Gemeenteblad van Wijchen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijchen | Gemeenteblad 2024, 201339 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijchen | Gemeenteblad 2024, 201339 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Gezond en Actief Leven Akkoord Wijchen
Het College van burgemeester en wethouders van Wijchen;
Overwegende dat het gemeentebestuur de activiteiten wil bevorderen die bijdragen aan de doelen uit het Gezond en Actief Leven Akkoord Wijchen door het verstrekken van subsidies;
gelet op: titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Wijchen 2018;
besluit vast te stellen de Subsidieregeling Gezond en Actief Leven Akkoord Wijchen.
In de gemeente Wijchen kan iedereen in de samenleving meedoen. Dat is onze visie. We willen dat niemand achterblijft en dat iedereen zich kan ontwikkelen in onze gemeente. Daar spannen we ons gezamenlijk voor in.
De hoofddoelstellingen in ons Plan van Aanpak:
Naast de hoofddoelstellingen hanteert de gemeente Wijchen 5 leidende principes:
Voor het behalen van de doelstellingen zijn budgetten beschikbaar. De gemeente Wijchen wil organisaties en inwoners stimuleren om met plannen en ideeën te komen die bijdragen aan de doelstellingen van de verschillende thema's. Met deze subsidieregeling stellen we budget beschikbaar om deze plannen en ideeën te ondersteunen.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 3 Vorm van de subsidie
De subsidie betreft een eenmalige subsidie als bedoeld in artikel 1 sub L van de ASV.
Hoofdstuk 2 Subsidiabele activiteiten
Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die beweging en ontmoeting in een wijk bevorderen en een veilige en gezonde leefomgeving is van groot belang. Activiteiten dragen bij aan een gezonde fysieke leefomgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten.
Het maximum aan te vragen subsidiebedrag bedraagt: € 15.000.
Artikel 13 Terugdringen gezondheidsachterstanden
Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die de lokale aanpak van gezondheidsachterstanden versterken en zich ten minste richten op wijken en dorpen, binnen de gemeentegrenzen, waar bovengemiddeld veel personen met een gezondheidsachterstand woonachtig zijn. Activiteiten hebben als doelgroep mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden en/of een laag inkomen.
Het maximum aan te vragen subsidiebedrag bedraagt: € 15.000.
Artikel 15 Tijdspad uitvoering activiteiten
De uitvoering van de activiteiten start binnen 6 maanden na de aanvraag.
Artikel 18 Verplichtingen en deelname aan ketenaanpak
Voor aanvragen in het kader van aanpak overgewicht en obesitas of valpreventie, dient de aanvrager deel te nemen aan en zich te houden aan de afspraken van de (nog op te richten) lokale coalitie. Om zo in co-creatie met gemeente en partners de ketenaanpak te kunnen realiseren, bijvoorbeeld tijdens een Gezond en Actief café of werksessie.
In de verantwoording is een paragraaf gewijd aan de monitoring van de activiteit. Hierin is beschreven hoe activiteiten (output) en maatschappelijke effecten (outcome) zijn gemeten en zijn vastgelegd. De monitoring wordt beschreven met een onderbouwde mix van tellen (kwantitatief, cijfers) en vertellen (kwalitatief, ervaringen). De resultaten van de monitoring dient de aanvrager met de gemeente te delen.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Wijchen, 23 april 2024
het college van burgemeester en wethouders,
Burgemeester
R.D. Helmer - Englebert
Secretaris
J.M. Hendrix
Toelichting op de Subsidieregeling Gezond en Actief Leven Akkoord Wijchen
Deze subsidie beoogt initiatieven te stimuleren en te faciliteren die bijdragen aan de doelen en leidende principes zoals opgenomen in het Plan van aanpak Gezond en Actief Leven Akkoord gemeente Wijchen. Het GALA richten zich op het terugdringen van gezondheidsachterstanden, door het versterken van sport en beweging, voeding, cultuur, een gezonde leefomgeving en de sociale basis. Beoogd wordt dat inwoners langer zelfstandig en gezond kunnen leven, werken, wonen en opgroeien in een gezonde leefomgeving, met extra aandacht voor inwoners in een kwetsbare situatie.
