Uitvoeringsplan Buurt aan Zet Gouda 2024-2025

We willen dat iedere Gouwenaar opgroeit en woont in veilige, leefbare straten en buurten. In de meeste buurten en wijken is het fijn wonen, maar in Gouda zijn ook een aantal kwetsbare buurten waar verschillende sociaal-maatschappelijke problemen zich opstapelen en leiden tot grote kansenongelijkheid. Om kansen in deze buurten te vergroten en om het welbevinden van buurtbewoners te versterken, investeren we in een langjarige en integrale buurtaanpak samen met de bewoners.’

 

-Bestuursakkoord “Geef Gouda door!” 2022-2026

 

Inleiding

In het bestuursakkoord Geef Gouda door! is opgenomen dat er gewerkt wordt aan een langjarige en gezamenlijke aanpak van een kwetsbare Goudse buurt, met en door bewoners, netwerkpartners en de gemeentelijke organisatie. Afgelopen oktober 2023 is de gemeenteraad geïnformeerd over het programma Buurt aan Zet, de uitwerking van deze buurtaanpak. In dat raadsmemo is toegezegd dat er medio 2024 een uitvoerings- en communicatieplan met de raad gedeeld wordt.

 

Sinds de lanceringsbijeenkomst in Oud Achterwillens op 15 november 2023 is samen met netwerkpartners hard gewerkt aan het ophalen, afstemmen en uitwerken van signalen van bewoners en het maken van verbinding in de buurt. Voorbeelden van activiteiten die gestart zijn: het inrichten van een maandelijks spreekuur op twee plaatsen in de buurt, een oliebollenactie en kerstdiner, de start van het opruimen van de wrak- en weesfietsen, de Landelijke Opschoondag en een buurtlunch.

 

Inhoud van het uitvoeringsplan

Het activeren van bewoners kost tijd en vraagt om een lange adem. Daarom is de insteek van het programma Buurt aan Zet dat het een langjarig programma is met een looptijd van tien jaar, waarin uiteindelijk vooral de bewoners samen met netwerkpartners en de gemeente aan zet zijn om de leefbaarheid en kansengelijkheid in hun buurt te vergroten. Tegelijkertijd is de constatering dat er vanuit de gemeente inzet nodig is om signalen op te pakken. Deze inzet draagt bij aan het terugwinnen van vertrouwen en is nodig om toe te werken naar een actieve en betrokken buurt.

 

Een buurtaanpak van onderop vraagt om wendbaarheid en ruimte voor eigen initiatief. Dit betekent dat er vooraf geen uitgewerkt uitvoeringsplan op activiteitenniveau vanuit de gemeente wordt gemaakt. De bedoeling is dat het uitvoeringsplan een levend document is dat tijdens de looptijd van het programma aangevuld kan worden.

 

Aan het einde van 2025 is het doel dat meer bewoners zich gezien en gehoord voelen, dat het vertrouwen in de overheid zichtbaar groeit doordat er gemaakt stappen zijn gemaakt in het vergroten van de leefbaarheid en kansengelijkheid. Dat zit zowel in het verbeteren van de openbare ruimte als in het vergroten van de onderlinge verbondenheid.

 

Het uitvoeringsplan is daarom in de kern een beschrijving van de manier waarop binnen het programma gewerkt zal worden, met daarnaast een invulling van die werkwijze binnen de drie pijlers van het programma. Het uitvoeringsplan sluit af met de globale planning voor 2024-2025.

Buurt aan Zet: de uitgangspunten

De werkwijze van Buurt aan Zet is anders dan die van andere programma’s binnen de gemeente: de bewoners zijn vooral zelf aan zet, met ondersteuning vanuit netwerkpartners en de gemeente. Het is daarom belangrijk dat alle betrokkenen in de basis vanuit dezelfde uitgangspunten te werk te gaan. Deze uitgangspunten werken door in alle drie de pijlers van Buurt aan Zet.

 

  • 1.

