Gemeenteblad van Dijk en Waard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dijk en Waard | Gemeenteblad 2024, 193010 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dijk en Waard | Gemeenteblad 2024, 193010 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening op de rekenkamer Dijk en Waard
Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de leden van de rekenkamer in de vergadering van de raad, in handen van de voorzitter van de raad, de eed (verklaring en belofte) af conform artikel 81g van de Gemeentewet.
Artikel 6 Ontslag en non-activiteit
In gevallen van ontslag en non-activiteit zijn artikelen 81c, 81d, 81f en 81h van de Gemeentewet overeenkomstig van toepassing.
Artikel 8 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de rekenkamer
Een lid ontvangt met ingang van de dag van zijn beëdiging gedurende zijn lidmaatschap van de rekenkamer een vergoeding voor de werkzaamheden per maand die gebaseerd is op 25% van de vergoeding die raadsleden van de gemeente Dijk en Waard ontvangen conform artikel 3.1.1. van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
De vergoeding voor de voorzitter van de rekenkamer wordt verhoogd overeenkomstig de vergoeding die fractievoorzitters van de raad van Dijk en Waard ontvangen conform artikel 3.1.5. van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers voor de duur van de uitoefening van het voorzitterschap.
Artikel 9 Ambtelijke ondersteuning
Voor het invullen van ambtelijke ondersteuning is artikel 81j van de Gemeentewet van toepassing.
De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
Artikel 11 Bevoegdheid van de rekenkamer
De bevoegdheden van de rekenkamer worden ontleend aan Hoofdstuk XIa, artikel 182 tot en met 185a van de Gemeentewet.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van Dijk en Waard van 23 april 2024
De griffier,
M. (Menno) Horjus
De voorzitter,
M.F. (Maarten) Poorter
Toelichting op de Verordening op de rekenkamer
De Gemeentewet gaat ervan uit dat er in elke gemeente een rekenkamer moet zijn. Er zijn vier inhoudelijke redenen die pleiten voor het instellen van een gemeentelijke rekenkamer.
Het is van groot belang dat een onafhankelijk orgaan als de gemeentelijke rekenkamer zelfstandig onderzoek doet naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het financiële beheer, het beleid en de organisatie van het gemeentebestuur.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
De voorkeur van de raad van Dijk en Waard is om de rekenkamer niet te laten bestaan uit één lid/voorzitter. De raad wenst een rekenkamer die bestaat uit meerdere personen zodat de onderzoeken, uitvoering en conclusies niet afhankelijk zijn van één persoon.
De wet stelt geen maximum aan het aantal leden waaruit een rekenkamer zou moeten bestaan. In de verordening is opgenomen dat de rekenkamer uit minimaal twee en maximaal drie leden bestaat.
De leden van de rekenkamer worden door de raad benoemd. Een te korte benoemingstijd kan de onafhankelijkheid in gevaar brengen, omdat de vraag – word ik wel herbenoemd – dan al te snel kan worden gevoeld. Daarom schrijft de Gemeentewet een benoemingstermijn van zes jaar voor. Voordeel van deze termijn is ook dat over benoeming en herbenoeming in het gewone geval steeds door twee verschillend samengestelde raden wordt beslist. Het feit dat benoeming plaatsvindt na overleg met de rekenkamer draagt er toe bij dat de leden primair op grond van deskundigheid worden benoemd. In de praktijk zal na verloop van tijd door tussentijds aftreden vanzelf de situatie ontstaan dat niet steeds de gehele rekenkamer opnieuw moet worden benoemd. Dit komt de continuïteit en de onafhankelijkheid van de rekenkamer ten goede.
Artikel 4 Werkzaamheden voorzitter
De voorzitter draagt verantwoordelijkheid voor het bijeenroepen van de vergadering en het doorlopen van de jaarcyclus.
Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de leden van de rekenkamer in de vergadering van de raad, in handen van de voorzitter, de eed (verklaring en belofte) af conform artikel 81g van de Gemeentewet.
<< Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de rekenkamer benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.
Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks nog middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de rekenkamer naar eer en geweten zal vervullen.
Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!>>
(<<Dat verklaar en beloof ik!>>)
Artikel 6 Ontslag en non-activiteit
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 7 Openbaarmaking functies
De openbaarmaking van functies houdt verband met kunnen bezien of door de invulling van een nevenfunctie de integriteit van het rekenkamerlid in het geding kan zijn.