Het GALA bestaat uit verschillende onderdelen. De financiële middelen die door het Rijk beschikbaar zijn gesteld verschillen per onderdeel, alsmede de door het Rijk verwachte resultaten. De Subsidieregeling Gezond en Actief Leven Akkoord Wijchen is daarom opgebouwd in onderdelen, te weten:
Bij deze regeling wordt aangesloten bij de uitgangspunten en voorwaarden van het GALA en de bijbehorende Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en sociale basis 2023-2026 (brede SPUK). Er wordt dus beoordeeld of de activiteiten binnen de beleidskaders van het GALA passen en bijbehorende brede SPUK. Daarnaast zijn in deze regeling nadere voorwaarden gesteld, waarmee zodanig richting wordt gegeven aan de activiteiten dat deze aansluiten bij de lokale invulling van de opgaven in het kader van het GALA.
Doelstellingen en leidende principes
In het Plan van Aanpak Gezond en Actief Leven Akkoord zijn doelstellingen en leidende principes gesteld. Wat verstaan we onder deze doelstellingen en leidende principes?
Onze jeugd groeit gezond en veilig op en krijgt gelijke kansen; in onze gemeente bieden we de jeugd meer gelijke kansen. Er is al een groot en goed aanbod voor de jeugd, maar dat kan bekender worden gemaakt en beter ingezet worden. We willen nog beter aansluiten bij wat er onder de jeugd speelt. We zoeken nog meer samenwerking met jongeren zelf om bij hun behoefte aan te sluiten. En we willen vroeg inzetten op kansengelijkheid.
Onze inwoners zorgen goed voor zichzelf en voor elkaar; bij het aan voor zichzelf zorgen denken we aan een gezonde leefstijl, maar ook breder: aan positieve gezondheid. We willen dat inwoners naar elkaar omkijken, dat ze in hun eigen netwerk steun kunnen vinden en geven wanneer dit nodig is. Die steun begint dichtbij, wij helpen waar dat nodig is. Daarom zetten we ook in op een omgeving die sociaal veilig en inclusief is.
Onze inwoners zijn weerbaar en veerkrachtig: hun mentale gezondheid is zo dat zij om kunnen gaan met de uitdagingen in het leven; Mentale gezondheid is een breed begrip. We denken aan veerkracht, maar ook aan eenzaamheid, prestatiedruk of een sociaal vangnet. In de huidige maatschappij zien we een toename van mentale problematiek, vooral bij jongeren en jongvolwassenen. We kijken naar oorzaken van die stress en naar hoe we mentale gezondheid bespreekbaar kunnen maken en normaliseren dat er mentale uitdagingen in het leven kunnen zijn.
Onze inwoners worden vitaal oud en houden zo lang mogelijk de regie; We zien een toename van ouderen in onze gemeente. Veel ouderen hebben nog veel te geven en bij te dragen. De gemeente wil dit blijven ondersteunen met een passend sport-, beweeg- en cultuuraanbod. Maar ook de omgeving moet passend zijn zodat mensen zo lang mogelijk zelfstandig hun leven kunnen leiden. Maar vitaal oud worden begint al op jongere leeftijd. We werken daarom aan een toekomst waarin dit ook geldt voor de inwoners die nu jong zijn.
De fysieke en sociale omgeving is aantrekkelijk en draagt bij aan gezond leven; We zien dat je omgeving veel impact heeft op je fysieke en mentale gezondheid. Zo heeft het bijvoorbeeld invloed op de mogelijkheden om elkaar te ontmoeten. We werken aan een schone, veilige en beweegvriendelijke omgeving die ontmoeting stimuleert. Maar we kijken ook in de breedte hoe wij met onze plannen, aanpassingen en ideeën in de fysieke omgeving bij kunnen dragen aan een betere mentale gezondheid, vitaal oud worden, gelijke kansen voor de jeugd en een veilige, sociale omgeving voor iedereen.
