Gemeenteblad van Altena
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2024, 191372 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2024, 191372 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling kernenbudget Altena 2024
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena;
gelet op artikel 3, artikel 5 lid 1, artikel 6 lid 4, artikel 7 lid 4, artikel 8 lid 3 en artikel 9 lid 3 aanhef en onder g. van de Algemene Subsidieverordening Altena 2019;
Besluit: vast te stellen de navolgende Subsidieregeling kernenbudget Altena 2024.
Hoofdstuk 2. EENMALIGE SUBSIDIE BEWONERSINITIATIEVEN
Artikel 3. Algemene begripsomschrijvingen hoofdstuk 2
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
Artikel 4. Bewonersinitiatieven
Artikel 7. Hoogte van de éénmalige subsidie
Een subsidie als bedoeld in artikel 4 bedraagt maximaal € 2.000,-- per bewonersinitiatief.
Het subsidieplafond voor subsidie als bedoeld in artikel 4 wordt jaarlijks door het college vastgesteld.
Artikel 10. Aanvraag éénmalige subsidies
In aanvulling op het bepaalde in artikel 6, tweede lid, van de ASV beschrijft de aanvrager om subsidie als bedoeld in artikel 4 in de aanvraag:
In afwijking van artikel 7, derde lid, van de ASV wordt een aanvraag om een subsidie als bedoeld in artikel 4 ingediend ten minste 6 weken voordat de aanvrager voornemens is uitvoering te geven aan het bewonersinitiatief waarvoor de subsidie wordt gevraagd.
In afwijking van artikel 8, tweede lid, van de ASV beslist het college op aanvragen om een subsidie als bedoeld in artikel 11 binnen zes weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.
Artikel 13. Aanvullende weigeringsgronden
Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder g. van de ASV kan de aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 4 worden geweigerd als:
Hoofdstuk 3. SUBSIDIES PER KALENDERJAAR
Artikel 15. Algemene begripsomschrijvingen hoofdstuk 3
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
Kern(en) vertegenwoordigend orgaan: de dorpsraad of het dorpsplatform, die actief is in één of meerdere kern(en) van de gemeente, georganiseerd in een vereniging of stichting die statutair is gevestigd in de gemeente die zich specifiek richt op de behartiging van de algemene belangen van de inwoners in hun kern(en) binnen de gemeente;
Timmerdorp: Het geheel van werkvormen, voorzieningen en structuren die zich specifiek richten op de jeugdigen en jongeren tot en met 12 jaar in de gemeente waarbij, gedurende een aantal aaneengesloten dagen in de schoolvakantie, deze jeugdigen en jongeren onder begeleiding deelnemen aan groepsgewijze timmeractiviteiten in de gemeente, met als doel de sociale, creatieve en recreatieve ontplooiing van jeugdigen en jongeren te bevorderen;
Artikel 16. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor:
De uitvoering van de activiteit Timmerdorp zoals beschreven in artikel 15, onder d, waarbij de subsidie uitsluitend betrekking heeft op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor uitoefening van de omschreven activiteiten; of
Artikel 17. Doelgroep en subsidiabele periode
Subsidie voor de activiteit als bedoeld in artikel 16, sub 1, wordt per kalenderjaar uitsluitend verstrekt aan een Kern(en) vertegenwoordigende orgaan, mits die voldoet aan de volgende eisen:
Het Kern(en) vertegenwoordigende orgaan legt naar hun kern(en) verantwoording af over activiteiten en besteding door middel van openbare vergaderingen en publicaties. Toegankelijkheid voor alle inwoners van hun kern(en) en de wijze van verantwoording richting de inwoners zijn beschreven in de oprichtingsakte van het Kern(en) vertegenwoordigende orgaan.
Artikel 18. Hoogte van de subsidies
De maximale hoogte van de subsidies genoemd in artikel 16 bedragen als volgt:
*Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 16, vijfde lid.
Artikel 19. Indieningsvereisten aanvraag subsidie
Een aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 16 moet worden ingediend overeenkomstig het bepaalde in artikel 6 van de ASV en bevat in ieder geval:
Artikel 22. Overige weigeringsgronden
Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder g van de ASV kan de aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 16 worden geweigerd als:
Artikel 23. Verplichtingen structurele subsidies
Het college kan bij subsidievaststelling de ontvanger van subsidie als bedoeld in artikel 16 onder meer de verplichting opleggen dat subsidieontvangers die activiteiten ontplooien waarbij kinderen zijn betrokken, maatregelen dienen te nemen gericht op het waarborgen van een veilige omgeving voor kinderen.
