Gemeenteblad van Uitgeest
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Uitgeest | Gemeenteblad 2024, 199823 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Uitgeest | Gemeenteblad 2024, 199823 | beleidsregel |
De raad van de gemeente Uitgeest:
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 19 maart 2024;
gezien het advies van de commissie SAZ d.d. 11 april 2024;
gelet op het bepaalde in Algemene wet bestuursrecht, Alcoholwet, Activiteitenbesluit en Algemene Plaatselijke Verordening Uitgeest 2023;
Voor u ligt de Horecanota Uitgeest 2024. De horecanota 2019 voldeed niet meer aan de regels en sloot niet aan bij de gewenste praktijk. Na een breed participatietraject en inspraakprocedure met vier zienswijzen ligt hier “Horecanota Uitgeest 2024. De nota is kort en gericht op het vinden van een balans tussen een aantrekkelijk horecaklimaat en woonklimaat.
1.2 Positie horecanota in het pallet van regelgeving
Op horeca zijn verschillende regels van toepassing. Te denken valt aan bijvoorbeeld: de Alcoholwet, het Activiteitenbesluit op grond van de Wet milieubeheer en de Algemene Plaatselijke Verordening van Uitgeest.
De horecanota geeft invulling aan de vrije beleidsruimten op grond van voornoemde regelingen.
De Alcoholwet gaat over eisen waaraan een aanvrager en inrichting van een horecabedrijf / paracommerciële instelling moet voldoen om in aanmerking te kunnen komen voor een vergunning. De wet is strikt, er staat wanneer de burgemeester een aanvraag moet verlenen of moet weigeren. Daar zit geen beleidsvrijheid in. De wet laat in sommige gevallen wel de mogelijkheid om dingen bij verordening te regelen. In Uitgeest is dit gedaan in de Algemene Plaatselijke Verordening. Hierbij valt te denken aan zaken die de openbare orde, veiligheid en leefbaarheid raken.
Hierin staan milieuregels waaraan horecabedrijven zich moeten houden (o.a. regels ten aanzien van geluidproductie). Nieuwe inrichtingen moeten zich melden en een akoestisch rapport opmaken. Het activiteitenbesluit geeft een beschermingsniveau tegen geluidshinder. Het Activiteitenbesluit maakt het ook mogelijk om bij verordening 12 dagen aan te wijzen waarop geluidsbepalingen van het Activiteitenbesluit worden losgelaten om festiviteiten in een inrichting mogelijk te maken.
1.2.3 Algemene Plaatselijke Verordening
De gemeenteraad heeft in de Algemene Plaatselijke Verordening van Uitgeest lokale regelgeving vastgesteld. In artikel 2.29 wordt in het tweede lid voor sluitingstijden een link gelegd met het bepaalde in deze horecanota. In artikel 2.34b van de APV is een bepaling opgenomen ten aanzien van paracommerciële rechtspersonen waarin o.a. schenktijden zijn benoemd. De burgemeester kan ontheffing verlenen voor latere sluitingstijden en latere schenktijden. De gemeente Uitgeest heeft BIBOB beleid dat van toepassing is bij deze aanvragen.
Hoofdstuk 2 Ambitie en ontwikkelrichting gemeente Uitgeest
Een goed functionerende horecabranche levert een belangrijke bijdrage aan de aantrekkelijkheid van de gemeente Uitgeest. Horeca-inrichtingen zijn van belang voor het aantrekken van bezoekers, maar ook een belangrijke vestigingsvoorwaarde voor bewoners en bedrijven. De horeca fungeert als ontmoetingsplek van bewoners, bezoekers en voor flexwerkers. Een ontmoetingsplek voor uitwisseling van ideeën, discussie en gezelligheid.
De horeca is een beeldbepalende factor in het straatbeeld van een gemeente. De cafés en restaurants met hun terrassen zorgen voor de levendigheid die nodig is voor de juiste balans in een fijne leef- en verblijfomgeving. Een aantrekkelijke gemeente kan niet zonder deze gezellige ontmoetingsplekken, vermaak en uitgaansleven. Immers een gemeente waarin het prettig vertoeven is, is ook een gemeente die bewoners, ondernemers en bezoekers aantrekt en bindt.