We gaan uit van positieve gezondheid; We kijken breed naar gezondheid. Dat betekent dat we gezondheid zien als uitkomst van een set omstandigheden. De omstandigheden en oorzaken van (on)gezondheid zijn voor iedereen verschillend. Kort gezegd: gezondheid is meer dan leefstijl alleen en wordt ook sterk bepaald door de context waarin mensen leven. Door breder te kijken naar wat gezondheid beïnvloedt, en naar wat gezondheid voor iemand betekent, kunnen we als gemeente op meer manieren actie ondernemen voor betere kansen op goede gezondheid.
We ondersteunen positief; In plaats van ‘Nee, tenzij’ willen we naar een ‘Ja, als’-cultuur. Inwoners, ondernemers en instellingen komen zelf met plannen en ideeën. We staan daar open voor en denken mee. Vooral voor ideeën die een steentje bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke opgaven waar de gemeente aan werkt.
We luisteren naar inwoners en professionals; Samenwerken met de mensen om wie het gaat is een absolute voorwaarde voor het verkleinen van gezondheidsverschillen. Want alleen zo slaan we een brug tussen de systeemwereld en de leefwereld van inwoners. Betrokkenheid van de inwoners creëert draagvlak en helpt ons op de juiste dingen in te zetten.
We zetten extra in op specifieke groepen om gezondheidsverschillen te verkleinen en kansengelijkheid te vergroten; Dit leidend principe betekent dat we ons inzetten om te voorkomen dat de gezondheidsverschillen groter worden en dat nieuwe groepen inwoners, of nieuwe gebieden, een kloof ervaren. We zetten dus vooral in op inwoners met (een risico op) een gezondheidsachterstand. We willen inwoners in een kwetsbare situatie betrekken bij het verder ontwikkelen van de plannen zodat deze aansluiten bij hun behoeften en mogelijkheden, bijvoorbeeld door het inzetten van sleutelfiguren en ervaringsdeskundigen. We bereiken hen door samen te werken met organisaties die in contact staan met deze doelgroep.
Er dient een verantwoordingsformulier voor de subsidie ingediend te worden. Dit geldt ook voor subsidies onder de € 5.000. Volgens de ASV zijn deze subsidie direct vastgesteld. We vinden het belangrijk om te weten wat de uitkomsten zijn van een activiteit. Daarom vragen we bij een subsidie onder de € 5.000 alleen een inhoudelijk verslag op. Voor subsidies boven de € 5.000 is zowel een inhoudelijk als financieel verslag verplicht. De subsidie wordt vastgesteld op basis van de activiteiten en de daadwerkelijk gemaakte kosten. Als er minder activiteiten plaatsvinden dan aangegeven in het activiteitenplan, kan de subsidie lager vastgesteld worden.
Belangrijke beleidsnota's en programma's
Onderstaande beleidsnota's en programma's verschaffen inzicht in de achtergrond van deze regeling en de ambities die de gemeente Wijchen in dit kader nastreeft.
In enkele artikelen wordt verwezen naar landelijke aanpakken en regelingen. Meer informatie over deze regelingen is te vinden op de website van de gemeente Wijchen.
De valpreventieve beweeginterventies (valcursussen) zoals Otago, Vallen Verleden Tijd en In Balans vallen expliciet niet onder deze subsidieregeling. De gemeente koopt deze valpreventieve beweeginterventies in via inkoopbeleid.
Qua monitoring is het voor valpreventietrainingen van belang om valrisicotesten te registreren volgens onderstaande tabel:
Soort activiteit (bijvoorbeeld: bezoek aan buurthuis, vitaliteitsbijeenkomst, welzijnsactiviteit ) |
Aantal (met laag valrisico) doorverwezen naar sport en beweegaanbod |
||||||
Op grond van artikel 14 lid 2 komt een organisatie voor de uitvoering van eenzelfde activiteit dan wel éénzelfde groep activiteiten slechts op grond van één GALA onderdeel in aanmerking voor subsidie. De aanvrager geeft bij de aanvraag aan voor welk GALA onderdeel er subsidie wordt aangevraagd. De activiteit kan meerdere GALA onderdelen raken, de aanvrager kiest het meest passende onderdeel en beschrijft vervolgens aan welke onderdelen de activiteit nog meer raakt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-201339.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.