Gemeenteblad van 's-Gravenhage
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2024, 226968 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2024, 226968 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2024
Deze subsidieregeling voor het voortgezet onderwijs volgt de Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2022 op en geeft invulling aan de Haagse Educatieve Agenda (HEA) 2022-2026. Een nieuwe subsidieregeling is noodzakelijk in verband met het doorvoeren van nieuwe, en wijzigingen van eerder, gesubsidieerde activiteiten. Verder zijn voor alle activiteiten de hoogte van de subsidie, en de subsidieplafonds geactualiseerd. Daarnaast maakt deze regeling het mogelijk om, bij technische wijzigingen, de hoogte van de subsidieplafonds en subsidiebedragen jaarlijks bij afzonderlijk collegebesluit te wijzigen. Deze subsidieregeling is opgesteld conform de uitgangspunten van de Kadernota subsidiebeleid Den Haag 2020-2023 (RIS305416), de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020 (RIS305417) en de Verordening gelijkstelling onderwijs Den Haag 2019 (RIS301035).
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag,
besluit vast te stellen de navolgende Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2024:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in deze regeling genoemde activiteiten.
In afwijking van artikel 9, eerste en tweede lid, van de ASV wordt een aanvraag om subsidie ingediend op:
a. 1 juni tot en met 30 september in het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar, waarin de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd, zullen plaatsvinden;
b. 1 oktober tot en met 30 november van het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar, waarin de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd, zullen plaatsvinden;
c. 1 december voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft tot en met 31 oktober van het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.
Artikel 1:4 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de voorbereiding, coördinatie, uitvoering, evaluatie of kwaliteitsverhoging en uitvoering van de activiteiten, genoemd in deze regeling.
Onverminderd de artikelen 4:37 van de Awb en artikel 12 tot en met 14 van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
a. de subsidieontvanger werkt mee aan het onderzoek op grond van de door het college aangewezen toezichthouder;
b. de subsidieontvanger werkt mee aan inhoudelijk onderzoek ten behoeve van monitoring en evaluatie;
c. de subsidieontvanger stelt, op verzoek van het college, de ervaringen en ontwikkelde producten ter beschikking aan andere scholen of instellingen.
Het college beslist, in afwijking van artikel 10, eerste en tweede lid, van de ASV op aanvragen die zijn ingediend in de aanvraagtermijn bedoeld in artikel 1:3, tweede lid:
Bevoorschotting vindt plaats op de volgende wijze:
a. subsidies bedoeld in artikel 1:3 tweede lid, onder a, worden bevoorschot in twee termijnen: in februari een voorschot van 60% van de verleende subsidie en in juli een voorschot van 40% van de verleende subsidie;
b. subsidies bedoeld in artikel 1:3 tweede lid, onder b of c, worden bevoorschot met 100% van de verleende subsidie in één keer.
Artikel 1:8 Wijze van verantwoorden
In aanvulling op artikel 17, vierde en vijfde lid, van de ASV bevat de aanvraag tot vaststelling tevens:
a. een bestuursverklaring volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model;
b. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk verslag, waarbij afwijkingen op de hoofdposten van de begroting die groter zijn dan 10% worden toegelicht en (waarbij de BTW zichtbaar is) in de financiële verantwoording.
Hoofdstuk 2 Subsidie voldoende, bevoegde en bekwame onderwijsprofessionals
Paragraaf 2:1 Algemene bepaling
Artikel 2:1:1 Maatschappelijke doel van subsidies in hoofdstuk 2
Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidies in dit hoofdstuk is te zorgen voor de beschikbaarheid van voldoende, bevoegde en bekwame onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs in Den Haag alsmede ervoor te zorgen dat leraren meer tijd kunnen besteden aan het geven van kwalitatief goed voortgezet onderwijs.
