Gemeenteblad van Zaltbommel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zaltbommel | Gemeenteblad 2024, 198076 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zaltbommel | Gemeenteblad 2024, 198076 | overige overheidsinformatie |
Centrumregeling Zorgproducten Bommelerwaard
De colleges van de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel,
hoofdstuk I van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;
de verleende toestemming, overeenkomstig artikel 1, tweede lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, van de gemeenteraden van Maasdriel en Zaltbommel aan hun colleges voor het aangaan van de samenwerking en het treffen van deze regeling;
Indien het overleg, bedoeld in het tweede lid, niet tot een oplossing leidt, benoemen de colleges van de gemeenten elk een onafhankelijke deskundige. Beide deskundigen benoemen gezamenlijk een derde deskundige, die als voorzitter van de adviescommissie optreedt. De colleges van de gemeenten treden gezamenlijk op als opdrachtgever van de adviescommissie.
Na ontvangst van het advies, bedoeld in het vierde lid, treden de afvaardigingen, bedoeld in het tweede lid, nogmaals in overleg om te trachten, gelet op het advies van de adviescommissie, bedoeld in het vierde lid, tot een oplossing van het geschil te komen. Indien dat overleg niet tot een oplossing leidt, kan het college van elk van de gemeenten het geschil, overeenkomstig artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, voorleggen aan gedeputeerde staten van de provincie Gelderland.
Hoofdstuk 4: Wijziging, toetreding, uittreding en opheffing
Artikel 10 – Toetreding door andere bestuursorganen
Toetreding tot deze regeling door andere bestuursorganen is mogelijk.
Het college van Maasdriel,
mr. ing A.P.J.M. de Jong
secretaris
H. van Kooten
burgemeester
Het college van Zaltbommel,
drs. L.H. Derksen
secretaris
A. van den Bosch
burgemeester
De gemeente Maasdriel gaat als centrumgemeente een aantal taakgebieden en bevoegdheden uitoefenen voor de gemeente Zaltbommel. Hiervoor wordt onderhavige ‘lichte’ gemeenschappelijke regeling ingesteld. Deze is globaal van karakter en bepaalt dat de afspraken over de inrichting van de dienstverleningsrelatie en de daarvoor geldende spelregels worden vastgelegd in het dienstverleningshandvest en de afspraken over de taakgebieden of taken waarvan de uitvoering door Zaltbommel aan Maasdriel wordt opgedragen en de condities waaronder dat gebeurt, worden vastgelegd in dienstverleningsovereenkomsten. Dit maakt de regeling flexibel in zijn toepassingspraktijk.
De artikelen 4 en 5 bieden de basis voor het opdragen van taken met bijbehorende bevoegdhedentaakgebieden door het college van de gemeente Zaltbommel aan het college of medewerkers van de gemeente Maasdriel. De artikelen 6 en 7 schrijven voor dat nadere afspraken worden gemaakt over de wijze van taakuitoefening door de organen en medewerkers van de gemeente Maasdriel.Het gaat hierbij zowel om voorbereidingshandelingen als uitvoeringshandelingen. Niet bij al deze handelingen gaat het om de publiekrechtelijke bevoegdheid om besluiten, zoals beschikkingen, te nemen. Slechts wanneer sprake is van de opdracht om namens de gemeente Zaltbommel besluiten in de zin van artikel 1:3 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) te nemen, is sprake van een mandaat (art. 10:1 Awb). Wanneer sprake is van de opdracht om privaatrechtelijke bevoegdheden uit te oefenen namens de gemeente Zaltbommel, dan moet hiertoe een volmacht worden verleend (art. 3:60 van het Burgerlijk Wetboek, hierna: BW). Wanneer ten slotte sprake is van de opdracht aan organen of medewerkers van de gemeente Maasdriel om feitelijke handelingen te verrichten namens de gemeente Zaltbommel, dan moet hiertoe machtiging worden verleend (vgl. art. 10:12 Awb). Bij de feitelijke handelingen gaat het uitsluitend om taken, bij de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtshandelingen gaat het om zowel taken als bevoegdheden.
