Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen gemeente Wijchen 2024

De burgemeester van de gemeente Wijchen;

 

gelet op artikel 93, lid 8 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 (PUN 2001) en artikel 128, lid 6 van het Reglement rijbewijzen;

 

Besluit vast te stellen:

 

Het Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen gemeente Wijchen 2024

Artikel 1 Beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen

  • 1.

    De functionarissen in dienst bij of werkzaam ten behoeve van de Werkorganisatie Druten Wijchen in de volgende functie aan te wijzen als beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen:

    • -

      “medewerker burgerzaken A”

  • 2.

    De functionarissen in dienst bij of werkzaam ten behoeve van de Werkorganisatie Druten Wijchen in de volgende functie aan te wijzen als plaatsvervangend beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen:

    • -

      “adviseur burgerzaken” (thans nog: “teamcoördinator burgerzaken en KCC”)

Artikel 2: Taken en verantwoordelijkheden

De beveiligingsfunctionaris is aangesteld voor het beheer van en toezicht op de naleving van beveiligingsprocedures rondom aanvraag, beheer en uitreiken van reisdocumenten en rijbe-wijzen.

De taken en verantwoordelijkheden van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbe-wijzen zijn vastgelegd in de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001, het Reglement Rij-bewijzen en het Informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten van de gemeente Wijchen.

(Zie bijlage Taakomschrijving beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen.)

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking.

Artikel 4 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen gemeente Wijchen 2024.

Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Wijchen op 13 mei 2024.

de burgemeester,

R.D. Helmer-Englebert

Bijlage: Taakomschrijving Beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen

 

Verantwoordelijkheden van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen

De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen is aangesteld voor het beheer van en het toezicht op de naleving van de beveiligingsprocedures reisdocumenten en rijbewijzen. Wegens nauwe overlap in de praktijk zal de beveiligingsfunctionaris, als onderdeel van zijn functie, ook de verantwoordelijkheid dragen voor de rol van beveiligingsfunctionaris BRP.

 

Functiebeschrijving van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen

Plaats in de organisatie

De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen is rechtstreeks verantwoording schuldig aan de burgemeester zonder tussenkomst van de leidinggevenden in de lijn. Het be-treft een onafhankelijke rol, waarbij sprake is van volledige functiescheiding tussen de bevei-ligingsfunctie en uitvoerende taken bij reisdocumenten. Dit is in overeenstemming met artikel 93 lid 10 PUN.

 

Taken

Organisatie van de beveiliging

  • het (laten) ontwikkelen, onderhouden en aanpassen van bestaande en nieuwe beveili-gings-procedures;

  • het (laten) bekendmaken en toelichten van nieuwe/gewijzigde procedures bij mede-werkers;

  • het (laten) verzorgen van de beveiligingsonderwerpen tijdens het werkoverleg en

  • het bevorderen van eenduidigheid, efficiëntie en effectiviteit ten aanzien van beveili-gingsaspecten door het ten minste eenmaal per jaar geven van voorlichting en in-structie aan medewerkers en het toetsen van de bestaande beveiligingsprocedures en –processen.

 

Onderzoek naar de status van de beveiliging

  • de controle (steekproefsgewijs) op de naleving van de beveiligingsprocessen, -procedures en instructies betreffende reisdocumenten en rijbewijzen mede aan de hand van de normeringen zoals beschikbaar gesteld in de Kwaliteitsmonitor;

  • de controle op een juiste afhandeling van de zelfevaluatie zoals deze beschikbaar is gesteld in de Kwaliteitsmonitor;

  • het (laten) actualiseren van het Informatiebeveiligingsplan reisdocumenten en rijbe-wijzen op basis van deze controles en het overkoepelende informatiebeveiligingsbe-leid;

  • het bewaken van de uit te voeren acties voortkomend uit onderzoek, incidenten of uit de jaarlijkse actualisering van het beveiligingsplan en

  • het (laten) verrichten van onderzoek bij incidenten met het doel dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen.

 

Rapportage en verantwoording

  • gevaarlijk gedrag medewerker of niet volgen van procedures signaleren en bespreken en/of melden aan de burgemeester;

  • geconstateerde tekortkomingen in de beveiligingsvoorzieningen signaleren en bespre-ken en/of melden aan de burgemeester;

  • verbeteringen aan voorzieningen of gebruikersprocedures/afspraken voorstellen;

  • het registreren van de meldingen van beveiligingsincidenten en

  • het rapporteren van de uitkomsten van controles en onderzoeken aan de burge-meester.

Naar boven