelijke voorziening is een dienst, hulpmiddel, woningaanpassing of andere maatregel die:

  • niet specifiek bedoeld is voor personen met een beperking; ( d.w.z.: wordt ook door mensen zonder beperkingen aangeschaft en gebruikt);

  • daadwerkelijk beschikbaar is; (d.w.z. normaal in de handel verkrijgbaar);

  • een passende bijdrage levert aan het realiseren van een situatie waarin de cliënt tot zelfredzaamheid of participatie in staat is; en

  • financieel kan worden gedragen met een inkomen op minimumniveau.

Er moet dus ook getoetst worden of de voorziening financieel gedragen kan worden door iemand met een minimuminkomen, ongeacht of de betreffende inwoner zelf een minimuminkomen heeft.

 

Wat algemeen gebruikelijk is wordt beïnvloed door maatschappelijke ontwikkelingen, die aan verandering onderhevig zijn. Voorbeelden van een algemeen gebruikelijke voorziening zijn een e-bike, tandem, openbaar vervoer, thermostatische kranen en het lid zijn van een vereniging of club.

In individuele gevallen kan een voorziening die op zichzelf als algemeen gebruikelijk kan worden beschouwd, vanwege omstandigheden van de persoon toch niet algemeen gebruikelijk zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om een plotseling optredende beperking waardoor algemeen gebruikelijke voorzieningen eerder dan normaal moeten worden vervangen of moeten worden aangepast.’

 

  • B.

    In Bijlage 1: Richtlijn huishoudelijke ondersteuning wordt in onderdeel ‘3. Doel algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning (AV-HO)’ de tekst

‘De inzet van de AV-HO komt rechtstreeks tot stand tussen inwoner en de door de gemeente gecontracteerde aanbieders AV-HO. Aanbieder en inwoner bepalen gezamenlijk hoeveel uren worden ingezet (tot maximaal 2,5 uur per week per huishouden ), voor welke duur, voor welke activiteiten en met welke frequentie. ’

vervangen door:

De inzet van de AV-HO komt tot stand via de Centrale Toegang van de Sociale Wijkteams. De Centrale toegang en inwoner bepalen gezamenlijk hoeveel uren worden ingezet (tot maximaal 2,5 uur per week per huishouden ) en voor welke duur.

 

  • C.

    Bijlage 6: Richtlijn Beschermd Wonen komt als volgt te luiden:

 

‘Bijlage 6: Richtlijn Beschermd Wonen

 

Aanleiding

Een afwegingskader voor de inzet van beschermd wonen, schept duidelijkheid naar de regiogemeenten i.v.m. regionale samenwerking. Arnhem voert nu als centrumgemeente deze taak nog uit voor de regiogemeenten. Daarnaast schept een afwegingskader duidelijkheid naar inwoners, zorgaanbieders en consulenten/wijkcoaches.

 

Omschrijving

In deze richtlijn gaat het om het bieden van beschermd wonen aan volwassenen. Het gaat dan zowel om intramuraal beschermd wonen, zoals in de wet beschreven 1 , als om lichtere woonvormen, waarbij wonen en zorg gescheiden zijn en intensieve begeleiding noodzakelijk is (in het kader van de gewenste beweging richting beschermd thuis).

 

Doel

Het belangrijkste doel van de hervorming van de GGZ is om mensen met psychische of psychosociale problemen volwaardig te laten participeren in de samenleving. Het nadeel van zorg met verblijf is dat mensen snel uit hun eigen omgeving worden gehaald voor hun begeleid verblijf. Terugkeer in de samenleving is na (langdurig) verblijf in een intramurale instelling voor veel mensen lastig. Om deze reden moet er meer worden ingezet op ambulante zorg en begeleiding. De gemeenten spelen daarin een belangrijke rol want de kans van slagen om volwaardig mee te kunnen doen hangt ook af van de leefomgeving waar iemand woont en de beschikbaarheid van voorzieningen waar iemand een beroep op kan doen.

 

Afwegingskader

Het college stelt aan de hand van onderstaande criteria vast of de inwoner tot de doelgroep behoort.

  • De inwoner is 18 jaar of ouder en heeft de Nederlandse nationaliteit of verblijft rechtmatig in Nederland (art. 1.2.2 lid 1 Wmo 2015);

  • Er is sprake van een inwoner:

    • die een psychiatrische aandoening heeft en/of een licht verstandelijke beperking (IQ-grens 50-85) en/of ernstige psychosociale problemen (op meerdere levensdomeinen)2 ,

    • en waarbij er voor hem sprake is van noodzaak tot bescherming van zichzelf of zijn omgeving,

    • waarbij die noodzaak direct voortkomt uit de psychiatrische beperking en/of de verstandelijke beperking en/of ernstige psychosociale problemen op meerder levensdomeinen

  • De problemen die de inwoner ondervindt in het zelfstandig handhaven in de samenleving zijn niet op te lossen op eigen kracht, bijvoorbeeld met behulp van gebruikelijke hulp, mantelzorg, hulp van andere personen uit het sociale netwerk, gebruikmaking van algemene gebruikelijke voorzieningen, of voorliggende voorzieningen, (para)medische zorg en/of door reguliere begeleiding (individueel).

