Gemeenteblad van Het Hogeland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Het Hogeland | Gemeenteblad 2024, 229371 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Het Hogeland | Gemeenteblad 2024, 229371 | ander besluit van algemene strekking |
Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Het Hogeland 2024
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 5. De agendacommissie en het vaststellen van vergaderingen
Artikel 7. Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
De commissie bedoeld in lid 1 onderzoekt of het nieuw benoemde raadslid voldoet, dan wel de nieuw benoemde raadsleden voldoen, aan de eisen die gesteld worden in de Gemeentewet en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Hoofdstuk 2. Raadsvergaderingen
Paragraaf 1. Agenda en documenten
Op de voorlopige agenda wordt vermeld welke voorstellen na bespreking in het raadsoverleg als “hamerstuk” en welke als “bespreekstuk” worden geagendeerd. Daarnaast kunnen door de agendacommissie voorstellen of andere onderwerpen op de voorlopige agenda worden geplaatst zonder dat voorafgaand bespreking in een raadsoverleg heeft plaatsgevonden.
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van een schriftelijke oproep en zo mogelijk na overleg met de agendacommissie een gewijzigde voorlopige agenda opstellen. Zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de raadsvergadering wordt deze met de daarbij behorende stukken aan de leden van de raad en de collegeleden gezonden.
Artikel 12. Openbaar beschikbaar stellen van voorstellen en stukken
Voorstellen en stukken die ter toelichting daarvan dienen of betrekking hebben op anderszins geagendeerde onderwerpen worden, voor zover digitaal beschikbaar en niet zijnde documenten bedoeld in lid 3, op de gemeentelijke website geplaatst. Op verzoek zijn de documenten op het gemeentehuis in te zien.
In geval documenten waaromtrent op grond van de artikelen 87, 88 en 89 van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, schriftelijk aan de raad beschikbaar zijn gesteld blijven deze documenten onder berusting van de griffier. Deze doet mededeling aan de raad op welke wijze de betreffende documenten zijn in te zien.
Niet ingesproken kan worden op het geagendeerde besluitenverslag, de lijst van toezeggingen en het voorstel op welke wijze de ingekomen stukken worden afgehandeld, alsmede op de ingekomen stukken zelf. Ook kan niet worden ingesproken wanneer er andere (rechts)wegen met betrekking tot het onderwerp open staan of wanneer omtrent het onderwerp een juridische procedure wordt gevoerd.
Artikel 19. Stemming: wijze van besluitvorming en procedure hoofdelijke stemming
Bij hoofdelijke stemming roept de voorzitter de ter vergadering aanwezige raadsleden, die zich niet ingevolge artikel 28 van de Gemeentewet van deelneming aan de stemming moeten onthouden, bij naam op hun stem uit te brengen door zich ‘voor’ of ‘tegen’ het voorstel uit te spreken zonder enige toevoeging. De stemming begint bij het daarvoor bij loting aangewezen raadslid en verloopt verder op alfabetische volgorde.
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen tot het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 20. Volgorde stemming over amendementen en moties
Als tijdens het bespreken van een voorstel een motie is ingediend, wordt eerst over het voorstel gestemd en vervolgens over de motie. Van deze volgorde wordt afgeweken wanneer naar oordeel van de voorzitter de uitkomst van de besluitvorming over de motie voor een of meerdere raadsleden van belang is voor het ‘voor’ of ‘tegen’ het voorstel stemmen.
Paragraaf 4. Verslaglegging, toezeggingen en ingekomen stukken
Artikel 23. Besluitenverslag en besluitenlijst
een overzicht van het verloop van elke stemming met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig de wet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
Paragraaf 5. Besloten raadsvergaderingen
Artikel 25. Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 27. Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van de relevante wettelijke bepalingen voornemens is door het college of de burgemeester opgelegde geheimhouding op te heffen wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 3. Bevoegdheden en instrumenten raadsleden
Artikel 31. Initiatiefvoorstel
Raadsleden dienen initiatiefvoorstellen schriftelijk via de griffier in bij de voorzitter. De griffier brengt een ingediend voorstel, voor zover deze voldoet aan de te stellen eisen voor wat betreft onderbouwing en eventuele financiële dekking, zo spoedig mogelijk ter kennis van het college en de raad.
Nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen, wordt het voorstel op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering of het eerstvolgende raadsoverleg geplaatst. Als de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende raadsvergadering of de daaropvolgende vergadering van het raadsoverleg geplaatst.
Over het verlenen van toestemming op verzoeken die ten minste 48 uur voor aanvang van een raadsvergadering zijn ingediend of in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, wordt tijdens de eerstvolgende raadsvergadering gestemd. In andere gevallen tijdens de daaropvolgende raadsvergadering.
Artikel 35. Schriftelijke vragen
In geval verzocht is de gestelde vragen mondeling te beantwoorden worden de antwoorden door het college of de burgemeester in de eerstvolgende, of wanneer dat niet mogelijk blijkt in de daaropvolgende, raadsvergadering mondeling verstrekt. Dit tenzij het college of de burgemeester heeft gemeld de vragen schriftelijk te zullen beantwoorden en de vragensteller daar geen bezwaar tegen heeft.
Artikel 37. Vraagmelding vragenronde
Aan het begin van een raadsvergadering is er een vragenronde. Hiervoor kunnen raadsleden tot uiterlijk 10.00 uur op de dag voorafgaand aan de raadsvergadering de door hen te stellen vragen via de griffie melden bij de voorzitter. De gemelde vragen worden ter kennis gebracht van het college en de raad. De vragen worden compleet, helder en duidelijk geformuleerd zodat het college zo goed mogelijk in staat wordt gesteld om te voorzien in degelijke beantwoording.
Per vraagmelding wordt aan de vragensteller het woord verleend om na een korte toelichting de gemelde vraag of vragen aan het college of de burgemeester te stellen. Na de beantwoording daarvan door het college of de burgemeester krijgt de vragensteller desgewenst het woord om een aanvullende vraag te stellen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-229371.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.