Ontwerp verkeersbesluit 2024VB23 parkeerverbod en laden en lossen Lange Kruisweg 64-70

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veldhoven,

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Vereiste van een besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Gelet op

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

het vigerende besluit interne mandaten, volmachten en machtigingen;

artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze;

 

Uit oogpunt van

het verzekeren van de veiligheid op de weg

 

Is het gewenst om

ter hoogte van de Lange Kruisweg 64-70 een parkeerverbod in te stellen aan beide zijden van de rijbaan;

ter hoogte van de Lange Kruisweg 64 laden en lossen in te stellen.

 

Motivering

Op de Lange Kruisweg, ter hoogte van het d’Ekkerplein, zijn voorzieningen gevestigd, waaronder een cafetaria en cafés/restaurants. Er liggen ook terrassen van deze voorzieningen aan de Lange Kruisweg. De meeste bezoekers die met de auto komen, parkeren op het d’Ekkerplein. Echter, sommigen parkeren op de Lange Kruisweg ter hoogte van de terrassen. Hierdoor wordt het zicht belemmerd als men de straat wil oversteken vanuit het plein richting de terrassen (en omgekeerd). Er is over het algemeen ruim voldoende parkeergelegenheid op het d’Ekkerplein. Door parkeren niet meer toe te staan op de Lange Kruisweg ter hoogte van het d’Ekkerplein ontstaan voldoende zicht op overstekende voetgangers en op automobilisten die van en naar d’Ekkerplein rijden vanuit de Lange Kruisweg (en omgekeerd). De twee bestaande parkeervakken in de parkeerhaven nabij de Burgemeester van Hoofflaan worden aangewezen als laad- en losplaats. Ook hiervoor geldt, er is over het algemeen ruim voldoende parkeergelegenheid op het d’Ekkerplein. En door hier laden en lossen in te stellen, is de kans groter dat men niet gaat laden en lossen op de rijbaan van de Lange Kruisweg ter hoogte van de voorzieningen.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de operationeel expert wijkzorg, namens de politiechef Eenheid Oost Brabant van de Nationale Politie en dat deze positief heeft geadviseerd.

De verkeerskundig adviseur van de gemeente Veldhoven heeft de aanvraag beoordeeld en heeft positief geadviseerd.

Het voornemen van dit besluit is besproken met de aanliggende Eigenaren en/of uitbaters van de aanliggende voorzieningen.

 

Voornemens

Op grond van vorenstaande overwegingen zijn burgemeester en wethouders voornemens om:

 

  • 1.

    ter hoogte van de Lange Kruisweg 64-70 een parkeerverbod in te stellen aan beide zijden van de rijbaan;

  • 2.

    ter hoogte van de Lange Kruisweg 64 laden en lossen in te stellen.

door het plaatsen van de verkeersborden E01, E07, OB502 en E504 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Een en ander zoals op de bij dit ontwerp besluit behorende tekening is aangegeven.

Veldhoven 22 mei 2024

College van burgemeester en wethouders

Mededelingen

Dit ontwerp verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening van donderdag 23 mei 2024 tot en met woensdag 3 juli 2024 ter inzage in de informatieruimte van het gemeentehuis en is te raadplegen via www.officielebekendmakingen.nl.

 

Zienswijze

Tegen dit ontwerp verkeersbesluit kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de datum van publicatie hun zienswijze bij voorkeur schriftelijk indienen bij het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Veldhoven, Postbus 10101, 5500 GA te Veldhoven.

De schriftelijke zienswijze dient te zijn ondertekend en bevat ten minste het volgende:

naam en adres van de indiener;

datum en handtekening;

vermelding van het nummer en de datum van het ontwerp verkeersbesluit;

een motivering waarom men zich niet kan verenigen met het voornemen.

Alleen de belanghebbende die een zienswijze heeft ingediend, kan in de verdere procedure beroep instellen en dan nog uitsluitend voor zover het de onderdelen van het besluit betreft waartegen de zienswijze zich richtte. Deze beperking geldt uiteraard niet voor zover in het definitieve verkeersbesluit wijzigingen worden aangebracht ten opzichte van het ter inzage gelegen ontwerp verkeersbesluit.

 

Naar boven