    Integrale- en domeinoverstijgende samenwerking: om een opeenstapeling van verschillende sociaal-maatschappelijke problemen en kansenongelijkheid aan te pakken, kent Buurt Aan Zet een andere manier van samenwerken tussen zowel de gemeente, bewoners en partners in de stad als binnen de gemeente zelf.

  • 2.

    Inzet ABCD: om te komen tot een sterke en verbonden gemeenschappen in de buurt wordt gewerkt op basis van de werkwijze van ABCD; Asset Based Community Development.

  • 3.

    Bottum-up werken: het is cruciaal dat de bewoners meedenken, meepraten en vooral meedoen. Immers, het gaat over hun leef- en woonomgeving. Daarom wordt van onderop gewerkt en staan de buurtbewoners centraal. De professionals ondersteunen en helpen hen daar waar nodig.

  • 4.

    Eigen speelruimte en experimenteren: de bewoners zijn zelf aan zet om op basis van hun wensen en behoeften binnen nog op te stellen kaders, acties en interventies op te zetten die zoveel mogelijk voortbouwen op dat wat er al in de buurt is.

  • 5.

    Meten is weten: door monitoring kan het effect en de leerervaringen van Buurt Aan Zet in beeld worden gebracht, zodat de werkwijze van Buurt aan Zet ook in andere buurten kan worden uitgerold.

Buurt aan Zet: de drie pijlers

Buurt aan Zet bouwt voort op de bestaande kennis en inzet. Met drie pijlers wordt gewerkt aan de integrale uitvoering van het programma Buurt Aan Zet: de buurt, de netwerkpartners en de interne organisatie. Het programma is voor het aanbrengen van structuur onderverdeeld in deze pijlers, maar er is in de praktijk veel samenhang en verbinding tussen de pijlers. Daarom volgt hieronder eerst een uitwerking van de werkwijze die geldt voor alle pijlers en aansluit op de uitgangspunten.

 

Buurt aan Zet vindt en verbindt

Uit gesprekken met netwerkpartners en bewoners blijkt dat in Oud Achterwillens een groep bewoners is die zich niet gezien en gehoord voelt door de overheid. En als zij al contact hebben gehad, ervaren zij niet dat zij daadwerkelijk ondersteuning hebben gekregen. Dat betekent dat er een grote uitdaging ligt om die bewoners te bereiken en te horen wat hun wensen en behoeften zijn voor de buurt. Dit gaat Buurt aan Zet doen door outreachend te werk te gaan: bewoners moeten niet naar een plek toekomen om hun mening te kunnen geven; Buurt aan Zet gaat naar buiten en zoekt bewoners zelf op om daarnaar te vragen. Dit betekent dat professionals nog meer gemotiveerd worden om buurtbewoners vaker te betrekken bij de opzet en uitvoering van plannen in de buurt. Dit omdat contact maken met bewoners cruciaal is voor het programma: elkaar vinden en verbinden en werken aan vertrouwen. Dat gebeurt door elkaar te zien, naar elkaar te luisteren, onderling af te stemmen en samen te werken.

 

Een aanpak van onderop: gebruik ABCD

Het uitgangspunt van Buurt Aan Zet is community building. Dit betekent letterlijk: het bouwen van een gemeenschap. In Buurt Aan Zet wordt gewerkt op basis van Asset Based Community Development (ABCD) om zo te komen tot sterke en verbonden gemeenschappen in de buurt waarbij gebruik wordt gemaakt van de kracht en talenten van bewoners. Dit betekent concreet dat de aanwezige professionals nog meer de verbinding en de samenwerking met de buurtbewoners zullen oppakken. Het doel is om van onderop met de bewoners, hun buurt veiliger, gezonder, gezelliger, leefbaarder en schoner te maken. Op dit moment is daar inzet van de gemeente en netwerkpartners bij nodig om dit aan te jagen, omdat de veerkracht in de buurt nu nog niet groot genoeg is. Doel is dat er op termijn een groep bewoners opstaat en eigenaarschap oppakt.