  • Er is door sociale wijkteams vastgesteld dat de inwoner niet zelfstandig kan wonen zonder daarbij intensief te worden begeleid met een vorm van 24-uurs begeleiding.

  • Intramurale behandeling voor de psychiatrische aandoening / beperking is afgerond of staat niet (meer) op de voorgrond. Gebaseerd op de mogelijkheden van de inwoner staat de op participatie gerichte ondersteuning vanuit de beschermende woonomgeving op de voorgrond.

  • Noodzaak van 24-uurs nabijheid (begeleiding / toezicht) vanwege de noodzaak van onplanbare zorg (hoge mate van onvoorspelbaarheid en/of hoge intensiteit van zorg). Zorg in de nabijheid is noodzakelijk; iemand kan zelf niet of onvoldoende risico’s inschatten en adequaat en op tijd om hulp vragen of iemand kan zijn hulpvraag niet uitstellen. Dan kunnen risico's optreden als (zelf)verwaarlozing of overlast.

  • De inwoner accepteert een begeleidings- / ontwikkelingstraject dat met inachtneming van zijn mogelijkheden is gericht op het realiseren van een situatie, waarin hij in staat wordt gesteld zich zo snel mogelijk weer op eigen kracht te handhaven in de samenleving.

  • Er is geen sprake van een andere (voorliggende) voorziening, zoals de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet langdurige zorg (Wlz), Jeugdwet (JW), of de Wet forensische zorg (Wfz).

  • Er is geen sprake van een acute crisissituatie in de geestelijke gezondheid en/of op andere levensdomeinen.

  • Het (feitelijk) dakloos zijn of slachtoffer zijn van huiselijk geweld en/of mensenhandel is op zichzelf geen grond voor de toegang tot beschermd wonen.

 

Uitgangspunten

De volgende uitgangspunten zijn van toepassing bij beschermd wonen:

  • Zo licht mogelijk: de voorziening beschermd wonen kent vier verschillende niveaus die lopen van lichtere naar zware vormen van ondersteuning. Er wordt naar gestreefd om met de lichtste vorm van ondersteuning voor die betreffende situatie het noodzakelijke resultaat te behalen.

  • Intramurale vormen van beschermd wonen zijn tijdelijk van aard, er dient vrijwel altijd een perspectief te zijn op afschaling van de ondersteuning.

  • Beschermd wonen is gericht op het vergroten van de zelfredzaamheid van de inwoner.

  • Voor inwoners aan wie beschermd wonen geboden moet worden, geldt dat zij hun voorkeur mogen aangeven, maar dat de gemeente uiteindelijk bepaalt aan welke aanbieder de opdracht tot levering van de ondersteuning wordt gegeven. Hierbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de wens van de inwoner.

  • De totale inzet per week van uren begeleiding en beschermingscomponent, via 'Zelfstandig wonen met intensieve begeleiding', kan nooit tot een hoger niveau van kosten leiden, dan zevenmaal het etmaaltarief voor Intramuraal Beschermd Wonen Intensief, exclusief de wooncomponent.

  • Alle aanbieders beschermd wonen, behalve aanbieders die Intramuraal Beschermd Wonen intensief bieden, mogen zich beroepen op uitsluitingscriteria.

  • Indien de aanbieder het product Intramuraal beschermd wonen intensief aanbiedt, geldt een acceptatieplicht voor alle inwoners, voor wie de opdrachtgever dit noodzakelijk acht en kan er geen beroep op uitsluitingscriteria worden gedaan. In het geval van een onhoudbare situatie binnen een zorgtraject, wordt na afstemming met sociale wijkteams deze situatie besproken in het casusoverleg ‘Onhoudbare situaties beschermd wonen’. Alle aanbieders Intramuraal intensief zijn verplicht hieraan deel te nemen.

  • Van ieder product in deze zorgvorm maakt nadrukkelijk ook onderdeel uit dat aanbieder de cliënt ook (mede) begeleidt naar een vorm van daginvulling zoals (activerend) werk.

