Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2024, 220330 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2024, 220330 | ander besluit van algemene strekking |
Horecagebiedsplan Hoogvliet 2024-2027
Een inrichting die op het moment van de inwerkingtreding van dit besluit op grond van het horecagebiedsplan Hoogvliet 2022-2024 vergunningvrij mag exploiteren maar op grond van dit besluit niet, is vrijgesteld van de exploitatievergunningplicht zolang de inrichting in aard en omvang van de exploitatie ongewijzigd en op dezelfde locatie wordt geëxploiteerd. Een inrichting die op grond van en overeenkomstig het overgangsrecht van het horecagebiedsplan 2022-2024 exploiteert, mag de exploitatie overeenkomstig dat overgangsrecht vrijgesteld voortzetten.
Artikel 3 Intrekking Horecagebiedsplan Hoogvliet 2022-2024
Het besluit Vaststelling Horecagebiedsplan Hoogvliet 2022-2024 wordt ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 mei 2024.
De secretaris,
J.H. Meijer, l.s.
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Aldus vastgesteld op 14 mei 2024,
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit voor zover het de aanwijzing op grond van artikel 2:28a, eerste lid, onderdeel c, APV Rotterdam 2012 betreft binnen zes weken na datum van verzending ervan een bezwaarschrift indienen bij de Burgemeester.
Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en ten minste bevatten:
U wordt verzocht tevens een kopie van dit besluit mee te zenden.
Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:
De burgemeester, t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.
Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 267 6300.
U kunt uw bezwaarschrift ook via internet indienen via het webformulier. Dit is te vinden op Bezwaar | Rotterdam.nl. U heeft daarvoor wel een DigiD-code, of als bedrijf E-herkenning, nodig. Deze kunt u aanvragen via www.digid.nl, respectievelijk www.eherkenning.nl.
U kunt, indien u een bezwaarschrift bij de burgemeester heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:
Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50591, 3007 BM te Rotterdam.
Voor een dergelijk verzoek is griffierecht verschuldigd.
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Horeca gebiedsplan Hoogvliet 2024-2027
Voor u ligt het horecagebiedsplan voor het gebied Hoogvliet. Om te zorgen dat Rotterdam een aantrekkelijke, veilige stad is en vooral blijft, wordt gebiedsgericht gewerkt. Het horecagebiedsplan is zowel een visie- als uitvoe¬ringsdocument. Het geeft een perspectief op de ont¬wikkeling van horeca in de komende jaren, rekening houdend met het karakter van het gebied. Door per wijk of buurt een duidelijke visie en/of ambitie te heb¬ben en daaraan vestigingsvoorwaarden te stellen, zijn bekende en nog onbekende horecaontwikkelingen te beoordelen en te realiseren, daarbij ook rekening hou¬dend met de ruimtelijke ontwikkeling, de economische situatie of het vestigingsklimaat en de veiligheid. In het plan staan ook concrete stappen voor de uitvoe¬ring van deze ontwikkeling.
Het uitgangspunt is dat de wijk bepalend is voor wat mogelijk is qua horeca-ontwikkeling. Het karakter, de aard en functie van een wijk, buurt of straat bepaalt primair hoeveel en welke soort horeca gerealiseerd kan worden. De balans tussen levendigheid en een prettig woon- en leefklimaat staat dan ook in alle plannen cen¬traal. Het doel is een goede en duurzame match tussen wijk, buurt of straat en horeca-ontwikkeling.
Rotterdam kent naast het omgevingsplan drie beleidsdocumenten waarin regelgeving, visies en ambities en het perspectief op horecaontwikkeling zijn verankerd. In het Uitvoeringsplan Horeca wordt de visie en het perspectief voor de horeca geschetst alsook de ambities van de gemeente met betrekking tot horeca, zoals ruimte voor de horeca, ruimte voor de nacht en samen werken aan veiligheid en een goed woon- en leefklimaat. Ook staan er concrete acties in het plan die de gemeente (samen met de horeca) uitvoert. De Horecanota is het stedelijk beleidskader voor vergunningen, toezicht en handhaving. Hierin staan regels en kaders over verschillende soorten vergunningen, terrassen en de dienstverlening van de gemeente. Ook de uitgangspunten voor toezicht en handhaving staan hierin. In de horecagebiedsplannen wordt meer ingezoomd op het gebied zelf. Op deze manier wordt invulling gegeven aan het uitgangspunt dat een wijk bepalend is voor wat mogelijk is qua horeca-ontwikkeling. Meer concreet, in dit horecagebiedsplan wordt de gewenste ontwikkeling van horeca in het gebied Hoogvliet van de gemeente Rotterdam beschreven en op hoofdlijnen uitgewerkt.
