Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Beukenhorst – Planetenweg/Saturnusstraat

Onderwerp: tijdelijke maatregelen i.v.m. bouw Hyde Park

Nummer: XS-24052309.288

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

  • a.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • b.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  •  

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

In voormalig kantorengebied Beukenhorst-West, tussen station Hoofddorp en het stadspark, wordt de nieuwe stadswijk Hyde Park gebouwd. Hier worden de komende jaren ongeveer 3.800 woningen, kantoren, voorzieningen en horeca gebouwd. Een aantal bestaande kantoren, een hotel en woningen zijn onderdeel van de nieuwe wijk. Deze nieuwe stadswijk draagt bij aan de grote vraag naar meer woningen in Haarlemmermeer en omgeving. De restaurants, cafés, winkels en faciliteiten in de nieuwe wijk zorgen voor meer gezelligheid in Stadscentrum Hoofddorp.

Hyde Park wordt in fases gebouwd. Op 22 mei 2024 zijn wij met Hyde Park Hoofddorp B.V. een afsprakenbrief aangegaan voor de tijdelijke ingebruikname van openbare ruimte ten behoeve van de ontwikkelingen van de blokken 29 (Knightsbridge) en 22 (Victoria) binnen Hyde Park. Met deze tijdelijke ingebruikname komt een deel van de openbare ruimte te vervallen. Voor deze aanpassing van de openbare ruimte en de duur van deze aanpassing worden wanneer nodig verkeersbesluiten aangevraagd. Er wordt nu een besluit genomen voor een tijdelijke verkeerssituatie rondom het toekomstige gebouw “Knightsbridge”, gelegen in de hoek Planetenweg – Saturnusstraat en rondom het toekomstige gebouw “Victoria”, gelegen in de hoek Planetenweg – Neptunusstraat.

Om de bouw van deze blokken mogelijk te maken, moeten het fietspad en delen van het trottoir langs de Planetenweg afgesloten worden. Dit in verband met de bouwveiligheid en de bouwbaarheid van deze bouwblokken, waardoor het gedurende de bouw niet mogelijk is om alle verkeersstromen in stand te houden via de bestaande route.

Ook moet het trottoir, inclusief de parkeervakken, langs de Saturnusstraat aan één zijde buiten gebruik worden gesteld. Dit deel ligt tevens tegen het bouwblok “Knightsbridge” aan en moet ook in verband met de bouwveiligheid en bouwbaarheid tijdens de bouw worden afgesloten.

 

Afsluiten fietspad en trottoir langs Planetenweg

Voor voetgangers die langs de Planetenweg lopen wordt een tijdelijk voetpad aangelegd in de berm langs de rijbaan. Ter hoogte van de bestaande voetgangersoversteekplaats in het verlengde van de Neptunusstraat kunnen zij veilig via de andere zijde van de rijbaan hun weg vervolgen. Omdat voetgangers aan de zijde van het bouwterrein moeten kruisen met bouwverkeer worden hier fysieke maatregelen genomen. Deze zijn zodanig dat bouwverkeer gedwongen wordt om te stoppen voor passerende voetgangers waarmee de (verkeers)veiligheid gegarandeerd wordt. De impact voor voetgangers is hiermee minimaal.

 

Er is nog onderzocht of de verbinding voor voetgangers geheel afgesloten kan worden om geen enkel conflict te hebben met bouwverkeer. Maar dit is niet mogelijk vanwege de bestemmingen in Hyde Park die minimaal te voet bereikbaar dienen te blijven. Er wordt gezorgd dat de voetgangers een trottoir van minimaal 1,50 meter hebben.

 

Ondanks het feit dat de fietsroute door Hyde Park een belangrijke verbinding is tussen met name het centrum en het station van Hoofddorp worden fietsers óm Hyde Park heen geleid. De reden hiervoor is omdat er aan weerszijden van het Planetenpad gebouwd wordt waardoor er, rekening houdend met de bouwveiligheidszones, geen veilige ruimte meer te bieden is voor fietsers. Aanvankelijk zou dit in 2022 al worden ingevoerd, maar omdat er toen nog slechts aan één woningbouwblok (Knightsbridge) werd gewerkt was er nog ruimte om een tijdelijk fietspad aan te leggen.

