Gemeenteblad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2024, 226929 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2024, 226929 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening nadeelcompensatie gemeente Groningen 2024
Voor het in behandeling nemen van de aanvraag om schadevergoeding wordt een recht van € 300,- geheven.
In aanvulling op artikel 4:127 van de Algemene wet bestuursrecht bevat een aanvraag mede:
als het schade betreft wegens de lagere opbrengst van de verkoop van een bedrijf of een onroerende zaak: de eigendomsakte van de onroerende zaak dan wel indien het de verkoop van een bedrijf betreft, een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel alsmede in beide gevallen een taxatierapport van een onafhankelijk deskundige.
Bij gehele of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding, wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk betaald bij het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag.
Het college van burgemeester en wethouders kan de benadeelde op diens aanvraag onder bijzondere omstandigheden een voorschot verlenen. Het voorschot bedraagt maximaal 90% van de voor schadevergoeding in aanmerking komende geldsom. Dit kan worden gedaan als redelijkerwijs kan worden aangenomen dat een verplichting tot betaling zal worden vastgesteld. Hiertoe kan door de aanvrager een verzoek worden gedaan. Het voorschot kan ook ambtshalve worden verleend. De artikelen 4:95 en 4:96 van de Algemene wet bestuursrecht zijn op dit voorschot onder meer van toepassing.
Deze toelichting is geschreven om de gemaakte keuzes over de artikelen in de Verordening nadeelcompensatie gemeente Groningen 2024 nader toe te lichten. Allereerst algemeen en vervolgens artikelsgewijs.
Door de komst van de Omgevingswet ter vervanging van onder andere de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en de toevoegingen gedaan aan hoofdstuk 4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) met betrekking tot nadeelcompensatie, is er voor de gemeente reden om het beleid op dit onderwerp aan te passen en zo te zorgen voor een zo éénduidig helder mogelijk beleid voor nadeelcompensatieverzoeken. Dit is mogelijk door het maken van een verordening op grond van artikel 147 Gemeentewet.
Hiermee vervallen de Procedureverordening planschadeverzoeken van de gemeente Groningen 2020 en de Algemene nadeelcompensatieverordening.
Tevens is ervoor gekozen om een aparte beleidsregel (Beleidsregel normaal maatschappelijk risico) op te nemen, waarin invulling wordt gegeven aan het begrip ‘normaal maatschappelijk risico’. In deze beleidsregel worden ook nadere voorschriften opgenomen over de procedure en advisering.
De overheid kan rechtmatig handelen, maar toch schade veroorzaken. Bijvoorbeeld door het verlenen van een omgevingsvergunning die de aanleg van een appartementencomplex mogelijk maakt, waardoor het eigendom van het naastgelegen perceel in waarde achteruitgaat. Ook het inperken van rechten kan tot nadeelcompensatie leiden. Of denk aan werkzaamheden aan de weg, waardoor een bedrijf (tijdelijk) onbereikbaar is en inkomsten misloopt. Het gaat niet alleen om schade veroorzaakt door rechtmatige besluiten, maar ook om schade veroorzaakt door rechtmatige feitelijke handelingen. Nadeelcompensatie is daarmee breder dan planschade, zoals in het vroegere artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening.
De verwijzing naar de Awb moet gelezen worden in samenhang met artikel 15.1 Omgevingswet. Hierin wordt een limitatieve opsomming gemaakt van de gevallen waarin sprake kan zijn van nadeelcompensatie.
De gemeente Groningen kent een Beleidsregel nadeelcompensatie verleggen kabels & leidingen gemeente Groningen. De Verordening nadeelcompensatie heeft daarom geen betrekking op schade als gevolg van het (moeten) verleggen van kabels en leidingen.
Dit artikel regelt het heffen van een recht voor het in behandeling nemen van de aanvraag om schadevergoeding. Artikel 4:128 Awb geeft de mogelijkheid een recht te heffen tot maximaal € 500,-. Artikel 4:128 Awb bepaalt voorts dat het heffen van een recht alleen “bij wettelijk voorschrift” mogelijk is. Het recht bedraagt €300,-. Voor dit bedrag is gekozen omdat het een voortzetting is van het recht dat voorheen geheven werd in het kader van een aanvraag om tegemoetkoming in planschade als bedoeld in artikel 6.1 Wet ruimtelijke ordening (Wro) en het recht dat werd geheven voor verzoeken om nadeelcompensatie. De hoogte van het recht van € 300,- schept in de praktijk voldoende drempelwerking maar schrikt tegelijkertijd aanvragers die te goeder trouw nadeelcompensatie claimen, niet af. De aanvrager krijgt dit bedrag terugbetaald als nadeelcompensatie wordt toegekend.