 

Productsoorten Beschermd Wonen

 

I Zelfstandig wonen met begeleiding en beschermingscomponent

Doel

Het ondersteuningsdoel is gericht op het aanleren en/of versterken van vaardigheden die nodig zijn om zo zelfstandig mogelijk te functioneren en te participeren. Indien een netwerk van de inwoner in beeld is, wordt deze betrokken bij de hulpverlening. Als er geen netwerk in beeld is of het is afwezig, dan werkt de opdrachtnemer aan het ontwikkelen van een netwerk.

 

Naast de zorg op afspraak en afroep heeft de opdrachtnemer een belangrijke signalerende rol. Deze signalerende rol vervangt het 'toezicht' dat inwoners binnen een intramurale setting ontvangen. De aanbieder signaleert terugval en zet adequate zorg in. De aanbieder maakt hierover afspraken met de inwoner (bijvoorbeeld hoe te handelen als de inwoner afspraken niet nakomt / de deur niet opent).

 

Voor wie?

Inwoners met (complexe) psychische en/of psychosociale problemen (eventueel in combinatie met een licht verstandelijke beperking), die (tijdelijk) niet in staat zijn om zelfstandig te wonen. De inwoner ervaart problemen op meerdere levensgebieden en heeft intensieve ondersteuning nodig, zowel gepland als (veelvuldig) ongepland waardoor het noodzakelijk is dat ondersteuning 24 uur per dag beschikbaar is.

Inwoners zijn alleen met ondersteuning, zowel gepland als ongepland, in staat om zelfstandig te wonen. Ze hebben meestal een zinvolle daginvulling buiten de woning, zoals een opleiding, (vrijwilligers)werk of dagbesteding en kunnen hier zelfstandig naar toe.

 

Wonen

De inwoner huurt of bezit zelf een woning/kamer. In de praktijk betekent dit dat de inwoner een (on)zelfstandige woonruimte huurt van bijvoorbeeld een woningcorporatie of ene particulier verhuurder.

 

In schema:

Doelgroep & ondersteuningsbehoefte

(Ernstige) psychosociale problemen;

Beperkt in staat om zelf de regie te voeren over meerdere leefgebieden;

Alleen met intensieve en ongeplande ondersteuning in staat om zelfstandig te wonen;

24-uurs bereikbaarheid van begeleiding (binnen 5 minuten) is noodzakelijk;

24-uurs beschikbaarheid van begeleiding binnen een half uur is noodzakelijk.

Planbaarheid ondersteuning

Gepland en ongepland, signalerende functie noodzakelijk.

Frequentie ondersteuning

In principe dagelijks, zo nodig meerdere momenten per dag (in een mix van face-to-face, telefonisch en/of digitaal), ook buiten kantoortijden.

In staat zelf hulp in te roepen

Deels, niet uitstelbaar (continue bereikbaarheid noodzakelijk). Hierom is ook de signalerende functie van de zorgaanbieder noodzakelijk.

Aanwezigheid / bereikbaarheid aanbieder

24 uur per dag bereikbaar (binnen 5 min) en ’s nachts zo nodig fysiek beschikbaar (binnen 30 min).

 

II Groepswonen

Doel

Het ondersteuningsdoel is gericht op het aanleren en/of versterken van vaardigheden die nodig zijn om zo zelfstandig mogelijk te functioneren en te participeren. Indien een netwerk van de inwoner in beeld is, wordt deze betrokken bij de hulpverlening. Als er geen netwerk in beeld is of het is afwezig, dan werkt de aanbieder samen met de inwoner aan het ontwikkelen van een netwerk.

De inwoner ervaart meerwaarde van het groepswonen door het contact met medebewoners en de gedeeltelijke groepsgewijze ondersteuning. De ondersteuning wordt deels individueel en deels in groepsverband geleverd. Aanwezigheid van de professionals bestaat uit vaste momenten gedurende de dag en eventueel avond en daarnaast de mogelijkheid om op afroep ondersteuning in te zetten.

 

Voor wie?

Inwoners met (complexe) psychische en/of psychosociale problemen (eventueel in combinatie met een licht verstandelijke beperking), die (tijdelijk) niet in staat zijn om zelfstandig te wonen. De inwoner ervaart problemen op meerdere levensgebieden en heeft intensieve ondersteuning nodig, zowel gepland als (veelvuldig) ongepland waardoor het noodzakelijk is dat ondersteuning 24 uur per dag beschikbaar is. Er is behoefte aan een vorm van Groepswonen (kleinschalig) in verband met problemen in het organiseren van de dagstructuur.

De doelgroep heeft voldoende leervermogen om te mogen verwachten dat doorstroom naar zelfstandig (begeleid) wonen verloop van tijd mogelijk is. Terugval in functioneren is realistisch.