Artikel 4, leden 1 en 2 bieden een basis voor het college van de gemeente Zaltbommel om taken op te dragen aan het college van de gemeente Maasdriel. Tevens voorzien genoemde twee artikelleden in een basis om rechtstreeks taken op te dragen aan medewerkers van de gemeente Maasdriel. Het gaat hierbij juridisch om een machtiging om feitelijke handelingen te verrichten. Op de machtiging in de zin van dit artikel is afdeling 10.1.1 van de Awb van overeenkomstige toepassing (art. 10:12 Awb). Omdat het hier om de machtiging aan een niet-ondergeschikte gaat (het college en de medewerkers van Maasdriel zijn immers niet-ondergeschikt aan het college van Zaltbommel), moet het college van Maasdriel en Zaltbommel instemmen met de verlening van de machtiging (art. 10:12 jo. art. 10:4 Awb). Door het zo in de gemeenschappelijke regeling op te nemen is de vereiste instemming op voorhand verleend. Om ervoor te zorgen dat er een overzicht blijft van de opgedragen taken, schrijft het tweede lid voor dat deze taken worden bijgehouden in een register.
Publiekrechtelijke bevoegdheden (artikel 5 lid 1 t/m 2)
Om sommige taken te kunnen uitoefenen is ook de bevoegdheid nodig om besluiten in de zin van artikel 1:3 lid 1 Awb te nemen. Wanneer het college of medewerkers van Maasdriel besluiten moeten kunnen nemen namens het college van Zaltbommel, dan is hiervoor een mandaat nodig (art. 10:1 Awb). Een dergelijk mandaat kan in beginsel worden verleend, tenzij de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet (art. 10:3 lid 1 Awb). Een aantal bevoegdheden, zoals vaststelling van algemeen verbindende voorschriften, is uitgezonderd van mandaat (art. 10:3 lid 2 Awb). Het gaat hier om een zogenoemd mandaat aan een niet-ondergeschikte, waardoor het college van Maasdriel moet instemmen met de mandaatverlening (art. 10:4 Awb). Artikel 5 lid 1 voorziet in een basis voor deze mandaatverlening. Het tweede lid schrijft voor dat alle te mandateren bevoegdheden in een mandaatregeling worden opgenomen, die door de colleges gezamenlijk wordt vastgesteld. Met deze gezamenlijke vaststelling is zowel in de mandaatverlening als in de benodigde instemming voorzien. Er is voor gekozen voor te schrijven dat alle bevoegdheden in één mandaatregeling worden opgenomen, om zo te voorkomen dat verschillende mandaatbesluiten naast elkaar bestaan. Dat betekent dat een wijziging in de op te dragen bevoegdheden tevens inhoudt dat de mandaatregeling moet worden gewijzigd. Hiertoe zijn eveneens de gezamenlijke colleges bevoegd.
Toestemming van de raden is in dit geval niet nodig, omdat de gemeenschappelijke regeling zelf niet wijzigt (art. 1 lid 2 Wgr).
Privaatrechtelijke bevoegdheden (artikel 5 lid 3)
Om namens de rechtspersoon gemeente Zaltbommel (art. 2:1 lid 1 BW) rechtshandelingen te verrichten is een volmacht nodig (art. 3:60 BW). Normaliter is de burgemeester bevoegd rechtshandelingen te verrichten namens de gemeente (art. 171 Gemw). De burgemeester van Zaltbommel moet dus een volmacht verlenen aan de burgemeester of ambtenaren van Maasdriel. Op deze volmachtverlening is afdeling 10.1.1 van de Awb van overeenkomstige toepassing (art. 10:12 Awb), net als titel 3 van Boek 3 van het BW. Artikel 5 lid 3 geeft aan dat artikel 5 lid 1 t/m 2, van overeenkomstige toepassing is. Dit betekent onder meer dat de volmachten worden opgenomen in de mandaatregeling. Zo geeft deze regeling dus inzicht in zowel de publiekrechtelijke als de privaatrechtelijke bevoegdheden.
Dienstverleningshandvest Zorgproducten Bommelerwaard 2024 gemeente Maasdriel en gemeente Zaltbommel
het college van de gemeente Zaltbommel, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder Zondag, daartoe gemachtigd door de burgemeester, handelende ter uitvoering van het collegebesluit van 23 januari 2024
het college van de gemeente Maasdriel, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder Sørensen, daartoe gemachtigd door de burgemeester, handelende ter uitvoering van het collegebesluit van 30 januari 2024
Per 1 januari 2016 laat de gemeente Zaltbommel de in dit handvest genoemde werkzaamheden en dienstverlening door de gemeente Maasdriel verzorgen, waarbij de gemeente Maasdriel de uitvoering van alle voorkomende werkzaamheden en de dienstverlening voor de uitvoering van bepaalde taken op zich neemt in het kader van:
De gemeente Maasdriel zal met betrekking tot de door haar ingevolge deze overeenkomst te verrichten werkzaamheden tijdig die informatie aan de gemeente Zaltbommel leveren die de gemeente Zaltbommel nodig heeft om te voldoen aan haar planning en control cyclus en aan haar wettelijke verplichting(en). Hieronder vallen kwartaalrapportages en een verantwoordingsverslag ten aanzien van de uitvoering van de voor de inwoners van de gemeente Zaltbommel verstrekte producten en diensten. De aanlevering van de informatie geschiedt conform de in dit handvest opgenomen afspraken.
