Gemeenteblad van Sittard-Geleen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2024, 233783 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2024, 233783 | gemeenschappelijke regeling |
Wijzigingsbesluit Centrumregeling Vidar 2020
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn,
de Wet gemeenschappelijke regelingen per 1 juli 2022 gewijzigd is;
conform het bepaalde in artikel 13 van de Centrumregeling Vidar 2020 een wijziging tot stand komt, indien met gewone meerderheid van stemmen van de colleges, onder wie in ieder geval het college van Sittard- Geleen, een gelijkluidend besluit daartoe genomen hebben en de betreffende raden daarmee ingestemd hebben;
dat de colleges van de gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein en de desbetreffende raden hebben besloten om in te stemmen met het door het algemeen bestuur voorgelegd wijzigingsvoorstel;
besluiten de Centrumregeling Vidar 2020 als volgt te wijzigen:
Besluit van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein houdende toetreding gemeenschappelijke regeling (Centrumregeling Vidar 2020)
De colleges van de gemeenten Beek, Stein en Sittard-Geleen en Stein ieder voor zover bevoegd.
De gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein hun werk- en inkomenstaken en de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening wensen onder te brengen bij Vidar, zulks met dien verstande dat schuldhulpverlening, minima- en armoedebeleid bij de individuele gemeenten blijft;
Vidar wordt georganiseerd in een centrumregeling met Sittard-Geleen in de rol van centrumgemeente, zulks conform artikel 1 lid 1 en artikel 8 lid 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
De raad van de gemeente Sittard-Geleen 17 december 2019, de raad van de gemeente Beek op 12 december 2019 en de raad van de gemeente Stein op 12 december 2019 en hun colleges hiertoe, conform artikel 1 lid 2 Wet gemeenschappelijke regelingen, toestemming hebben gegeven voor toetreding tot de centrumregeling;
Vidar op 1 januari 2020 zal starten op basis van het Meerjarig ondernemingsplan Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek 2020;
De colleges van de gemeenten Sittard-Geleen, Beek, Beekdaelen, Stein en het Algemeen en Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke regeling VIXIA, ieder voor zover bevoegd, gezamenlijk het gestelde in het bestuursconvenant in overweging hebben genomen, overeengekomen en op 8 oktober 2019 hebben getekend.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze regeling worden de volgende begrippen gehanteerd (kenbaar doordat deze in de tekst met een hoofdletter worden geschreven):
Vidar: de organisatorische eenheid binnen de Centrumgemeente en de met deze organisatorische eenheid verbonden juridische entiteiten die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de werk- en inkomenstaken en de taken van de Wet sociale werkvoorziening, die door Deelnemende en Afnemende gemeenten aan de Centrumgemeente zijn opgedragen;
Personele frictiekosten: kosten in verband met de overgang van ambtelijk personeel van een Deelnemende gemeente naar de Centrumgemeente als gevolg van verschillen in arbeidsvoorwaarden en/of van verschillen in de omvang van het dienstverband dat overgaat naar de Centrumgemeente doordat ambtelijk personeel voor de volledige omvang van het dienstverband overgaat naar de Centrumgemeente wanneer voor minimaal 60% van het dienstverband taken worden verricht die horen bij Vidar;
Uitvoeringskosten: alle directe kosten en toerekenbare overhead doch met uitzondering van de personele frictiekosten, die gemoeid zijn met de uitvoering door de Centrumgemeente, en de met haar verbonden vennootschappen waaronder Vidar BV en Vidar Loont BV, van de bij mandaat en/of DVO opgedragen taken; de toerekenbare overheadkosten worden bepaald met inachtneming van de geldende regels van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV);
Artikel 2 Aanwijzing, belang, doel en uitgangspunten van de Centrumregeling
Het belang van deze regeling is vorm te geven aan de samenwerking tussen de gemeenten op het terrein van de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening en de daarmee samenhangende wetten en uitvoeringsregelingen, om de begeleiding van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en de inzet van de beschikbare middelen te optimaliseren.
Hoofdstuk 2 Omvang en kwaliteit van de uit te voeren taken en bevoegdheden
De werk- en inkomenstaken en de taken van de Wet sociale werkvoorziening van de Centrumgemeente welke door de Deelnemende gemeente aan de Centrumgemeente worden opgedragen omvatten:
de voorbereiding in het kader van aanhangig gemaakte bezwaar- en (hoger) beroepsprocedures evenals het in dit kader voeren van verweer (NB. Voor de behandeling van bezwaarschriften geldt dat de commissie voor de bezwaarschriften van de Centrumgemeente adviseert en de vigerende Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Sittard-Geleen van toepassing is);
Artikel 3a Exclusiviteit gemeenten
De Gemeenten-deelnemers van deze Centrumregeling nemen deel aan de Gemeenschappelijke Regeling Vidar Wsw die is opgericht ten behoeve van de formele werkgeverstaken van Wsw-personeel.
Artikel 7 Financiële zeggenschap, financiering uitvoeringskosten en personele frictiekosten
De Gemeenten-deelnemers stellen bij gewone meerderheid van stemmen jaarlijks de (meerjaren) begroting op van Vidar en dragen er zorg voor dat de Netto uitvoeringskosten conform deze (meerjaren) begroting structureel opgenomen worden in hun gemeentebegroting. Voor het behalen van een meerderheid als bedoeld in dit artikel 7 lid 2 dient de Centrumgemeente voor te stemmen. De Gemeenten-deelnemers hebben ieder één (1) stem.