Paragraaf 2:2 Subsidie leren en innoveren in netwerken
Artikel 2:2:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is dat onderwijsprofessionals in het Haagse onderwijs van elkaar leren en samen innoveren, zodat zij beter toegerust zijn voor het geven van onderwijs in de grootstedelijke context en daardoor gelijke onderwijskansen kunnen bevorderen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die onderwijsprofessionals de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan een lerend netwerk dat:
a. gerelateerd is aan het thema kansengelijkheid en onderwijs in de grootstedelijke context;
b. bestaat uit onderwijsprofessionals van meerdere scholen en van meerdere besturen;
c. de mogelijkheid biedt om samen met vakgenoten hun kennis te delen en zich te ontwikkelen in hun vakgebied;
d. activiteiten ontplooit om de opgedane kennis met andere netwerken of onderwijsprofessionals jaarlijks te delen;
e. samenwerkt met een universiteit of hogeschool; en
f. een looptijd heeft van maximaal drie opeenvolgende jaren.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur in het voortgezet onderwijs dat activiteiten zoals bedoeld in artikel 2:2:2 uitvoert ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen
Artikel 2:2:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 2:2:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder b.
Paragraaf 2:3 Subsidie Opleidingsscholen
Artikel 2:3:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het realiseren van opleidingsscholen in Den Haag waarmee onderwijsprofessionals in de praktijk opgeleid kunnen worden om vacatures in het Haagse onderwijs voor de komende jaren in te vullen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het programma en het programmamanagement van een bestaande opleidingsschool en indien de bij de bestaande opleidingsschool betrokken scholen op het moment van indiening van de subsidieaanvraag voldoen aan de wettelijke eisen voor basiskwaliteit door de Inspectie van het Onderwijs.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur in het voortgezet onderwijs ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen die deel uit maken van een opleidingsschool.
Artikel 2:3:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 2:3:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder b.
Paragraaf 2:4 Subsidie arbeidsmarktstrategie
Artikel 2:4:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het werven en behouden van onderwijsprofessionals voor het Haagse voortgezet onderwijs.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor een programma met één of meer stedelijk georganiseerde activiteiten die gericht zijn op:
a. het werven van docenten van buiten het onderwijs en het promoten van het vak van docent onder jongeren;
b. het stimuleren en organiseren van bevoegdheidstrajecten voor docenten;
c. het verminderen van het aantal onbevoegd en onderbevoegd gegeven lessen; of
d. een begeleidings- en professionaliseringsaanbod voor beginnende docenten.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur voor voortgezet onderwijs dat namens alle in Den Haag gevestigde scholen deze activiteiten uitvoert.
Artikel 2:4:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 2:4:6 Wijze van verdeling
Paragraaf 2:5 Subsidie inzet studenten in het voortgezet onderwijs
Artikel 2:5:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is om de werkdruk van docenten op scholen in Den Haag te verlagen en hen te ondersteunen in de klas bij het voorkomen en aanpakken van onderwijsachterstanden.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
a. activiteiten die de werving, matching, scholing en begeleiding van studenten uit het hoger en wetenschappelijk onderwijs mogelijk maken, zodat deze studenten op scholen voor voortgezet onderwijs de werkdruk onder docenten kunnen helpen verlagen en docenten ondersteuning bieden bij het voorkomen en aanpakken van onderwijsachterstanden;
b. het optreden als werkgever voor de studenten uit het hoger en wetenschappelijk onderwijs; en
c. het monitoren van deelnemende scholen en de studenten uit het hoger en wetenschappelijk onderwijs om de inzet en effectiviteit van deze studenten voor het onderwijs te verbeteren.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een door de gezamenlijke schoolbesturen aangewezen rechtspersoon die namens alle in Den Haag gevestigde scholen voor voortgezet onderwijs de activiteiten zoals bedoeld in artikel 2:5:2 organiseert en die tenminste voldoet aan de volgende eisen:
a. de rechtspersoon werkt samen met hogescholen en universiteiten ten behoeve van de werving van minimaal 30 studenten uit het hoger en wetenschappelijk onderwijs per kalenderjaar;
b. de rechtspersoon draagt zorg voor de matching van studenten uit het hoger en wetenschappelijk onderwijs met de scholen voor voortgezet onderwijs;
c. de rechtspersoon biedt training en begeleiding aan studenten uit het hoger en wetenschappelijk onderwijs;
d. de rechtspersoon neemt het werkgeversrisico voor de deelnemende studenten uit het hoger en wetenschappelijk onderwijs voor haar rekening;
e. de rechtspersoon monitort in samenwerking met een hogeschool de effecten van het project.
Artikel 2:5:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 2:5:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder b.
Hoofdstuk 3 Subsidie optimale leer- en ontwikkelomgeving
Paragraaf 3:1 Algemene bepaling
Artikel 3:1:1 Maatschappelijke doel van de subsidies van hoofdstuk 3
Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidies in dit hoofdstuk is om kinderen en jongeren in Den Haag uit te dagen om hun vaardigheden en talenten zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.
