Gemeenteblad van Gulpen-Wittem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gulpen-Wittem | Gemeenteblad 2024, 213595 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gulpen-Wittem | Gemeenteblad 2024, 213595 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Pilotproject Energiecoöperatie Geuldal
Regeling voor het leveren van een financiële bijdrage aan Energiecoöperatie Geuldal in de opstartfase van hun bestaan.
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Gulpen-Wittem overwegende dat;
het gemeentebestuur zich committeert aan het bevorderen van duurzame energieopwekking op participerende en maatschappelijke wijze en het verminderen van de CO2-uitstoot binnen hun gemeentegrenzen door het verstrekken van een subsidie aan EC Geuldal ter oprichting van activiteiten die daaraan bijdragen;
EC Geuldal per medio 2023 staat ingeschreven bij de KvK onder nummer 91097908, per 8 augustus door Notariaat Valkenburg notariële statuten heeft laten opstellen waarin bepalingen en grondregels die ten grondslag liggen aan de coöperatie zijn vastgelegd en per november 2023 zich middels een oprichtingsvergadering officieel heeft gepresenteerd aan haar leden en de gemeenschap. Genoemde statuten maken onlosmakelijk deel uit van deze subsidieregeling;
EC Geuldal is opgericht door inwoners uit de gemeenten Valkenburg aan de Geul en de gemeente Gulpen-Wittem en derhalve ook, overeenkomstig gemaakte afspraken met de bestuurders, separate ondersteuning vanuit beiden gemeenten zal ontvangen welke voor overeengekomen activiteiten ingezet kunnen worden;
Gelet op de Algemene subsidieverordening Gemeente Gulpen-Wittem 2021 besluit het college van burgemeester en wethouders van gemeente Gulpen-Wittem vast te stellen de Subsidieregeling Pilotproject Energiecoöperatie Geuldal :
In deze regeling wordt verstaan onder:
AWB: Algemene wet bestuursrecht, deze is in te zien op https://wetten.overheid.nl.
Subsidieregeling: het geheel van door het College vastgestelde voorwaarden en vereisten die van toepassing zijn op een bepaalde subsidie. In de subsidieregelingen is beschreven voor welke activiteiten subsidie kan worden aangevraagd. Samen met de Asv en de Awb vormen de subsidieregelingen de wettelijke basis om subsidie te verlenen.
Energiecoöperatie : Een coöperatie is een vereniging mét een bedrijf. Binnen de energiecoöperatie kunnen aangesloten leden gezamenlijk duurzame energie produceren, door bijvoorbeeld samen een groot dak te beleggen met zonnepanelen. De opgewekte energie wordt verkocht op de energiemarkt en de opbrengst vloeit terug naar de leden die hebben geïnvesteerd én naar de coöperatie ter uitvoering van maatschappelijke projecten welke een bijdrage leveren aan de lokale energietransitie.
RES 1.0 : Op 1 juli 2021 heeft de regio Zuid-Limburg de bestuurlijk vastgestelde Regionale EnergieStrategie Zuid-Limburg (RES ZL 1.0) ingediend bij het Rijk. Met de RES ZL 1.0 is de basis gelegd voor de samenwerking aan de energietransitie op regionaal niveau. Een belangrijk onderdeel van de RES ZL 1.0 is het regionaal bod voor de grootschalige duurzame opwek van elektriciteit: 1,333 TWh in 2030 (1.333 GWh).
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten.
De subsidie voor dit pilotproject wordt uitsluitend verstrekt aan Energiecoöperatie Geuldal U.A., geregistreerd in het Handelsregister van de Kamer voor koophandel onder nummer 91097908.
ARTIKEL 7: LOOPTIJD, BEREKENING EN HOOGTE VAN DE SUBSIDIE
Opzet van dit pilotproject is dat de financiële ondersteuningsbehoefte van de energiecoöperatie, middels het genereren van kasstromen, binnen de eerste vier jaar na aanvang van het pilotproject teruggebracht is naar € 0,-. De energiecoöperatie dient na deze vier jaar zelfstandig te kunnen opereren zonder financiële ondersteuning vanuit de gemeente.