In artikel 4:2 Awb is een opsomming opgenomen van een aantal eisen waaraan een aanvraag minimaal moet voldoen. Een aanvulling op deze eisen is opgenomen in artikel 4:127 Awb. In aanvulling op de wettelijk opgesomde eisen is een aantal gegevens noodzakelijk om een beslissing op de aanvraag te kunnen nemen. Om het aanleveren van de juiste gegevens te vergemakkelijken, is ervoor gekozen om te werken met een aanvraagformulier. Dit formulier zal via de website beschikbaar zijn.
Artikel 4 Vereenvoudigde afdoening van de aanvraag
Het bestuursorgaan kan besluiten een aanvraag niet in behandeling te nemen indien de aanvraag niet is ingediend conform de eisen van artikel 4:127 Awb. Daarnaast kan het bestuursorgaan besluiten een aanvraag af te wijzen bijvoorbeeld omdat het kennelijk ongegrond is.
De adviseur is een adviseur in de zin van afdeling 3.3 van de Awb. Daardoor zijn alle betreffende regels uit de Awb van toepassing op deze advisering. Daarnaast zijn er in de Beleidsregel normaal maatschappelijk risico nadere regels opgenomen over het proces.
In dit artikel zijn slechts enkele regels opgenomen met betrekking tot de procedure. De Beleidsregel normaal maatschappelijk risico en de Awb geven verdere invulling aan het proces.
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting
Het is niet uitgesloten dat in sommige gevallen de aard en omvang van de schade zodanig van invloed is op de financiële bedrijfsvoering dat het afwachten van de afsluiting van het boekjaar niet mogelijk is zonder in aanmerkelijke financiële problemen te raken. Hierdoor kunnen betalingsproblemen ontstaan. Deze voorschotregeling is bedoeld om dergelijke ingrijpende financiële problemen (zoals een faillissement) te voorkomen.
De aanvrager die naar redelijke verwachting in aanmerking komt voor nadeelcompensatie kan bij het bestuursorgaan een aanvraag indienen om een voorschot op die nadeelcompensatie, waardoor reeds in het schadejaar een voorlopige beslissing kan worden genomen over het al dan niet verstrekken van een voorschot. De aanvrager dient te onderbouwen dat sprake is van een spoedeisend belang.
Het verlenen van een voorschot is gebaseerd op artikel 4:95 Awb. Indien een voorschot wordt uitgekeerd, betekent dit niet op voorhand dat per definitie een recht op schadevergoeding ontstaat. De beoordeling van het recht op schadevergoeding gebeurt bij de reguliere behandeling van de aanvraag om schadevergoeding.
De gemeente kan zich laten adviseren door de deskundige over de vraag of er recht bestaat op een voorschot en zo ja, hoe groot dit voorschot dient te zijn. De aanvrager dient ook schriftelijk te garanderen, al dan niet met zekerheidsstelling, dat indien achteraf het voorschot geheel of gedeeltelijk onverschuldigd betaald blijkt te zijn, dit onverschuldigd bedrag wordt terugbetaald aan de gemeente. Het toekennen van een voorschot leidt niet tot het erkennen van aanspraak op een vergoeding zoals bedoeld in deze verordening. De termijn waarbinnen het voorschot betaald moet worden, wordt geregeld in artikel 4:87 Awb.
Artikel 9. Intrekking oude regelingen
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting
De Verordening nadeelcompensatie gemeente Groningen 2024 komt in de plaats van de Procedureverordening planschadeverzoeken en de Algemene nadeelcompensatieverordening. Deze verordeningen kunnen vanwege het overgangsrecht nog wel relevant zijn voor het afhandelen van planschadeverzoeken en nadeelcompensatie verzoeken.
Het oude planschaderecht zal vanwege het ruime overgangsrecht nog jarenlang van toepassing zijn op inkomende verzoeken om schadevergoeding. Op grond van dit overgangsrecht blijft het “oude recht” nog geruime tijd van toepassing op de afhandeling van schadeverzoeken.
Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-226929.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.