 

Wonen

Er is sprake van het scheiden van wonen en zorg en de inwoner betaalt zelf de woonlasten. Het is wenselijk dat de inwoner zoveel mogelijk op dezelfde plek kan blijven wonen en zo min mogelijk hoeft te verhuizen. In de praktijk betekent dit dat de inwoner een onzelfstandige woonruimte huurt van bijvoorbeeld een woningbouwcorporatie of een particuliere verhuurder. Als een inwoner geen woonplek heeft, kan de inwoner een woonplek toegewezen krijgen. Bij voorkeur heeft de inwoner een woonplek die hij op eigen naam huurt of bezit. Er is een tussenfase mogelijk voor maximaal een jaar voorafgaand aan zelfstandig wonen in de vorm van een omklapcontract. Hierbij wordt een woonplek beschikbaar gesteld als de cliënt de verantwoordelijkheid voor het zelf huren nog niet zelf kan dragen. De betreffende woonplek wordt dan eerst door de aanbieder gehuurd en als de cliënt de verantwoordelijkheid voor huren kan dragen, wordt de woning ‘omgeklapt’ en komt het huurcontract op zijn naam.

Het product groepswonen met intensieve begeleiding wordt in principe voor een periode van maximaal 2 jaar ingezet, met als doel doorstroming naar (begeleid) zelfstandig wonen.

 

Verschillende varianten

De ondersteuning varieert van gemiddeld 7 tot gemiddeld maximaal 12 uur per week.

Afhankelijk van de individuele zorgbehoefte (ernst van de psychische kwetsbaarheid, de gedragsproblematiek en de mate van instabiliteit daarin) kan onderscheid gemaakt worden tussen:

  • groepswonen laag (7 uur ondersteuning per week);

  • groepswonen midden (9 uur ondersteuning per week); of

  • groepswonen hoog (11-12 uur ondersteuning per week).

De uren worden flexibel ingezet afhankelijk van de vraag en situatie van de inwoner en er is 24/7 passende begeleiding die op afroep in 30 minuten beschikbaar is.

 

In schema:

Doelgroep & ondersteuningsbehoefte

(Ernstige) psychosociale problemen;

Gestructureerde leefomgeving noodzakelijk;

Niet in staat om zelf de regie te voeren over meerdere leefgebieden;

Voldoende leervermogen om te mogen verwachten dat doorstroom naar zelfstandig (begeleid) wonen verloop van tijd mogelijk is;

Nabijheid van ondersteuning gedurende de dag is noodzakelijk;

Planbaarheid ondersteuning

Gepland en ongepland, signalerende functie noodzakelijk.

Frequentie ondersteuning

In principe dagelijks, zo nodig meerdere momenten per dag (in een mix van face-to-face, telefonisch en/of digitaal), ook buiten kantoortijden. De begeleiding wordt deels individueel en deels in groepsverband geboden.

In staat zelf hulp in te roepen

Deels, niet uitstelbaar (continue bereikbaarheid noodzakelijk). Hierom is ook de signalerende functie van de aanbieder noodzakelijk.

Aanwezigheid / bereikbaarheid aanbieder

24 uur per dag bereikbaar (binnen 5 min), zo nodig beschikbaar (binnen 30 min).

 

III Geclusterd wonen met (intensieve) begeleiding

Doel

Het ondersteuningsdoel is gericht op het aanleren en/of versterken van vaardigheden die nodig zijn om zo zelfstandig mogelijk te functioneren en te participeren. Indien een netwerk van de inwoner in beeld is, wordt deze betrokken bij de ondersteuning. Als er geen netwerk in beeld is of het is afwezig, dan werkt de aanbieder samen met de inwoner aan het ontwikkelen van een netwerk.

De inwoner ervaart meerwaarde van het Geclusterd wonen door het contact met medebewoners en de gedeeltelijke groepsgewijze ondersteuning. De ondersteuning wordt met name individueel en indien nodig in groepsverband geleverd. Aanwezigheid van de professionals bestaat zowel uit geplande als ongeplande individuele contactmomenten gedurende de dag en eventueel de avond. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om op afroep ondersteuning in te zetten.

 

Voor wie?

Inwoners met (complexe) psychische en/of psychosociale problemen (eventueel in combinatie met een licht verstandelijke beperking), die (tijdelijk) niet in staat zijn om zelfstandig te wonen zonder ongeplande ondersteuning. De inwoner ervaart problemen op meerdere levensgebieden en heeft intensieve ondersteuning nodig, zowel gepland als ongepland, waardoor het noodzakelijk is dat ondersteuning 24 uur per dag beschikbaar is.