1.1.1 Totstandkoming horecagebiedsplan
De horecagebiedsadviseur van Directie Veiligheid stelt het horecagebiedsplan op. De lokale kennis is bepalend voor wat er in een wijk, buurt of straat mogelijk is. Alle plannen worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, voor zover het zijn bevoegdheden betreft. Concreet stelt het college van burgemeester en wethouders de ontwikkelrichtingen voor vergunde horeca vast en de burgemeester wijst locaties aan waar de vrijstelling van de exploitatievergunningplicht niet geldt. Na vaststelling is een horecagebiedsplan minimaal drie jaar geldig. Tot vaststelling van een nieuw horecagebiedsplan blijft het geldende horecagebiedsplan van kracht.
Bij de totstandkoming van een nieuw horecagebiedsplan wordt allereerst het plan in concept opgesteld in afstemming met Stadsontwikkeling, Stadsbeheer, politie en DCMR. Hierna vindt de participatie met belanghebbenden plaats. De wijkraden worden hier nauw bij betrokken. Er worden bijeenkomsten georganiseerd en het is mogelijk om online te participeren via mijn.rotterdam.nl. De gemeente weegt alle opbrengsten van de participatie zorgvuldig af en past het horecagebiedsplan indien wenselijk aan. Tot slot worden de (eventueel aangepaste) horecagebiedsplannen vastgesteld en gepubliceerd. De wijkraden worden hierover geïnformeerd.
1.2 Uitleg vergunningenstelsel
Een aanvraag voor een exploitatievergunning wordt altijd getoetst aan het geldende horecagebiedsplan. In de omschrijving per gebied wordt nader ingegaan op de ontwikkelruimte die wordt geboden voor nieuwe en bestaande inrichtingen. Het onderscheid is als volgt:
Nieuwe inrichting: Een nieuwe inrichting betreft een locatie waar niet eerder een exploitatievergunning is verleend (inclusief locaties waar vrijgesteld van de vergunningplicht werd geëxploiteerd) of het overnamerecht is komen te vervallen vanwege langdurige leegstand. Voor een nieuwe inrichting zal er een toetsing aan het geldende horecagebiedsplan en het omgevingsplan plaatsvinden.
Bestaande inrichting: Een bestaande inrichting is een locatie waar een geldige exploitatievergunning op rust of waar het mogelijk is om een exploitatievergunning over te nemen of uit te breiden (bijvoorbeeld uitbreiding in m2 binnenruimte door betrekken naastgelegen pand of bovengelegen verdieping). Gedurende de geldigheidsduur kan een exploitatievergunning van een bestaande inrichting in principe worden overgenomen. Ook wanneer een exploitatie officieel is gestopt en/of de exploitatievergunning komt te vervallen, kan de bestaande inrichting worden overgenomen door een nieuwe exploitant volgens de leegstaande panden regeling (zie Horecanota), mits er geen verminderingsbeleid van toepassing is en de exploitatie nog steeds past binnen het omgevingsplan.
In Rotterdam bestaan meerdere categorieën exploitatievergunningen. De aard van de activiteiten die de horeca-inrichting aanbiedt, bepaalt welke exploitatiecategorie is vereist. Hoe uitgebreider de bedrijfsvoering, hoe uitgebreider de vereiste exploitatievergunning. In Rotterdam onderscheiden we twee verschillende vormen van horeca: horeca vrijgesteld van de vergunningplicht en horeca met exploitatievergunning. Deze twee vormen, en hoe deze worden toegepast in het horecagebiedsplan, worden hieronder nader toegelicht.
