Verkeersbesluit instellen geslotenverklaringen voor alle motorvoertuigen met venstertijden op de Aert van Nesstraat, Karel Doormanstraat, Kruiskade, Meent, Schouwburgplein en Witte de Withstraat te Rotterdam

Rotterdam, Centrum, AS24/04012 – 24/0013368

 

De directeur van cluster Stadsontwikkeling,

 

overwegende,

 

dat de Aert van Nesstraat, Karel Doormanstraat, Kruiskade, Kruisstraat, Meent, Schouwburgplein en Witte de Withstraat gelegen zijn in het centrum van de gemeente Rotterdam;

dat de Kruiskade, Kruisstraat, Meent, Schouwburgplein en Witte de Withstraat erftoegangswegen zijn, waarbij er een maximumsnelheid van 30 km/u gehanteerd wordt;

dat de Karel Doormanstraat en Aert van Nesstraat gebiedsontsluitingswegen zijn, waarbij er een maximumsnelheid van 50 km/u geldt;

dat er in Rotterdam veel overlast wordt ervaren van asociale verkeersdeelnemers met tot gevolg dat de leefbaarheid en verkeersveiligheid verslechtert;

dat er het volgende onder asociale verkeersdeelnemers verstaan wordt:

automobilisten en motorrijders die bewust en in verhouding veel overlastgevend imponeergedrag vertonen, wat van invloed is op (vooral het gevoel van) verkeersveiligheid en de openbare orde;

dat het imponeergedrag zich uit in te hard optrekken vanuit stilstand, overschrijden van de snelheidslimiet, knallende uitlaten/geluidsoverlast, onnodig rondrijden (cruisen), intimidatie naar omstanders vanuit de auto, afspelen van luide muziek en onnodig claxonneren;

dat in samenwerking met de politie en het OM de gemeente sinds de zomer van 2021 een zomeroffensief heeft opgezet, waarbij deze verkeersdeelnemers door middel van controleacties door de politie, het afsluiten van straten, de inzet van technische hulpmiddelen en communicatie worden aangepakt;

dat het zomeroffensief sinds 2023 is vervangen door een integrale aanpak zodat de asociale verkeersdeelnemers binnen de hele gemeente Rotterdam aangepakt worden;

dat de maatregelen uit de aanpak gedurende het hele jaar geldig zijn met een extra nadruk op de zomerperiode;

dat het speerpunt in het actieplan en op het schaalniveau van Nederland het intensiveren van de handhavingsinzet is door middel van het opleggen van dwangsommen uitgegeven door de gemeentelijke handhavers;

dat er vanuit de gemeente Rotterdam een verkeersaso-team is opgezet, waarbij de BOA’s hier gericht op handhaven;

dat in 2023 in het derde kwartaal de Rotterdamse Verkeersaso Aanpak door de gemeenteraad is vastgesteld;

dat de aanpak een doorontwikkeling en opschaling betreft van de bestaande inzet om de overlast te reduceren;

dat de ingrijpende maatregel uit de eerdere zomeroffensieven terugkerend zal blijven door middel van het afsluiten van de Meent, de Aert van Nesstraat, de Karel Doormanstraat, de Kruiskade en de Witte de Withstraat voor alle motorvoertuigen;

dat de afsluiting van bovenstaande straten tijdens venstertijden van donderdag tot en met zaterdag tussen 20:00 uur en 05:00 en op zondag tussen 20:00 uur en 03:00 uur plaatsvindt;

dat in de Kruisstraat een eenrichtingssituatie geldt, waarbij verkeer vanaf het Kruisplein richting de Karel Doormanstraat rijdt;

dat door de afsluiting van de Karel Doormanstraat het gewenst is om het eenrichtingsverkeer in de Kruisstraat binnen de periode van de afsluiting om te draaien in de richting vanaf de Karel Doormanstraat richting het Kruisplein;

dat de Kruiskade tevens een eenrichtingsstraat betreft, vanaf de aansluiting op de Coolsingel richting de Karel Doormanstraat;

dat de Kruiskade door de afsluiting ter hoogte van huisnummers 10-12 voor een gedeelte tot aan de Karel Doormanstraat opgesteld zal worden voor tweerichtingsverkeer tijdens de afsluitingen;

dat de Meent, tussen Rodezand en Westewagenstraat, openblijft voor motorvoertuigen vanwege een andere afsluiting die duurt tot 20 juni 2024;

dat de Meent, tussen Rodezand en Westewagenstraat vanaf 21 juni 2024 gesloten zal worden voor alle motorvoertuigen;

dat de afsluitingen worden ondersteund door middel van hekwerken en verkeersregelaars bij het begin en einde van de afsluitingen;

dat er een representatief enquêteonderzoek is gehouden onder bewoners en bezoekers, waarbij er een groot draagvlak bestaat voor het herhalen van het afsluiten van de desbetreffende straten;

dat het afsluiten van bovenstaande straten is gecommuniceerd met de Wijkraad Cool-Scheepvaartkwartier-Stadsdriehoek en met Ondernemen010, waarbij er tevens een breed draagvlak is geuit naar deze maatregel;