Uitgeest heeft het potentieel voor het aantrekken van toerisme en dagrecreatie. En wil ook in de toekomst een breed scala aan horecafaciliteiten aanbieden voor haar bezoekers en haar inwoners.
Uitgeest wil voor haar inwoners voldoende voorzieningen bieden waaronder horeca om te verblijven en te ontmoeten. En om een prettige leefomgeving te behouden en aantrekkelijk te blijven voor jong en oud. Wij willen een krachtig en vitaal dorpscentrum behouden en daar waar wenselijk versterken. Tegelijkertijd moet Uitgeest een plezierige woonomgeving bieden. Het is de ambitie om een balans te vinden tussen een aantrekkelijk horecaklimaat en woonklimaat.
Op basis van de ambitie, de huidige trends en gesprekken met onder andere horecaondernemers, is het doel van deze nota een kader te bieden aan de horeca, zodat deze de stimulerende functie kan hebben voor de lokale economie en leefbaarheid. De kracht en eigen verantwoordelijkheid staat hierbij voorop. Wanneer regels en afspraken worden geschonden dan wordt (stevig) opgetreden. Doelstelling blijft het behouden van de prettige en veilige sfeer en beperken van overlast.
Wij willen de horecabranche de ruimte bieden om te ontwikkelen: ruimte voor nieuwe trends en ruimte voor het opstarten van succesformules. Uitgangspunt is dat de horecaondernemer zelf het beste weet hoe hij/zij zijn/haar horecaonderneming tot een succes kan maken.
Uiteraard kan dit alleen zolang er geen sprake is van overlast voor bewoners. Er dient sprake te zijn van een gezonde balans tussen horeca en wonen. Ruimte en vertrouwen neemt verantwoordelijkheid met zich mee voor horecaondernemers. Indien nodig zullen ondernemers op die verantwoordelijkheid worden aangesproken.
Hoofdstuk 3 Horeca in Uitgeest
De gemeente Uitgeest kent verschillende horeca-categorieën. Er zijn horeca-categorieën genoemd in de bestemmingsplannen en de Staat van Horeca-activiteiten van de gemeente Uitgeest. Deze categorie-indeling is ook voor deze Horecanota aangehouden. De hoofdactiviteit van een onderneming is in principe bepalend voor de indeling in een bepaalde categorie.
Volgens de Alcoholwet is een paracommerciële rechtspersoon een rechtspersoon niet zijnde een naamloze vennootschap of besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, die zich naast activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard richt op de exploitatie in eigen beheer van een horecabedrijf. Om oneerlijke mededinging te voorkomen zijn in de Alcoholwet beperkingen opgenomen en kan de raad bij verordening nadere regels stellen. In Uitgeest is dat gedaan in de Algemene Plaatselijke Verordening.
Artikel 2:34b Regulering paracommerciële rechtspersonen
Voor de paracommerciële instellingen is op grond van artikel 2.34b, vierde lid van de Algemene plaatselijke verordening Uitgeest maximaal twaalf keer per jaar een ontheffing van de schenktijden/sluitingstijden mogelijk. Deze ontheffing wordt niet verstrekt voor bijeenkomsten van persoonlijke aard. Een ontheffing kan alleen worden verstrekt voor do t/m zat tot 01.00 uur en kan niet worden verstrekt voor meer dan 2 aaneengesloten dagen.
Toegestane activiteiten in paracommerciële instellingen:
Bij sportverenigingen die een geldige vergunning hebben, is het schenken van alcoholhoudende drank bij de volgende bijeenkomsten toegestaan:
Bij sociaal-culturele instellingen die een geldige vergunning hebben, is het schenken van alcoholhoudende drank bij de volgende bijeenkomsten toegestaan:
De openings- en sluitingstijden van horeca-inrichtingen zijn een belangrijk bestuurlijk middel ter bescherming van het woon- en leefmilieu. Het is met elkaar zoeken naar de juiste balans tussen horeca en leefmilieu.