1.2.1 Vrijgesteld van de vergunningplicht
Ondernemers die zeer lichte vormen van horeca exploiteren, hebben de mogelijkheid om vrijgesteld van de vergunningplicht (categorie 0) te exploiteren. In Rotterdam kennen wij drie varianten vrijgesteld van de vergunningplicht: de basisvrijstelling, de vrijstelling met horecabestemming en de vrijstelling voor bijzondere objecten en instellingen. Als het woon- en leefklimaat in een straat of buurt onder druk staat, kan de burgemeester via het horecagebiedsplan verbieden dat horeca zich daar zonder vergunning vestigt. In die gevallen is dus altijd een exploitatievergunning vereist om horeca-activiteiten te exploiteren. In het horecagebiedsplan wordt dus aangegeven waar de vrijstelling wel en niet is toegestaan. In onderstaande tabellen zijn de voorwaarden per vrijstelling nader uitgewerkt. Een verdere toelichting op de vrijstelling van de vergunningplicht is terug te vinden in de Horecanota, te vinden op www.rotterdam.nl/horeca.
1.2.2 Exploitatievergunningen en categorieën
Wanneer een ondernemer meer of zwaardere activiteiten wil exploiteren dan de hierboven genoemde (0) categorieën, is een exploitatievergunning nodig. De combinatie van activiteiten (zie overzichtstabel activiteiten) die in een horeca-inrichting wordt aangeboden bepaalt in welke exploitatiecategorie de inrichting valt. Daarbij is relevant in hoeverre de activiteiten effect hebben op de openbare orde en het woon- en leefklimaat in de omgeving van het horecabedrijf. Sommige combinaties van activiteiten zijn (in beginsel) niet mogelijk. Voor sommige activiteiten gelden aanvullende voorwaarden, zoals een verplicht exploitatieplan.
In Rotterdam kennen wij vijf exploitatiecategorieën, van categorie 1 tot en met categorie 4+. In onderstaande tabellen zijn de voorwaarden per categorie nader uitgewerkt. Meer informatie over de exploitatievergunning is terug te vinden in de Horecanota, te vinden op www.rotterdam.nl/horeca.
Er zijn drie ontwikkelmogelijkheden voor de vergunde horeca: meer horeca (ontwikkelen), de bestaande situatie gelijk houden (consolideren) of minder horeca (verminderen). Per wijk, buurt of straat is een ontwikkelrichting gekozen. Daarbinnen is verder onderscheid te maken aan de hand van specifieke activiteiten en tussen volledig nieuwe horeca-inrichtingen en al bestaande inrichtingen die veranderingen willen aanbrengen.
Als algemene kaders in een horecagebiedsplan voor een bepaalde wijk, buurt of straat niet toereikend zijn vanwege de grote dynamiek van het gebied of juist het uiterst fragiele evenwicht, dan kan de burgemeester advies vragen aan een lokale adviescommissie (HAC). Het instellen van een HAC gebeurt onder andere op basis van het horecagebiedsplan. In dit geval staat in het horecagebiedsplan (in plaats van een ontwikkelrichting) dat een HAC wordt ingesteld als er concrete vergunningaanvragen voor een bepaalde wijk, buurt of straat zijn. De adviescommissie toetst de daadwerkelijke invulling per geval. Een adviescommissie heeft als taak aanvragen voor nieuwe exploitatievergunningen en/of wijzigingen van bestaande horeca-inrichtingen integraal te beoordelen en de burgemeester hierover te adviseren. De burgemeester neemt zelf het uiteindelijke besluit om een vergunning te verlenen of te weigeren. In een adviescommissie zitten medewerkers van de gemeente, het gebied en de politie. Het gebied is verantwoordelijk voor het betrekken van bewoners en ondernemers. Als het voor een specifieke aanvraag nodig is, worden ondernemers(verenigingen) en bewoners ook rechtstreeks gevraagd om deel te nemen aan een adviescommissie. Ditzelfde geldt voor andere toezichthoudende instanties zoals de DCMR. Door deze samenstelling is lokale en recente kennis verzekerd. Een adviescommissie wordt, namens de burgemeester, door Directie Veiligheid van de gemeente voorbereid en voorgezeten.
