Ontwerp Besluit tot vaststelling van het Programma Windenergie Amsterdam 2030

Het college van burgemeester en wethouders van Gemeente Amsterdam

gelezen de tekstinhoud van ”Ontwerp Programma Windenergie Amsterdam 2030” d.d. 14 mei 2024, 

gelet op de Omgevingsvisie Amsterdam 2050 en artikel 3.4 van de Omgevingswet,

gezien de zienswijzen en de nota van beantwoording over het ontwerp-PWA en het plan-MER van [datum],

gezien het advies van de Stedelijke Adviesgroep RES Amsterdam (SARA) van 23 februari 2024,

gezien de adviezen van de dagelijks besturen van de bestuurscommissies van stadsdelen [stadsdeelnamen] van [data] en het advies van de Commissie mer van [datum], 

Besluit;

Artikel I

"Ontwerp Programma Windenergie Amsterdam 2030" opgenomen in Bijlage A wordt vastgesteld.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking per [datum]

Aldus vastgesteld door Gemeente Amsterdam, DATUM

Toelichting Programma Windenergie Amsterdam 2030

Hoofdstuk 1  

Het Programma Windenergie Amsterdam 2030 (PWA) is een programma in het kader van de Omgevingswet, het is een thematische uitwerking van de Omgevingsvisie Amsterdam 2050 en van de RES1.0. Het programma beschrijft hoe uitvoering wordt gegeven aan de gemeentelijke doelstelling voor de opwek van duurzame energie door middel van windturbines. Die doelstelling is 127 Megawatt (MW) opgesteld vermogen in 2030.  

Het PWA heeft drie doelen:  

• het college legt in dit programma verantwoording af over hóe het denkt de doelstelling voor wind te realiseren;  

• het programma informeert bewoners en anderen;  

• het programma beschrijft aan welke voorwaarden een windenergie initiatief moet voldoen.  

Het PWA is geschreven in de context van regionale-, nationale-, en internationale afspraken over het terugbrengen van de CO2-uitstoot. De doelen uit deze context zijn door Amsterdam vertaald naar de Routekaart Amsterdam Klimaatneutraal 2050 en de Omgevingsvisie Amsterdam 2050. Het PWA biedt kaders op stedelijke schaal voor de uitvoering in concrete windenergieprojecten. In die windprojecten is altijd nader onderzoek op projectniveau nodig.  

Tijdens het maken van het PWA heeft er op verschillende momenten en met verschillende groepen (onder andere bewoners, Stadsdelen, Port of Amsterdam) afstemming plaatsgevonden over de inhoud. Dit is in lijn met het participatiebeleid en de inspraakverordening (straks ‘participatieverordening’) van de gemeente Amsterdam. Daarnaast zijn de wettelijke momenten en eisen voor inspraak gevolgd (periodes voor tervisielegging). De Stedelijke Adviesgroep RES Amsterdam (SARA) had een bijzondere rol. Deze groep, in het leven geroepen naar aanleiding van de ‘reflectiefase’ heeft vanuit verschillende perspectieven gevraagd en ongevraagd advies uitgebracht op tussenproducten.  

Hoofdstuk 2  

Dit hoofdstuk beschrijft de gebieden waarin het college onder voorwaarden positief staat tegenover plaatsing van één of meer windturbines. Windturbines hebben effecten op het milieu. Voor het PWA is door een extern bureau een Milieueffectrapportage (plan-MER) uitgevoerd. Deze heeft voor alle windzoekgebieden uit de RES1.0 bekeken wat de milieueffecten zijn (bijvoorbeeld op gezondheid, natuur, landschap en cultureel erfgoed), met als doel deze gebieden onderling te kunnen vergelijken.  

Uit het plan-MER blijkt dat er in theorie voldoende potentie is om binnen de gemeentegrenzen te voldoen aan de ambitie om in 2030 127 MW opgesteld vermogen te realiseren. Op basis van de kwalitatieve beschouwing in het planMER blijkt verder dat in enkele zoekgebieden optimalisaties in de opstellingen van het onderzochte basisalternatief mogelijk zijn om het effect op een bepaald milieuthema (sterk) te verminderen.  

De informatie uit het plan-MER is input voor de afweging die het college heeft gemaakt tussen de verschillende zoekgebieden. Bij die afweging heeft het college invulling gegeven aan het coalitieakkoord (“het potentieel aan windenergie in Amsterdam benutten zonder dat hierdoor onaanvaardbare gezondheidsrisico’s ontstaan of de natuur te veel wordt belast”). Voor geluid wordt hierbij 45dB Lden op gevoelige objecten als grens gehanteerd (d.w.z. zoekgebieden die resulteren in meer dan 45dB Lden op gevoelige objecten (waaronder woningen, onderwijs- en zorginstellingen) vallen af, en valt het zoekgebied in het Natura2000-beschermingsregime af. Van de overige milieuaspecten (zoals landschap) en andere overwegingen (zoals sociale aspecten) is per gebied gekeken of er op voorhand geen onaanvaardbare situaties ontstaan.  