 

De ABCD-methode is opgenomen in de databank effectieve sociale interventies en biedt het fundament voor community building. Vertrekpunt is alles wat er al in een buurt aanwezig is aan talenten en vaardigheden. Community building verbindt mensen en middelen. In alles wat we doen is er oog voor de bewoners (hun talenten en hun kwetsbaarheden).

 

In het tweede kwartaal van 2024 zijn alle betrokken netwerkpartners en interne medewerkers getraind in de werkwijze van ABCD. Het gebruik van deze werkwijze is geen doel op zich, maar zorgt ervoor dat netwerkpartners en interne medewerkers buurtbewoners met dezelfde visie en werkwijze benaderen. Alles wat is geleerd, zal ingezet worden binnen de ‘Werkplaats BAZ’: een fysieke plek in de buurt waar professionals en bewoners samenkomen en werken aan de buurtinitiatieven met als doel hun buurt en buren te versterken. In 2025 zal als dat nodig is nog een groep getraind worden of zullen er medewerkers getraind worden om anderen te trainen.

 

SPRING-consortium onderzoekt

Voor de monitoring de impact van BAZ wordt samengewerkt met het SPRING-consortium. Een onderzoeker is actief betrokken bij het programma voor het monitoren van de voortgang en effectiviteit, maar ook om mee te denken op interventies. Het onderzoek bestaat uit drie fasen: inventarisatie en vertrekpunt, design interventies en monitoring, en impactmeting en governance. Om van en met elkaar te kunnen leren wat werkt om tot vitalere en tevredener bewoners te komen, zal het programma onder begeleiding van SPRING gebruikmaken van de ‘Werkplaats BAZ’.

 

De onderzoeker deelt gedurende het onderzoek observaties in reflectiesessies, om tussentijds van elkaar te leren en te verbeteren. Dit zorgt voor een wisselwerking tussen theorie en praktijk. De onderzoeker is hierin geen uitvoerende partij, maar observeert, analyseert en adviseert over de interventies binnen het programma en de manier waarop die georganiseerd worden. De eerste concrete aanbeveling van de onderzoeker is het opstellen van een Theory of Change. Hierbij worden een aantal testbare hypothesen opgesteld en worden de activiteiten (output) en tussentijdse resultaten (outcome) gedefinieerd die bijdragen aan de lange termijn doelen (impact). Dit maakt het mogelijk om gedurende het programma tussentijds te monitoren op de voortgang.

 

Impactmonitoring

Het programma beoogt complexe maatschappelijke problemen aan te pakken. Kenmerkend voor deze problemen is dat er geen eenduidige probleemdefinitie te formuleren is; oorzaken lastig aan te wijzen zijn; er geen afdoende oplossing bestaat en er verschillende stakeholders bij betrokken zijn. Geen enkele organisatie heeft zelf alle kennis en middelen om deze complexe problemen zelfstandig aan te pakken. Het domeinoverstijgende en integrale uitgangspunt van Buurt aan Zet is daarom een cruciaal onderdeel van het programma. Bovendien is een kenmerk van complexe problemen dat het onduidelijk is wanneer het probleem naar tevredenheid is opgelost. Er kan altijd meer en het kan altijd beter. Deze kenmerken zorgen niet alleen voor uitdagingen bij het bedenken van oplossingen, maar ook voor het beoordelen van de effectiviteit van die oplossingen.

 

Binnen de sociale wetenschappen is evaluatiemethode ontwikkeld: het small wins framework. Hierbij ligt de focus niet zozeer op het evalueren van resultaten, maar wordt de nadruk gelegd op de voortgang die wordt geboekt ten aanzien van de maatschappelijke problemen. Het small wins framework veronderstelt dat kleine veranderingen kunnen opstapelen, versterkt worden en uiteindelijk resulteren in transformatieve veranderingen. Dit maakt het mogelijk om binnen de relatief korte looptijd van het onderzoek (16 maanden), iets te kunnen zeggen over de voortuitgang die geboekt wordt met Buurt aan Zet.

