Re-integratie regeling Twenterand 2024

Burgemeester en wethouders van Twenterand;

 

Wettelijke basis:

Bepalingen van de Re-integratieverordening Participatiewet Twenterand 2024 (artikelen 19, 21, 22, 24 en 25) en de Algemene wet bestuursrecht (artikelen 4:23, lid 1 en 4:81).

 

Besluiten:

Vast te stellen de Re-integratie regeling Twenterand 2024.

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • verordening: Re-integratie-verordening Participatiewet Twenterand 2024.

Artikel 2 Uitwerking jobcoaching (artikelen 19 en 21 van de verordening)

  • 1.

    Het college wint een medisch advies dan wel een arbeidsdeskundig advies in als onduidelijkheid bestaat over de noodzaak van de inzet van jobcoaching. Er is sprake van noodzaak wanneer de werknemer zonder de ondersteuning niet in staat is om zijn werkzaamheden in redelijkheid te verrichten. Bovendien moet er een behoefte zijn aan deze ondersteuning vanuit zowel werkgever als werknemer.

  • 2.

    Het college hanteert bij de subsidieverstrekking van jobcoaching maximaal het tarief zoals opgenomen in de tabel in bijlage 1 bij deze regeling.

  • 3.

    Het jobcoachingsplan dat wordt ingediend bij de aanvraag om subsidie voor jobcoaching, voldoet aan de volgende vereisten:

    • a.

      er wordt beschreven welke doelen met de jobcoaching worden bereikt;

    • b.

      er wordt omschreven welke systematische ondersteuning gedurende de van toepassing zijnde periode wordt gegeven en voor hoeveel uren per week;

    • c.

      er is sprake van een dienstverband/arbeidsovereenkomst voor de duur van ten minste zes maanden en voor minimaal 12 uur per week of er is sprake van een werkstage of proefplaatsing.

  • 4.

    De jobcoach voert in ieder geval de volgende activiteiten uit:

    • a.

      persoonlijke ondersteuning bij het verrichten van taken in de vorm van structurele begeleiding, als de werknemer zonder persoonlijke ondersteuning niet in staat is de aan hem of haar opgedragen taken te verrichten;

    • b.

      begeleiding van een werknemer gedurende een maximale periode op de werkplek bij het verrichten van zijn of haar werkzaamheden;

    • c.

      het wegnemen van belemmeringen met het doel dat de werknemer in staat wordt gesteld na afloop van de jobcoaching zelfstandig het werk uit te voeren;

    • d.

      ervoor zorgen dat bij de werkgever en collega’s kennis en begrip komt voor de beperkingen en mogelijkheden van de werknemer die gecoacht wordt.

  • 5.

    Het college weigert de subsidie voor jobcoaching als niet wordt voldaan aan de voorwaarden in dit artikel en als er sprake is van interne werkbegeleiding voor dezelfde persoon in dezelfde periode.

  • 6.

    Het college betaalt de subsidie na ieder half jaar uit aan de werkgever op basis van een urendeclaratie van de inzet van de jobcoaching die is ingediend door de werkgever.

  • 7.

    Na afloop van iedere jobcoachperiode wordt binnen vier weken door de jobcoach een rapportage en urenregistratie waarin de voortgang wordt beschreven ingediend bij het college. Daarbij worden de volgende zaken ingeleverd:

    • a.

      een verantwoording van de geboden uren (naar datum met de uitgevoerde werkzaamheden) en eventuele afwijkingen hierin. Als bijlage wordt de urenregistratie jobcoaching ingevuld;

    • b.

      een verantwoording over het jobcoachingsplan, waaruit blijkt in welke mate de jobcoachingsdoelen zijn gehaald; en

    • c.

      een handtekening van de jobcoach, werkgever en werknemer.

Artikel 3 Nadere regels subsidie meerkosten interne werkbegeleiding (artikel 22 van de verordening)

  • 1.

    Het college verstrekt subsidie voor de meerkosten van interne werkbegeleiding als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      de persoon waarvoor interne werkbegeleiding wordt ingezet behoort tot één van de volgende doelgroepen:

      • i.

        personen met een afstand tot de arbeidsmarkt al dan niet met psychische beperking en/of gedragsproblematiek, verstandelijke beperking, lichamelijke beperking/chronische ziekte;

      • ii.

        personen die behoren tot de gemeentelijke doelgroep Banenafspraak;

      • iii.

        jongeren die doorstromen vanuit het Praktijkonderwijs of het Voortgezet Speciaal Onderwijs naar werk;

    • b.

      er is sprake van:

      • i.

        een regulier dienstverband van minimaal zes maanden en voor 12 uur of meer per week,

      • ii.

        een proefplaatsing met als intentie een dienstverband van minimaal zes maanden.

    • c.

      er is geen sprake van:

      • i.

        een werkervaringsplek;

      • ii.

        een 0-uren contract;

    • d.

      het college heeft geoordeeld dat de interne werkbegeleiding noodzakelijk is en gebleken is dat de persoon:

      • i.

        voor het kunnen verrichten van werk is aangewezen op begeleiding die de gebruikelijke begeleiding door de werkgever en andere werknemers aanzienlijk te boven gaat;

      • ii.

        niet naar een situatie kan toegroeien waarin hij/zij zonder begeleiding van een werkbegeleider bij een reguliere werkgever werkzaam kan zijn;

    • e.

      de interne werkbegeleider heeft een opleidingsmodule voor werkbegeleider afgerond, gericht op het begeleiden van werknemers uit de doelgroep zoals omschreven in onderdeel a van dit lid. Een opleidingsmodule voor werkbegeleider kan bijvoorbeeld een HARRIE-training of soortgelijke training zijn;

    • f.

      er is geen sprake van jobcoaching voor dezelfde persoon in dezelfde periode.