De leden van de rekenkamer worden op de raadswebsite vermeld, waarbij ook hun eventuele nevenfuncties vermeld worden.
Artikel 8 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de rekenkamer
De leden van de rekenkamer ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden. Deze vergoeding komt ten laste van het budget van de rekenkamer. De hoogte van de vergoeding is niet te ontlenen aan enige rechtsregel. In de praktijk in het land loopt de vergoeding sterk uiteen. Van enkele tientjes per uur tot een vast bedrag van € 1.650,- per maand.
Om niet bij iedere gewenste wijziging in de vergoeding deze verordening te moeten wijzigen, wordt in deze verordening gewerkt met een procentuele koppeling aan de door raadsleden van de gemeente Dijk en Waard te ontvangen vergoeding conform het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
Gelet op de tijdsinvestering die van een lid van de rekenkamer verwacht mag worden, lijkt een percentage van 25% van de raadsvergoeding een passende vergoeding. Van de voorzitter wordt een grotere inspanning verwacht. Die extra werkzaamheden worden conform het voorzitterschap van een fractievoorzitter toegekend (ook op basis van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers). De vergoeding voor fractievoorzitters in de raad wordt verhoogd met een bepaald bedrag voor elk raadslid dat de fractie telt. Voor de rekenkamer gaat dit niet op. Voor de vergoeding van de fractievoorzitter van de rekenkamer wordt het basisbedrag genomen.
Een rekenvoorbeeld daarbij aan de hand van de in 2024 daarvoor geldende bedragen geeft de volgende vergoeding voor een lid van de rekenkamer:
25% x € 1.758,87 = € 439,72 per maand.
Voor de voorzitter komt daar in 2024 een bedrag van € 81,62 bij.
Uitgaande van drie leden, waaronder de voorzitter komt dit neer op een jaarbedrag van totaal € 16.809,27.
Naast de maandelijkse vergoeding kunnen de rekenkamerleden reiskosten declareren. De reiskosten komen ten laste van het budget van de rekenkamer.
De rekenkamerleden ontvangen een vergoeding voor het uitvoeren van de reguliere werkzaamheden als rekenkamerlid. Als de rekenkamer besluit een onderzoek in eigen beheer uit te voeren, ontvangen de leden een bruto uurvergoeding van 75 euro. Dit bedrag wordt niet geïndexeerd. Als de rekenkamer besluit een onderzoek in eigen beheer uit te voeren, geeft zij in de onderzoeksopzet aan wat het budget is voor het onderzoek. Het budget kan gedeeld worden door 75 euro om te bepalen wat het maximaal aantal uur is dat de leden aan het onderzoek kunnen besteden. Als er dilemma’s zijn, bespreekt de griffie deze met de auditcommissie.
Artikel 9 Ambtelijke ondersteuning
Bij een rekenkamer moet er zijn voorzien in voldoende ambtelijke ondersteuning. Die ondersteuning moet uitdrukkelijk niet binnen de ambtelijke hiërarchie van de gemeente vallen, met uitzondering van ambtenaren van de griffie. Dit om de onafhankelijke positie van de rekenkamer te waarborgen.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 11 Bevoegdheid van de rekenkamer
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 12 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
De raad kan de rekenkamer verzoeken bepaalde onderzoeken te doen. Achterliggende gedachte is dat de raad in zijn werkzaamheden kan stuiten op een onderwerp dat onderzoek door de rekenkamer vergt. Het is wel de rekenkamer zelf die beslist of zij een dergelijk verzoek honoreert.
Daarnaast zullen de openbare rapporten van de rekenkamer een belangrijke rol kunnen spelen in het proces van afleggen van rekenschap door het gemeentebestuur aan de inwoners.
Conform de verordening auditcommissie gemeente Dijk en Waard is de auditcommissie het afstemmingsoverleg over de voorgenomen onderzoeken door de rekenkamer.
De in dit artikel vermelde punten komen in het reglement van orde en onderzoeksprotocol van de rekenkamer uitgebreider aan bod.
De gemeenteraad heeft voor de rekenkamer en haar onderzoeken een jaarbudget opgenomen. De besteding van dat bedrag is in handen van de rekenkamer gebracht. Deze verordening regelt welke kosten ten laste van dit budget moeten worden gebracht. Over de besteding van het budget moet de rekenkamer zich verantwoorden aan de raad.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de datum van publicatie van de verordening.
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de rekenkamer Dijk en Waard 2024.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-193010.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.