 

Communicatie

Communicatie speelt een belangrijke rol in de netwerkvorming van Buurt aan Zet en de benadering van buurtbewoners. Maar ook bij het informeren, enthousiasmeren en betrekken van alle partijen bij het programma. De gedachte die steeds leidend is, is: Buurt Aan Zet is persoonlijk en altijd dichtbij, vanuit en in de buurt met informele, laagdrempelige contacten tussen professionals en bewoners. Buurt Aan Zet is van iedereen. De communicatie is altijd B1/eenvoudig. Het programma leert van anderen door voorbeelden actief op te zoeken en te gebruiken. Communicatie is gebaseerd op de gedachte van ABCD (Asset Based Community Development) en daarom nog niet in beton gegoten. Buurtbewoners bepalen de koers en concrete acties, het programma ondersteunt en biedt wel vast een basis voor communicatie.

 

Pijler 1: De buurt

Zoals de naam van het programma al aangeeft, is de buurt de belangrijkste pijler. De bewoners zijn aan zet om aan de slag te gaan met hun buurt, ondersteund door de gemeente en netwerkpartners. Voor het laten slagen van de betrokkenheid van bewoners, is het als eerste van belang dat bewoners zich verantwoordelijk voelen voor hun buurt. Daarom is voor de komende twee jaar de belangrijkste prioriteit dat gewerkt wordt aan gemeenschapsvorming. Het gemeenschapsgevoel wordt vergroot door te werken aan onderling vertrouwen. Dat beroepskrachten en bewoners elkaar zien, spreken en naar elkaar luisteren. Investeren in de onderlinge samenwerking; waar nodig vertrouwen herstellen en bevorderen. Niet door het over te nemen, maar door ondersteuning te bieden. In 2024 ligt hierbij de focus op het vinden en verbinden van bewoners. Eind 2024 en begin 2025 zullen er vervolgens bewoners getraind worden in het vervullen van een verbindende rol in de buurt.

 

Hoe gaan we dit doen?

Spreekuur in de Bühne en de huismeesterspost

Eind 2023 is gestart met het maandelijks houden van een spreekuur Buurt aan Zet. Iedere tweede woensdagochtend van de maand kunnen buurtbewoners terecht in de Bühne. Bij het spreekuur zijn de gemeente, de wijkagent en de woningcorporaties aanwezig. Daarnaast is er ook een spreekuur in de huismeesterspost van Mozaïek wonen waar dezelfde partijen vertegenwoordigd zijn. Het spreekuur nodigt bewoners niet alleen uit om hun zorgen te delen en contact te maken met de partijen die werkzaam zijn in de buurt, maar ook om hun ideeën te delen en de samenwerking op te zoeken. Dit draagt bij aan de verbinding tussen bewoners en professionals.

 

Aanpassingen in de openbare ruimte – terugwinnen van vertrouwen

Bij de aftrap van Buurt aan Zet in de buurt bleek dat bewoners een aantal behoeften hadden voor de openbare ruimte. Het ging dan bijvoorbeeld om het plaatsen van zogenaamde ‘fietsnietjes’ of het opruimen van de wrak- en weesfietsen. Bewoners hebben vanuit het verleden ervaringen waarin de gemeente niet goed omging met dit soort meldingen. Daarom is het belangrijk dat er nu wel goed wordt gehandeld en gemaakte afspraken worden nagekomen. Inmiddels is er een begin gemaakt met het opruimen van de wrak- en weesfietsen in de buurt. Ook is de plaatsing van de eerste fietsnietjes gepland in de zomer van 2024. De bewoners worden hierbij betrokken. Verder worden er gesprekken met bewoners gevoerd over andere manieren waarop de buurt mooier gemaakt kan worden, bijvoorbeeld door kunst in de openbare ruimte. Ook wordt er verkend of het mogelijk is om de meldingen die in het kader van de openbare ruimte gedaan worden vanuit deze buurt, op een andere manier op te pakken. Bijvoorbeeld door een groepje van betrokken professionals én bewoners te vormen dat samen gaat nadenken, onderzoeken en experimenteren om te komen tot een efficiëntere werkwijze die goed is voor deze buurt. Deze inzet vanuit de gemeente draagt bij aan het vertrouwen van inwoners in de gemeente en zo weer in contact te komen met bewoners.