De inwoner is gebaat bij een zelfstandige woning (eigen voordeur, sanitair en keuken), met soortgelijke woningen op loopafstand van elkaar. De meerwaarde van deze woonvorm voor de inwoner is het hebben van een eigen woning en het contact met medebewoners op afstand.. De doelgroep heeft voldoende (zelfregulerend) leervermogen om te mogen verwachten dat doorstroom naar volledig zelfstandig (begeleid) wonen na verloop van tijd mogelijk is. Terugval in functioneren is realistisch.

 

Wonen

Bij ‘Geclusterd wonen’ woont iemand zelfstandig (met eigen voordeur, sanitair en keuken) met anderen in hetzelfde complex of dezelfde straat, op loopafstand van elkaar. Geclusterd wonen betreft een tussenfase voorafgaand aan volledig zelfstandig wonen, waarbij de inwoner tijdelijk omwille van training en ontwikkeling in een woning met begeleiding verblijft. Dit product wordt in principe voor een periode van maximaal twee jaar ingezet, met als doel doorstroming naar (begeleid) zelfstandig wonen.

Er is sprake van scheiden van wonen en zorg en de inwoner betaalt zelf de woonlasten.

 

Verschillende varianten

De ondersteuning varieert van gemiddeld 7,5 uur per week tot gemiddeld maximaal 10 uur per week.

Afhankelijk van de individuele zorgbehoefte (ernst van de psychische kwetsbaarheid, de gedragsproblematiek en de mate van instabiliteit daarin) kan onderscheid gemaakt worden tussen:

  • Geclusterd wonen midden (7,5 uur ondersteuning per week)

  • Geclusterd wonen hoog (10 uur ondersteuning per week).

De uren worden flexibel ingezet afhankelijk van de vraag en situatie van de inwoner en er is 24/7 passende begeleiding die op afroep in 30 minuten beschikbaar is.

 

In schema:

Doelgroep & ondersteuningsbehoefte

(Complexe) psychische en/of psychosociale problemen.

Gestructureerde leefomgeving noodzakelijk.

Geclusterde woonvorm

Niet in staat om zelf de regie te voeren over meerdere leefgebieden.

Voldoende leervermogen om te mogen verwachten dat doorstroom naar zelfstandig (begeleid) wonen na verloop van tijd mogelijk is.

Nabijheid van ondersteuning gedurende de dag is noodzakelijk.

's Nachts: bereikbaarheid binnen vijf minuten en fysieke beschikbaarheid binnen dertig minuten.

Planbaarheid ondersteuning

Gepland en ongepland, signalerende functie noodzakelijk.

Frequentie ondersteuning

In principe dagelijks, zo nodig meerdere momenten per dag (in een mix van face-to-face, telefonisch en/of digitaal), ook buiten kantoortijden. De begeleiding wordt deels individueel en indien nodig in groepsverband geboden.

In staat zelf hulp in te roepen

Deels, niet uitstelbaar (continue bereikbaarheid noodzakelijk). Hierom is ook de signalerende functie van de aanbieder noodzakelijk.

Aanwezigheid / bereikbaarheid aanbieder

24 uur per dag bereikbaar (binnen 5 min), zo nodig fysiek beschikbaar (binnen 30 min).

 

IV Intramuraal beschermd wonen basis

Doel

Het begeleidingsdoel is gericht op het zo zelfstandig mogelijk functioneren, gericht op maximale persoonlijke ontplooiing onder andere door middel van een zinvolle daginvulling, zoals (vrijwilligers)werk en/of opleiding. Het (h)erkennen van de eigen problematiek en het (verder) aanleren van vaardigheden hebben daarop betrekking. Dit binnen een setting die bescherming biedt.

Uitgaande van het perspectief om zelfstandig (begeleid) te gaan wonen, heeft de aanbieder hiervoor specifieke aandacht. Dat betekent dat ingezet wordt op het versterken, dan wel ontwikkelen, van het netwerk en op het aanleren van vaardigheden om zelfstandig te wonen. Het gaat in ieder geval om:

  • Financiële vaardigheden / administratie (inclusief ondersteuning bij financiële veranderingen als gevolg van een verandering van intramuraal verblijf naar zelfstandig wonen);

  • Woonvaardigheden, zoals: koken, huishouden, boodschappen doen;

  • Emotionele vaardigheden: de inwoner moet weten wat hij/zij nodig heeft aan structuur, het inroepen van hulp, vaardigheden om hulp te vragen, het opbouwen, gebruiken en onderhouden van het eigen netwerk;

  • Sociale vaardigheden: werken aan de vaardigheden die nodig zijn voor sociale interactie en participatie.

Voor inwoners voor wie er geen perspectief is om binnen 1 tot 3 jaar zelfstandig (begeleid) te gaan wonen, ligt de nadruk op het behouden van vaardigheden en stimuleren tot participatie in de vorm van bijvoorbeeld daginvulling en het uitvoeren van taken in het dagelijks leven (zoals boodschappen doen en koken).

