Gemeenteblad van Waddinxveen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waddinxveen | Gemeenteblad 2024, 190091 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waddinxveen | Gemeenteblad 2024, 190091 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het aanwijzen van parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen ter hoogte van Beekforel 15 te Waddinxveen
Waddinxveen werkt aan een duurzame, bereikbare en energiezuinige gemeente met een schonere lucht. Mobiliteit speelt hierbij een belangrijke rol in. Eén derde van de CO2-uitstoot in de gemeente wordt veroorzaakt door verkeer. Waddinxveen kiest er daarom voor om uiteindelijk al het verkeer emissievrij te maken. Het is helaas niet voor iedere eigenaar van een elektrisch voertuig mogelijk het voertuig op eigen terrein te plaatsen en daarop te laden. Hierom kan door inwoners een aanvraag voor een laadpaal in de buurt gedaan worden. De gemeente wil elektrisch rijden aanmoedigen, waardoor er parkeervakken in de openbare ruimte ingericht moeten worden voor het opladen van elektrische voertuigen. Hierdoor worden inwoners niet ontmoedigd om een elektrische auto aan te schaffen.
Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van de Mandaten- en volmachtenlijst 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De gemeente wil laadpalen bij openbaar parkeerplekken plaatsen omdat:
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een algemeen positief advies uit.
Volgens het document ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ wordt bij een aanvraag getoetst of er binnen 200m van de aanvrager een andere laadpaal aanwezig is. In deze situatie is dat het geval. Het verbruik bij deze andere paal of palen is echter zeer hoog en ook zijn beide laadvakken ingericht, waardoor de gemeente het toch gerechtvaardigd vindt deze nieuwe paal te plaatsen. Zo kan gezien worden dat laadpaal in de buurt ter hoogte van Brasem 4 in maart 2024 een gemiddeld verbruik had van 1119 kWh met circa 50 transacties per laadpunt. Ook kan gezien worden dat het gemiddeld verbruik van laadpaal ter hoogte van Meerval 28 ongeveer 1500 kWh bedraagt met circa 45 transacties per laadpunt.
De gemeente erkent in het document ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ dat een parkeervak dat enkel gebruikt mag worden door elektrische voertuigen een (tijdelijk) daling van de bezettingsgraad kan hebben. Hierdoor neemt de bezettingsgraad op andere parkeervakken toe en daarmee de kans op parkeerdruk. Dit komt mede omdat een elektrisch voertuig moet worden verplaatst wanneer deze volledig is opgeladen. In dit stuk van Snoekbaars ter hoogte van Beekforel 15 zal de parkeerdruk dus nog verder toenemen door het aanwijzen van dit parkeervak voor het opladen van elektrische voertuigen.
Om deze impact te minimaliseren wordt er vooralsnog slechts één van de twéé aangewezen parkeervakken gereserveerd voor elektrische auto’s. Het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn ingediend bij de gemeente en/of het daadwerkelijke verbruik het inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt
Ook blijkt uit recente jurisprudentie, zoals bijvoorbeeld de uitspraak van 9 mei 2023 van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, ECLI:NL:RBZWB:2023:3170, dat niet gezegd kan worden dat het aanwijzen van één parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen zodanig nadelig is voor de omwonenden in verhouding tot de belangen van het opzetten van een deugdelijke laadinfrastructuur, dat de keuze die het college heeft gemaakt onevenredig is.
Het verkeersbesluit met de bijhorende stukken kunt u inzien. Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt op www.officielebekendmakingen.nl en in het Hart van Holland op de gemeentepagina. Tegen het verkeersbesluit kunt u bezwaar maken. Ga daarvoor naar www.waddinxveen.nl/bezwaar
Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:
door het plaatsen van bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met onderbord OB19 “opladen elektrische voertuigen” en onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” twee parkeervakken aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen op de volgende locatie(s); Ter hoogte van Beekforel 15
het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn gedaan en/of het daadwerkelijke verbruik dit inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt.
Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekeningen.
Dit besluit is elektronisch ondertekend en daarom niet voorzien van een fysieke handtekening.
Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u in bezwaar gaan. Uw bezwaar moet binnen 6 weken bij de gemeente zijn. Deze periode begint op de dag na de datum van de inwerkingtreding van het verkeersbesluit.
U kunt digitaal bezwaar maken via www.waddinxveen.nl/bezwaar-maken
Hier staat uitgelegd hoe u online bezwaarschrift indient. U heeft hiervoor wel een DigiD of eHerkenning nodig.
U kunt ook schriftelijk bezwaar maken
Stuur dan uw bezwaarschrift naar:
College van burgemeester en wethouders
t.a.v. de commissie bezwaarschriften
Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen. Stuur een kopie van de brief waarin staat of u iets wel of niet krijgt mee met uw bezwaarschrift.
Heeft u een bezwaarschrift ingediend? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen.
Heeft u een bezwaarschrift ingediend en bent u van mening dat uw belangen zo zwaar wegen dat u de beslissing op uw bezwaren niet kunt afwachten? De Algemene wet bestuursrecht geeft u dan de mogelijkheid om een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank (Postbus 20302, 2500 EH Den Haag).
U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen. U hebt dan wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Kijk op de website http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht voor meer informatie over het digitaal indienen van een verzoek om voorlopige voorziening. Aan de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten verbonden.
Een voorlopige voorziening is een eigen procedure. Het besluit van de gemeente blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is.
Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-190091.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.