Gemeenteblad van Oss
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oss | Gemeenteblad 2024, 234 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oss | Gemeenteblad 2024, 234 | gemeenschappelijke regeling |
Centrumregeling Wmo Brabant Noordoost-oost 2024
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst en Oss, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn;
zij, of hun rechtsvoorgangers, met ingang van 1 januari 2015 regionaal hebben samengewerkt in de centrumregelingen Wmo Brabant Noordoost-oost, waarbij de gemeente Oss als Centrumgemeente is aangewezen en het college van de gemeente Oss mandaat en volmacht is verleend om de ondersteuning in het kader van de Wmo, en vanaf 1 januari 2020 ook bepaalde taken op grond van de Wvggz, in te kopen namens de Brabant Noordoost-oost Gemeenten;
de huidige regeling op 31 december 2023 eindigt;
de samenwerking tussen de Gemeenten door een extern bureau is geëvalueerd;
uit de evaluatie naar voren is gekomen dat de colleges belang hechten aan voortzetting van de samenwerking en dat die samenwerking is gericht op:
er een geleidelijke doordecentralisatie van Beschermd wonen naar alle gemeenten plaatsvindt. Dit betekent onder meer dat de financiële middelen voor Beschermd wonen worden gedecentraliseerd naar alle gemeenten en niet langer alleen naar centrumgemeenten;
in verband met de doordecentralisatie Beschermd wonen het Rijk de opdracht heeft gegeven regionaal een verplichte samenwerkingsvorm aan te gaan, gericht op een regionaal vangnet van passende voorzieningen voor inwoners met een psychische kwetsbaarheid;
de colleges vastgesteld hebben dat zij het Specialistisch vangnet Beschermd wonen en opvang met elkaar regionaal blijven inkopen, uitvoeren en bekostigen in de periode 2024-2028;
zij ingaande 1 januari 2024 een centrumregeling wensen aan te gaan voor tenminste vijf jaar (2024-2028) waarin de gemeente Oss wordt aangewezen als Centrumgemeente;
zij hun verantwoordelijkheid nemen om de basisvoorzieningen en randvoorwaarden lokaal goed op orde te hebben zodat inwoners zo veel mogelijk zelfstandig kunnen wonen met daar waar nodig integrale ondersteuning op alle leefgebieden;
de colleges de intentie hebben hun raden voor te stellen hun verordening Wmo waar nodig gelijkluidend vast te stellen en hun beleid op het gebied van de Wmo en Wvggz
waar nodig gelijkluidend te ontwikkelen en/of op elkaar af te stemmen;
artikel 2.6.1 Wmo 2015, afdeling 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht, en de artikelen 1 en 8, vierde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr); en
de door de raden van voornoemde Gemeenten aan hun colleges verleende toestemming tot
het aangaan van deze samenwerking op het gebied van de Wmo en Wvggz, en het treffen van deze regeling;
vast te stellen de navolgende gemeenschappelijke regeling voor de Brabant Noordoost-oost Gemeenten voor de taken op het gebied van Reguliere geïndiceerde ondersteuning Wmo, het Specialistisch vangnet Beschermd wonen en opvang, en taken in het kader van de Wvggz;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Specialistische vangnet Beschermd wonen en opvang: een regionaal palet van opvang en ondersteuningsaanbod voor dak- en thuisloze inwoners, zorgwekkende zorgmijders en inwoners die een beschermde woonomgeving nodig hebben. Het gaat hierbij o.a. om de volgende voorzieningen: Beschermd wonen, maatschappelijke opvang, time-out voorziening, Beschermd wonen voor verslaafden in herstel, meldpunt zorg en overlast, bemoeizorg, preventie verslavingszorg en preventie GGZ;
Regionale toegang: Regioteam BWO, het team van medewerkers bij de Centrumgemeente dat bepaalt of een inwoner in aanmerking komt voor een voorziening in het Regionaal specialistisch vangnet Beschermd wonen en opvang, dat zorgt voor de plaatsing van de inwoner, toeziet op de voortgang van het traject en een expertisefunctie vervult voor Gemeenten en ketenpartners;
Regionaal budget BW: het lokaal uitgekeerde rijksbudget dat elke Gemeente ontvangt voor nieuwe cliënten Beschermd wonen opgeteld bij het rijksbudget dat de Centrumgemeente ontvangt voor bestaande cliënten Beschermd wonen. Samen vormen deze budgetten de beschikbare regionale middelen voor Beschermd wonen;
Beschermd Thuis: een lokaal product, met als doel afschalen vanuit intramuraal, ook wel tussenvorm in de doordecentralisatie genoemd, waarbij scheiden van wonen en zorg is doorgevoerd en waarbij er altijd minder dan 24-uurs ondersteuning nodig is. De beoogde ondersteuning is intensiever dan bij het product individuele ondersteuning Wmo. De bekostiging vindt plaats vanuit de lokale Wmo middelen.