Paragraaf 3:2 Subsidie nieuwkomers voortgezet onderwijs
Artikel 3:2:1 Doel van de subsidie
Het doel van subsidie is om (taal)ondersteuning te organiseren voor leerlingen uit een internationale schakelklas, zodat zij beter kunnen aansluiten in het reguliere onderwijs en het verbeteren van de aansluiting en voorbereiding van nieuwkomers.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor een activiteitenprogramma gericht op:
a. taalondersteuning in het regulier onderwijs voor Haagse leerlingen die daarvoor een internationale schakelklas hebben doorlopen;
b. het begeleiden van nieuwkomers in het Haagse voortgezet onderwijs, zodat de kans op een succesvolle deelname aan een vervolg- of beroepsopleiding en de vervolgstap op de arbeidsmarkt groter wordt;
c. deelname van nieuwkomers aan culturele activiteiten die bevorderen dat zij beter aansluiting vinden bij de Nederlandse samenleving; en
d. het organiseren van bijeenkomsten en netwerken voor nieuwkomers gericht op de keuze voor een vervolg- of beroepsopleiding.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur in het voortgezet onderwijs voor in Den Haag gevestigde scholen met een internationale schakelklas.
Artikel 3:2:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3.2.6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:3 Subsidie extra en intensieve leertijd en brede talentontwikkeling
Artikel 3:3:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is dat Haagse leerlingen uit een minder kansrijke thuisomgeving via hun school gebruik kunnen maken van een aanbod van extra en intensieve leertijd, studieondersteuning en activiteiten ter verbreding van hun talenten, teneinde hun cognitieve ontwikkeling te verbeteren, ervaringen laten opdoen en hun algemeen welbevinden te vergroten.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die tot doel hebben de kansenongelijkheid van de leerlingen van de school kleiner te maken door:
a. extra leertijd aan te bieden;
b. extra bijles of studieondersteuning uit te voeren of te faciliteren die door derden, niet zijnde het eigen personeel, wordt uitgevoerd; of
c. een extra activiteitenaanbod te organiseren van sport, muziek, kunst en cultuur, wetenschap en techniek of persoonlijke groei die door derden, niet zijnde het eigen personeel, wordt uitgevoerd.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:
a. het schoolbestuur van een school met minimaal 35% Haagse leerlingen woonachtig in een APC-gebied; of
b. een rechtspersoon die namens een schoolbestuur belast is met de organisatie van de activiteiten zoals bedoeld in artikel 3:3:2 en daarbij de risico’s draagt voor het personeel dat de activiteiten uitvoert alsmede het door schoolbestuur aangewezen niet-onderwijzend personeel overneemt, dat de activiteiten voor de school in het voorgaande subsidiejaar uitvoerde.
Artikel 3:3:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:3:6 Wijze van verdeling
Honorering van subsidieaanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt volgens rangschikking door het college, waarbij de school met het hoogste percentage Haagse leerlingen woonachtig in een APC-gebied voorrang heeft boven scholen met een lager percentage, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:4 Subsidie brede talentontwikkeling overige doelgroepen
Artikel 3:4:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is dat Haagse leerlingen uit een minder kansrijke thuisomgeving via hun school gebruik kunnen maken van een aanbod van activiteiten ter verbreding van hun talenten, teneinde hun algemeen welbevinden te vergroten.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor extra-curriculaire activiteiten die mede georganiseerd worden voor eigen APC (gebieds)-leerlingen van de school en die tot doel hebben de kansenongelijkheid kleiner te maken middels een aanbod van sport, muziek, kunst en cultuur, wetenschap en techniek of persoonlijke groei.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van één of meerdere in Den Haag gevestigde scholen:
Artikel 3:4:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:4:6 Wijze van verdeling
Honorering van subsidieaanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt volgens rangschikking door het college, waarbij de school met het hoogste percentage Haagse leerlingen woonachtig in een APC-gebied voorrang heeft boven scholen met een lager percentage, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:5 Subsidie vakantie- en weekendschool in de wijk
Artikel 3:5:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is een school-overstijgend aanbod te bieden buiten schooltijd waaraan kinderen uit de wijk in Den Haag waarin de uitvoerende school gehuisvest is, kunnen deelnemen, teneinde gelijke kansen te bevorderen en eventuele onderwijsachterstanden in te lopen of te voorkomen.
Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die gericht zijn op de uitvoering van een vakantie- of weekendschool die:
a. voor leerlingen van meerdere scholen van primair en voortgezet onderwijs toegankelijk is;
b. hoofdzakelijk gericht is op de talentontwikkeling van de leerlingen in de wijk;
c. buiten onderwijstijden plaatsvindt tijdens een periode van vakantie of in het weekeinde;
d. structureel aangeboden wordt;
e. wordt uitgevoerd op één of meerdere in Den Haag gevestigde scholen voor voortgezet onderwijs met minimaal 35% Haagse leerlingen woonachtig in een APC-gebied; en
f. verbonden is met het onderwijsprogramma van de scholen in de wijk.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:
a. het schoolbestuur van een in Den Haag gevestigde school, óf
b. een rechtspersoon die namens het schoolbestuur belast is met de organisatie van de activiteiten zoals bedoeld in artikel 3:5:2 en daarbij de risico’s draagt voor het personeel dat de activiteiten uitvoert alsmede het door het schoolbestuur aangewezen niet onderwijzend personeel overneemt, dat de activiteiten voor de school in het voorgaande subsidiejaar uitvoerde.
Artikel 3:5:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:5:6 Wijze van verdeling
Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van een door het college aangebrachte rangschikking, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt:
a. als eerste komen voor subsidie in aanmerking de aanvragen met de activiteiten zoals genoemd in artikel 3:5:2, eerste lid. Bij meerdere aanvragen krijgen de scholen met het hoogste percentage Haagse leerlingen woonachtig in een APC-gebied voorrang boven scholen met het laagste percentage onderaan, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt;
b. vervolgens komen voor subsidie in aanmerking de aanvragen met de activiteiten zoals genoemd in artikel 3:5:2, tweede lid. Bij meerdere aanvragen geschiedt de verdeling in volgorde van de scholen met het hoogste percentage Haagse leerlingen woonachtig in een APC-gebied, waarbij het hoogste percentage bovenaan staat en het laagste percentage onderaan, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:6 Subsidie sport- en beweegclub
Artikel 3:6:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is dat leerlingen uit Den Haag die niet of nauwelijks in contact komen met sport, kennis kunnen maken met verschillende sporten en worden gestimuleerd en begeleid naar structurele sportdeelname.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het uitvoeren van sportplannen waarmee leerlingen kennis kunnen maken met verschillende sporten, hun talent daarvoor kunnen ontdekken en het plezier in sport gestimuleerd wordt boven het minimaal aantal verplichte uren lichamelijke opvoeding, waarbij:
a. de betrokken scholen zich minimaal houden aan de door de inspectie van het onderwijs gestelde uitgangspunten voor het aantal uren lichamelijke opvoeding;
b. met sportverenigingen en andere maatschappelijke sportorganisaties duurzaam wordt samengewerkt;
c. minder actieve leerlingen op een actieve wijze worden bereikt; en
d. de aanvrager minimaal 10 uren naschoolse sport per week organiseert.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen.
Artikel 3:6:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:6:6 Wijze van verdeling
Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt volgens rangschikking door het college, waarbij de school met het hoogste percentage APC-leerlingen voorrang heeft boven scholen met een lager percentage APC-leerlingen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:7 Subsidie meer kansengelijkheid bij de overgangen en meer flexibiliteit in de schoolroutes
Artikel 3:7:1 Doel van de subsidie
a. de overstap van alle leerlingen uit het primair onderwijs naar het voorgezet onderwijs eerlijk, gelijktijdig en zo soepel mogelijk te laten verlopen;
b. te bevorderen dat alle leerlingen uit het voortgezet onderwijs voldoende geïnformeerd zijn om op basis van hun capaciteiten en voorkeur door te stromen naar het middelbaar of hoger beroepsonderwijs, werk of dagbesteding van hun keuze.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor een activiteitenprogramma voor:
a. het in stand houden en updaten van de applicatie die de BOVO-procedure ondersteunt, inclusief de centrale helpdesk voor ouders en de scholenwijzer;
b. activiteiten voor alle Haagse scholen in het voortgezet onderwijs die de overstap van leerlingen naar het middelbaar beroepsonderwijs of, specifiek voor kwetsbare jongeren naar werk of dagbesteding, in de regio Haaglanden bevorderen;
c. activiteiten voor alle Haagse scholen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs die de overstap van leerlingen of studenten middelbaar beroepsonderwijs naar het hoger beroepsonderwijs in de regio Haaglanden bevorderen;
Artikel 3:7:4 Hoogte van de subsidie
a. voor activiteiten als bedoeld in artikel 3:7:2, onder a, maximaal € 560.000,- per kalenderjaar;
b. voor activiteiten als bedoeld in artikel 3:7:2, onder b en d, tezamen, maximaal € 355.000,- per kalenderjaar;
c. voor activiteiten als bedoeld in artikel 3:7:2, onder c, maximaal € 150.000,- per kalenderjaar.
