Verkeersbesluit Pico Bello Pad - centrum Bennekom

registratienummer 20240423580088

Ede, 23-04-2024

 

Het college van burgemeester en wethouders van Ede;

 

Overwegende dat:

De Kerkhoflaan en Edeseweg in Bennekom voor het openbaar verkeer openstaande wegen zijn;

De hierboven genoemde wegen wegen zijn zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994;

Deze wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Ede.

 

overwegende dat:

de gemeente Ede werkt aan de realisatie van het Pico Bello Pad, een directe fietsverbinding tussen Ede en Wageningen, met voorrang voor fietsers, weinig obstakels en weinig hinder van ander verkeer;

deze fietsroute vanuit Ede naar Wageningen loopt over onder andere de Edeseweg in Bennekom;

de Edeseweg tussen de Strooijweg en de Kerkhoflaan smalle fietspaden kent, welke niet aansluiten op de richtlijnen voor een doorfietsroute, zoals het Pico Bello Pad;

deze fietspaden niet voldoende breedte bieden om de te verwachten hoeveelheid fietsers op deze fietspaden veilig en comfortabel af te wikkelen;

er geen ruimte aanwezig is om deze fietspaden te verbreden;

ook de Edeseweg relatief smal is, waardoor er beperkte ruimte is voor gemotoriseerd verkeer dat hier rijdt;

een herindeling van het profiel, waarbij fietsers op de weg gesitueerd worden mogelijkheden biedt om de weg te verbreden;

een veilige afwikkeling van fietsverkeer mogelijk wordt, door de straat in te richten als fietsstraat;

de verhouding tussen fietsverkeer en gemotoriseerd verkeer voor een fietsstraat kloppend wordt door de realisatie van de Doorfietsroute Ede-Wageningen, vanwege een te verwachten steiging van het aantal fietsers op de route en dus de Edeseweg;

dit aansluit op de fietsstraat die gerealiseerd is op de Kerkhoflaan, aan de zuidoostzijde van het centrum.

 

overwegende dat:

een van de eigenschappen van een doorfietsroute het kunnen doorfietsen zonder voorrang te hoeven verlenen aan het overige verkeer betreft;

het Pico Bello Pad vanaf de Edeseweg verder loopt over de Kerkhoflaan, richting de rotonde met de Heelsumseweg;

op de verschillende kruispunten van de Kerkhoflaan met de Dorpsstraat, Schoolstraat en Algemeer op dit moment de voorrang niet geregeld is;

het ten behoeve van de aantrekkelijkheid van deze veilige fietsroute, aansluitend op landelijke richtlijn, van belang is om deze voorrang te gaan regelen;

de kruising van de Edeseweg met de Kerkhoflaan en de Dorpsstraat opnieuw ingericht zal worden;

daarbij gekozen wordt voor het realiseren van een T-aansluiting, in plaats van de bestaande Y-aansluiting, ten behoeve van de verkeersveiligheid, waardoor ook op een overzichtelijke manier de voorrang op het Pico Bello Pad geregeld kan worden.

 

overwegende dat:

het eenrichtingsverkeer op de Kerkhoflaan blijft bestaan;

op de Kerkhoflaan een fietsstraat is gerealiseerd, waarbij ook een verbinding van noord naar zuid voor (brom)fietsers is gerealiseerd, tot aan de Heelsumseweg;

(brom)fietsverkeer op het gedeelte tussen het fietspad tussen de Kerkhoflaan en de Heelsumseweg uitgezonderd dient te worden van het eenrichtingsverkeer;

 

overwegende dat:

de Kerkhoflaan ingericht is als fietsstraat

het voor de verkeersveiligheid en doorstroming van het (brom)fietsverkeer onwenselijk is wanneer er geparkeerd wordt op de Kerkhoflaan;

voor laad- en losverkeer een aparte voorziening wordt gerealiseerd naast de Kerkhoflaan;

personenauto’s geparkeerd kunnen worden op de parkeerplaatsen van Bennekom centrum.

 

overwegende dat:

het laad- en losterrein achter de Plus opnieuw ingericht wordt, waarbij twee vakken worden toegevoegd voor het laden- en lossen van vooraf bestelde boodschappen;

deze plaatsen niet gebruikt dienen te worden voor langdurig parkeren.

 

voorts overwegende dat:

om de verkeersveiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen, de weg in stand te houden, de bruikbaarheid daarvan te waarborgen en door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of beperken, het noodzakelijk is om overeenkomstig bijgevoegde tekening verkeersmaatregelen in te stellen.

 

Voorts overwegende dat:

Overeenkomstig het gestelde in artikel 24 BABW overleg is gevoerd met de korpschef van politie, in deze diens gemandateerde, en deze positief heeft geadviseerd.

 

Mede gelet op het bepaalde in:

Hoofdstuk I artikel 2 en hoofdstuk II paragraaf 2 van de Wegenverkeerswet 1994;

Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

Het bepaalde in de paragrafen 6 en 7 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).   

Besluit: 

I. overeenkomstig bijgevoegde tekening de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

het opheffen van de verplichte fietspaden langs de Edeseweg, tussen de Strooijweg en de Kerkhoflaan, door middel van het verwijderen van de borden G11 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

het regelen van de voorrang op de kruispunten van de Kerkhoflaan met de Dorpsstraat, Schoolstraat en Algemeer door middel van het aanbrengen van haaientanden en de borden B03, B04, B05 en B06 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

het uitzonderen van bromfietsverkeer op het eenrichtingsverkeer tussen de Heelsumseweg en het fietspad tussen de Kerkhoflaan en de Heelsumseweg door middel van de plaatsing van bord OB54 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

het aanwijzen van de strook langs de Kerkhoflaan, tussen het Oude Kerkplein en het Marktplein als strook bedoeld voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen door middel van de plaatsing van bord E07 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

het verbieden van parkeren op de gehele Kerkhoflaan, door middel van het verplaatsen van bord E01zb vanaf de kruising van de Kerkhoflaan met de Algemeer naar de kruising van de Kerkhoflaan met de Dorpsstraat en het op de kruising van de Dorpsstraat met de Kerkhoflaan verwijderen van bord E01ze uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

het voorkomen van parkeren op de vakken die aangebracht worden op het laad- en losterrein van de Plus door middel van de plaatsing van de borden E07c en OB504 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;  

II. een afschrift te zenden aan: 

De brandweercommandant van Ede;

De korpschef van politie Oost-Nederland.    

 

Burgemeester en wethouders,

Namens dezen,  

 

Roy Rutenfrans 

Afdelingsmanager afdeling Beleid Infrastructuur en Milieu  

 

Bijlage 1 - Tekeningen

 

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Wij adviseren u om eerst contact op te nemen met Peter Spruijt, (0318) 680 376, voor uitleg over het besluit. Bezwaar maakt u binnen 6 weken na de publicatiedatum van dit besluit. U doet dit door het formulier bezwaarschrift indienen in te vullen op www.ede.nl/bezwaarmaken onder het tabblad aanvragen. U mag ook een brief sturen. Als u de brief stuurt, wilt u dan de volgende punten vermelden?

- uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres;

- de datum waarop u uw brief schrijft;

- een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

- het zaaknummer of voeg een kopie van het besluit bij;

- uw handtekening.

Als u bezwaar maakt, blijft het besluit geldig totdat het bezwaar behandeld is. Na afloop van de bezwaarprocedure hoort u of het besluit wijzigt. Kunt u niet zo lang wachten? Dan kunt u de Rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Als de rechtbank uw verzoek toewijst, dan worden de gevolgen van het besluit opgeschort. Meer informatie hierover vindt u op www.rechtspraak.nl.

 

Naar boven