2. Gebiedsvisie horeca Hoogvliet
Hoogvliet ligt aan de zuidkant van Rotterdam, buiten de ring, langs de oevers van de Oude Maas en in het hart van het industriële havengebied. Aan de buitenrand wordt Hoogvliet omsloten door de Groene Gordel, met grienden langs de Oude Maas en het Unieke Ruigeplaatbos. De combinatie van ruimte, groen en bedrijvigheid maakt Hoogvliet een prettige woonplaats. Hoogvliet kan worden onderverdeeld in Noord en Zuid. Hoogvliet Noord bestaat uit vijf wijken: Westpunt, Nieuw Engeland, Oudeland, Tussenwater en het bedrijventerrein Gadering. In Hoogvliet Zuid liggen de wijken Centrum, Middengebied, Meeuwenplaat, Zalmplaat en Boomgaardshoek. Hoogvliet heeft circa 36.000 inwoners. In alle wijken van het gebied zijn voorzieningen als scholen en winkels aanwezig. Dankzij drie metrostations en diverse buslijnen is Hoogvliet goed bereikbaar.
Op dit moment zijn er in Hoogvliet circa 60 vergunde horeca-inrichtingen aanwezig waar horeca-activiteiten plaatsvinden. Het gaat hierbij om restaurants, cafés, afhaallocaties of kantines bij sportverenigingen. De meeste horeca-inrichtingen concentreren zich in en rondom het centrumgebied. Met de verschillende horeca-inrichtingen in Hoogvliet worden voornamelijk lokale bewoners bediend.
Zoals beschreven in de gebiedskoers detailhandel Hoogvliet kent het gebied in de huidige situatie twee winkelconcentratiegebieden. Het grootste winkelgebied is gelegen in het centrum van Hoogvliet, Winkelcentrum Binnenban. Hier is een ruim aanbod van winkels en horeca. Daarnaast is er een ondersteunend winkelgebied dat met name een functie heeft voor de omliggende wijken: Winkelcentrum Zalmplaat. Beide gebieden vallen tevens binnen het programma Vitale Kernen.
Verder kent het gebied een aantal locaties met geclusterde voorzieningen, zoals de Oude Wal, Lengweg, Wilhelm Tellplaats en Akkerwinde. Deze gebieden worden niet gezien als winkelconcentratiegebied. Om verspreiding van verschillende winkels in het gebied tegen te gaan, wordt uitbreiding van horeca op deze locaties niet als wenselijk gezien.
Een substantiële uitbreiding van horeca in Hoogvliet is in beginsel niet wenselijk. Het gebied Hoogvliet kent voornamelijk woonwijken. Dit neemt niet weg dat uitbreiding van horeca op bepaalde locaties wel tot de mogelijkheden behoort. Deze uitbreiding wordt gezien in de aangewezen winkelconcentratiegebieden: Winkelcentrum Binnenban en Winkelcentrum Zalmplaat. Daarbij wordt er potentie gezien in de ontwikkeling van horeca in het Groene Gordel gebied.
Per wijk, buurt of straat is beschreven waar uitbreiding van activiteit 2 (terras) voor horeca-inrichtingen met exploitatievergunning structureel wordt toegestaan. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:
In het volgende hoofdstuk wordt allereerst de algemene ontwikkelrichting voor horeca-ontwikkelingen in Hoogvliet beschreven. Vervolgens zal er een uitwerking volgen van een aantal locaties waar mogelijkheden zijn voor horeca-ontwikkelingen.
3. Ontwikkelrichting per wijk/straat horeca
3.1 Algemene ontwikkelrichting Hoogvliet
De algemene ontwikkelrichting voor Hoogvliet is consolideren. Het gebied kent veel woongebieden, waarbij in sommige gevallen het woon- en leefklimaat onder druk staat. Enkele wijken zijn door de politie aangewezen als aandachtsgebieden. Verwacht wordt dat de toevoeging van horeca in deze wijken de openbare orde en veiligheid in negatieve zin zou beïnvloeden. Wel wordt in Hoogvliet ruimte geboden voor ondersteunende horeca bij bijzondere objecten en instellingen. De gebieden waar ruimte wordt gezien voor de ontwikkeling van horeca worden verder in dit plan beschreven.