 

Inzet participatie-consulenten in de buurt

In het tweede kwartaal van 2024 gaan twee participatie-consulenten vanuit de gemeente actief aan de slag met het toeleiden van hun klanten die in Oud-Achterwillens wonen naar de locaties De Bühne en Huismeesterspost. Als bezoeker van deze ontmoetingsplekken of als actieve deelnemer aan de activiteiten die daar plaatsvinden. Met als doel dat zij zich meer verbonden zullen voelen met hun buurt en met de activiteiten die daarin plaatsvinden. De consulenten richten zich op bijstandsgerechtigden die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Ze hebben als doel bewoners letterlijk en figuurlijk weer in beweging te brengen. Dit zal heel laagdrempelig gebeuren door hen te motiveren om naar buiten te gaan, bijvoorbeeld door toeleiding tot de activiteiten in de buurt op locatie De Bühne of de huismeesterpost, en hen te stimuleren om aan te geven waar zij behoefte aan hebben. Met als doel het bevorderen van ontmoetingen, het tegengaan van eenzaamheid en om uiteindelijk te komen tot eigenaarschap. Zodat bewoners doordat zij om hulp en ondersteuning vragen, zelf de regie oppakken en een positieve bijdrage willen leveren aan de buurt.

 

Daarnaast is deze inzet een eerste stap in het werken aan het vertrouwen in de overheid. De gemeente probeert hiermee dichter bij de bewoners te komen die zelf aangeven het ingewikkeld te vinden om hulp te vragen.

 

Verschillende activiteiten onder de vlag van Buurt aan Zet

In de buurt worden tijdens de looptijd van het programma allerlei activiteiten georganiseerd om ontmoeting een meedoen te stimuleren. Door deze activiteiten te koppelen aan Buurt aan Zet dragen allerlei losse activiteiten bij aan het geheel van Buurt aan Zet. Voorbeelden van al georganiseerde activiteiten zijn de aftrap van Buurt aan Zet met buurtbewoners op 15 november 2023, de Landelijke Opschoondag op 23 maart 2024, een kleinschalige buurtlunch en de feestelijke opening van het Gloriantplantsoen na een lange tijd van werkzaamheden in het kader van herinrichting van de buurt. Daarnaast wordt er een koffiecorner geopend voor bewoners in de Bühne. Dit is een behoefte vanuit de buurt. Met name voor de vakantieperiodes, omdat er dan een groep bewoners is die niet de financiële middelen heeft om op vakantie te gaan, maar wel graag in deze vaak eenzame periode contact willen zoeken met anderen.

 

Baz-energizers

Juist bij de fase van het ‘vinden en verbinden’ van de bewoners is het belangrijk dat vanuit Buurt Aan Zet een positieve, ondersteunende boost wordt gegeven aan de opstart van buurtinitiatieven. Bijvoorbeeld dat door de professionals initiatieven worden uitgevoerd met als doel om de bewoners (dichter) bij elkaar te brengen en aan elkaar te verbinden. Dit met als doel dat bewoners hierdoor zich zodanig gesterkt voelen en samen gaan optrekken. Op kleinschalig niveau was dit effect merkbaar tijdens en na de buurtlunch in april. Tijdens de lunch werden wensen, klachten en ideeën uitgewisseld waarbij merkbaar was dat er verbinding ontstond. De lunch werd afgesloten met een uitspraak van een bewoner: ‘het is alsof er een golfbeweging in gang is gezet’.

