Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2024, 216060 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2024, 216060 | ander besluit van algemene strekking |
Experimenteerregeling MaaC-deelinitiatieven Amsterdam
Artikel 2 Doelstellingen van het experiment MaaC
Het experiment betreft het verlenen van coöperatieve autodeelvergunningen i.c.m. belanghebbendenvergunning met eigen parkeerplaats voor lokale, door bewoners opgezette deel(auto)concepten ten behoeve van onderzoek naar het effect van MaaC op autobezit en het gebruik van deze vorm van deelmobiliteit. Daarmee is de experimenteerregeling MaaC-deelinitiatieven Amsterdam een uitzondering op de artikelen 19 en 25 van de verordening.
Het college kan een coöperatieve autodeelvergunning i.c.m. belanghebbendenvergunning met eigen parkeerplaats verlenen aan MaaC-deelinitiatieven die voldoen aan de in deze regeling gestelde voorwaarden.
Artikel 5 Vergunningsvoorwaarden
Een MaaC-deelinitiatief komt in aanmerking voor een coöperatieve autodeelvergunning i.c.m. belanghebbendenvergunning met eigen parkeerplaats indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:
Artikel 7 Deelnemers proefperiode
Als het MaaC-deelinitiatief besluit om na de proefperiode een doorstart te maken is zij verplicht te voldoen aan de gestelde voorwaarden zoals beschreven in artikel 5,6 en 10t/m 14.
Artikel 8 Duur van het experiment
Het experiment kent een tussentijdse evaluatie na 2 jaar. Het college besluit op basis van de tussentijdse evaluatie of het experiment op dezelfde voet doorgaat, het doorgaat met een aantal aanpassingen, zoals het verhogen van het vergunningsplafond van het experiment of dat er gestopt wordt met uitgifte van nieuwe vergunningen;
Artikel 9 Behandeling aanvragen voor vergunningen
Vanaf de bekendmaking van deze regeling kunnen vergunningsaanvragen worden ingediend. De beoordeling vindt plaats op volgorde van ontvangst van de aanvragen (‘wie het eerst komt, het eerst maalt’ principe). Aanvragen kunnen worden gedaan met behulp van een aanvraagformulier en voorzien van daarop aangegeven bijlagen.
Artikel 10 Privacy en Security
Het MaaC-deelinitiatief heeft een privacyverklaring in de Nederlandse taal en zij staat toe dat de gegevens die aan de gemeente worden geleverd gedurende de looptijd van het experiment conform het vastgestelde beleid, gebruikt mogen worden door de gemeente voor monitorings- en evaluatiedoeleinden en dat deze gegevens geanonimiseerd bekend gemaakt mogen worden.
Artikel 12 Verplichtingen aanvrager
De aanvrager die van de gemeente een vergunning heeft gekregen deelt uitsluitend ten behoeve van de evaluatie van het project voorafgaand aan de start van het MaaC-deelinitiatief geanonimiseerd het aantal auto’s en aantal vergunningen in bezit van de leden. En voorts elk half jaar de toe – en afname van het aantal auto’s en aantal parkeervergunningen van de leden.
De aanvrager die van de gemeente een vergunning heeft gekregen verleent, ten behoeve van de controle of voldaan is aan de vergunningsvoorwaarde van het aantal benodigde stemgerechtigde deelnemers, te allen tijde inzage in haar administratie aan het college of aan door hen aangewezen personen. Hieronder valt indien noodzakelijk ook dossierinzage door een accountant namens de gemeente Amsterdam;
Artikel 13 Beëindiging of intrekking van de vergunning
Het college kan de vergunningen intrekken als het MaaC-deelinitiatief aan wie de vergunningen verleend zijn niet meer aan de voorwaarden voldoen zoals omschreven in de artikelen 5, en 10 t/m 14. Indien er gebruik is gemaakt van de proefperiode zoals beschreven in artikel 6 zijn de voorwaarden uit dit artikel hier van toepassing.
De kosten voor een coöperatieve autodeelvergunning voor een MaaC-deelinitiatief kent een 0-tarief, de kosten voor de belanghebbendenvergunning met eigen parkeerplaats (leges) zijn gelijk aan die van (o.a.) commerciële deelauto aanbieders, huisartsen en diplomaten.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 23 januari 2024.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Door coöperatief mobiliteit organiseren en te faciliteren geven we Amsterdammers de regie over hun (deel)mobiliteit. Met de grootse ambities van het Amsterdamse college op het gebied van 0-emissie en autoluw wordt er gestuurd op het voor de Amsterdammer minder aantrekkelijk maken om auto’s te bezitten en meer deelvervoer te gebruiken. Momenteel doen we dat via commerciële deelmobiliteitsbedrijven, peer-2-peer of gewoon in goed vertrouwen.
Er bestaat behoefte aan een level playingfield voor Amsterdammers die mobiliteit willen delen. Momenteel is het huidige autodeelbeleid te nauw gedefinieerd waardoor MaaC-deelinitiatieven niet in aanmerking komen voor een parkeervergunning. Auto’s delen in kleine groep mensen zonder winstoogmerk of zonder tussenkomst van een verhuurplatform wordt zo onmogelijk gemaakt.
Met dit experiment maken wij het mogelijk voor MaaC-deelinitiatieven om een coöperatieve autodeelvergunning icm belanghebbendenvergunning met eigen parkeerplaats aan te vragen.