De subsidie bedraagt maximaal € 10.000,00 per jaar per gemeente. Ieder jaar wordt, na ontvangst van de jaarlijkse subsidieaanvraag van Energiecoöperatie Geuldal, opnieuw de hoogte van de subsidie berekend aan de hand van het begrotingstekort wat blijkt uit de gegevens als genoemd in artikel 9 en voorts met inachtneming van voormeld maximumbedrag.
ARTIKEL 8: SUBSIDIEPLAFOND EN WIJZE VAN VERDELING
Burgemeester en wethouders stellen het subsidieplafond voor deze regeling vast op € 10.000,00 per jaar. Gezien het feit dat de ondersteuning van een energiecoöperatie een pilotproject betreft, kan enkel Energiecoöperatie Geuldal aanspraak maken op onderhavige subsidie.
Een aanvraag om subsidie wordt schriftelijk ingediend bij burgemeester en wethouders. Bij de aanvraag legt de subsidieaanvrager in ieder geval de volgende gegevens over:
Voor de eerste subsidieaanvraag wordt afgeweken van de in lid 1 genoemde datum. Die aanvraag dient uiterlijk ingediend te zijn op 1 mei 2024. Bij die aanvraag dienen, naast de gegevens uit artikel 9, bewijsstukken te worden overgelegd van de reeds gemaakte oprichtingskosten. Artikel 11 Beslistermijn
Conform artikel 8 van de ASV beslissen Burgemeester en wethouders binnen 13 weken op een aanvraag nadat de aanvraag om subsidie compleet is ingediend.
ARTIKEL 12: AANVULLENDE WEIGERINGSGRONDEN
In aanvulling op artikel 9 van de ASV kunnen burgemeester en wethouders de subsidie weigeren als blijkt dat de energiecoöperatie haar geraamde uitgaven reeds volledig kan dekken door middel van de gegenereerde kasstromen.
Bij het ontvangen van deze subsidie verplicht de energiecoöperatie Geuldal zich ertoe om voor minder draagkrachtige huishoudens (tot 150% sociaal minimum) participatie binnen de energietransitie mogelijk te maken. Hiertoe maken zij inzichtelijk hoeveel huishoudens lid zijn mogen worden zonder contributie te betalen, omdat zij hiertoe niet over voldoende financiële middelen beschikken. Daarnaast spreekt de energiecoöperatie met de afdeling SOB van de gemeente om in samenwerking met het groot sociaal team huishoudens te identificeren die ondersteuning behoeven in de energietransitie.
Daarnaast verplicht de energiecoöperatie Geuldal zich ertoe jongeren aantoonbaar te betrekken en/of een rol te laten spelen in de activiteiten van de energiecoöperatie. Hiertoe hebben zij aantoonbaar contact met basisscholen of opleidingsinstituten. Dit kan geschieden door middel van educatie, stageplekken of andersoortige samenwerking.
Per kwartaal vindt er overleg plaats tussen subsidieontvanger en de beleidsmedewerker duurzaamheid. Daarbij brengt de Energiecoöperatie verslag uit van haar inspanningen ten aanzien van de in lid 1 en 2 genoemde verplichtingen. Halfjaarlijks betreft dit schriftelijke verslaglegging. Gelet op de aard van dit pilotproject wordt dit kwartaaloverleg tevens gebruikt om over en weer ervaringen uit te wisselen.
ARTIKEL 14: VERANTWOORDING EN AANTONEN VERRICHTING
Overeenkomstig artikel 14 van de ASV dient de subsidieontvanger uiterlijk 13 weken na 1 september waarin de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht, een aanvraag tot vaststelling in. De aanvraag bevat:
ARTIKEL 15: SUBSIDIEVASTSTELLING
Conform artikel 16 van de ASV stellen burgemeester en wethouders de subsidie vast binnen 13 weken na de ontvangst van een complete aanvraag tot subsidievaststelling.
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college van B&W. Indien toepassing van het bepaalde in deze regeling, naar het oordeel van het college van B&W, tot kennelijke onbillijkheden leidt, dan kan het college van B&W van enige bepaling afwijken. Omdat dit pilotproject en deze subsidieregeling tot stand is gekomen in samenwerking met de gemeente Valkenburg aan de Geul, zal voorafgaand aan gebruikmaking van deze hardheidsclausule ambtelijk contact plaatsvinden met de gemeente Valkenburg aan de Geul.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-213595.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.