Op basis van bovenstaande afweging is voor elk zoekgebied onderbouwd waarom het wel of niet wordt aangewezen als gebied voor windenergie in dit PWA. Het resultaat is dat vijf gebieden worden aangewezen, namelijk: de Haven (buiten de ring A10), knooppunt Holendrecht, Weesperkarspel, Gaasperplas (alleen de zuidoostelijke oever), en de Diemerscheg. De overige zoekgebieden uit de RES1.0 vallen af.Op basis van bovenstaande afweging is voor elk zoekgebied onderbouwd waarom het wel of niet wordt aangewezen als gebied voor windenergie in dit PWA. Het resultaat is dat vier gebieden worden aangewezen, namelijk: de Haven (buiten de ring A10), knooppunt Holendrecht, Weesperkarspel, Gaasperplas (een klein deel van het oorspronkelijke zoekgebied), en de Diemerscheg. Zie voor een overzicht de kaart hieronder. De overige zoekgebieden uit de RES1.0 vallen af. Voor een uitgebreide beschrijving van de afweging per zoekgebied zie 2.3.  

Invulling in de Haven heeft de prioriteitvoorkeur. Om die reden zijn wij voornemens om de Haven aan te wijzen als versnellingsgebied in de zin van de Renewable Energy Directive III (REDIII).

Hoofdstuk 3  

Hoofdstuk 3 beschrijft het proces van het realiseren en in bedrijf nemen van een windturbine. Dit proces is complex en meerjarig. Het proces is maatwerk per project, maar er zijn een aantal fasen te onderscheiden (zie de figuur hierboven). De fasen worden beschreven, waarbij er gedetailleerder wordt ingegaan op de rol van de gemeente.  

Hoofdstuk 4  

De gemeente vraagt in de verschillende fasen van een windinitiatief extra inspanning van de initiatiefnemer met betrekking tot de fysieke leefomgeving, ecologie, landschap, participatie en communicatie. Hoofdstuk vier beschrijft deze richtlijnen, die gelden náást de eisen die gesteld worden in wet- en regelgeving. In hoeverre deze richtlijnen geëist kunnen worden, hangt overigens af van de vraag of de gemeente grondeigenaar is en/of het college bevoegd gezag voor de vergunning is. 

Diegenen die mogen ondertekenen

Niet getekend proef-exemplaar

Bijlage A Bijlage bij artikel I

Ontwerp Programma Windenergie Amsterdam 2030

1 Programma Windenergie Amsterdam 2030

1.1 ontwerp Programma Windenergie Amsterdam 2030

Dit is de link naar het ontwerp Programma Windenergie Amsterdam 2030

1.2 planMER PWA

Dit is de link naar planMER Programma Windenergie Amsterdam

1.3 planMER Programma Windenergie Amsterdam 2030 technische bijlage

Dit is de link naar planMER Programma Windenergie Amsterdam technische bijlage

1.4 onderzoek sociale aspecten zoekgebieden PWA

Dit is de link naar onderzoek sociale aspecten zoekgebieden PWA

1.5 onderzoek en advies financiele participatie

Dit is de link naar onderzoek en advies financiele participatie

1.6 advies op hoofdlijnen SARA

Dit is de link naar advies op hoofdlijnen SARA

1.7 reactie college op advies SARA

Dit is de link naar reactie college op advies SARA

1.8 NRD

Dit is de link naar NRD

1.9 Nota van Beantwoording NRD

Dit is de link naar  Nota van Beantwoording NRD

II Overzicht Documentenbijlagen

ontwerp Programma Windenergie Amsterdam 2030

/join/id/regdata/gm0363/2024/00677203dd8b4f939883bd1283477ba3/nld@2024‑05‑16;1

planMER Programma Windenergie Amsterdam

/join/id/regdata/gm0363/2024/df550a7070ae4af095df384ff6f072b9/nld@2024‑05‑16;1

planMER Programma Windenergie Amsterdam technische bijlage

/join/id/regdata/gm0363/2024/704bef7a8e4642b98b9ef5cbb9d4f6ab/nld@2024‑05‑16;1

onderzoek sociale aspecten zoekgebieden PWA

/join/id/regdata/gm0363/2024/2e3eeaed9c964662ba81272d905107dd/nld@2024‑05‑16;1

onderzoek en advies financiele participatie

/join/id/regdata/gm0363/2024/16d2ac6d8c4a4024927b00e74d1c3857/nld@2024‑05‑16;1

advies op hoofdlijnen SARA

/join/id/regdata/gm0363/2024/495c7a3b19e94ff88de2aac5c59a6630/nld@2024‑05‑16;1

reactie college op advies SARA

/join/id/regdata/gm0363/2024/3924a94a73c446629b2d3304f987515a/nld@2024‑05‑16;1

NRD

/join/id/regdata/gm0363/2024/379911562949453b9b55b00911ea54cc/nld@2024‑05‑16;1

Nota van Beantwoording NRD

/join/id/regdata/gm0363/2024/52f5b70e754d476f97d799822a8ec8c2/nld@2024‑05‑16;1

Naar boven