 

Voor wie?

Inwoners met (complexe) psychische en/of psychosociale problemen (eventueel in combinatie met een licht verstandelijke beperking), die (tijdelijk) niet in staat zijn om zelfstandig te wonen en waarbij permanente nabijheid (24 uur per dag) van ondersteuning noodzakelijk is. Dit, omdat de inwoner tijdelijk niet in staat is om zelf de regie te voeren over meerdere leefgebieden. Daarbij ontbreekt veelal inzicht in de problematiek en de impact ervan op de omgeving. Bij onverwachte gebeurtenissen kan de problematiek verergeren.

 

Wonen

De inwoner verblijft op een locatie, waarbij gedurende de dag duidelijke structuur wordt geboden door de professional. Ook 's nachts is er sprake van ondersteuning door een professional op wijkniveau die binnen een kort tijdsbestek (van maximaal 10 minuten) op de woonzorglocatie aanwezig.

 

De doelgroep heeft voldoende leervermogen om te mogen verwachten dat doorstroom naar zelfstandig begeleid wonen na verloop van tijd mogelijk is.

 

In schema:

Doelgroep & ondersteuningsbehoefte

Inwoners met (complexe) psychische en/of psychosociale problemen (eventueel in combinatie met een licht verstandelijke beperking);

Ernstige gedragsproblematiek, somatische problematiek (bijkomend).

Ontbreken van, of beperkt inzicht in de problematiek en de impact ervan op de omgeving;

Gestructureerde leefomgeving noodzakelijk;

Niet in staat om zelf de regie te voeren over meerdere leefgebieden; overname regie over leefgebieden kan nodig zijn;

Voldoende leervermogen om te mogen verwachten dat doorstroom naar ambulante begeleiding na verloop van tijd mogelijk is;

Permanente nabijheid van zorg gedurende dag en nabijheid van zorg in de nacht noodzakelijk.

Planbaarheid ondersteuning

Gepland, ongepland en toezicht (incl. signaleringsfunctie).

Frequentie ondersteuning

Continue.

In staat zelf hulp in te roepen

Veelal signalerende functie aanbieder.

Aanwezigheid / bereikbaarheid aanbieder

Overdag en 's avonds aanwezig, in de nacht in de wijk aanwezig en binnen 10 minuten aanwezig op de woonzorglocatie.

 

V Intramuraal beschermd wonen intensief

Doel

Het begeleidingsdoel is gericht op het zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren binnen een beschermde setting en het behouden en aanleren van vaardigheden is gericht op het meedoen in de samenleving. Daar komt bij dat de begeleiding zich richt op het bijsturen en corrigeren van gedragsproblemen en het (verder) ontwikkelen van strategieën om hiermee om te gaan.

De nadruk ligt op het behouden van vaardigheden en stimuleren tot participatie in de vorm van bijvoorbeeld daginvulling en het uitvoeren van taken in het dagelijkse leven, met als doel zelfstandig (begeleid) wonen.

Indien een netwerk van de bewoner in beeld is, wordt deze betrokken bij de hulpverlening. Als er geen netwerk in beeld is of het is afwezig, dan werkt de opdrachtnemer aan het ontwikkelen van een netwerk.

 

Voor wie?

Inwoners met (complexe) psychische en/of psychosociale problemen (eventueel in combinatie met een licht verstandelijke beperking) die (tijdelijk) niet in staat zijn om zelfstandig te wonen en waarbij permanente nabijheid (24 uur per dag) van ondersteuning noodzakelijk is. Dit, omdat de inwoner (tijdelijk) niet in staat is om zelf de regie te voeren over meerdere leefgebieden. Daarbij ontbreekt veelal inzicht in de problematiek en de impact ervan op de omgeving. Bij onverwachte gebeurtenissen kan de problematiek verergeren.

 

Wonen

De inwoner verblijft op een locatie waarbij de nadruk ligt op het stabiliseren. Indien mogelijk ook gericht op activering en ontwikkeling. Er is een duidelijke structuur in de dag en een professional is continu in de nabijheid. Dat betekent dat zowel overdag als ’s nachts een professional in de woning aanwezig is en direct kan reageren op situaties die het dagelijks leven van inwoners verstoren.

 

Indien de aanbieder het product Intramuraal beschermd wonen intensief aanbiedt, geldt een acceptatieplicht voor alle inwoners, voor wie de opdrachtgever dit noodzakelijk acht en kan er geen beroep op uitsluitingscriteria worden gedaan.