dat op basis van de evaluatie van de eerdere zomeroffensieven is besloten om bovenstaande straten af te sluiten in de periode van 23 mei 2024 tot en met 30 september 2024 of zoveel korter als mogelijk is of later indien noodzakelijk is;

dat het hier weliswaar gaat om tijdelijke verkeersmaatregelen die voor een duur van langer dan vier maanden noodzakelijk zijn en daarom worden opgenomen in dit verkeersbesluit;

dat de afsluiting van de benoemde straten een extreme maatregel betreft, welke alleen toegepast worden op drukke uitgaanslocaties in het centrum;

dat een hoge woondichtheid, veel ondernemers met terrassen en massaal uitgaanspubliek eerder een aantrekkende werking hebben op showvoertuigen en asociale verkeersdeelnemers;

dat met bovenstaande verkeersmaatregel er toegekeken wordt op het waarborgen van de openbare orde, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid;

dat de maatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

dat de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;

dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) wel overleg heeft plaatsgevonden met de Politie, eenheid Rotterdam, waarbij de Politie positief heeft geadviseerd.

 

Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2022 (gemeenteblad 2022-187, zoals nadien gewijzigd);

Besluit:

namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,

 

De volgende maatregelen zijn geldig van 23 mei tot en met 30 september 2024 van donderdag t/m zaterdag tussen 20.00 en 05.00 uur en zondag tussen 20.00 en 03.00 uur.

Tot het instellen van een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op de Meent, middels

  • het plaatsen van bord C12 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met de Haagseveer en Westewagenstraat;

  • het plaatsen van bord C12 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met de Delftsevaart;

  •  

  • het plaatsen van bord C12 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met de Rodezand;

  • het plaatsen van bord C12 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met de Haagseveer en Westewagenstraat;

 

Tot het instellen van eenrichtingsverkeer op de Meent, in de richting vanaf huisnummers 74-80 naar de kruising met de Oppert, middels,

  • het plaatsen van bord C03 met onderbord OB54 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van huisnummers 74-80;

  • het plaatsen van bord C02 met onderbord OB54 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met de Oppert;

 

Tot het instellen van eenrichtingsverkeer op de Haagseveer, in de richting vanaf de Meent naar het Raamplein, middels

  • het plaatsen van bord C03 met onderbord OB54 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met de Meent;

  • het plaatsen van 2 borden C04l met onderborden OB54 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van huisnummers 32-62 en ter hoogte van de kruising met het Raamplein;

  • het plaatsen van bord C02 met onderbord OB54 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met het Raamplein;

 

Tot het instellen van een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op de Witte de Withstraat, middels

  • het plaatsen van bord C12 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met de Witte de Withbrug en Eendrachtsweg;

  • het plaatsen van 2 borden C12 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met de Eendrachtsstraat;

  • het plaatsen van 2 borden C12 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met de Boomgaardsstraat;

  • het plaatsen van bord C12 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met de Zwarte Paardenstraat en Kromme Elleboog;

 

Tot het instellen van een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op de Karel Doormanstraat, middels

  • het plaatsen van bord C12 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met de Kruiskade;

  • het plaatsen van bord C12 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met de Van Oldenbarneveltstraat;

 

Tot het intrekken van het eenrichtingsverkeer in de Kruiskade, middels

  • het verwijderen van 2 borden C02 met onderborden OB54 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met de Karel Doormanstraat;

Tot het instellen van een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op de Kruiskade, middels

  • het plaatsen van 2 borden C12 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 tussen huisnummers 10-12 en ter hoogte van de rotonde Weena-Hofplein-Pompenbrug;

De volgende maatregelen duren de gehele periode tussen 23 mei tot en met 30 september 2024

Tot het omdraaien van het eenrichtingsverkeer in de Kruisstraat, in de richting van de Karel Doormanstraat naar het Kruisplein, middels

  • het verwijderen van bord C03 met onderbord OB54 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met het Kruisplein;

  • het plaatsen van bord C03 met onderbord OB54 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met de Karel Doormanstraat;

  • het verwijderen van bord C02 met onderbord OB54 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van huisnummer 12;

  • het plaatsen van bord C02 met onderbord OB54 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van de kruising met het Kruisplein;

  • het plaatsen van bord C04r met onderbord OB54 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van huisnummer 1;

  •  

  • het plaatsen van bord C04r met onderbord OB54 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 op het Kruisplein ter hoogte van de kruising met de Kruisstraat;

  • het plaatsen van bord C04r met onderbord OB54 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 in de Karel Doormanstraat ter hoogte van de kruising met de Kruiskade;

  •  

De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Dit besluit wordt zowel in het Gemeenteblad als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.

 

Rotterdam, 21 mei 2024

Namens het college van Burgemeester en Wethouders

de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,

voor deze, het hoofd Mobiliteit,

Remco de Goederen

Hoofd van de afdeling Mobiliteit

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van publicatie, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

 

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:

- naam en adres van de indiener

- datum bezwaarschrift

- de gronden van het bezwaar

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

 

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

Het college van burgemeester en wethouders,

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op: www.rotterdam.nl/bezwaar

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.

Naar boven