Wettelijk kader
Op grond van artikel 2 lid 1 WVW 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot:
a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;
b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;
c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Op grond van artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd over de handhaafbaarheid van het verkeersbesluit met de verkeersfunctionaris van de eenheid Rotterdam, namens de korpschef van politie.
Motivering besluit
Aan de Handelskade zijn verschillende bedrijven gevestigd, met name in de automotive sector. Mede daardoor kent de Handelskade een erg hoge parkeerdruk. Laden en lossen (onder andere door trekker-oplegger combinaties) is daardoor moeilijk. Door aanpassingen aan de keerlus aan het einde van de Handelskade vraagt het laden/lossen om een eigen voorziening.
Om te voorkomen dat de parkeerdruk stijgt door de laad-/losplek is gekozen voor een plek waar nu niet geparkeerd mag worden. Het gaat om een plek aan de kade die nu ontoegankelijk is door betonnen elementen. De afgeschermde ruimte wordt door de scheepvaart gebruikt om te laden/lossen.
Door de betonnen elementen te verplaatsen blijft de zone beschikbaar voor de scheepvaart, maar wordt het tevens mogelijk een laad-/losvak aan te wijzen. Laden en lossen van vrachtverkeer en scheepvaart kan om-en-om plaatsvinden.
Om goed in en uit het vak te kunnen rijden wordt een lengte van 25 meter aangewezen.
Op basis van bovenstaande overwegingen en met inachtneming van:
- de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
- de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);
- het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
- het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
- het Algemeen Mandaatbesluit Dordrecht;
Besluit het college van burgemeester en wethouders van Dordrecht:
Een laad-/losvak aan te wijzen op de Handelskade aan de kade recht tegenover het kruispunt met de Dokweg over een lengte van 25 meter door het plaatsen van het verkeersbord model E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het afkruisen van het vak met witte markering.
Het college van burgemeester en wethouders
namens dezen,
de heer J. Booij
Clustermanager
Bezwaar
Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen zes weken na dagtekening ervan schriftelijk bezwaar maken bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. U dient uw bezwaarschrift te richten aan:
Het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 8, 3300 AA Dordrecht.
Op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht moet het bezwaarschrift ondertekend zijn. Verder moet het ten minste bevatten: uw naam en adres, de datum, de omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt en de reden van uw bezwaar. Wilt u ook het telefoonnummer vermelden, waarop u overdag te bereiken bent?
Het indienen van een bezwaarschrift houdt de werking van het besluit niet tegen. In spoedeisende gevallen kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen.
U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Voor de behandeling van het een verzoek om voorlopige voorziening brengt de Rechtbank een bedrag aan griffierecht in rekening.