Gemeenteblad van Haarlemmermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2024, 229563 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2024, 229563 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Uitwerkingsnota subsidies 2025: Algemene subsidieregeling 2025 Haarlemmermeer
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer;
overwegende dat het gemeentebestuur de realisatie van beleidsdoelen wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;
gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Haarlemmermeer 2024;
vast te stellen de Uitwerkingsnota subsidies 2025: Algemene subsidieregeling 2025 Haarlemmermeer
Een subsidie voor dezelfde activiteiten als waarvoor voor 2024 subsidie is verleend op basis van een activiteitenplan en begroting, is niet hoger dan het voor 2024 verleende bedrag vermeerderd met 0,1%. Met betrekking tot het voorgaande geldt dat bij subsidies waarop een korting is toegepast, die korting buiten beschouwing wordt gelaten. Ook is het voorgaande niet van toepassing op subsidies waarvoor de subsidieontvanger een aankondiging heeft gehad dat de subsidie de komende zal worden afgebouwd en/of gestopt.
1.03 Participatiesubsidie ter ondersteuning van dorps- en wijkraden bij de voorbereiding van beleids- en uitvoeringsplannen
Subsidiabele en niet subsidiabele kosten
De subsidie bestaat uit twee onderdelen:
Een nieuwe dorps- of wijkraad kan een eenmalige financiële ondersteuning krijgen bij oprichting voor de opstartkosten met een maximum van € 571.
Subsidieplafond en verdeelwijze
De subsidieontvanger houdt per subsidiejaar het volgende bij:
Hoofdstuk 2 Programma Zorg en Werk
Haarlemmermeerders met een psychiatrische aandoening, verslaving of verstandelijke beperking zijn de meest kwetsbare inwoners en hebben met veel verschillende zorgaanbieders te maken. Het gemeentelijk doel is gericht op zo lang mogelijk zelfstandig leven en wonen. Daartoe is afstemming tussen zorgaanbieders, het sociaal domein en innovatie van het aanbod nodig gericht op opvang en herstel.
Subsidiabele en niet subsidiabele kosten
Subsidieplafond en verdeelwijze
Inloopspreekuur: spreekuur waarin een volwassene zonder afspraak vooraf terecht kan voor informatie en advies van een vrijwilliger over de beschikbare hulp- en zorgverlening, maar ook kan worden geholpen bij het doen van aanvragen bij instanties, belastingaangifte en het invullen van (digitale) formulieren en dergelijke.
Subsidiabele en niet subsidiabele kosten
Subsidieplafond en verdeelwijze
Hoofdstuk 3 Programma Maatschappelijke ontwikkeling en ontplooiing
3.01 Voorschoolse educatie en peuteropvang
Wettelijk maximum uurtarief kinderdagopvang: maximale uurprijs voor kinderdagopvang die door de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor het jaar waarvoor de subsidieaanvraag wordt gedaan, wordt vastgesteld in het Besluit kinderopvangtoeslag en door de belastingdienst wordt gehanteerd voor het berekenen van de hoogte van de kinderopvangtoeslag.
Subsidiabele en niet subsidiabele kosten
De subsidie voor peuteropvang bedraagt voor een kind waarvan de ouder geen recht heeft op kinderopvangtoeslag: het verschil tussen het door de kinderopvangorganisatie gehanteerde uurtarief tot maximaal het wettelijk maximum uurtarief kinderdagopvang en de inkomensafhankelijke ouderbijdrage over maximaal 320 uur bij dagdelen van 4 uur, of maximaal 260 uur bij dagdelen van 3,25 uur.
Subsidieplafond en verdeelwijze
De subsidieontvanger is voorts verplicht:
per doelgroeppeuter één extra contractuur per week een tutor/VE-coach in te zetten. Hierbij geldt dat van deze uren het aantal vastgelegde uren per jaar zoals bedoeld in het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie kunnen worden ingevuld door de pedagogisch beleidsmedewerker VE/coach VE;
|
|
|
Per kind waarvan de ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag |
|
|
Per kind waarvan de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag |
|
|
3.06 Taal- en onderwijsachterstanden
Helikoptergroep: lichte behandelgroep van maximaal 8 kinderen in de kinderopvang met orthopedagogische begeleiding (MOC) met een duur van maximaal zes maanden voor kinderen van tweeëneenhalf tot vier jaar met een ondersteuningsbehoefte op het gebied van ontwikkeling en/of gedrag voor wie specialistische zorg te zwaar is.