Aldus besloten in de vergadering van het college van Altena van 23 april 2024
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena,
de secretaris,
drs. R.J.M. van Wuijtswinkel
de burgemeester,
drs. E.B.A. Lichtenberg MCM
Algemene toelichting Subsidieregeling kernenbudget Altena 2024
In het Bestuursakkoord en het Collegeprogramma geven we ruimte aan de kernen om zelf met initiatieven te komen. We mikken hiermee op activiteiten die het samenbindend karakter binnen of tussen de kernen bevorderen, met een duidelijke maatschappelijke meerwaarde. Een eigen bijdrage vanuit de initiatiefnemers of de kernen, bijvoorbeeld door ureninzet of cofinanciering, hoort daarbij. Vanaf 2019 is voor dit doel in totaal € 55.000 (€ 1,00 per inwoner) beschikbaar. Vanaf 2019 zal het kernenbudget met € 10.000 per jaar groeien.
Dit besluit is uitgewerkt in de subsidieregeling Kernenbudget Altena 2021. De Subsidieregeling Kernenbudget is op de ASV gebaseerd. Het subsidieplafond wordt jaarlijks vastgesteld. Het plafond heeft betrekking op de éénmalige subsidies zoals geschreven in artikel 4 van de regeling. Het doel van het Kernenbudget is om initiatieven van inwoners en maatschappelijke organisaties mogelijk te maken die het woon-, werk- of leefklimaat in Altena verbeteren. Via het budget stimuleert en ondersteunt de gemeente deze bewonersinitiatieven door deze geheel of gedeeltelijk te subsidiëren. Ook faciliteert de gemeente bewonersinitiatieven door daarvoor expertise vanuit de gemeentelijke organisatie beschikbaar te stellen en door initiatiefnemers te verbinden met elkaar of met (rechts-) personen in de gemeente die het initiatief verder kunnen helpen. Vanaf 2021 is de regeling uitgebreid met de mogelijkheid ook structureel subsidie te verstrekken. Deze uitbreiding komt voort uit de harmonisatie na de samenvoeging van de drie gemeenten en heeft betrekking op:
Artikel 1. Algemene begripsomschrijvingen
In dit artikel worden diverse algemene begrippen omschreven.
Dit artikel spreekt voor zich.
Hoofdstuk 3. SUBSIDIES PER KALENDERJAAR
Naast de éénmalige subsidie als bedoeld in artikel 4 is voor de in dit artikel opgesomde organen een jaarlijks terugkerende subsidie mogelijk, dit zijn de structurele subsidies.
Artikel 15. Algemene begripsomschrijvingen hoofdstuk 3
Artikel 16. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Vanuit het kernenbudget gaat het om de volgende organen
Ad 1. Kern(en) vertegenwoordigende organen zijn de dorpsraden of dorpsplatforms die actief zijn in de kern. Zij vertegenwoordigen één of meerdere kernen en activeren inwoners op de in de kern gedefinieerde maatschappelijke opgaven. Een Kern(en) vertegenwoordigend orgaan heeft een rechtspersoon in de vorm van een vereniging of stichting. De Kern(en) vertegenwoordigende organen zijn toegankelijk voor alle inwoners in de Kern(en) en leggen naar de Kern(en) verantwoording af over activiteiten en besteding door middel van openbare vergaderingen en publicaties. Toegankelijkheid voor alle inwoners van de Kern(en) en de wijze van verantwoording richting de inwoners zijn beschreven in de oprichtingsacte.
Ad 2. Een Oranjevereniging heeft ten doel:
Ad 3. Timmerdorpen is een, al dan niet onder de vlag van de Oranjevereniging, georganiseerde meerdaagse vakantieactiviteit gericht op het bouwen en timmeren van hutten in de kern. Het betreft het geheel van werkvormen, voorzieningen en structuren die zich specifiek richten op de jeugdigen en jongeren tot en met 12 jaar met als doel de sociale, creatieve en recreatieve ontplooiing van jeugdigen en jongeren te bevorderen, teneinde hen mede in staat te stellen een eigen bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de samenleving.
Ad 4. In de gemeente staan drie muziekkiosken die jaarlijks klein onderhoud vragen. Hiervoor is een terugkerend bedrag voor nodig.
Ad 5. 4 mei comités dragen zorg voor een waardige Nationale Herdenkingsdienst op 4 mei.
Artikel 17. Doelgroep en subsidiabele periode
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 18. De hoogte van de subsidies
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 19. Indieningsvereisten aanvraag subsidie
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 20. Wijze van aanvragen subsidie
In tegenstelling tot de éénmalige subsidies verloopt en aanvraag en de beschikkingen op de structurele subsidies conform de reguliere subsidieverordening. Dit is omdat het subsidies betreft die zich ieder kalenderjaar herhalen. Het gangbare verloop is daarmee het doen van een aanvraag, een besluit van het college inclusief een bijbehorende beschikking en een afrekening.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 22. Overige weigeringsgronden
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 23. Verplichtingen structurele subsidies
Dit artikel spreekt voor zich.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen als bedoeld in
Het vijfde lid, is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website Externe link: Externe link: www.inveiligehanden.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-191372.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.