Artikel 2 Doelstelling voor samenwerking
De Gemeenten zijn een onderlinge samenwerking aangegaan gericht op:
Artikel 3 Uitgangspunten voor samenwerking
De regionale zorgplicht op inwonerniveau reikt tot de wettelijke kaders van de Wmo. Binnen de reikwijdte van de Centrumregeling worden geen taken overgenomen die behoren tot andere wettelijke kaders zoals Zorgverzekeringswet, Wlz, Wet zorg en dwang, forensische zorg en/of beveiligde zorg. Uitzonderingen hierop zijn:
Artikel 4 Opdracht Centrumgemeente
De Centrumgemeente voert de regionale inkoop uit van de Reguliere geïndiceerde ondersteuning en het Specialistisch vangnet Beschermd wonen en opvang in het kader van de Wmo en de regionale inkoop van bepaalde taken in het kader van de Wvggz. De Centrumgemeente treedt namens de Gemeenten op als inkopende partij.
Artikel 5 Taken Centrumgemeente
Taken van de Centrumgemeente in het kader van de Wmo zijn:
de regionale inkoop van Reguliere geïndiceerde ondersteuning en het Specialistisch vangnet Beschermd wonen en opvang in het kader van de Wmo zoals omschreven in het Regionaal Beleidskader Wmo, het Regionaal Koersdocument, de Regionale Ontwikkelagenda psychische kwetsbaarheid en het Inkoopplan, en alle activiteiten die daarvoor noodzakelijk zijn, waaronder in ieder geval de organisatie/het uitvoeren van de Overlegtafel Wmo, het opstellen van overeenkomsten en het bepalen van tarieven/budgetten per aanbieder binnen het financiële kader van de Regio;
het leveren van monitorrapportages per half jaar of zo veel vaker als nodig waarmee Gemeenten sturingsinformatie ontvangen over zorggebruik Wmo en de kosten daarvan, soorten producten, omvang en samenloop van de diverse producten per Gemeente en ten opzichte van andere Gemeenten in de samenwerkingsregio;
Taken van de Centrumgemeente in het kader van de Wvggz zijn:
de regionale inkoop van taken in het proces voorbereiding aanvraag Zorgmachtiging Wvggz en het horen van de betrokkene in het kader van een crisismaatregel en alle activiteiten die daarvoor noodzakelijk zijn, waaronder in ieder geval het opstellen van overeenkomsten en het bepalen van tarieven/budgetten per aanbieder binnen het financiële kader van de Regio;
Artikel 7 Taken en bevoegdheden Gemeenten in het kader van de doordecentralisatie van Beschermd wonen
Elke Gemeente zorgt voor een stevige lokale Basis conform de uitgangspunten in de regionale beleidskaders, zodat inwoners kunnen meedoen, participeren naar vermogen en zo lang mogelijk zelfstandig, al dan niet met ondersteuning, kunnen wonen. Zwaardere zorg en/of een beroep op het Specialistische vangnet Beschermd wonen en opvang wordt daardoor zoveel mogelijk voorkomen.
Met het oog op een goede inkoop van de specialistische Ondersteuning Wmo zorgt de Centrumgemeente voor 1 april in het jaar voorafgaande aan de ingangsdatum voor een inkoopplan Wmo 2024-2025 en een inkoopplan Wmo 2026-2028 met daarin uitgangspunten en doelstellingen voor de komende twee respectievelijk drie jaren. Dit plan is gebaseerd op het Regionaal Beleidskader Wmo, het Regionaal Koersdocument en de Regionale Ontwikkelagenda psychische kwetsbaarheid en wordt aan alle colleges ter besluitvorming voorgelegd.