Artikel 2 Doelstellingen van het experiment MaaC
Verwacht wordt dat in tegenstelling tot commerciële deelauto’s, deelauto’s binnen een MaaC deelinitiatief vaker als alternatief voor de privéauto worden gebruikt in plaats van als aanvulling hierop. Dit onder andere omdat het meedoen aan een MaaC-deelinitiatief een substantiële (tijds)investering vraagt dan het gebruik van een commerciële deelauto. Met dit experiment willen wij deze hypothese onderzoeken. Daarnaast is het van belang om meer inzicht te verkrijgen in de potentie van MaaC deelinitiatieven als aanvulling op commerciële deelmobiliteit.
Artikel 3 Maximaal te verlenen vergunningen in het kader van het experiment MaaC
Er is een maximum aantal van 150 coöperatieve autodeelvergunningen i.c.m. belanghebbendenvergunning met eigen parkeerplaats
Indien uit de tussentijdse evaluatie blijkt dat het experiment succesvol is kan het college besluiten het plafond te verhogen met nog eens 150 vergunningen. Dit aantal is gebaseerd op het huidige aantal autodeelvergunningen in de stad. Momenteel telt Amsterdam zo’n 3000 autodeelvergunningen. Door 5% MaaC autodeelvergunningen toe te voegen verwachten we voldoende inzicht te krijgen in het gebruik van MaaC-deelinitiatief auto’s en hoe de gemeente in toekomstig beleid hiervoor ruimte kan maken.
Binnen een MaaC-deelinitiatief organiseert een groep bewoners deelmobiliteit in gedeeld eigenaarschap. Zij kopen deze deelauto’s gezamenlijk in (bijvoorbeeld door leasen) en delen de deelauto’s zonder winstoogmerk met de leden van het MaaC-deelinitiatief. Zij hebben de mobiliteit in eigen beheer en zijn verantwoordelijk voor de vervoersmodaliteiten. Het MaaC-deelinitiatief kan zelf het prijsmodel bepalen voor de deelauto’s en sturen op duurzaam reisgedrag.
Het model is anders dan het delen/huren van auto’s met buren waarbij de auto’s eigendom zijn van één persoon. In deze vorm heb je de huurder en de verhuurder waarbij de verhuurder de voorwaarden bepaalt (kosten, dag in week (alleen op woensdag), tijdsduur (voor 20:00 uur moet de auto terug) etc.)) Bij een MaaC-deelinitiatief staan de deelauto’s op naam van het MaaC-deelinitiatief, waardoor elk lid mede bezitter is van de deelauto’s.
Omdat nieuwe MaaC-deelinitiatieven over het algemeen nog geen financiële geschiedenis hebben, is het voor hen erg moeilijk om in aanmerking te komen voor een bankrekening en leasecontract. Daarnaast kan het oprichten van de coöperatie en samenwerking met bewoners de benodigde tijd in beslag nemen. Als er dan niet gereden kan worden is het aannemelijk dat de interesse en aandacht voor het initiatief verzwakt. Om bovenstaande opgaves te verhelpen kan een MaaC-deelinitiatief ook gebruik maken van een zogenaamde proefperiode, die aangeboden wordt door een andere organisatie.
Artikel 8 Duur van het experiment
Het college heeft gekozen voor een minimale duur van 4 jaar van het experiment met een mogelijkheid om de vergunning met nog twee jaar na beëindiging van het experiment te verlengen. Overwegingen hiervoor zijn de relatief grote investeringen in auto’s of leasecontracten die het MaaC-deelinitiatief moeten doen om een auto aan te schaffen. In het geval dat het experiment niet succesvol blijkt en het college besluit MaaC niet op te nemen in vast beleid hebben bewoners voldoende tijd voor de afronding van het leasecontract of om een andere bestemming te vinden voor de auto.
Artikel 9 Behandeling aanvragen vergunningen
Aanvragen kunnen worden ingediend via een online formulier te vinden op de website van de gemeente Amsterdam. Indien het aanvraagformulier compleet en met de juiste bijlage is ingediend zullen deze op volgorde van ontvangst worden uitgegeven. Hierbij geldt het ‘wie het eerst komt wie het eerst maalt’ principe.
Artikel 10 Privacy en security
Daarnaast stelt de gemeente eisen op het gebied van privacy en security. Het MaaC-deelinitiatief verzamelt en verwerkt gegevens volgens de AVG.
Artikel 12 Verplichtingen aanvrager
Omdat het hier gaat om een experiment zijn onderzoek en evaluatie een vereiste. Om goed inzicht te krijgen in de effecten van MaaC-deelinitiatieven is het noodzakelijk dat de gemeente de daarvoor benodigde (geanonimiseerde) data van de MaaC-deelinitiatieven ontvangt. De gemeente kan het initiatief adviseren hoe de data het beste aan te leveren om te voldoen aan de richtlijnen van de AVG.
Vergunningen uit het MaaC-deelinitiatief zijn in principe niet overdraagbaar, tenzij gebruik is gemaakt van een proefperiode. In dat geval kan de organisatie die de proefperiode aanbiedt de vergunningen eenmalig overdragen aan het MaaC-deelinitiatief. Dit doet de gemeente omdat het opzetten van een MaaC-deelinitiatief met bijbehorende deelauto’s gezien kan worden als grote drempel. Door bewoners op een vrijblijvende manier kennis te laten maken met deze manier van deelmobiliteit verwacht het college een groter publiek te bereiken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-216060.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.