Taalcoaching in het onderwijs (TIO): kortdurende trajecten voor kinderen die bij de start in groep 1 of 2 (vroegschoolse fase) in het primair onderwijs (nog) een achterstand in de Nederlandse taal hebben voor bijvoorbeeld nieuwkomers of doelgroeppeuters die (te) kort hebben deelgenomen aan het aanbod voor voorschoolse educatie.
Voor verlengde schooldag NT2-onderwijs bedraagt de extra onderwijstijd bedraagt minimaal 2 uur per week gedurende minimaal 38 weken per kalenderjaar, bedraagt de minimale groepsgrootte 8 leerlingen en de maximale groepsgrootte 14 leerlingen en worden de lessen verzorgd door gekwalificeerde leerkrachten.
Voor Taalcoaching in het onderwijs (TIO) kan subsidie worden verstrekt voor maximaal 135 trajecten van 12 uur per week; er kunnen meer trajecten worden ingezet bij trajecten van kortere duur, tot totaal maximaal 1.620 uur per jaar. De trajecten worden uitgevoerd door hbo-geschoolde taalspecialisten.
Subsidiabele en niet subsidiabele kosten
Subsidieplafond en verdeelwijze
3.12 Vrijwillig Jeugd- en Jongerenwerk/ 3.14 Jeuglandterreinen
Vrijwilligersorganisatie: organisatie, met rechtspersoonlijkheid, die vrijwel uitsluitend of uitsluitend uit vrijwilligers bestaat, niet zijnde een sportvereniging die sport als hoofddoel heeft en de bij de gesubsidieerde activiteiten betrokken vrijwilligers begeleidt en toerust voor hun werkzaamheden.
Subsidiabele en niet subsidiabele kosten
Subsidieplafond en verdeelwijze
3.16 Opvoed- en opgroeiondersteuning
Subsidiabele en niet subsidiabele kosten
De subsidie bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten.
Subsidieplafond en verdeelwijze
Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen die zijn ontvangen in de aanvraagperiode, het subsidieplafond zou worden overschreden, is de volgorde als volgt:
Overige subsidies op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.
Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.
4.13 Stimulering Sport Deelname (SSD)
Nieuwe activiteiten die bij het doel van de subsidie passen. In de activiteiten richt de aanvrager zich op jeugd, senioren, mensen die minder goed ter been zijn (mindervaliden) en mensen met een migratieachtergrond. De aanvrager laat zien of het gaat om een eenmalige (sport)activiteit of om een project (langdurige/blijvende activiteiten).
Subsidiabele en niet subsidiabele kosten
Subsidieplafond en verdeelwijze
Bij de aanvraag tot vaststelling laat de aanvrager zien in hoeverre deelnemers enthousiast zijn geworden over lidmaatschap van de organisatie of vereniging. Ook laat de aanvrager zien hoeveel personen die mee hebben gedaan met de activiteit uiteindelijk lid zijn geworden van de vereniging of sportorganisatie.
4.14 Verenigingsondersteuning sport
Van vaardigheidszwemmen is de elementaire zweminstructie uitgesloten van subsidie. Onder elementaire zweminstructie wordt verstaan: het Zwem-ABC, dat bestaat uit de drie landelijk erkende zwemdiploma’s A, B en C en daarmee vergelijkbare diploma’s/brevetten. Ook de lessen die behoren tot de voorbereidende lessen ‘watergewenning’ worden hiertoe gerekend en komen dus niet voor subsidiëring in aanmerking.
Subsidiabele en niet subsidiabele kosten
Subsidieplafond en verdeelwijze
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-229563.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.