Artikel 2. Mandaat en middelen
De gemeente Zaltbommel heeft mandaten en volmachten verleend zodat het college van de gemeente Maasdriel haar taken op grond van de Centrumregeling en dit handvest adequaat kan uitvoeren. Een en ander met inachtneming van het bepaalde in de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 3. Afstemming beleid, wederzijdse informatieplicht en periodiek overleg.
De gemeente Maasdriel handelt in overeenstemming met het integrale informatiebeveiligingsbeleid van de Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard, de gemeente Maasdriel en de gemeente Zaltbommel, die is gebaseerd op de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG). Om passende maatregelen te kunnen aantonen, heeft zij als basis hiervoor een risicoanalyse informatiebeveiliging uitgevoerd op haar relevante processen en systemen en voert zij periodiek een evaluatie uit. De gemeente Maasdriel dient verder op het gebied van informatieveiligheid te voldoen aan de eisen die in het kader van ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) aan de gemeente worden gesteld.
Artikel 5. Bepaling van de kosten
Het onderscheid in kosten wordt als volgt gedefinieerd:
Variabele kosten: tot de variabele kosten behoren alle directe kosten die samenhangen met de uitvoering van de Participatiewet, het gemeentelijk minimabeleid, de taakstelling opvang statushouders, schuldhulpverlening, de peutertoeslag en inburgering. Hiertoe behoren niet de directe personeelskosten en overige niet direct toewijsbare kosten.
Vaste kosten: tot de vaste kosten behoren alle personeelskosten en kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces, exclusief de overhead die via de BVEB wordt ingezet. Overhead uit de BVEB die betrekking heeft op de werkzaamheden van dit handvest wordt afgerekend via de financiering van de BVEB.
Artikel 6. Afrekening van de kosten
De vast te stellen vergoeding voor de taken op het gebied van de Participatiewet, het gemeentelijk minimabeleid, de taakstelling opvang statushouders, peutertoeslag en inburgering bestaat uit de hieraan toe te rekenen variabele kosten als bedoeld in artikel 5, onderdeel a onder 1 en de hieraan toe te rekenen vaste kosten als bedoeld in artikel 5, onderdeel a onder 2. De vaste kosten worden aan de afzonderlijke prestaties toegerekend op basis van de geraamde uren van de directe medewerkers en de verdeelsleutels als bedoeld in artikel 5, onderdeel b. De vergoeding wordt afzonderlijk op een factuur in rekening gebracht. Hierover wordt 21% btw toegepast.
De vast te stellen vergoeding voor de taken op het gebied van schuldhulpverlening bestaat uit de hieraan toe te rekenen variabele kosten als bedoeld in artikel 5, onderdeel a onder 1 en de hieraan toe te rekenen vaste kosten als bedoeld in artikel 5, onderdeel a onder 2. De vaste kosten worden aan de schuldhulpverlening toegerekend op basis van de geraamde uren van de directe medewerkers en de verdeelsleutels als bedoeld in artikel 5, onderdeel b. De vergoeding wordt afzonderlijk op een factuur in rekening gebracht. Op deze vergoeding wordt de vrijstelling toegepast.
Voor alle werkzaamheden en het treffen van infrastructurele voorzieningen geldt dat deze voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de daaruit voortvloeiende voorschriften.
Artikel 9. Onvoorziene omstandigheden
Indien zich binnen het kader van dit handvest omstandigheden voordoen waarin dit handvest niet voorziet, treden de gemeenten met elkaar in overleg en komen zij tot een oplossing.
Ook wanneer de in de Centrumregeling of in dit handvest opgenomen verplichtingen geheel of gedeeltelijk volgens de afgesproken omvang, tijdstippen of kwaliteit niet worden uitgevoerd of kunnen worden uitgevoerd, treden de deelnemende gemeenten met elkaar in overleg.
Artikel 10. Ingangsdatum, duur en beëindiging van dit handvest
Dit handvest treedt in werking per 1 januari 2024. Het handvest wordt aangegaan voor onbepaalde tijd. Het handvest eindigt wanneer de Centrumregeling Zorgproducten Bommelerwaard eindigt.
Dit handvest kan worden aangehaald als “Dienstverleningshandvest Zorgproducten Bommelerwaard 2024”.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-198076.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.