 

Inzet actieve bewoners

Om activiteiten onder de aandacht te brengen van buurtbewoners worden op dit moment de buurtvoorlichters ingezet. Doel van hun inzet is de activering van bewoners. Voor de toekomst is het doel dat actieve bewoners zelf andere bewoners gaan enthousiasmeren ter bevordering van eigenaarschap.

 

Werkplaats BAZ

Op dit moment is er een programmateam gevormd van medewerkers vanuit de gemeente en netwerkpartners. In deze overlegstructuur worden signalen gedeeld en wordt besproken wie aan de slag gaat met een signaal. Doel is dat uiteindelijk een werkplaats wordt gecreëerd op plekken als de Bühne en Huismeesterspost, waar bewoners bij elkaar komen om hun buurtinitiatieven met elkaar te delen en verder uit te voeren en waar nodig ondersteuning wordt geboden door de professionals van het programmateam. Hierdoor is er een mooi samenspel van alle pijlers in het programma. De planning is dat na het zomerreces bewoners zich gaan buigen over opzet en inrichting van de werkplaats.

 

Activering buurtbewoners

Na de eerste fase van het vinden en verbinden van buurtbewoners zal er een groep buurtbewoners getraind worden in ABCD. De bedoeling is dat deze bewoners de rest van de buurt in beweging krijgt om gezamenlijk (mede)verantwoordelijkheid te dragen voor een leefbare buurt. Deze training is niet alleen goed voor de buurt, maar ook voor bewoners zelf. Deelnemen aan de training en hier uiteindelijk een certificaat voor krijgen, draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van de buurtbewoners. Doel is om in het laatste kwartaal van 2024 een groep van tien bewoners te trainen en in 2025 actieve bewoners te trainen om het gedachtegoed van ABCD over te brengen aan hun buurtgenoten.

 

Pijler 2: De netwerkpartners

Voor het ontwikkelen van een gemeenschap zijn de partners die al in de buurt aanwezig zijn cruciaal. Zij spreken bewoners en hebben inzicht in wat er speelt in de buurt. Om de doelen van het programma te behalen, is het belangrijk dat de netwerkpartners elkaar weten te vinden en ervoor zorgen dat bewoners gezamenlijk aan de slag gaan. In 2024 en 2025 ligt de focus daarom op het trainen en implementeren van de werkwijze van Buurt aan Zet bij de netwerkpartners.

 

Hoe gaan we dit doen?

Regelmatige aanwezigheid in de buurt

Naast de ABCD-training die netwerkpartners volgen, gaan netwerkpartners vaker aanwezig zijn in de buurt. Dit zorgt er aan de ene kant voor dat netwerkpartners de buurt (nog) beter leren kennen en aan de andere kant dat bewoners de netwerkpartners beter leren kennen en hen daardoor laagdrempeliger kunnen benaderen.

 

Versterken bestaande activiteiten

In de Bühne vinden op dit moment al een aantal activiteiten plaats van netwerkpartners. Zo heeft het Sociaal Team er de Papierwinkel, waar inwoners terecht kunnen met vragen over administratie en moeilijke brieven. Ook organiseert het Centrum voor Jeugd en Gezin er iedere week voorlichting voor ouders over opvoeden en opgroeien. Buurt aan Zet heeft als doel meer van dit soort voorzieningen naar Oud Achterwillens toe te halen, zodat buurtbewoners dichtbij terecht kunnen voor ondersteuning. Daarnaast is het doel dat netwerkpartners elkaar en de gemeente makkelijker kunnen vinden en bewoners beter kunnen doorverwijzen. Gezamenlijke afstemming is hiervoor essentieel.

 

Pijler 3: De interne organisatie

De andere werkwijze die Buurt aan Zet beoogt, vraagt van de interne gemeentelijke organisatie ook een omslag in denken en werken. Net als voor de netwerkpartners geldt ook voor de medewerkers van de interne organisatie dat ze bewoners ondersteunen bij het realiseren van hun wensen en behoeften voor de buurt. Voor 2024 en 2025 is de focus daarom gelijk aan die van de netwerkpartners: het trainen en implementeren van de werkwijze van Buurt aan Zet.