 

In schema:

Doelgroep & ondersteuningsbehoefte

Inwoners met (complexe) psychische en/of psychosociale problemen (eventueel in combinatie met een licht verstandelijke beperking);

Ernstige gedragsproblematiek, somatische problematiek (bijkomend);

Inwoner is aangewezen op een omgeving die afwijkend gedrag kan hanteren en reguleren;

Op vrijwel alle leefgebieden is ondersteuning nodig;

Waar nodig ondersteuning bij ADL;

Gestructureerde leefomgeving noodzakelijk;

Nadruk op stabiliseren, gericht op herstel;

Ondersteuning 24 uur aanwezig.

Planbaarheid ondersteuning

Gepland, ongepland en toezicht (24 uurs aanwezigheid en het signaleren van hulpvragen).

Frequentie ondersteuning

Continue en nabij.

In staat zelf hulp in te roepen

Veelal signalerende functie aanbieder.

Aanwezigheid / bereikbaarheid aanbieder

24 uur permanent aanwezig en direct bereikbaar (binnen 5 minuten).

Acceptatieplicht

Voor dit product geldt een acceptatieplicht voor alle inwoners, voor wie de opdrachtgever dit noodzakelijk acht. Er kan geen beroep op uitsluitingscriteria worden gedaan.

 

VI Beschermd wonen logeren

Doel

Het logeren heeft als doel terugvalpreventie en om de inwoner een tijdelijke plek te bieden waardoor de inwoner op adem kan komen.

Hierdoor kunnen nieuwe inzichten bij de inwoner ontstaan die eraan bijdragen dat terugkeer naar de woonplek weer mogelijk is. Ook is er kortdurend sprake van meer bescherming door nabijheid van professionals. De ondersteuningsbehoefte van de inwoner staat centraal. De aanbieder kijkt naar de mogelijkheden. In ieder geval wordt geholpen met het (organiseren of behouden van) structuur in het dagelijks leven. Het logeren werkt daarmee preventief. Het voorkomt verergering van de problematiek, waardoor de inzet van zwaardere zorgvormen wordt voorkomen.

 

Voor wie?

Inwoners met een BW-indicatie (intramuraal of extramuraal) of inwoners die afgelopen twee jaar een BW-indicatie hebben gehad.

Het betreft inwoners die vanwege hun beperking(en) tijdelijk intensiever toezicht en ondersteuning nodig hebben en/of even op grond van de signalerende functie van de aanbieder in een andere omgeving moeten verblijven (rust, escalatie etc). De inwoner heeft een eigen woonplek. Het logeren is nodig om een terugval te voorkomen en het korte verblijf staat in het teken van tot rust komen en weer een stabiele situatie bereiken.

 

Vragen van mantelzorgers om respijt vallen hier niet onder. Mantelzorgers kunnen geen aanvraag voor Logeren indienen voor een naaste. Ook niet als er een thuissituatie is waar overbelasting dreigt. In dit geval moet een beroep worden gedaan op andere mogelijkheden van respijtzorg in het kader van de Wmo of Zvw of Wlz.

De inwoner kan na afloop van het logeren weer terugkeren naar de eigen of beschermde woonplek, met of zonder reguliere Wmo begeleiding door een gecontracteerde aanbieder.

 

Wonen

Het verblijf vindt plaats in de beschermende omgeving van de aanbieder. Afhankelijk van de inwoner gaat het om tot rust komen of te stabiliseren. Op geleide van behoefte van de inwoner wordt ingezet op (het organiseren of behouden van) daginvulling en -structuur. De inwoner wordt gestimuleerd om actief te blijven, een dagstructuur aan te houden en aan te sluiten bij de sociale activiteiten binnen de beschermende omgeving.

 

In schema:

Planbaarheid ondersteuning

Gepland, ongepland en toezicht (24-uurs aanwezigheid en het signaleren van hulpvragen).

Frequentie ondersteuning

Op afroep continu afhankelijk van setting. Duur: max. 28 dagen aaneengesloten met een max van 2x per jaar.

In staat zelf hulp in te roepen

Ja of veelal signalerende functie aanbieder.

Aanwezigheid / bereikbaarheid aanbieder

Bereikbaar binnen 5 minuten, zo nodig fysiek beschikbaar binnen 30 minuten.

 

VII Afwezigheidsdag

Dit product is bedoeld voor inwoners met een toewijzing voor Intramuraal beschermd wonen basis of Intramuraal beschermd wonen intensief:

  • van wie het verblijf tijdelijk wordt onderbroken in verband met een klinische opname. Voor hen wordt het product Afwezigheidsdag voor maximaal 6 weken doorbetaald. In bijzondere gevallen - af te stemmen met sociale wijkteams - wordt een eventuele verlenging van nog eens maximaal 6 weken doorbetaald. Daarbij geldt als voorwaarde dat er perspectief moet zijn dat de inwoner binnen die termijn ook daadwerkelijk terug kan keren naar de beschermde woonsituatie.