Tijdens de evaluatiebijeenkomsten is door de horecaondernemers naar voren gebracht dat zij over het algemeen tevreden zijn met hun huidige openingstijden. Zij willen wel meer gelijkheid voor dezelfde soorten horeca, ook in regionaal verband. Uit gesprekken met omwonenden is een wisselend beeld ontstaan van het beperken van sluitingstijden tot en met het houden zoals het is om uitgaan in Uitgeest mogelijk te houden. Gelijke sluitingstijden per horecacategorie creëert meer duidelijkheid voor bijvoorbeeld de Politie.
Op grond van artikel 2.29 van de Algemene Plaatselijke Verordening van Uitgeest is het de exploitant van een openbare inrichting verboden deze voor bezoekers geopend te hebben, of bezoekers in de openbare inrichting te laten verblijven tussen 23.00 uur en 07.00 uur. De burgemeester kan door middel van een ontheffing voor een afzonderlijke openbare inrichting of een daartoe behorend terras een ander sluitingsuur of andere sluitingsuren vaststellen. Ontheffing wordt verleend overeenkomstig de vigerende Horecanota. De burgemeester kan aan een ontheffing voorschriften of beperkingen verbinden. Een dergelijke ontheffing wordt door de burgemeester verstrekt en is meestal voor onbepaalde tijd. Bij overgang naar nieuw beleid vallen eerder afgegeven algemene ontheffingen onder het overgangsrecht.
Bij het verlenen van een ontheffing moet altijd een weging plaatsvinden tussen enerzijds het belang van de exploitant om langer te kunnen exploiteren en anderzijds het woon en leefklimaat.
Voorgesteld wordt om uit te blijven gaan van openings- en sluitingstijden per categorie waarin de horeca is onderverdeeld. Dit zorgt voor eenduidigheid per categorie horeca-inrichting, duidelijkheid en deregulering, doordat er minder ontheffingen aangevraagd, verstrekt en gearchiveerd worden. Daarnaast sluiten wij daarmee aan bij een systematiek die door veel gemeenten waaronder ook de BCH gemeenten wordt gehanteerd.
*Voor de nachthoreca die na 01.00 uur open wil zijn, geldt een portiersverplichting (zie 3.6). Verder geldt voor de zaterdag- op zondagnacht en in nachten dat gebruik wordt gemaakt van ontheffing op de sluitingstijd tot na 02.00 uur, een systeem van geleidelijke sluitingstijden.
Voor horeca inrichtingen die vallen onder horecaclassificatie 2 en 3, is het mogelijk om naast de algemene ontheffing voor maximaal 12 afzonderlijke dagen een incidentiele ontheffing sluitingstijd van maximaal 2 uur verlenging aan te vragen tot uiterlijk 3.00 uur. Dit kan naar eigen keuze op:
Kortom, als deze dagen of gebeurtenissen vallen op zondag tot en met donderdag kan er tot uiterlijk 03.00 uur een incidentele ontheffing sluitingstijd worden aangevraagd.
In Uitgeest zijn nachthorecagelegenheden gevestigd (cafés en bar-dancings) die vooral op zaterdagavond druk bezocht worden. Rond het sluitingsuur zijn deze bezoekers vaak nog in de horeca-inrichtingen aanwezig. Dit kan tot gevolg hebben dat na sluitingstijd groepen bezoekers tegelijk op straat staan. Dit kan leiden tot geluidsoverlast en verstoring van de nachtrust voor de omwonenden. Om dit te voorkomen is het systeem van de ‘geleidelijke sluitingstijden’ ingevoerd: Een uur voor sluitingstijd mogen geen nieuwe bezoekers meer worden binnen gelaten, Een half uur voor sluitingstijd mag geen drank meer worden verstrekt en gaat de muziek zachter. Een kwartier voor sluitingstijd gaat het licht aan. Vijf minuten voor sluitingstijd moet de muziek uit en op de sluitingstijd moet de inrichting leeg en gesloten zijn voor bezoekers.
Het exploiteren van een terras is voor veel horecabedrijven belangrijk. Terrassen zorgen voor de levendigheid en aantrekkelijkheid van de gemeente. Een kern zonder terrassen bruist niet. Van belang is een goed evenwicht tussen het gebruik van het openbaar gebied en de belangen van de horecaondernemer. En een goede balans te houden tussen de levendigheid van horecaterrassen en de leefomgeving.