Indien in het lopende uitvoeringsjaar een ingrijpende taakverandering plaatsvindt danwel de verwachte instroom een over- of onderschrijding laat zien dan treden de Centrumgemeente en Deelnemende gemeenten hierover in overleg met elkaar conform artikel 12 lid 1 van de DVO en bespreken in een bestuurlijk overleg de financiële consequenties. Indien nodig wordt de hoogte van de Netto uitvoeringskosten zoals bedoeld in lid 5 aangepast.
Het college van de Centrumgemeente draagt er bij het opstellen van de jaarrekening zorg voor dat de uitgaven en ontvangsten in het kader van deze Centrumregeling en bijbehorende DVO zodanig verantwoord worden dat deze voor de Deelnemende gemeente afzonderlijk inzichtelijk zijn en aan het college van de Deelnemende gemeente ter beschikking gesteld worden.
Op de in lid 1 bedoelde separate financiële verantwoordingen wordt door tussenkomst van het college van de Deelnemende gemeente een accountantscontrole uitgevoerd. De Centrumgemeente voorziet de accountant van de Deelnemende gemeente van informatie mocht deze niet voorhanden zijn bij de Deelnemende gemeente.
Hoofdstuk 4 Informatie en verantwoording
Artikel 11 Informatie voor Deelnemende gemeente
Het college van de Centrumgemeente stuurt in aansluiting op de eigen planning- en control cyclus en de rapportage -en informatie systemen van Vidar de van belang zijnde informatie, welke in relatie staat tot deze regeling en bijbehorende DVO aan het college van de Deelnemende gemeente. De DVO omvat een specificatie van de te verstrekken documenten, de informatie die deze bevatten en de frequentie waarmee deze verstrekt worden.
Artikel 12 Verantwoording voor Deelnemende gemeente
Het college van de Centrumgemeente zendt ten minste eenmaal per jaar aan het college van de Deelnemende gemeente een verantwoordingsrapportage betreffende de realisatie van de DVO, een eventuele specifieke DVO zoals bedoeld in artikel 5 lid 2 en de mogelijke effecten daarvan voor de meerjarenplanning.
Hoofstuk 5 Wijzigen, toetreden, uittreden en opheffen
Voor uittreding is een daartoe strekkend besluit van het college van de uittredende gemeente vereist, welk besluit eerst genomen kan worden na verkregen toestemming van zijn gemeenteraad. Uittreding geschiedt uitsluitend met ingang van 1 januari van enig kalenderjaar, voor het eerst per 1 januari 2025.
De financiële afrekening tussen de gemeenten bij uittreding vindt plaats met als uitgangspunt de verdeelsleutel zoals opgenomen in artikel 7 lid 3. Een en ander wordt gemeten over een referentieperiode van 5 jaren voorafgaand aan de datum van het besluit van uittreding van de desbetreffende gemeente.
Voor de vaststelling van de financiële gevolgen zoals bedoeld in lid 3, wordt voorafgaande aan de uittreding door de Gemeenten-deelnemers getracht te komen tot een gezamenlijk afwikkelingsvoorstel. Indien de Gemeenten-deelnemers daarin niet slagen wordt een bindend advies gevraagd aan een onafhankelijke externe deskundige. De deskundigenkosten zijn voor rekening van de uittredende gemeente.
De gemeentesecretaris van de Centrumgemeente is belast met het beheer van het archief voor zover deze bescheiden niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats. Over de wijze van beheer maakt de gemeentesecretaris van de Centrumgemeente afspraken met de gemeentesecretaris van de Deelnemende gemeente.
Klachten over de dienstverlening of over personeel werkzaam dat wordt aangestuurd door of namens het college van de Centrumgemeente, worden overeenkomstig de voor de Centrumgemeente geldende klachtenregeling afgehandeld. Klachten worden geregistreerd en de deelnemende gemeenten ontvangen jaarlijks een overzicht ten behoeve van de publicatie zoals bedoeld in artikel 9:12a van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 19 Privacy en informatiebeveiliging
Ten aanzien van informatiebeveiliging conformeert de Centrumgemeente, evenals de Deelnemende en de Afnemende gemeente, zich aan de daartoe geldende landelijke standaard(en) inzake informatiebeveiliging. Daaronder wordt minimaal verstaan: de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de aanvullende eisen uit de Wet SUWI,de Wet BRP en de Wpg.
Onverminderd het bepaalde in artikel 28 Wgr verplichten de Gemeenten-deelnemers zich ertoe om in geval van geschillen over de inhoud en uitvoering van deze regeling met elkaar in overleg te treden, waarbij zal worden getracht dergelijke geschillen in der minne te beslechten.
Artikel 21 Inwerkingtreding, toezending, bekendmaking en inschrijving
Het college van de Centrumgemeente maakt een volledig ondertekend exemplaar van deze regeling alsmede van besluiten tot wijziging, tot uittreding van, van toetreding tot en tot opheffing van deze regeling tijdig in alle deelnemende gemeenten bekend in het door de Centrumgemeente uitgegeven Gemeenteblad.
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen in de vergadering van 7 mei 2024;
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Beek in de vergadering van 21 mei 2024;
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Stein in de vergadering van 15 mei 2024.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-233783.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.