Voor subsidieverlening op grond van artikel 3:7:2 geldt per kalenderjaar een subsidieplafond van:
a. € 560.000,- voor de activiteiten als bedoeld in artikel 3:7:2, onder a;
b. € 355.000,- voor de activiteiten als bedoeld in artikel 3:7:2, onder b en d;
c. € 150.000,- voor de activiteiten als bedoeld in artikel 3:7:2, onder c.
Artikel 3:7:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder c.
Paragraaf 3:8 Subsidie loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Artikel 3:8:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het realiseren van een activiteitenprogramma van studiekeuzebegeleiding en loopbaanoriëntatie om te voorkomen dat leerlingen uit Den Haag in het vervolgonderwijs of op de arbeidsmarkt uitvallen, omdat zij een verkeerde opleidings- of beroepskeuze hebben gemaakt.
Subsidie wordt daarnaast uitsluitend verstrekt voor het uitvoeren van een activiteitenprogramma waarbij leerlingen in het vmbo-deel kunnen nemen aan de activiteiten voor bliksemstages, sollicitatietrainingen en carrièrecoach waarmee leerlingen kennis kunnen maken en ervaring kunnen opdoen met verschillende beroepen.
Subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 3:8:2, eerste lid, wordt uitsluitend verstrekt aan het bestuur van een samenwerkingsverband of één schoolbestuur voor voortgezet onderwijs dat namens alle in Den Haag gevestigde scholen voor voortgezet, middelbaar en hoger- beroepsonderwijs deze activiteiten organiseert.
Artikel 3:8:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:8:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie voor activiteiten wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder c.
Paragraaf 3:9 Subsidie schoolveiligheid
Artikel 3:9:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is te bevorderen dat scholen in Den Haag een veilig klimaat bieden waarin leerlingen zich op eigen wijze kunnen ontwikkelen en zichzelf durven zijn.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het organiseren van één of meerdere activiteiten die:
a. gericht zijn op het ontwikkelen van een klimaat op school waarin leerlingen zich veilig voelen;
b. gericht zijn op het bevorderen van queer emancipatie en acceptatie;
c. gericht zijn op het tegengaan van discriminatie zoals racisme, antisemitisme en moslimhaat;
d. professionals ondersteunen bij het herkennen en adresseren van ondermijning, wapenbezit, radicalisering en mensenhandel;
e. professionals en leerlingen in scholen ondersteunen bij het omgaan met actuele thema’s op het gebied van de activiteiten genoemd onder a, b. c en d;
f. gericht zijn op het tegengaan van (online)pesten of het doorontwikkelen van een bestaand anti-pestprogramma;
g. het stimuleren van ontmoetingen tussen leerlingen met verschillende achtergronden om onderlinge verschillen te overbruggen; of
h. trainingen op het gebied van schoolveiligheid voor veiligheidscoördinatoren.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van één of meerdere in Den Haag gevestigde scholen voor voortgezet onderwijs.
Artikel 3:9:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:9:6 Wijze van verdeling
Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie op grond van artikel 3:9:2, eerste lid en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van digitale indiening bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond, zoals genoemd in artikel 3:9:5 eerste lid, is bereikt.
Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie op grond van artikel 3:9:2, tweede lid en die niet worden geweigerd, geschiedt op volgorde van digitale indiening bij het college waarbij:
a. eerst de aanvragen die op grond van deze subsidieregeling nog geen subsidie hebben ontvangen in aanmerking komen voor subsidie; en
b. vervolgens de aanvragen die op grond van deze subsidieregeling eerder subsidie hebben ontvangen in aanmerking komen voor subsidie, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond, zoals genoemd in artikel 3:9:5 eerste lid, is bereikt.
