Wijziging Subsidieregeling reserves en eigen vermogen gemeente Katwijk

 

Gevraagde beslissing:

Instemmen met de wijzigingen conform de bijgevoegde was-wordt lijst van de Subsidieregeling reserves en eigen vermogen gemeente Katwijk.

 

Was- wordt tabel

 

Wijziging Subsidieregeling reserves en eigen vermogen gemeente Katwijk (versie 2014)

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Toelichting

Artikel 2 Voorwaarden voor het vormen van een algemene reserve

  • 1.

    Een algemene reserve wordt gevormd door:

    • a.

      Het toevoegen van het exploitatieoverschot van de instelling aan de algemene reserve van de instelling;

    • b.

      Het vormen van een algemene reserve tot een maximum van 10% van de exploitatiekosten in de definitieve jaarrekening;

    • c.

      Reserveringen c.q. dotaties aan de algemene reserve mogen niet in de begroting van de instelling worden opgenomen;

    • d.

      Dotaties aan de algemene reserve kunnen slechts in de rekening plaatsvinden;

    • e.

      De instelling verantwoordt de onttrekkingen en toevoegingen jaarlijks op een overzichtelijke wijze in de jaarrekening met toelichting.

    • f.

      Subsidies worden bij een batig rekeningsaldo teruggevorderd indien de norm van 10 % van de exploitatie van de instelling van de algemene reserve bereikt is c.q. overschreden is.

Artikel 2 Voorwaarden voor het vormen van een algemene reserve

  • 1.

    Organisaties mogen een algemene reserve hebben of vormen. De maximale toegestane hoogte van de algemene reserve is 10% van de exploitatiekosten in de definitieve jaarrekening.

  • 2.

    Indien de hoogte van de algemene reserve meer dan 10% van de exploitatiekosten bedraagt, kan het college besluiten het meerdere in mindering te brengen op het gevraagde subsidiebedrag, door dat deel van de aanvraag te weigeren. Daarbij gelden de volgende uitgangspunten:

    • a.

      Als de gemeente Katwijk niet de enige subsidieverstrekker is, wordt voor de omvang van de (gedeeltelijke) weigering rekening gehouden met de inkomsten uit de andere subsidies. De omvang van de (gedeeltelijke) weigering wordt bepaald door het aandeel van de subsidie van de gemeente Katwijk in relatie tot het totaal aan inkomsten uit subsidies.

    • b.

      Indien een organisatie van mening is een hogere algemene reserve te moeten hanteren voor een gezonde financiële situatie, dan dient de organisatie dit te beargumenteren met gedegen financiële analyses.

  • 3.

    Reserveringen c.q. dotaties aan de algemene reserve mogen niet in de begroting van de instelling worden opgenomen;

  • 4.

    Dotaties aan de algemene reserve kunnen slechts in de rekening plaatsvinden;

  • 5.

    De instelling verantwoordt de onttrekkingen en toevoegingen jaarlijks op een overzichtelijke wijze in de jaarrekening met cijfermatige en tekstuele toelichting.

  • 6.

    Subsidies kunnen bij een batig rekeningsaldo worden teruggevorderd indien de norm van 10% van de exploitatie van de instelling van de algemene reserve bereikt is c.q. overschreden is.

Lid 1. Dit is een algemene verwoording van lid 1a. en b. uit de bestaande tekst.

Lid 2. De toets van het criterium uit dit artikel vindt bij de aanvraag van de subsidie plaats. Bij aanvraag besluit het college om eventueel (een deel van) het aangevraagde bedrag te weigeren. Het betreft een kan-bepaling. De gemeente is niet verplicht dit te doen, maar kan uitzonderingen maken.

Lid 2, a. Een organisatie kan bij meerdere gemeenten subsidies ontvangen. Elke gemeente heeft haar eigen regels rondom het vormen van een algemene reserve. Dit artikel voorkomt onevenredig toepassen van de (gedeeltelijke) weigering. Voorbeeld:

  • Organisatie X vraagt bij de gemeente Katwijk en bij drie andere gemeenten subsidie aan. Bij elke gemeente vraagt de organisatie € 10.000 subsidie aan. Gemeente Katwijk levert dus 25% van de totale subsidies van organisatie X.

  • Uit de algemene reserve toets blijkt dat de organisatie € 1.000 te veel algemene reserve heeft.

  • Een algemene reserve wordt gevormd voor de totale organisatie en niet per gemeente apart. Als elke gemeente op basis van het artikel een deel van de subsidie weigert (4 x € 1.000), dan ontvangt organisatie in totaal maar € 36.000. Dit is onevenredig.

  • Artikel 2, lid 2 onderdeel a. zorgt ervoor dat de gemeente Katwijk dan maar € 250 (25%) van het aangevraagde bedrag weigert.

Lid 3, 4, en 5 zijn hetzelfde als lid 1c., d. en e. in de bestaande tekst.

Lid 6 wordt een kan-bepaling als gevolg van de nieuwe kan-bepaling in artikel 2. Er kan als gevolg van artikel 2 een legitieme reden zijn om een batig rekeningsaldo te hebben boven de gestelde norm.

Intitulé

Gelet op de artikelen 2, 7 en 18 van de Algemene subsidieverordening gemeente Katwijk 2014;

Intitulé

Gelet op de artikelen 2, 8 en 16 van de Algemene subsidieverordening gemeente Katwijk 2018;

De ASV is in 2018 aangepast waarbij de nummering van een aantal artikelen is gewijzigd.

Artikel 11 Inwerkingtreding en publicatie

Deze regeling treedt na publicatie op de in de gemeente Katwijk gebruikelijke wijze gelijktijdig in werking met de Algemene subsidieverordening gemeente Katwijk 2014.

Artikel 11 Inwerkingtreding en publicatie

Deze regeling treedt na publicatie in werking.

Verouderde tekst aangepast en vereenvoudigd.

Naar boven