 

Vanaf november 2024 gaat ook de bouw van “Victoria” van start. Omdat er voorbereidende werkzaamheden moeten plaatsvinden, zoals het verleggen van de rijbaan en het verleggen van diverse kabels en leidingen is het noodzakelijk om vanaf juni 2024 de fietsers om te leiden. De verkeersveiligheid voor fietsers kan namelijk niet gegarandeerd worden als zij van dezelfde ruimte gebruik maken als dat van het bouwverkeer.

 

Voor fietsers zijn er diverse omleidingen mogelijk. Hoe lang dat precies is, is vooral afhankelijk van de herkomst en de bestemming van fietsers. De omleidingsroutes zijn relatief kort, maar vooral veilig en comfortabel. Het volgende is daarin van toepassing:

  • veilige fietsroute omdat er geen bouwverkeer met fietsverkeer gemengd wordt;

  • omrijden is maximaal 750 meter. Dit is minder dan 3 minuten;

  • omrijden is via vrijliggende (brom)fietspaden;

  • omrijden is in de praktijk korter omdat er in de omleiding geen verkeerslichten aanwezig zijn;

  • de omleiding loopt via de bestaande onderdoorgang onder de Van Heuven Goedhartlaan. Er hoeft dus niet fysiek gekruist te worden waardoor dit veiliger én sneller is;

  • fietsers komen nu langs de officiële fietsenstalling bij het station. Dat is een bijkomend voordeel omdat deze stalling dan beter benut zal worden;

  • een éénduidige omleiding voorkomt dat fietsverkeer binnen Hyde Park regelmatig geconfronteerd wordt met andere rij-routes in verband met lokale omleidingen.

 

Er is ook onderzocht of fietsers van dezelfde ruimte gebruik kunnen maken als de voetgangers. Echter, daarvoor is meer breedte nodig, die er niet is, vanwege de bouwveiligheid en bouwbaarheid tijdens de bouw. Daar komt bij dat voetgangers veel langzamer zijn dan fietsers (denk o.a. ook aan de elektrische fietsen). Voetgangers zijn zich veel meer bewust van de omgeving en kijken daarom ook beter uit indien zij moeten oversteken. Dat is bij veel fietsers minder het geval en als deze dan ook nog op een pad van 1,50 of maximaal 2,00 meter zouden rijden dan kan de verkeersveiligheid voor fietsers, maar dan ook de voetgangers, niet gegarandeerd worden.

 

Toch zullen er altijd fietsers zijn die de kortste weg zoeken en bestaat er een kans dat zij alsnog via de bekende route, dus door het bouwterrein hun weg willen vinden. Om dit zoveel als mogelijk te voorkomen worden er fysieke aanpassingen gedaan. Zo wordt het fietspad dat uitkomt op de Kagertocht niet alleen afgesloten, maar ook fysiek aangepast zodat het duidelijk geen fietspad meer is. Daarom wordt hier het trottoir doorgetrokken en trottoirbanden aangebracht.

 

Om de Gerritshoeve bereikbaar te houden blijft het (brom)fietspad tussen de Van Heuven Goedhartlaan en de Gerritshoeve behouden. Brommers rijden binnen Hyde Park op de rijbaan, dus zij kunnen hun weg vervolgen.

Voor fietsers is de Gerritshoeve dus ook bereikbaar, maar om ‘door’ te fietsen dienen zij de omleiding te volgen. Voetgangers kunnen dus ook de Van Heuven Goedhartlaan oversteken om richting Hyde Park te lopen, is ook hier weer een kans dat fietsers daar gebruik van gaan maken. Echter omdat het fietspad richting de Piratenweg en het centrum fysiek worden afgesloten zullen fietsers naar verachting toch kiezen voor de omleidingsroute waarbij ze zonder enige hinder hun weg kunnen vinden van en naar het centrum. Om het voor fietsers aantrekkelijker te maken willen we de omleidingsroute op een ludieke wijze kenbaar maken. Hoe er concreet uit komt te zien is nu nog niet bekend en onderzoeken we hiervoor de mogelijkheden.

