Gemeenteblad van Velsen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Velsen | Gemeenteblad 2024, 208671 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Velsen | Gemeenteblad 2024, 208671 | beleidsregel |
Beleidsregels openbare oplaadpalen Velsen 2024
Gemeente Velsen wil in 2030 een klimaatneutrale en duurzame gemeente zijn. In het College uitvoeringsprogramma 2022-2026 ‘Werken aan het Velsen van morgen’ is opgenomen dat duurzaam vervoer wordt gefaciliteerd en gestimuleerd. De gemeente wil elektrisch rijden dan ook bevorderen door het plaatsen van oplaadpalen in de openbare ruimte.
Velsen neemt deel aan het Klimaatakkoord. In dit Klimaatakkoord is opgenomen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Hierin is vastgesteld dat elke lokale overheid haar criteria voor het plaatsen van openbare oplaadpalen vastlegt in beleid.
De beleidsregels zijn bedoeld als afwegingskader ter beoordeling van aanvragen van oplaadpunten voor elektrisch vervoer in de openbare ruimte op het grondgebied van de gemeente Velsen.
Een natuurlijk persoon, bedrijf of organisatie die beschikt over een elektrische auto en die een verzoek tot het plaatsen van een openbare oplaadpaal heeft ingediend via de portal van MRA-e voor een oplaadlocatie in de openbare ruimte.
Degene die de oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur plaatst, beheert en onderhoudt, op verzoek van de MRA-e of de aanvrager, tevens de opdrachtnemer.
Een personen- of bedrijfsauto als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerswet 1994 en nader bepaald in de Regeling Voertuigen en die is geregistreerd bij de Rijksdienst voor Wegverkeer en die geheel of gedeeltelijk – met een minimaal volledig elektrisch bereik van 45 km – door een elektromotor wordt aangedreven, waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan deze batterij wordt opgeladen door middel van een voorziening buiten de auto. Dit kan een volledig elektrisch aangedreven auto zijn of een hybride auto. Een hybride auto maakt voor de aandrijving gebruik van zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor.
Een natuurlijk persoon of rechtspersoon beschikt over één of meer elektrische auto(’s) en laadpas, die op een oplaadlocatie de elektrische auto van hem of haar of een werknemer wil opladen.
Organisatie die de gezamenlijke aanbesteding heeft gedaan voor aanschaf, plaatsing, en onderhoud en beheer van laadpalen voor gemeenten in de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland. Deze organisatie fungeert als schakel tussen de oplaadpaalexploitant en de individuele gemeenten, om deze gemeenten zo veel mogelijk te ontlasten. Inwoners kunnen voor het doen van een aanvraag terecht bij deze organisatie.
Openbare voorziening, inclusief alle daarbij horende en achterliggende installaties, waar een elektrische auto kan worden opgeladen; een oplaadpaal kan één of meer oplaadpunten bevatten (een oplaadpaal met een dubbele oplaadvoorziening heeft twee oplaadpunten); de benodigde oplaadbekabeling maakt geen deel uit van de oplaadpaal.
Een op de oplaadpaal aanwezige voorziening waarmee de gebruiker zijn of haar voertuig van stroom kan voorzien.
• Bij een vraaggestuurd verzoek:
o De Aanvrager dient te beschikken over een elektrische auto zoals beschreven in de begripsbepaling en dient dit aan te tonen door middel van een (voorlopige) koop- of leaseovereenkomst.
o De Aanvrager woont of werkt minimaal 18 uur per week aantoonbaar in de gemeente Velsen.
o De Aanvrager beschikt niet over eigen terrein waar de mogelijkheid tot het realiseren van een oplaadgelegenheid bestaat. Onder eigen terrein vallen ook VVE-parkeerplaatsen en/of de (verplichte) mogelijkheid tot het huren/kopen van een parkeerplaats in combinatie met appartement of op terrein bij de werkgever.
• Bij een aanbodgestuurd verzoek:
o Een bezettingsgraad van > 40% en/of een geladen verbruik van > 1.000 kWu per maand rechtvaardigt een extra oplaadpaal.
• De oplaadlocatie dient op een loopafstand van maximaal 300 meter van het opgegeven adres van de Aanvrager te komen. Deze loopafstand is alleen van toepassing wanneer er sprake is van een vraaggestuurd verzoek.
• Bij het bepalen van de locatie wordt getoetst aan de actuele Criteria en eisen locatiebepaling publieke laadpalen opgesteld door MRA-E.
• De oplaadlocatie dient in elk geval te voldoen aan de volgende criteria:
o De oplaadpaal dient goed te installeren en te onderhouden te zijn. Dit houdt in dat rond de oplaadpaal binnen 60 centimeter geen dichte begroeiing mag zijn. Oplaadpalen kunnen tevens niet binnen de projectie van een boom geplaatst worden;
o De oplaadpaal wordt niet geplaatst op plekken waar de bruikbaarheid of veiligheid van (delen van) de weg of haar weggebruikers erdoor in het geding komt. Dit is bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) het geval bij smalle trottoirs of ondiepe parkeerhavens;
o Openbare oplaadpalen worden alleen geplaatst op openbare wegen die in eigendom zijn van de gemeente Velsen.
o De oplaadlocatie moet technisch realiseerbaar zijn.
• De oplaadlocatie dient bij voorkeur zo veel mogelijk te voldoen aan de volgende aanvullende criteria:
o De locatie komt op een strategische plek langs wijkontsluitingswegen waar relatief veel verkeer rijdt; de locatie wordt daardoor beter bruikbaar voor de achterliggende wijk;
o De bij de oplaadlocatie behorende parkeervoorziening betreft formele parkeerhavens;
o De oplaadlocatie heeft een openbaar karakter (en komt dus niet direct bij de Aanvrager voor de deur).
Gelijktijdig aan dit participatietraject wordt de technische haalbaarheid van de oplaadlocatie getoetst door de oplaadpaalexploitant. In een uitzonderlijk geval kan deze toets ertoe leiden dat de voorgenomen locatie één of enkele parkeervakken verplaatst moet worden. Deze verplaatsing wordt getoetst aan hetgeen vermeld is in 4.2.
De beheerder van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en de gemeente in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. De telefoonnummers van de storingsdienst en de helpdesk zijn vermeld op de oplaadpaal/-infrastructuur.
De beheerder is aansprakelijk voor alle schade die door het gebruik van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur of anderszins aan derden wordt veroorzaakt. De gemeente Velsen is op geen enkele manier aansprakelijk voor eventuele schade die door de oplaadpaal en/of andere infrastructuur is veroorzaakt. De beheerder vrijwaart hiervoor de gemeente. De beheerder verzekert zich voor eventuele schade voor minimaal een bedrag van € 1.000.000,- per gebeurtenis. Dit wordt vastgelegd in de overeenkomst voor de plaatsing van laadpalen en andere oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de gemeente Velsen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-208671.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.