In de gemeente Uitgeest mogen de terrassen het hele jaar geopend zijn. Op grond van het voorgaande horecabeleid waren de openingstijden voor terrassen verruimd tot 00.00 uur. Dit wordt in dit horecabeleid gehandhaafd. Een verruiming naar 01.00 uur blijft ongewenst in verband met mogelijke overlast voor de direct omwonenden.
Voor de horeca-inrichtingen in Uitgeest geldt vanaf 01.00 uur de verplichting voor de aanwezigheid van één of meerdere gecertificeerde portiers. De inrichting heeft vanaf 01.00 uur bij elke toegangsdeur minimaal één portier.
Gezamenlijk zien de portiers toe op de orde op straat. De portiers houden na sluitingstijd toezicht in de directe omgeving van de inrichting en in het bijzonder zorgen zij voor begeleiding van vertrekkende bezoekers ter voorkoming van overlast op straat.
De burgemeester kan de ondernemers verplichten tot het aanstellen van twee of meer gecertificeerde portiers, indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven. Te denken valt aan een (te verwachten) uitbreiding van het aantal bezoekers.
De burgemeester kan ontheffing verlenen van het inzetten van een portier dan wel hier nadere voorwaarden aan stellen.
In bijzondere gevallen kan de burgemeester gemotiveerd afwijken van de in de horecanota genoemde tijden.
Hoofdstuk 4 Overige horecaonderwerpen
4.1 Openbare orde, veiligheid en voorkomen van overlast
De ondernemer is primair verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in en rond zijn onderneming. Uitgangspunt hierbij is dat een horecaondernemer in de eerste plaats zelf gebaat is bij een goedlopend bedrijf, en alles zal doen om de omstandigheden in en rond zijn café of restaurant optimaal te laten zijn. Het is daarom als vanzelfsprekend dat een horecaondernemer zelf zorgt voor veiligheid in maar vooral ook rondom zijn bedrijf. Ook streeft elke ondernemer er naar om elke vorm van overlast voor bezoekers, maar ook voor omwonenden in te perken. Immers als dit niet op orde is blijven bezoekers weg of krijgt de onderneming een slechte naam.
De ondernemer zorgt er zelf voor dat zijn zaken op orde zijn en dat de regels niet worden overtreden. Van ondernemers verwachten wij dat zij verantwoordelijkheid nemen voor de effecten die hun inrichting en publiek op de omgeving (woon en leefsituatie) kunnen hebben. Deze verantwoordelijkheid houdt niet op bij de voordeur van de inrichting of de grens van het terras. Verantwoord omgaan met alcohol, contact onderhouden met de wijkagent, het schoonhouden van de stoep en het tijdig informeren van buren wanneer er een feestje plaatsvindt is, naast goed fatsoen, de verantwoordelijkheid die we van de ondernemers in Uitgeest verwachten. En waarin wij met elkaar een rol hebben.
De verantwoordelijkheid voor het goed en op verantwoorde wijze exploiteren van een horecabedrijf en het verantwoord verstrekken van alcohol ligt primair bij de ondernemer. Van een ondernemer wordt verwacht dat hij de wet- en regelgeving kent en weet welke voorwaarden worden gesteld aan vergunningen en ontheffingen. Veel horecaondernemers houden zich prima aan wet- en regelgeving en de voorwaarden.
Het niet voldoen aan de regels kan leiden tot overlast, onveilige situaties en aantasting van het woon- en leefklimaat. Om naleving van wet- en regelgeving af te dwingen zal toezicht moeten plaatsvinden. Zo nodig wordt handhavend opgetreden door het opleggen van bestuursrechtelijke maatregelen of strafrechtelijk (een boete).
Alcoholmisbruik en gebruik van middelen, met name onder jongeren, staat hoog op de politieke agenda. Alcohol- en drugsgebruik op jonge leeftijd kan leiden tot onherstelbare hersenschade. Daarnaast geeft overmatig gebruik door jongeren veel overlast en is er een samenhang tussen alcohol en het plegen van criminaliteit. Overmatig gebruik tijdens de uitgaansuren levert veiligheids- en gezondheidsrisico’s op.