 

Hoe gaan we dit doen?

Regelmatige aanwezigheid in de buurt

Ook voor de interne organisatie geldt dat, naast de ABCD-training die medewerkers volgen, interne medewerkers vaker in de buurt aanwezig zijn. Dit zorgt ervoor dat medewerkers de buurt beter leren kennen en dat bewoners de medewerkers van de gemeente beter leren kennen en hen daardoor laagdrempeliger kunnen benaderen. Daarnaast werkt de programmamanager zoveel mogelijk in de buurt, om de bewoners te vinden, te verbinden en te versterken, zodat de extra inzet voor bewoners zichtbaar is en de gemeente en netwerkpartners beter benaderbaar zijn. In de vorm van een ansichtkaart zijn de bewoners uitgenodigd om met de programmamanager in gesprek te gaan, hierdoor zijn de contactgegevens van de programmamanager voor iedereen beschikbaar en kunnen de bewoners haar makkelijk en snel bereiken. Het resultaat hiervan is dat bewoners de verbinding opzoeken, ook bewoners die tot nu toe niet in beeld waren. Doordat het netwerk duidelijk(er) zichtbaar is in de buurt, is het ook voor collega’s die minder vaak in de buurt aanwezig zijn wel mogelijk om signalen door te spelen. Er ontstaat daarmee een schakelfunctie, waarmee een efficiënte en gerichte aanpak tot stand komt.

 

Het verhaal van Buurt aan Zet verspreiden in de interne organisatie

Buurt aan Zet is breder dan alleen Oud Achterwillens: het is naast een programma in Oud Achterwillens ook een verhaal van hoe bewoners meer betrokken kunnen worden bij hun leefomgeving en de gemeente. Dit gebeurt al op veel verschillende plekken binnen de organisatie. Buurt aan Zet onderscheidt zich door alle domeinen aan elkaar te koppelen in één gebied. Dit vraagt om een interne cultuuromslag; van een houding van ‘voor de burger’ naar een houding van ‘met de burger’. Die werkwijze heeft grote consequenties voor hoe intern wordt samengewerkt en voor de houding richting de buurt.

Door intern hierover te communiceren hoopt het programma een beweging te creëren die zich op meer plekken gaat verspreiden.

 

Na onderzoek meer inzet van consulenten sociaal domein

Eerder is al genoemd dat er participatie-consulenten aan de slag gaan in de buurt. De komende periode gaan deze consulenten in hun gesprekken met bewoners achterhalen aan welke ondersteuning nog meer behoefte is. Aan de hand daarvan wordt gekeken of er consulenten met andere expertise nodig zijn in de buurt.

Vervolg na 2025

Buurt aan Zet stopt niet na 2025: in lijn met het bestuursakkoord is het doel om een aanpak te ontwikkelen die breder inzetbaar is dan alleen in Oud Achterwillens. Vanaf het tweede kwartaal van 2025 wordt daarom het programma tussentijds geëvalueerd en wordt verkend op welke manier en waar Buurt aan Zet een vervolg krijgt. In april 2025 rondt het SPRING hun onderzoek af. De tussentijdse resultaten en de definitieve uitkomsten van het onderzoek geven handvatten bij het uitbreiden van de aanpak naar andere buurten in Gouda. Bijvoorbeeld welke benaderingswijze heeft gewerkt, hoe netwerkpartners en medewerkers van de interne organisatie het beste kunnen samenwerken met bewoners en wat de impact is van de inzet tot dat moment.

Planning

Aldus besloten in de vergadering van 23 april 2024,

Burgemeester en wethouders van Gouda,

de secretaris,

drs. R.C. Bakker

de burgemeester,

mr. drs. P. Verhoeve

Naar boven