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Paragraaf 3:10 Subsidie buitenschoolse activiteiten en schoolreisjes
Artikel 3:10:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is dat Haagse scholen voor voortgezet onderwijs buitenschoolse activiteiten zoals een schoolreis, sportdag of excursie kunnen organiseren waar alle kinderen van die school aan mee kunnen doen, teneinde kansengelijkheid te vergroten.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het organiseren en financieren van buitenschoolse activiteiten zoals een schoolreis, sportdag of excursie waar alle kinderen van die school aan mee kunnen doen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van één of meerdere in Den Haag gevestigde scholen voor voortgezet (speciaal) onderwijs met minimaal 35% Haagse leerlingen woonachtig in een APC-gebied.
Artikel 3:10:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 3:10:5 Subsidieplafond
Artikel 3:10:6 Wijze van verdeling
Honorering van subsidieaanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt volgens rangschikking door het college, waarbij de school met het hoogste percentage Haagse leerlingen woonachtig in een APC-gebied voorrang heeft boven scholen met een lager percentage, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
Artikel 3:10:7 Aanvraagtermijn
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Hoofdstuk 4 Subsidie juiste ondersteuning en passende plek voor alle kinderen en jongeren
Paragraaf 4:1 Algemene bepaling
Artikel 4:1:1 Maatschappelijk doel van de subsidies van hoofdstuk 4
Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidies in dit hoofdstuk is ervoor te zorgen dat Haagse leerlingen die behoefte hebben aan ondersteuning bij hun ontwikkeling, de juiste ondersteuning of een passende plek krijgen, zodat ook deze leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Paragraaf 4:2 Subsidie thuiszitters
Artikel 4:2:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is te zorgen dat er voor iedere Haagse leerling in het voortgezet onderwijs een passend onderwijsaanbod is om zo te voorkomen dat leerplichtige leerlingen langer dan drie maanden thuis zitten zonder passend onderwijsaanbod.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het realiseren van de volgende activiteiten:
a. aanvullende activiteiten gericht op het terugdringen van het aantal thuiszitters in het voortgezet (speciaal) onderwijs conform de bestuurlijke afspraken in het OOGO Passend onderwijs – Jeugdhulp en het Programma Samenwerking Passend Onderwijs en Jeugdhulp (POJ);
b. het optimaliseren van passend onderwijsaanbod op het raakvlak van onderwijs, jeugdhulp en zorg voor Haagse leerlingen met zeer gespecialiseerde ondersteuningsbehoeften, voor het continueren van hun onderwijsloopbaan en het verbeteren van de terugkeer naar regulier onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs of het middelbaar beroepsonderwijs;
c. het bevorderen van de samenwerking tussen onderwijsprofessionals en jeugdhulpprofessionals zodat er sneller een efficiënt aanbod van passende zorg en ondersteuning in het voortgezet (speciaal) onderwijs gerealiseerd wordt en alle thuiszitters na 13 weken voorzien zijn van een passend onderwijstraject;
d. het versterken van gespecialiseerde en bovenschoolse analyse- en observatietrajecten, voor Haagse leerlingen waarvan de basis en extra ondersteuning op het voortgezet (speciaal) onderwijs ontoereikend is, zodat deze leerlingen hun schoolloopbaan ononderbroken voort kunnen zetten en aan het einde van het traject doorstromen naar het reguliere onderwijs;
e. het bieden van extra passend onderwijsaanbod voor leerlingen met ernstige psychosociale en psychiatrische problemen en andere leerlingen die in een risicovolle onderwijs- of zorgsituatie verkeren, dreigen uit te vallen of thuiszitten, en/of geen schoolinschrijving hebben, zodat continuïteit van de onderwijsloopbaan gewaarborgd wordt.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan het bestuur van een samenwerkingsverband van scholen in het voorgezet onderwijs in Den Haag.
Artikel 4:2:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 4:2:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder b.