  • 2.

    Het college verstrekt subsidie voor interne werkbegeleiding vanaf de eerste dag dat het arbeidscontract in werking treedt.

  • 3.

    Het college hanteert voor de intensiteit van interne werkbegeleiding twee regimes: licht en midden en de maximale subsidie is afhankelijk van het regime en opgenomen in de tabel in bijlage 2 bij deze regeling.

  • 4.

    Het college verstrekt de subsidie voor interne werkbegeleiding maximaal vier keer voor een half jaar.

  • 5.

    Het college evalueert per half jaar of interne werkbegeleiding nog langer noodzakelijk is. Het college kan tussentijds een subsidie voor een zwaarder regime verstrekken, wanneer meer begeleidingsuren noodzakelijk blijken te zijn.

  • 6.

    Het college weigert de subsidie voor interne begeleiding als niet wordt voldaan aan de voorwaarden in dit artikel.

  • 7.

    Het college betaalt de subsidie na ieder half jaar uit aan de werkgever op basis van een urendeclaratie van de werkgever.

Artikel 4 Uitwerking noodzakelijke intermediaire activiteit (artikel 24 van de verordening) en noodzaak en meerwaarde meeneembare voorzieningen in de werksfeer (artikel 25 van de verordening)

  • 1.

    Het college stelt de volgende voorwaarden aan de noodzakelijke intermediaire activiteit bij motorische beperking en meeneembare voorzieningen:

    • a.

      als er recht bestaat op een voorliggende voorziening, zoals verstrekking door het UWV dan wel vergoeding door de zorgverzekeraar, dan wordt daar eerst een beroep op gedaan;

    • b.

      de structurele functionele beperking waarvoor de voorziening wordt aangevraagd heeft naar verwachting een duur van tenminste een jaar;

    • c.

      er vindt in beginsel geen vergoeding plaats wanneer de voorziening al is aangeschaft op het moment dat een aanvraag voor de voorziening door het college wordt ontvangen;

    • d.

      er is sprake van een contractduur van minimaal zes maanden; en

    • e.

      zaken die algemeen gebruikelijk zijn of die tot de standaarduitrusting van het bedrijf behoren, worden niet vergoed.

  • 2.

    Als het college tot toekenning van de noodzakelijke intermediaire activiteit of de meeneembare voorzieningen overgaat, kiest het college voor de voordeligst passende voorziening.

Artikel 5 Slotbepalingen, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 mei 2024.

  • 2.

    Op het moment dat deze regeling in werking treedt, worden de op 14 april 2015 vastgestelde Beleidsregels ondersteuning NUG’gers gemeente Twenterand en de in 2011 vastgestelde Beleidsregel aanvulling loonwaarde 2011 ingetrokken.

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Re-integratieregeling Twenterand 2024.

Vriezenveen, 23 april 2024

Burgemeester en wethouders,

de secretaris

P.F.G. Rossen

de burgemeester

mr. J.C.F. Broekhuizen

Bijlage 1. Tabel maximumtarief subsidie voor jobcoaching

 

Tarief jobcoaching Begeleidingsregimes

Proefplaatsing maximaal drie maanden

Eerste zes maanden

Tweede zes maanden

Derde zes maanden

Licht

€ 590,23

€ 1.593,62

€ 1.593,62

€ 826,32

Midden

€ 708,27

€ 2.715,06

€ 2.715,06

€ 1.357,53

Intensief

€ 944,37

€ 4.013,56

€ 4.013,56

€ 2.006,78

 

Tarief jobcoaching Begeleidingsregimes

Vierde zes maanden

Optioneel vijfde zes maanden

Optioneel zesde zes maanden

Licht

€ 826,32

€ 826,32

€ 826,32

Midden

€ 1.357,53

€ 826,32

€ 826,32

Intensief

€ 2.006,78

€ 1.593,62

€ 1.593,62

 

Het betreft hier maximale bedragen per half jaar op basis van een arbeidsovereenkomst van 24 uur of meer per week. Werkt de persoon minder dan 24 uur dan wordt het bedrag naar rato van het minder aantal uren werken vastgesteld. De totaalbedragen zijn gelijk aan de regimetarieven interne jobcoaching van het UWV.

Bijlage 2. Tabel regime en maximale subsidie interne werkbegeleiding

 

Maximale subsidie regimes interne werkbegeleiding

Eerste zes maanden

Tweede zes maanden

Derde zes maanden

Vierde zes maanden

Licht

€ 796,81

€ 796,81

€ 413,16

€ 413,16

Midden

€ 1.357,53

€ 1.357,53

€ 678,76

€ 678,76

 

Het betreft hier de maximale subsidie per half jaar op basis van een arbeidsovereenkomst van 24 uur of meer per week. Werkt de persoon minder dan 24 uur dan wordt het subsidiebedrag naar rato van het minder aantal uren werken vastgesteld.

Naar boven