Als niet alle Gemeenten instemmen met het Inkoopplan, vindt verder overleg plaats over de inhoud van het Inkoopplan. Als vervolgens de meerderheid – op basis van de CBS-inwoneraantallen per 1 januari van het jaar voorafgaande aan het Inkoopplan van minimaal drie Gemeenten– instemt, dan is het inkoopplan Wmo vastgesteld.
Hoofdstuk 2 Financiële bepalingen
Artikel 11 Financiering Specialistisch vangnet Beschermd wonen en opvang
Wanneer de financiële doordecentralisatie van Beschermd wonen ingaat ontvangen de Gemeenten – naast het rijksbudget welke de Centrumgemeente ontvangt voor bestaande cliënten Beschermd wonen – geoormerkte middelen voor de nieuwe cliënten Beschermd wonen. Deze twee budgetten gezamenlijk vormen het Regionaal budget BW.
De Centrumgemeente maakt jaarlijks een meerjarenbegroting voor het regionaal Specialistisch vangnet Beschermd wonen en opvang op basis van benodigde inkoop en actuele ontwikkelingen. De meerjarenbegroting Beschermd wonen en opvang op hoofdlijnen, wordt om de twee respectievelijk drie jaar opgenomen in het Inkoopplan Wmo. De meerjarenbegroting bestaat uit een regionale begroting Beschermd wonen en een begroting maatschappelijke opvang.
De regionale begroting Beschermd Wonen is opgedeeld in vier onderdelen:
Het Lokaal uitvoeringsbudget BW, onderdeel opvangen stijgende kosten Wmo, wordt in 2024 tot en met 2028 jaarlijks verdeeld over de Gemeenten op basis van de Verdeelsleutel. De omvang van het te verdelen uitvoeringsbudget om stijgende kosten in de Wmo op te vangen voor de doelgroep, is afhankelijk van de middelen die over blijven na het opstellen van de jaarlijkse regionale begroting Beschermd wonen.
Indien er sprake is van een tekort op de regionale middelen na afloop van een jaar, dan wordt dit tekort afgedekt vanuit de regionale reserve. Indien de bestemmingsreserve een eventueel tekort niet dekt, wordt gekeken welke beleidskeuzes en/of financiële maatregelen de Gemeenten in kunnen zetten om het tekort op te vangen. Mocht er desondanks een tekort resteren dan wordt dit ten laste gebracht van de Gemeenten op basis van de Verdeelsleutel.
De Gemeenten voorzien in een overlegstructuur door middel van bestuurlijk en ambtelijk overleg, om te borgen dat de taken zoals beschreven in artikel 5 goed worden uitgevoerd.
Hoofdstuk 5 Tussentijdse wijziging, toetreding, uittreding, opheffing en beëindiging
Artikel 22 Tussentijdse uittreding
Als een Regiogemeente uittreedt, zal die gemeente tot 1 januari 2029 de jaarlijkse uitvoeringskosten van de Centrumgemeente en de contractuele verplichtingen met aanbieders aan de Centrumgemeente blijven voldoen. Daarnaast betaalt die regiogemeente ook via de afgesproken Verdeelsleutel van de opheffings- of liquidatiebijdrage de werkelijke kosten. Deze kosten worden vastgesteld in een opheffings- of liquidatieplan.
Artikel 23 Tussentijdse opheffing, en beëindiging
De bijdrage aan de opheffings- of liquidatiekosten voor alle Gemeenten komt te vervallen als al het personeel is herplaatst met dien verstande dat financiële verplichtingen die zijn aangegaan bij voorzieningen in het Specialistisch vangnet Beschermd wonen en opvang, blijven bestaan, tenzij daarover nadere afspraken worden gemaakt.
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Onverminderd het bepaalde in artikel 28 Wgr, verplichten de Gemeenten zich om in geval van geschillen over de inhoud en uitvoering van deze regeling met elkaar in overleg te treden, waarbij zal worden getracht dergelijke geschillen in der minne te beslechten.
Gemeenten waarborgen, als verwerkingsverantwoordelijken in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, dat bij de onderlinge gegevensuitwisseling de vigerende privacywetgeving wordt nageleefd.
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente d.d.
Namens de gemeente Bernheze
… , wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente d.d.
Namens de gemeente Boekel
…., wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente d.d.
Namens de gemeente Land van Cuijk
…., wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente d.d.
Namens de gemeente Maashorst
…, wethouder
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente d.d.
Namens de gemeente Oss
…, wethouder
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-234.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.