Gemeenteblad van Nuenen, Gerwen en Nederwetten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | Gemeenteblad 2024, 195300 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | Gemeenteblad 2024, 195300 | beleidsregel |
Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Nuenen c.a. 2024
De raad van de gemeente Nuenen c.a.;
gezien het voorstel van het fractievoorzittersoverleg van 11 januari 2024;
gelet op de desbetreffende bepalingen in de Gemeentewet;
Het Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Nuenen c.a. 2024 vast te stellen.
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 2. De (sessie)voorzitter
Artikel 3. De waarnemend voorzitter
Artikel 6. Het fractievoorzittersoverleg
Artikel 7. De werkgeverscommissie
Artikel 10. Toelaten en beëdiging raadsleden
Artikel 12. Benoeming wethouders
HOOFDSTUK 2. RAADSBIJEENKOMSTEN EN RAADSVERGADERINGEN
Artikel 15. Raadsbijeenkomsten
Artikel 16. Oproep en voorlopige agenda
Artikel 17. Vaststelling agenda
Artikel 18. Uitkomst raadsbijeenkomsten
Artikel 19. Ter beschikking stellen van stukken
Artikel 20. Openbare kennisgeving
PARAGRAAF 2. TIJDENS RAADSBIJEENKOMSTEN EN RAADSVERGADERINGEN
Artikel 23. Opening raadsvergadering; quorum
Artikel 24. Primus bij beraadslagingen en hoofdelijke stemming
Artikel 27. Handhaving orde; schorsing
Artikel 28. Voorstellen van orde
Artikel 30. Deelname aan de beraadslaging door anderen
PARAGRAAF 3. BESLUITVORMING IN DE RAADSVERGADERING
Artikel 33. Stemming; procedure
Artikel 34. Volgorde stemming over (sub)amendementen en moties
Artikel 35. Herstemming bij staken van stemmen
Artikel 36. Stemming over personen
Artikel 37. Herstemming over personen
PARAGRAAF 4. VERSLAGLEGGING EN INGEKOMEN STUKKEN
PARAGRAAF 5. BESLOTEN RAADSVERGADERING
PARAGRAAF 6. DIGITAAL VERGADEREN
Artikel 43. Digitaal vergaderen
PARAGRAAF 7. REGISTRATIES, TOEHOORDERS EN PERS
Artikel 44. Geluid- en beeldregistraties
Artikel 45. Toehoorders en pers
HOOFDSTUK 3. BEVOEGDHEDEN EN INSTRUMENTEN
PARAGRAAF 8. RAADS- EN BURGERLEDEN
Artikel 46. Collegevoorstellen
Artikel 49. Schriftelijke vragen
Artikel 52. Initiatiefvoorstellen
Artikel 53. Amendementen en subamendementen
Artikel 55. Uitleg en afwijking van reglement
Artikel 56. Intrekking oude regeling, citeertitel en inwerkingtreding
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
beeldvormende bijeenkomst: bijeenkomst, informeel en zonder spreektermijnen, met als doel het verkennen en afbakenen van vraagstukken, het horen van het maatschappelijke veld en het inventariseren van knelpunten of keuzes. De bijeenkomst kan ook uit een werkbezoek, workshop, themabijeenkomst of raadsinformatieavond bestaan;
Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of als één of meer raadsleden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie, wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter. De wijziging geldt met ingang van de eerstvolgende raadsvergadering na de wijziging.
Hoofdstuk 2. Raadsbijeenkomsten en raadsvergaderingen
Artikel 16. Oproep en voorlopige agenda
In spoedeisende gevallen kan de (sessie)voorzitter, na het verzenden van de oproep, tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van een raadsbijeenkomst of raadsvergadering een aanvullende agenda opstellen. Deze wordt met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 87 van de Gemeentewet bedoelde informatie, aan de raads- en burgerleden digitaal beschikbaar gesteld door middel van het raadsinformatiesysteem en openbaar gemaakt.
Artikel 17. Vaststelling agenda
Bij aanvang van een raadsbijeenkomst wordt de agenda vastgesteld. Op voorstel van een raads- of burgerlid dan wel de sessievoorzitter kunnen, bij meerderheid van stemmen, onderwerpen aan de agenda worden toegevoegd of van de agenda worden afgevoerd dan wel kan de volgorde van behandeling van de agendapunten worden gewijzigd.
Artikel 18. Uitkomst raadsbijeenkomsten
Als onderwerpen worden geagendeerd voor een raadsvergadering, kan dat in twee vormen:
Als bespreekstuk: bij voorstellen die voorafgaand aan besluitvorming nog besproken moeten worden, omdat een deelnemer aan de raadsbijeenkomst de indiening van een motie of amendement aankondigt. Volgt uiteindelijk in de raadsvergadering geen motie of amendement, dan wordt een onderwerp alsnog als hamerstuk geagendeerd.
Paragraaf 2. Tijdens raadsbijeenkomsten en raadsvergaderingen
De (sessie)voorzitter, de raadsleden, de burgerleden (als fractie) en de griffier hebben tijdens raadsbijeenkomsten en raadsvergaderingen een vaste zitplaats. Deze wordt hen door de voorzitter, na overleg in het fractievoorzittersoverleg, bij aanvang van iedere nieuwe zittingsperiode van de raad aangewezen.