 

Fietsers met een bestemming in Beukenhorst West kunnen dus niet fietsend het station bereiken. Zoals hierboven uitgelegd is dit vanwege de verkeersveiligheid. Fietsers met een bestemming in Beukenhorst West kunnen wel met de fiets aan de hand hun bestemming bereiken. Aangezien er aan het einde van de Saturnusstraat t.h.v. de Van Heuven Goedhartlaan een trap aanwezig is, wordt hier voorzien in een fiets-voorziening om dit te vergemakkelijken. Fietsers met een bestemming in Beukenhorst West zullen zeer beperkt zijn, want de meeste fietsers hebben een bestemming elders en die worden veilig omgeleid.

 

 

Met al deze maatregelen wordt beoogd om te voorzien in een goede en verkeersveilige bereikbaarheid voor bouwverkeer en komt ten goede aan de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. De maatregelen zijn van kracht vanaf 1 juni 2024 tot maximaal 3 maanden na oplevering van de laatste woning van het woningbouwblok “Knightsbridge” (niet zijnde de onderhoudsperiode), doch uiterlijk tot 31 december 2026. Hiermee zorgen we ervoor dat het fietspad niet langer wordt afgesloten dan strikt noodzakelijk is.

 

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Het afsluiten van het fietspad tussen de Kagertocht en de Saturnusstraat door het plaatsen van borden C14 RVV 1990 op de volgende locaties:

  • a.

    Op het fietspad/trottoir tussen de Kagertocht en de Saturnusstraat, ter hoogte van de Kagertocht;

  • b.

    Op het fietspad/trottoir tussen de Kagertocht en de Saturnusstraat, ter hoogte van de Saturnusstraat;

 

  • 2.

    Het afsluiten van het fietspad tussen de Van Heuven Goedhartlaan en de Saturnusstraat door het plaatsen van borden C14 RVV 1990 op de volgende locaties:

  • a.

    Op het fietspad tussen de Van Heuven Goedhartlaan en de Saturnusstraat, ter hoogte van de Saturnusstraat;

  • b.

    Op de Neptunusstraat, ter hoogte van de Planetenweg;

  • c.

    Op de Planetenweg, ter hoogte van de Saturnusstraat;

  •  

  • 3.

    Het afsluiten van het bromfietspad tussen de Neptunusstraat en de Saturnusstraat door het plaatsen van borden C15 RVV 1990 op de volgende locaties:

  • a.

    Op het bromfietspadfietspad tussen de Neptunusstraat en de Saturnusstraat, ter hoogte van de Neptunusstraat;

  • b.

    Op het bromfietspadfietspad tussen de Neptunusstraat en de Saturnusstraat, ter hoogte van de Saturnusstraat;

  •  

  • 4.

    Het aankondigen van een gesloten verklaring voor fietsers door het plaatsen van borden C14 RVV 1990 en onderbord OB401 op de volgende locaties:

  • a.

    Op de Saturnusstraat t.h.v. huisnummer 23 met op het onderbord “100 m”;

  • b.

    Op de Planetenweg t.h.v. huisnummer 11 met op het onderbord “150 m”;

  • c.

    Op de Neptunusstraat t.h.v. huisnummer 73 met op het onderbord “200 m”;

  • d.

    Op de Polarisavenue t.h.v. de Van Heuven Goedhartlaan met op het onderbord “50 m”;

 

  • 5.

    Het intrekken van de aanduiding als fietspad tussen de Kagertocht en de Saturnusstraat door het verwijderen van bord C14 RVV 1990 ter hoogte van de Saturnusstraat;

 

  • 6.

    Het intrekken van de aanduiding als bromfietspad tussen de Neptunusstraat en de Saturnusstraat door het verwijderen van bord C15 RVV 1990 ter hoogte van de Saturnusstraat;

 

  • 7.

    Het aanduiden van een bromfietspad tussen de Neptunusstraat en de Van Heuven Goedhartlaan door het plaatsen van bord C15 RVV 1990 ter hoogte van de Neptunusstraat;

 

  • 8.

    Het omleiden van voetgangers en fietsers. Deze maatregel betreft geen verkeersbesluitplichtige maatregel.

 

De aan te brengen bebording en bebakening staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2024-004-008.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregelen geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt een van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad, namelijk artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. De maatregelen zijn echter van tijdelijke duur en zijn noodzakelijk om de bouwwerkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden. Daarom wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen hebben lichte gevolgen voor bewoners. Er zijn al mensen woonachting Hyde Park, maar niet in dit gedeelte van Hyde Park. De bewoners van de woningen aan de zijde van de Kruisweg kunnen niet via Hyde Park naar het centrum of het station fietsen, maar moeten daarvoor kort omfietsen. Hetzelfde geldt voor de bewoners in de omgeving van Hyde Park. Zij moeten ook om Hyde Park fietsen.

