Gemeenteblad van Reimerswaal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Reimerswaal | Gemeenteblad 2024, 194083 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Reimerswaal | Gemeenteblad 2024, 194083 | beleidsregel |
Op grond van art. 212 Gemeentewet moet elke gemeente een financiële beheersverordening vaststellen. Op 23 januari 2024 is deze verordening door de Gemeenteraad vastgesteld om in te gaan per 1-1-2024.
In deze verordening is in art. 18 het volgende opgenomen: Burgemeester en wethouders nemen bij het uitzetten en het aantrekken van middelen de kaders in acht die zijn opgenomen in het Treasurystatuut. Ook is vastgelegd in deze verordening dat een (gewijzigd) treasurystatuut vastgesteld moet worden door de Gemeenteraad.
Het vigerende treasurystatuut van Reimerswaal dateert van 2014 en is toe aan actualisatie. Daarom leggen we dit herziene statuut ter vaststelling aan de Gemeenteraad voor.
Treasury is het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de geldstromen, de financiële positie van de gemeente en de hieraan verbonden risico’s.
De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer.
Het treasurystatuut bevat beleidsmatige uitgangspunten, de financiële kaders en de bestuurlijke infrastructuur voor de uitvoering van de treasuryfunctie. Ook komen de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en de uitgangspunten voor de administratieve organisatie en interne controle aan de orde.
I Begrippenkader en afkortingen
In dit statuut wordt verstaan onder:
III Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
De gemeente mag leningen en/of garanties uitsluitend verstrekken uit hoofde van de “publieke taak”. Voor uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak van de gemeente worden in dit treasurystatuut enkele richtlijnen opgenomen. Van belang is dat de gemeenteraad bepaalt dat de betreffende uitzetting/garantie tot de “publieke taak” van de gemeente behoort. Hiertoe legt het college in een gemotiveerd voorstel uit waarom de lening en of garantie tot de publieke taak behoort. In dit kader is het bijvoorbeeld mogelijk dat uitzettingen/deelnemingen in de vorm van aandelen tot de publieke taak behoren;
Overwegingen voor de gemeenteraad hierbij zijn: of de betreffende activiteiten direct of indirect van belang zijn voor (een substantieel deel van) de eigen inwoners en of de gemeente de geëigende overheidspartij is om deze activiteiten te steunen. Op die gebieden waar de gemeente geen beleidsvormende c.q. stimulerende taak voor haar ziet weggelegd, worden in beginsel geen garanties/leningen verstrekt; Pas als de raad van mening is dat het doel van de lening of garantie voldoende past in het (al) geformuleerde gemeentelijke beleid kan deze worden verstrekt. De mate waarin het doel van de lening of garantie past in het gemeentelijk beleid is mede af te lezen uit de wijze waarop de gemeente tot dan is omgegaan met de desbetreffende activiteiten, voorzieningen of organisaties. De gemeenteraad kan besluiten om het verstrekken van specifieke leningen in het kader van andere verordeningen of besluiten te mandateren aan het college, zoals bijvoorbeeld de verordening startersregeling Reimerwaal ;
De gemeente kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie als deze uitzettingen een prudent karakter hebben. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd met de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut en de Wet Fido. Het rentepercentage voor uitzetting in de vorm van een lening wordt bepaald op basis van de dagkoers gepubliceerd via de BNG, lineair voor dezelfde looptijd plus een opslag van 0,5% voor alle uit de aanvraag voortvloeiende kosten zoals notariskosten, uren en overige administratieve kosten;
Bij het uitzetten van middelen gelden de volgende uitgangspunten:
Het verstrekken van geldleningen behoort niet tot de primaire kerntaken van de gemeente. Voor het verlenen van garanties opereert de gemeente risicomijdend. Kan een aanvrager zich wenden tot een bankinstelling en/of een waarborgfonds, dan dient zij dit ook te doen.
In uitzonderingsgevallen kan een verzoek gericht worden aan het gemeentebestuur. De gemeente hanteert bij deze verzoeken de volgende regels:
zowel bij het verstrekken van leningen als garanties moet worden vastgesteld of uit de verwachte liquiditeit/kasstroom de komende jaren rente en aflossing kan worden voldaan; - er moet worden vastgesteld op welke wijze en hoe frequent er gemonitord wordt, en ook welke stukken periodiek hiervoor aan de gemeente moeten worden overlegd;
Bij het aantrekken van financieringen gelden de volgende uitgangspunten:
Bij het aantrekken van gelden voor een periode langer dan 1 jaar worden minimaal 2 offertes gevraagd waarvan één bij een duurzame bank volgens de tool “Eerlijke Bankwijzer”. De wachttijd is twee weken. Mocht er dan nog geen offerte zijn ontvangen dan wordt daarna een nieuwe offerte aangevraagd bij een andere bank. Als na twee weken er slechts een offerte is, dan wordt deze beoordeeld.
Het aantrekken van financiering geschiedt tegen zo gunstig mogelijke condities en de financiering wordt zodanig gekozen dat deze past binnen het risicobeleid I n de weging wordt meegenomen dat bij een gelijke scores op financiële condities en risicobeleid, de duurzame bank uit de eerlijke bankwijzer de voorkeur krijgt. De beoordeling van de offertes en de motivering van de keuze wordt vastgelegd in een proces verbaal.
Administratieve organisatie en interne controle
XIII Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven en ook de daarbij benodigde fiattering.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-194083.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.