In het centrumgebied van Hoogvliet komen diverse functies samen. Winkelcentrum Binnenban in het grootste winkelgebied van Hoogvliet. Het winkelgebied wordt omringd door woningen en is goed bereikbaar. De meeste horecagelegenheden bevinden zich in het centrum, voornamelijk aan de randen van het winkelcentrum. Er zijn een paar kroegen, eetcafés, afhaallocaties en restaurants.
Het winkelcentrum heeft te maken met veel leegstand. In de afgelopen jaren zien we een sterke afname van het aanbod. Er wordt gewerkt aan een versterking van het gebied. Het Stadshart moet een ontmoetingsplek worden voor Hoogvlieters. De buitenruimte wordt voorzien van meer groen en er wordt ruimte gezien voor cultuur en leisure. Horeca, inclusief terrassen, kunnen hierin een belangrijke rol spelen.
In het centrumgebied is het wenselijk om horeca verder te ontwikkelen. Er wordt ruimte geboden voor horeca tot maximaal categorie 2. Om de balans tussen de verlevendiging en de woonfunctie te behouden, zijn enkele activiteiten van horeca uitgesloten. Ook is er ruimte om vrijgesteld van de vergunningplicht te exploiteren. De ontwikkelrichting van het Rijkeeplein wordt apart beschreven.
Ontwikkelen t/m categorie 2, met uitzondering van activiteiten 3, 15 en 17 Ontwikkelen t/m categorie 2, met uitzondering van activiteiten 3, 15 en 17 |
|
Het Rijkeeplein is onderdeel van winkelcentrum Binnenban. Het doel is om het plein meer te betrekken bij de rest van het winkelgebied en te laten fungeren als een centrale ontmoetingsplek. Horeca inclusief terrassen kunnen hier een mooie aanvulling zijn en de verblijfsduur verhogen. Bij de ontwikkeling van horeca wordt ook rekening gehouden met de aanwezigheid van woningen. Gezien de gehorigheid binnen de panden en om overlast in de latere uren te voorkomen is het voor het Rijkeeplein maximaal mogelijk om horeca te ontwikkelingen in de categorie 1.
Het Winkelcentrum Zalmplaat ligt in het zuiden van Hoogvliet en heeft voornamelijk een functie voor de omliggende wijken. Op dit moment zijn er vijf horecagelegenheden in het winkelcentrum. De opgave is om het aanbod, de sfeer, de aankleding en het verblijfsgebied te optimaliseren, zodat bezoekers langer in het gebied verblijven. Om dit te realiseren en de balans tussen de verschillende functies in het winkelcentrum te behouden, wordt er ruimte geboden voor de ontwikkeling van maximaal één nieuwe daghorecazaak (categorie 1) inclusief terras. Ook krijgen bestaande horecaondernemers de ruimte om uit te breiden binnen de vergunde categorie, met bijvoorbeeld terras.
Ontwikkelen met maximaal 1 inrichting met categorie 1 Ontwikkelen binnen de vergunde categorie, met uitzondering van activiteiten 3, 15 en 17 |
|
De Groene gordel is een 10 kilometer lange recreatieve route om Hoogvliet heen. Het bestaat uit parkbossen, wilgenvloedbossen, grienden, rietmoerassen en randparken. Het gebied kent verschillende wandel- en fietsroutes. In het gebied zijn op dit moment zeven locaties waar horeca-activiteiten plaatsvinden. Dit zijn hoofdzakelijk kantines bij (sport)verenigingen. Ook kent het gebied een zalen- partycentrum.
Het streven is om de verblijfskwaliteit van het gebied te verbeteren en het gebied meer op de kaart te zetten. Horeca kan hier een bijdrage aan leveren. Er wordt ruimte geboden voor de ontwikkeling van één horeca-inrichting tot maximaal categorie 2. Het gebied is gebaat bij een kindvriendelijke en rustige uitstraling. Om die reden zijn enkele activiteiten uitgesloten. Ook is er ruimte voor lichte horeca vrijgesteld van de vergunningplicht. Bestaande horecaondernemers krijgen de ruimte om uit te breiden binnen de vergunde categorie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-220330.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.