(Bouw)bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bestaande bedrijven, want de bereikbaarheid blijft gegarandeerd. De maatregelen zijn in het belang van bouwbedrijven en aannemers omdat de bereikbaarheid, maar ook de veiligheid wordt gegarandeerd.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Er worden geen wegen of rijstroken afgesloten.

Niet-gemotoriseerd verkeer

De maatregelen zijn in het belang van niet-gemotoriseerd verkeer omdat de verkeersveiligheid wordt gegarandeerd. Niet-gemotoriseerd verkeer moet hiervoor wel een korte omleiding volgen.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. Er vind geen fysieke afsluiting plaats. Verder is het hele bouwterrein vanuit meerdere richtingen aan te rijden en te enteren.

Algemeen belang

De maatregelen garanderen de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bouwbedrijven en niet-gemotoriseerd verkeer, maar ook van nood- en hulpdiensten. Er worden geen belangen onevenredig geschaad, ook niet door de korte omrijdbeweging voor fietsers en voetgangers omdat het ten goede komt aan de verkeersveiligheid. Bovendien betreft het geen permante situatie en worden de maatregelen maximaal 3 maanden na oplevering van de laatste woning van het woningbouwblok “Knightsbridge” (niet zijnde de onderhoudsperiode), doch uiterlijk 31 december 2026 weer opgeheven. Vanaf dat moment wordt er nog maar aan 1 zijde van het Planetenpad gebouwd, waardoor er weer ruimte ontstaat om het fietspad te completeren. Hiermee zorgen we ervoor dat het fietspad niet langer wordt afgesloten dan strikt noodzakelijk is.

 

Voorbereiding en overleg

Tijdens de voorbereiding van de ontwikkeling is met het afsluiten van de openbare ruimte rondom het gebouw “Knightsbridge” rekening gehouden. In het plan voor de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie (BLVC-plan), welke in voorbereiding is vastgesteld, zijn de vaste omleidingsroutes voor voetgangers en fietsers bepaald. De verkeersmaatregelen die in deze aanvraag zijn beschreven zijn opgesteld conform dit BLVC-plan. De Basis voor BLVC-plan is een extern, onafhankelijk adviesbureau.

Daarnaast is in 2022 overleg gepleegd met gebiedsmanagement van de gemeente, maar ook afgestemd met externe partijen zoals de Fietsersbond, de Belangengroep Gehandicapten Haarlemmermeer (BGH) en de vereniging ‘Maak Beukenhorst Mooi’. Zoals in het besluit is aangegeven zouden de maatregelen aanvankelijk al in 2022 worden ingevoerd, maar omdat er toen nog aan 1 woningbouwblok (“Knightsbridge”) werd gewerkt was er nog ruimte om een tijdelijk fietspad aan te leggen. Hiermee hebben we de fietsroute nog zo’n 2 jaar toegankelijk kunnen houden, maar met de start voor de werkzaamheden van de realisatie van “Victoria” is nu het moment gekomen om het verkeersbesluit te nemen voor het afsluiten van deze fietsroute.

 

Want vanaf november 2024 gaat ook de bouw van “Victoria” daadwerkelijk van start. Omdat er voorbereidende werkzaamheden moeten plaatsvinden, zoals het verleggen van de rijbaan en het verleggen van diverse kabels en leidingen is het noodzakelijk om vanaf juni 2024 de fietsers om te leiden. De verkeersveiligheid voor fietsers kan namelijk niet gegarandeerd worden als zij van dezelfde ruimte gebruik maken als dat van het bouwverkeer.