Artikel 24. Primus bij beraadslagingen en hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen tijdens de raadsvergadering, deelt de voorzitter mede, bij welk raadslid de beraadslagingen en hoofdelijke stemming beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen. Bij het daar genoemde raadslid beginnen de beraadslagingen en de hoofdelijke stemming. Vervolgens wordt de volgorde van de presentielijst aangehouden.
Tijdens raadsbijeenkomsten wordt op twee manieren invulling gegeven aan het spreekrecht:
bij beeldvormend (meespreken): hierbij staat het spreekrecht in het teken van het delen van informatie. Sprekers kunnen bij de behandeling van het onderwerp vragen stellen en informatie delen. Het innemen van standpunten is niet aan de orde. Voorts kunnen raads- en burgerleden aan sprekers vragen stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen sprekers en raads- of burgerleden. Een spreker voert het woord, op aangeven van de sessievoorzitter. Bij een betoog heeft een spreker in principe vijf minuten spreektijd. De sessievoorzitter kan hiervan afwijken.
bij oordeelsvormend (inspreken): hierbij kunnen sprekers bij de behandeling van het onderwerp in de eerste spreektermijn hun oordeel geven, waarbij de raads- en burgerleden de sprekers actief kunnen bevragen op hun standpunten. Er vindt geen discussie plaats tussen sprekers en raads- of burgerleden. Een spreker voert het woord, op aangeven van de voorzitter, vanaf het spreekgestoelte. Een spreker heeft in principe vijf minuten spreektijd. De sessievoorzitter kan hiervan afwijken. In een tweede spreektermijn wordt geen invulling gegeven aan het spreekrecht.
Artikel 27. Handhaving orde; schorsing
Degene die zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een ander herhaaldelijk interrumpeert dan wel anderszins de orde verstoort, wordt door de (sessie)voorzitter tot de orde geroepen. Wanneer de betreffende persoon hieraan geen of onvoldoende gevolg geeft, kan de (sessie)voorzitter hem gedurende de raadsbijeenkomst of raadsvergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op voorstel van de (sessie)voorzitter of een raads- dan wel burgerlid kan worden besloten om de beraadslaging voor een door de (sessie)voorzitter te bepalen tijd te schorsen, teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslaging wordt hervat nadat de schorsingsperiode is verstreken.
Paragraaf 3. Besluitvorming in de raadsvergadering
Raadsleden kunnen na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat hun voorgenomen stemgedrag in een korte verklaring toelichten.
Over de op de agenda vermelde onderwerpen, die niet verder behandeld hoeven te worden en rijp zijn voor besluitvorming (hamerstukken), wordt terstond beslist. Raadsleden hebben de mogelijkheid, alvorens er wordt beslist, om met een korte verklaring hun voorgenomen stemgedrag toe te lichten (stemverklaring).
Artikel 33. Stemming; procedure
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van een stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid een vergissing pas later, dan kan deze, nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt, aantekening vragen van een geconstateerde vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 36. Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal raadsleden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn, worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Paragraaf 4. Verslaglegging en ingekomen stukken
Van een raadsvergadering wordt een audiovisueel verslag gemaakt en wordt een concept besluitenlijst opgesteld met daarin:
Een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding, bij hoofdelijke stemming, van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig artikel 28 van de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
Raads- en burgerleden, de (sessie)voorzitter, wethouders en de griffier hebben het recht om een voorstel tot verandering van een sessieformulier of een besluitenlijst te doen, indien deze onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen dat is (toe)gezegd of besloten. Een voorstel tot verandering dient voor aanvang van de raadsbijeenkomst of raadsvergadering bij de griffier te worden ingediend.
Paragraaf 5. Besloten raadsvergadering
Op een besloten raadsvergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Paragraaf 7. Registraties, toehoorders en pers
Artikel 44. Geluid- en beeldregistraties
Personen die in de vergaderzaal tijdens een raadsbijeenkomst of raadsvergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan vooraf mededeling aan de (sessie)voorzitter en gedragen zich naar eventuele aanwijzingen.
Hoofdstuk 3. Bevoegdheden en instrumenten
Paragraaf 8. Raads- en burgerleden
Technische vragen worden ingediend bij de griffier. Dit kan tot uiterlijk vrijdag voor 9.00 uur, voorafgaand aan de week van de betreffende raadsbijeenkomst of raadsvergadering waarop het onderwerp geagendeerd staat. Het college of de burgemeester spant zich in om de technische vragen zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk voor 17.00 uur op de maandag in de week van de betreffende bijeenkomst of vergadering te beantwoorden.
Artikel 49. Schriftelijke vragen
Op het moment dat beantwoording niet binnen de termijn als bedoeld in het vierde of vijfde lid kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij een termijn aangegeven wordt waarbinnen beantwoording alsnog zal plaatsvinden. Dit bericht wordt door de griffier behandeld als een antwoord.
Artikel 52. Initiatiefvoorstellen
Het initiatiefvoorstel moet, nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan dan wel nadat de in het vierde lid gestelde termijn ongebruikt is verstreken, eerst worden behandeld in een raadsbijeenkomst (oordeelsvormend), tenzij er dringende overwegingen zijn om het voorstel direct op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering te plaatsen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-195300.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.