Paragraaf 4:3 Arbeidsmarkttoeleiding van kwetsbare jongeren
Artikel 4:3:1 Doel van de subsidie
Het doel van deze subsidie is het ontwikkelen van begeleidingsmethoden van en vaardigheidstraining voor jongeren uit Den Haag in een kwetsbare positie in het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs die na hun opleiding de arbeidsmarkt opgaan.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die:
a. gericht zijn op een verbetering van de begeleiding van leerlingen in het praktijk- en voortgezet speciaal onderwijs naar de arbeidsmarkt; en
b. die bijdragen aan het ontwikkelen van werknemersvaardigheden van jongeren; en
c. die bijdragen aan het verwerven van oriëntatie- en werkervaringsplekken of stages voor jongeren in het praktijk- en voortgezet speciaal onderwijs.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van scholen voor praktijkonderwijs of voortgezet speciaal onderwijs in Den Haag.
Artikel 4:3:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 4:3:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder b.
Hoofdstuk 5 Subsidie nationaal programma onderwijs
Paragraaf 5:1 Algemene bepaling
Artikel 5:1:1 Maatschappelijk doel van de subsidies van hoofdstuk 5
Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidie is dat Haagse leerlingen via hun school gebruik kunnen maken van een aanbod van activiteiten ter verbreding van hun talenten en welzijn, teneinde vertragingen, die zij tijdens de coronapandemie hebben opgelopen, in te halen.
Paragraaf 5:2 Subsidie impuls cultuureducatie
Artikel 5:2:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het stimuleren van de brede, culturele ontwikkeling van jongeren op Haagse scholen in het voorgezet (speciaal) onderwijs.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het afnemen van culturele activiteiten waarin de leerlingen uit het voortgezet (speciaal) onderwijs actief aan cultuur doen via de website voor NPO voortgezet onderwijs van Cultuurschakel.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van één of meerdere in Den Haag gevestigde scholen voor voortgezet onderwijs of voortgezet speciaal onderwijs.
Artikel 5:2:4 Hoogte van de subsidie
Artikel 5:2:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder b.
Hoofdstuk 6 Optimaal Samenwerken
Artikel 6:1:1 Maatschappelijk doel van de subsidies van hoofdstuk 6
Het achterliggende maatschappelijk doel van de subsidie in dit hoofdstuk is het in samenwerking met bestuurlijke partners van het voortgezet onderwijs realiseren van de Haagse Educatieve Agenda 2022-2026 door het bestuurlijk overleg tussen gemeente en schoolbesturen in Den Haag te faciliteren.
Paragraaf 6:2 Subsidie facilitering bestuurlijk overleg
Artikel 6:2:1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie is het faciliteren van inhoudelijke en secretariële ondersteuning ten behoeve van het bestuurlijk overleg tussen het onderwijsveld in Den Haag en de gemeente alsmede het opzetten en onderhouden van een netwerk van scholen gericht op schoolveiligheid.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
De inzet van secretariële ondersteuning die zich bezighoudt met:
a. het coördineren, afstemmen en consulteren van instellingen en besturen van het voortgezet onderwijs die het platform voor voortgezet onderwijs vertegenwoordigt ten behoeve van het ambtelijk voor overleg ter voorbereiding van de Haagse Onderwijskamer;
b. het terugkoppelen naar instellingen en besturen uit diverse ambtelijke overleggen en visa versa;
c. het organiseren van draagvlak voor gemeentelijk beleid bij instellingen en besturen; en
d. het voorbereiden en deelnemen aan bestuurlijk overleg en de Haagse Onderwijskamer.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan één schoolbestuur voor het voortgezet onderwijs, dat de activiteiten genoemd in artikel 6:2:2 uitvoert ten behoeve van alle in Den Haag gevestigde scholen voor voortgezet onderwijs.
Artikel 6:2:4 Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 155.000,- per aanvrager per kalenderjaar, bestaande uit:
a. maximaal € 80.000,- ten behoeve van de secretariële ondersteuning als bedoeld in artikel 6:2:2, eerste lid;
b. maximaal € 75.000,- ten behoeve van het programmamanagement als bedoeld in artikel 6:2:2, tweede lid.
Artikel 6:2:6 Wijze van verdeling
Een aanvraag om een subsidie wordt ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1:3, tweede lid, onder a.
Hoofdstuk 7 Overige bepalingen
Deze regeling treedt in werking op 1 juni 2024 en vervalt op 31 december 2027.
De bepalingen van de Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2022 blijven van toepassing op subsidies die vóór inwerkingtreding van deze regeling zijn aangevraagd dan wel zijn verleend op basis van de Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2022.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2024.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-226968.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.