De gemeente heeft een belangrijke taak in het tegengaan van alcoholmisbruik. Bij de uitvoering van lokaal alcoholmatigings- en anti drugsbeleid voor jongeren werken binnen de gemeente de taakvelden van gezondheidsbeleid en jeugdbeleid en openbare orde en veiligheid op een integrale manier samen. Een preventieve aanpak met onze partners en handhaving van het middelengebruik is essentieel.
Alcoholproblemen zijn een gemeente overstijgend probleem. Een lokale benadering van dit probleem is alleen effectief als omliggende gemeenten deze aanpak ook delen. Daarom is regionale afstemming van belang.
Het uitvoeren van preventieve interventies is een belangrijk middel voor het tegengaan van alcohol en drugsgebruik onder jongeren.
Alcoholverstrekkers, waaronder horecaondernemers vallen, spelen hierin uiteraard een belangrijke rol. Van hen wordt verwacht dat ze de leeftijdsgrens voor de verstrekking van alcohol kennen en naleven, evenals het verbod op doorschenken bij dronkenschap en het toelaten van personen in kennelijke staat van dronkenschap in de onderneming, vereniging of het evenement. Belangrijk is dat een alcoholverstrekker zich bewust is van zijn/haar verantwoordelijkheid en in staat is juist te handelen, ook wanneer er weerstand is bij de klant. Ook voor portiers en beveiligers geldt dat zij een verantwoordelijkheid hebben voor de veiligheid en gezondheid van het publiek. Dat houdt in dat zij tijdig ingrijpen als zich een situatie voor doet waarbij de gezondheid en/of veiligheid van het publiek in gevaar dreigt te komen. Voor alle medewerkers van een horecagelegenheid geldt dat zij alert moeten zijn en ingrijpen in geval van drugsgebruik en drankmisbruik.
Bij alchoholmatiging past het in de APV opgenomen verbod van ‘happy hours’ bij horeca inrichtingen.
4.4 Milieuaspecten en Duurzaamheid in de horeca
De meeste horecagelegenheden in de gemeente Uitgeest vallen onder het ‘Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer’ ook wel het Activiteitenbesluit genoemd. Dit besluit stelt regels over geluid, afval, lozen, veiligheid, energie, licht, lucht en geur. Specifieke aan de onderneming gerelateerde eisen worden meegenomen in de exploitatievergunning voor zover eisen niet al opgenomen zijn in het zogenaamde Activiteitenbesluit.
Mogelijke ontheffingen geluidsnormen
In het activiteitenbesluit zijn strikte normen opgenomen om geluidhinder te voorkomen. Om toch zo nu en dan een festiviteit mogelijk te maken waarbij iets meer geluid geproduceerd wordt dan normaal, bijvoorbeeld een feest met versterkte muziek, is het mogelijk op een aantal dagen in het jaar ontheffing van de geluidsnorm aan te vragen. Op deze dagen is dus een hoger geluidsniveau toegestaan dan op andere dagen. De ondernemer moet zelf de omwonenden in kennis stellen van de geplande festiviteit.
Deregulering (deels), het toezicht en de handhaving van de milieuregels wordt uitgevoerd door de Omgevingsdienst IJmond (ODIJ). Toezicht en handhaving vinden zowel plaats op basis van steekproeven als op basis van het naleven van deze regels (door de ondernemer).
In het duurzaamheids- en klimaatbeleid van de gemeente Uitgeest wordt aandacht besteed aan duurzaam ondernemen.
Artikel 2:34b Regulering paracommerciële rechtspersonen
Voor exploitanten die in het bezit zijn van een doorlopende ontheffing voor extra openingstijden voor de zaterdag later dan 03.00 uur is bepaald dat, in afwijking van het gestelde in deze horecanota, het sluitingstijdstip van de verleende ontheffing zal gelden tot het moment dat een nieuwe ontheffing voor extra openingstijden moet worden aangevraagd (bijvoorbeeld bij een wijziging van ondernemer). Op dat moment kan alleen vergund worden voor de op dat moment in de horecanota geldende uiterste openingstijd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-199823.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.