  • die gedurende een langere periode niet de volledige week aanwezig zijn op de instelling,bijvoorbeeld elk weekend afwezig zijn. Voor hen wordt het product Afwezigheidsdag doorbetaald voor zolang sociale wijkteams dit nodig achten.

  • die gedurende het verblijf overleden zijn. Na overlijden mag tot maximaal twee weken het product Afwezigheidsdag worden gedeclareerd, mits de plek nog niet is opgevuld door een andere inwoner.’

 

  • D.

    In Bijlage 7: Richtlijn woonvoorzieningen, Paragraaf V: Verhuisindicatie en mantelzorgurgentieverklaring wordt het volgende gewijzigd:

  • de eerste zin: ‘Op grond van de Huisvestingsverordening gemeente Arnhem 2016 kunnen twee verklaringen worden afgegeven: de Wmo-indicatie (in de praktijk verhuisindicatie genoemd) en de mantelzorgurgentieverklaring.’ wordt vervangen door: Op grond van de Huisvestingsverordening gemeente Arnhem 2020 kunnen twee verklaringen worden afgegeven: de verhuisindicatie en de mantelzorgurgentieverklaring.

  • ‘Rowo-woning’ wordt vervangen door: Rolstoelgeschikte woonruimte;

  • ‘Levensloopbestendige woning’ wordt vervangen door: levensloopbestendige woonruimte;

  • ‘Wmo- of verhuisindicatie’ wordt vervangen door: verhuisindicatie

  • onder het kopje ‘mantelzorgurgentieverklaring’ wordt de zin ‘Dit is de gemeente waar de mantelzorg wordt of gaat worden verleend en ontvangen.’ vervangen door: Dit is de gemeente waar de mantelzorg wordt verleend of ontvangen.

 

  • E.

    In Bijlage 8: Richtlijn vervoersvoorzieningen, Paragraaf III: Individuele maatwerk vervoervoorzieningen wordt onder de kop ‘Aangepaste fiets’ na de eerste twee alinea’s een witregel toegevoegd, gevolgd door de volgende tekst:

 

‘Uitzonderingen:

  • Bij het beoordelen van de noodzaak van een driewielfiets voor een kind (tot 18 jaar) wordt niet alleen gekeken naar de vervoersbehoefte maar worden ook de participatiebehoefte en/of de mogelijkheid om te leren fietsen onderzocht. De gebruiks- en verkeersveiligheid zijn daarbij belangrijke punten ter overweging. Wordt de fietsvoorziening verstrekt met het doel om het kind te leren fietsen, dan kan dit alleen als op basis van een advies van een deskundige de reële verwachting bestaat dat het kind in de toekomst in staat zal zijn zelfstandig te fietsen.

  • Niet-zelfstandige fietsvoorzieningen zoals een ouder-kind tandem worden in beginsel uitsluitend als vervoersvoorziening beoordeeld. Deze kunnen eventueel ook als alternatief voor leerlingenvervoer ingezet worden. In heel specifieke gevallen kan een ouder-kindtandem ook beoordeeld worden als mogelijkheid om het kind te leren fietsen. Ook hiervoor geldt dat op basis van een advies van een deskundige de reële verwachting moet bestaan dat het kind in de toekomst in staat zal zijn zelfstandig te fietsen.

    Teneinde ondoelmatige verstrekking te voorkomen worden bovengenoemde voorzieningen eerst een periode van een half jaar tijdelijk op proef verstrekt (vanuit de voorraad van de hulpmiddelenleverancier). Pas nadat -door regelmatig gebruik van de voorziening- gebleken is dat een dergelijke voorziening aan het doel beantwoordt, vindt definitieve verstrekking (in natura dan wel pgb) aan de inwoner zelf plaats.

    N.B.: De voorzieningen als bedoeld onder ‘uitzonderingen’ worden niet op grond van de Wmo verstrekt wanneer deze voornamelijk een therapeutisch doel dienen.’

 

  • F.

    In Bijlage 8: Richtlijn vervoersvoorzieningen, Paragraaf III: Individuele maatwerk vervoervoorzieningen komt onder de kop ‘Stalling vervoersvoorzieningen’ de volgende zin te vervallen: Dat kan bijvoorbeeld een zogeheten scooterpyjama zijn die de scootmobiel beschermt tegen de elementen.

 

Artikel II Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Eerste Wijziging Beleidsregels Wmo 2020 Arnhem.

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 30 januari 2024.

Het college van burgemeester en wethouders,

De secretaris, De burgemeester,

Naar boven