 

Het gaat om een verkeersveilige bereikbaarheid om (een deel van) Hyde Park te kunnen bouwen. Ondanks dat de fietsroute voor een lange tijd komt te vervallen, worden uitsluitend belangen gediend bij deze maatregel omdat het ten goede komt aan de verkeersveiligheid. Dat wordt zwaarder gewogen als de bereikbaarheid, maar de bereikbaarheid blijft met een korte omleidingsroute gegarandeerd. De maatregelen zijn afgestemd met de belangrijkste stakeholders binnen en buiten het gebied. De nog overgebleven stakeholders zijn op de hoogte. Met de eigenaren en gebruikers van omliggende, nog in gebruik zijnde panden is regelmatig persoonlijk contact. Tijdens deze contactmomenten wordt onder andere de hinder, bereikbaarheid en leefbaarheid besproken. Verder wordt de omgeving geïnformeerd via de nieuwsbrief die door Hyde Park tweemaandelijks verstrekt over de sloop en bouwwerkzaamheden.

 

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Nadat eerder al in november 2021, december 2021 en februari 2022 het concept verkeersbesluit behandeld is, is deze op 12-07-2022 als definitief verkeersbesluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gingen toen al akkoord met de voorgestelde maatregelen, maar zijn de maatregelen uiteindelijk niet doorgevoerd. Vanaf mei 2024 zijn deze maatregelen daadwerkelijk noodzakelijk waardoor dit verkeersbesluit opnieuw is behandeld in de Werkgroep Verkeer op 19-03-2024 en 16-04-2024. De leden van de werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2024-004-008, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

 

  • 1.

    Het afsluiten van het fietspad tussen de Kagertocht en de Saturnusstraat door het plaatsen van borden conform model C14 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 op de volgende locaties:

  • a.

    Op het fietspad/trottoir tussen de Kagertocht en de Saturnusstraat, ter hoogte van de Kagertocht;

  • b.

    Op het fietspad/trottoir tussen de Kagertocht en de Saturnusstraat, ter hoogte van de Saturnusstraat;

 

  • 2.

    Het afsluiten van het fietspad tussen de Van Heuven Goedhartlaan en de Saturnusstraat door het plaatsen van borden conform model C14 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:

  • a.

    Op het fietspad tussen de Van Heuven Goedhartlaan en de Saturnusstraat, ter hoogte van de Saturnusstraat;

  • b.

    Op de Neptunusstraat, ter hoogte van de Planetenweg;

  • c.

    Op de Planetenweg, ter hoogte van de Saturnusstraat;

 

  • 3.

    Het afsluiten van het bromfietspad tussen de Neptunusstraat en de Saturnusstraat door het plaatsen van borden conform model C15 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:

  • a.

    Op het bromfietspadfietspad tussen de Neptunusstraat en de Saturnusstraat, ter hoogte van de Neptunusstraat;

  • b.

    Op het bromfietspadfietspad tussen de Neptunusstraat en de Saturnusstraat, ter hoogte van de Saturnusstraat;

 

  • 4.

    Het aankondigen van een gesloten verklaring voor fietsers door het plaatsen van borden conform model C14 uit bijlage I van het RVV 1990 en onderbord OB401 op de volgende locaties:

  • a.

    Op de Saturnusstraat t.h.v. huisnummer 23 met op het onderbord “100 m”;

  • b.

    Op de Planetenweg t.h.v. huisnummer 11 met op het onderbord “150 m”;

  • c.

    Op de Neptunusstraat t.h.v. huisnummer 73 met op het onderbord “200 m”;

  • d.

    Op de Polarisavenue t.h.v. de Van Heuven Goedhartlaan met op het onderbord “50 m”;

 

  • 5.

    Het intrekken van de aanduiding als fietspad tussen de Kagertocht en de Saturnusstraat door het verwijderen van bord conform model C14 uit bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de Saturnusstraat;

 

  • 6.

    Het intrekken van de aanduiding als bromfietspad tussen de Neptunusstraat en de Saturnusstraat door het verwijderen van bord conform model C15 uit bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de Saturnusstraat;

 

  • 7.

    Het aanduiden van een bromfietspad tussen de Neptunusstraat en de Van Heuven Goedhartlaan door het plaatsen van bord conform model C15 uit bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de Neptunusstraat;

 

  • 8.

    Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn vanaf 1 juni 2024 tot maximaal 3 maanden na oplevering van de laatste woning van het woningbouwblok “Knightsbridge” (niet zijnde de onderhoudsperiode), doch uiterlijk tot 31 december 2026;

 

  • 9.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 31-05-2024.

 

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Contract en Uitvoering,

 

 

 

B. Wendelgelst

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven