Gemeenteblad van Reusel-De Mierden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Reusel-De Mierden | Gemeenteblad 2024, 190098 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Reusel-De Mierden | Gemeenteblad 2024, 190098 | delegatie- of mandaatbesluit |
Algemeen besluit mandaat, volmacht en machtiging Reusel-De Mierden
Het college van burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden en de burgemeester van Reusel-De Mierden, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft,
Het voor de organisatieontwikkeling nodig is de regeling voor mandaat, volmacht en machtiging aan te passen;
De werkbaarheid en duidelijkheid van de gemandateerde bevoegdheden worden vergroot door gebruik te maken van een zogenoemde omgekeerde mandaatregeling, waarbij alleen wordt opgenomen welke bevoegdheden niet zijn gemandateerd;
Gelet op artikel 160 en 171 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht,
het algemeen besluit mandaat, volmacht en machtiging Reusel-De Mierden vast te stellen
Het college en de burgemeester, ieder voor zover het zijn eigen bevoegdheden betreft, verlenen aan de gemeentesecretaris, de strategisch managers, de teamleiders en de medewerkers het mandaat om alle besluiten te nemen die in het kader van een goede uitoefening van hun taken en bevoegdheden nodig zijn, met inbegrip van de schriftelijke dan wel elektronische ondertekening van stukken.
Aan de medewerker wordt mandaat verleend ten aanzien van de tot het college en de burgemeester behorende aangelegenheden met uitzondering van:
bevoegdheden waarvoor geen mandaat kan worden verleend of waarvan de aard en strekking zich tegen het verlenen van mandaat verzetten. Hiervan is in elk geval, maar zeker niet uitsluitend, sprake bij de bevoegdheden van de burgemeester op het terrein van de openbare orde, genoemd in de artikelen 172 tot en met 177 van de Gemeentewet;
De bij dit mandaatbesluit verleende mandaten aan de strategisch managers en de teamleiders worden bij hun afwezigheid verleend aan hun vervangers volgens de geldende vervangingsregeling. De bij dit mandaatbesluit verleende mandaten aan de gemeentesecretaris worden verleend aan de vervanger volgens de geldende vervangingsregeling voor de loco-secretaris.
Artikel 4 Bijzondere bevoegdheden
Het college machtigt op grond van artikel 168 van de Gemeentewet de (loco)burgemeester om, in (reces)perioden waarin er geen quorum aanwezig is namens het college alle noodzakelijke besluiten te nemen die ter vergadering worden voorgelegd aan het college. Dit geldt niet indien, naar het oordeel van de (loco) gemeentesecretaris, de aard van de gevraagde beslissing, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) of enig ander bij formele wet gesteld voorschrift zich daartegen verzet.
Artikel 6 Ondertekening bij mandaat
Bij de uitoefening van mandaat worden stukken van burgemeester en wethouders of de burgemeester, als volgt ondertekend:
Met ingang van het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit wordt het op 2 mei 2023 vastgestelde “Algemeen besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Reusel-De Mierden” ingetrokken.
Het “Algemeen besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Reusel-De Mierden” blijft nog van toepassing op mandaten met betrekking tot vóór 1 januari 2024 al ingezette procedures, die door het overgangsrecht nog op grond van de ruimtelijke regelgeving voorafgaand aan de Omgevingswet worden afgerond.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 19 maart 2024
Het college van burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden,
dhr. J.P.P.S. Ruyters
secretaris
mw. A.J.M.H. van de Ven
burgemeester
Bijlage 1. Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan het college dan wel de burgemeester
1. Bevoegdheden die in een wettelijk voorschrift expliciet worden uitgezonderd van mandaat.
2. Bevoegdheden waarvoor geldt dat de aard van de bevoegdheid zich tegen mandaatverlening verzet.
3. Het nemen van besluiten en het verrichten van (rechts)handelingen buiten de geldende (beleids)kaders, richtlijnen en voorschriften.
1. Het doen van voorstellen aan de raad, het informeren van de raad, het afleggen van verantwoording aan de raad en het beantwoorden van schriftelijke vragen van (leden van) de raad.
2. Het nemen van besluiten over het al dan niet verlenen van inspraak (of participatie) bij de voorbereiding van besluiten betreffende de vaststelling van gemeentelijk beleid.
3. Het nemen van een besluit dat is voorbereid met de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) en waarbij zienswijzen zijn ingediend.
4. Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad worden vastgesteld.
5. Het nemen van een aanwijzingsbesluiten of het aanwijzen van toezichthouders op grond van een wettelijk voorschrift.
6. Het nemen van besluiten waarbij wordt afgeweken van het beleid, richtlijnen en/of voorschriften of van het advies van een adviseur als bedoeld in artikel 3:5 van de Awb.
7. Het nemen van besluiten, indien ter voorbereiding van deze besluiten een uniforme openbare voorbereidingsprocedure is gevoerd en zienswijzen, bedenkingen of inspraakreacties zijn ingebracht.
8. Het verlenen van een omgevingsvergunning voor buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (BOPA) in die gevallen waarbij de raad adviesrecht heeft.
9. Het ter inzage leggen van een (ontwerp)omgevingsplan.
10. Het nemen van het besluit over noodzaak MER.
12. Het nemen van besluiten tot het indienen van bezwaar, (hoger) beroep, incidenteel beroep of een verzoek om een voorlopige voorziening namens de gemeente of een bestuursorgaan in administratiefrechtelijke procedures.
13. Het nemen van besluiten inzake alternatieve geschillenbeslechting, zoals mediation.
14. Het verlenen van mandaat op basis van artikel 10:4 van de Awb aan externe partijen, voor zover het bevoegdheden betreft van het college.
15. Het aanwijzen van externe partijen in een bepaalde rol of functie, voor zover deze aanwijzingsbevoegdheid niet aan externe partijen is gemandateerd, en voor zover het bevoegdheden betreft van het college.
16. Het nemen van besluiten over aanvragen om een tegemoetkoming in planschade op grond van de Wet ruimtelijke ordening voor zover wordt afgeweken van het advies van de onafhankelijke planschadeadviescommissie of wanneer benodigde financiële dekking ontbreekt.
17. Het nemen van besluiten over aanvragen nadeelcompensatie op grond van titel 4.5 van de Awb en afdeling 15.1. Omgevingswet, voor zover wordt afgeweken van het advies van de onafhankelijke adviescommissie of wanneer benodigde financiële dekking ontbreekt.
18. Het nemen van besluiten over aanvragen nadeelcompensatie op grond van titel 4.5 van de Awb, niet zijnde aanvragen op grond van de Omgevingswet.
19. Het aanwijzen van de gemeentesecretaris en de loco-secretarissen.
20. Het aanwijzen van de Leerplichtambtenaar.
21. Het aanwijzen van de Functionaris Gegevensbescherming (FG).
22. Het aanwijzen van de ambtenaren burgerlijke stand.
23. Het instellen van commissies als bedoeld in artikel 83 en 84 van de Gemeentewet en het aanwijzen van commissieleden.
24. Het aanwijzen van personen in adviesorganen van het college, uitgezonderd de aanwijzing van de adviseur planschade/nadeelcompensatie.
25. Het aanwijzen van de heffingsambtenaar (artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet).
26. Het aanwijzen van de invorderingsambtenaar, (artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet).
27. Het aanwijzen van (bijzondere) ambtenaren van de burgerlijke stand (uitzondering benoemingen van ambtenaren burgerlijke stand voor 1 dag).
28. Alle collegebevoegdheden op grond van de Wet veiligheidsregio’s.
29. Het nemen van een besluit tot het treffen van een gemeenschappelijke regeling (wijziging en beëindiging).
30. Het nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 9 van de Omgevingswet.
31. Het nemen van besluiten over zogenoemde ‘principeverzoeken’ (initiatieven van derden die niet passen binnen de (ruimtelijke) beleidskaders).
32. Het vaststellen van een subsidieregeling en/of subsidieplafond.
33. Het opleggen van bestuursdwang of een last onder dwangsom op grond van de Wet Kinderopvang en Kwaliteitseisen Peuterspeelzalen.
34. Het met onmiddellijke ingang sluiten van een peuterspeelzaal/kinderdagverblijf als deze niet aan de kwaliteitseisen voldoet op grond van de Wet Kinderopvang en Kwaliteitseisen Peuterspeelzalen.
35. Het vaststellen van rapportages en verantwoordingen in het kader van ENSIA/zelfevaluatie BRP.
36. Besluiten van beperking openbaarheid archiefbescheiden.
Aan de burgemeester blijft voorbehouden:
37. Alle burgemeestersbevoegdheden op grond van de Wet veiligheidsregio’s.
38. Het nemen van besluiten ingevolge de navolgende artikelen van de Gemeentewet:
• 151b (preventief fouilleren)
• 154a en 176a (bestuurlijke ophouding)
• 172 (algemene handhaving openbare orde)
• 172a (maatregelen voetbalvandalisme en ernstige overlast)
• 172b (bevel aan ouders/verzorgers van 12-minners die de openbare orde verstoren)
• 174, tweede lid (toezicht op openbare vermakelijkheden en samenkomsten en op voor het publiek toegankelijke gebouwen)
• 174a (het sluiten van woningen wegens openbare ordeverstoring)
39. Het nemen van een besluit op grond van de Wet tijdelijk huisverbod. De hulpofficier van justitie werkzaam bij de politieregio Brabant Zuidoost heeft het ondertekeningsmandaat.
40. Het besluit inhoudende een last tot inbewaringstelling (psychiatrisch ziekenhuis) in het kader van de Wet zorg en dwang (Wzd) en de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz).
41. Alle bevoegdheden op grond van de Wet aanpak woonoverlast en de daarop gebaseerde bepalingen in de APV.
42. Het nemen van een besluit tot het toepassen van bestuursdwang op grond van artikel 13b Opiumwet.
43. Het sluiten van een horeca-inrichting.
44. Het toestemming geven voor het begraven op kosten van de gemeente.
45. De uitvoering Naturalisatie(ceremonie) op grond van artikel 5 Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap.
46. Het aanwijzen van personen in het kader van de ondersteuningsverklaring op grond van de Kieswet.
47. Het uitvoering geven aan de Wet openbare manifestaties, voor zover het de bevoegdheid van de burgemeester betreft.
48. Het instellen van cameratoezicht op openbare plaatsen.
49. Het beslissen ten aanzien van een ingediende klacht op grond van hoofdstuk 9 van de Awb, voor zover deze is ingediend tegen een gedraging van de gemeentesecretaris, een wethouder of het college.
1. Het nemen van besluiten om af te wijken van het vastgestelde inkoopbeleid.
2. Het nemen van besluiten tot het starten (onder meer inkoopstrategie) van een aanbestedingsprocedure voor zover de Europese aanbestedingsrichtlijnen van toepassing zijn.
3. Het nemen van besluiten over het aangaan van PPS-constructies, convenanten, intentieverklaringen en bestuursovereenkomsten.
4. Het nemen van besluiten over het aangaan van overeenkomsten met een financiële waarde buiten de toegekende budgetten en/of vastgestelde kaders. Voor grondtransacties geldt voor het nemen van besluiten vanaf een waarde van € 50.000,- en als de grondprijs vastligt in bijvoorbeeld de grondprijsbrief of een bestemmingsplan/omgevingsplan een mandaat aan de teamleider.
5. Het nemen van besluiten over het aangaan van vaststellingsovereenkomsten.
6. Het nemen van besluiten over het aangaan van overeenkomsten indien:
• op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;
• op grond van de Gemeentewet de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen of omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben;
• de raad om informatie heeft gevraagd.
7. De overdracht van economische eigendom.
8. Voor de besluiten omschreven in 4 tot en met 8 geldt dit ook voor het wijzigen en ontbinden van overeenkomsten.
9. Het afgeven van garanties, borgstellingen en dergelijke of het op andere wijze verlenen van individuele steun (niet op basis van een subsidieregeling).
10. Het verstrekken van kapitaal aan instellingen en ondernemingen.
11. Het kwijtschelden en oninbaar stellen van vorderingen hoger dan € 2.500,- niet zijnde vorderingen in het kader van belastingheffing.
12. Het nemen van besluiten voor administratief beroep.
13. Het toepassen van de hardheidsclausule belastingen (artikel 63 Algemene wet inzake rijksbelastingen).
14. Het aanvragen van surseance van betaling of faillissement van contractspartijen.
15. Het besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.
16. Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van erfstellingen/legaten/schenkingen.
17. Het aanvaarden van een aanbod tot sponsoring.
18. Het nemen van besluiten over aansprakelijkstellingen in geval van schadetoekenningen boven een bedrag van € 10.000,- voor zover de schade niet is verzekerd of valt binnen eigen risico.
19. Het nemen van besluiten tot het al dan niet instellen van civielrechtelijke procedures en het indienen van cassatie.
1. Alle rechtshandelingen en andere handelingen ten aanzien van de gemeentesecretaris, waaronder het aangaan, wijzigen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst, het aangaan van een vaststellingsovereenkomst, het opleggen van maatregelen en het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van de Cao Gemeenten en het Personeelshandboek.
2. Het verlenen van ontslag wegens reorganisatie of verminderde behoefte aan arbeidskrachten en het verlenen van strafontslag aan individuele medewerkers.
3. Het uitvoering geven aan artikel 8 van de Ambtenarenwet waar het nevenfuncties en financiële belangen van de gemeentesecretaris betreft.
4. Het verzoek om vrijstelling aan het LOGA (artikel 1.3, eerste lid Cao Gemeenten).
5. Het vaststellen van de conversietabel (artikel 3.1 Cao Gemeenten).
6. Vaststellen functies, systeem van functiewaardering/functieboek (invoeren HR 21).
7. Het uitvoeren van de regeling ‘Melden vermoeden misstanden’ indien de melding de gemeentesecretaris betreft.
8. Het nemen van besluiten ten aanzien van personele geschillen (regionale geschillencommissie Brabant-Zuidoost).
9. Het nemen van reorganisatiebesluiten met zodanige ingrijpende gevolgen dat een sociaal plan nodig is.
10. Het nemen van besluiten tot privatisering of tot publiekrechtelijke taakoverheveling.
1. Het vaststellen van regels over de (financiële) bedrijfsvoering (bv. budgetbeheerregeling, inkoopbeleid).
2. Het aanwijzen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente in (bestuurs- en toezichthoudende) organen van publiekrechtelijke- en privaatrechtelijke rechtspersonen.
3. Uitoefening verkregen bevoegdheden van externe partijen voor zover de desbetreffende mandaatbesluiten en/of bevoegdhedenbesluiten van deze externe partijen niet voorzien in verdere doormandatering.
Aan de burgemeester blijft voorbehouden:
4. Het geven van een machtiging tot binnentreden in een woning op grond van de Algemene wet op het binnentreden.
5. Het vragen van het oordeel van de kinderrechter over de ondertoezichtstelling van een minderjarige.
6. Voordrachten Koninklijke onderscheidingen en gemeentelijke eretekenen en -titels.
7. Het doen van aangifte van een strafbaar feit door een medewerker van de gemeente.
Bijlage 2 Aangelegenheden die blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris
Alle rechtshandelingen en andere handelingen ten aanzien van de strategische managers, waaronder het aangaan, wijzigen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst, het aangaan van een vaststellingsovereenkomst, het opleggen van maatregelen en het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van de Cao Gemeenten en het personeelshandboek.
Het nemen van besluiten over en het vaststellen van beleid met betrekking tot de ambtelijke organisatie, de (financiële) bedrijfsvoering, HRM aangelegenheden en arbeidsomstandigheden, uitsluitend en alleen voor zover daarbij de door het college gestelde kaders in acht worden genomen.
Bijlage 3. Aangelegenheden die blijven voorbehouden aan de strategisch managers
Het beslissen ten aanzien van een ingediende klacht op grond van hoofdstuk 9 van de Awb, voor zover deze is ingediend tegen een teamleider.
Alle rechtshandelingen en andere handelingen ten aanzien van de teamleiders, waaronder het aangaan, wijzigen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst, het aangaan van een vaststellingsovereenkomst, het opleggen van maatregelen en het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van de Cao Gemeenten en het personeelshandboek.
Bijlage 4. Aangelegenheden die blijven voorbehouden aan de teamleiders
Het beslissen ten aanzien van een ingediende klacht op grond van hoofdstuk 9 van de Awb, voor zover deze is ingediend tegen een medewerker.
Het nemen van besluiten tot het starten van een aanbestedingsprocedure (vaststellen inkoopstrategie) vanaf € 30.000,- voor leveringen en diensten en vanaf € 150.000,- voor werken met uitzondering als de Europese aanbestedingsrichtlijnen van toepassing zijn. Tot inwerkingtreding nieuw inkoopbeleid in per 1 juli 2024 geldt dit ook voor de uitgebreide inkoopstrategie.
Het besluiten tot overige overeenkomsten en privaatrechtelijke rechtshandelingen tot een bedrag van € 50.000,-. Voor het verlenen van opdrachten tot het uitvoeren van werken en het leveren van diensten en materialen van bestaande (raam)overeenkomsten geldt mandaat voor medewerker. Het mandaat medewerker geldt ook voor aangaan en ondertekenen van overeenkomsten/verplichtingen tot een bedrag van € 30.000,-.
Bijlage 5 Aangelegenheden betreffende mandaten aan externen
Bijlage 6 Mandaten medewerkers met afstemming portefeuillehouder
Methodiek van het omgekeerde mandaat
De methodiek die in dit mandaatbesluit wordt toegepast wijkt af van de methodiek die tot nu toe werd gehanteerd. Tot op heden was het gebruikelijk om in de bijlage bij het mandaatbesluit (het bevoegdhedenregister) alle gemandateerde (en ge(vol)machtigde) bevoegdheden expliciet te benoemen, vaak onder verwijzing naar het wetsartikel waarin die bevoegdheid is neergelegd. Deze methode heeft vanzelfsprekend voor- en nadelen.
Het voordeel van deze methode is dat er vrij nauwkeurig kan worden nagegaan aan welke functionaris (gemeentesecretaris, strategisch manager, teamleider en/of medewerker) welke bevoegdheid is toegekend. Is een bepaalde bevoegdheid niet opgenomen in het bevoegdhedenregister, dan is uitsluitend het college of de burgemeester bevoegd om de besluiten te nemen. Het nadeel van deze methode is dat dergelijke mandaatbesluiten snel verouderen en daardoor erg onderhoudsgevoelig zijn. Wetten wijzigen immers voortdurend. Bovendien bestaat het mandaatbesluit volgens de oude methodiek uit veel tekst en is daardoor minder toegankelijk.
De nieuwe methodiek gaat uit van het zogeheten ‘omgekeerde’ mandaat. Dat houdt in dat alle bevoegdheden worden gemandateerd, tenzij deze expliciet worden voorbehouden. Een mandaatbesluit volgens deze methodiek veroudert niet snel omdat deze in veel mindere mate is gekoppeld aan wetten en afdelingen/teams. De kwetsbaarheid en het onderhoud zijn daarom beduidend minder. De bevoegdheden die niet in mandaat (of (vol)macht) bij een medewerker zijn neergelegd, maar wel bij het college, de burgemeester, de gemeentesecretaris, de strategisch managers of de teamleiders, worden expliciet benoemd in de bijlagen behorend bij het besluit. Het besluit zelf bevat een aantal algemene regels.
Verder sluit een mandaatbesluit aan op de organisatievisie van Reusel-De Mierden waarin de verantwoordelijk- en bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie liggen. De bevoegdheden worden in principe zoveel mogelijk toevertrouwd aan de medewerkers. Hierdoor zijn zij in staat slagvaardig en efficiënt de hen toevertrouwde taken uit te voeren. Dit is slechts anders als die bevoegdheden expliciet zijn voorbehouden aan het college, de burgemeester, de strategische managers of de teamleiders, zoals genoemd in de bijlagen in het mandaatbesluit.
Ondertekening- en beslissingsmandaat
In het mandaatbesluit is degene die bevoegd is in mandaat een besluit te nemen tevens bevoegd dit besluit te ondertekenen. Uitgangspunt van het mandaatbesluit is dat alle bevoegdheden beslissingsmandaten betreffen, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-190098.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.