Verkeersbesluit voor het aanwijzen van parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen ter hoogte van Beekforel 15 te Waddinxveen

97568

  • 1.

    Aanleiding

Waddinxveen werkt aan een duurzame, bereikbare en energiezuinige gemeente met een schonere lucht. Mobiliteit speelt hierbij een belangrijke rol in. Eén derde van de CO2-uitstoot in de gemeente wordt veroorzaakt door verkeer. Waddinxveen kiest er daarom voor om uiteindelijk al het verkeer emissievrij te maken. Het is helaas niet voor iedere eigenaar van een elektrisch voertuig mogelijk het voertuig op eigen terrein te plaatsen en daarop te laden. Hierom kan door inwoners een aanvraag voor een laadpaal in de buurt gedaan worden. De gemeente wil elektrisch rijden aanmoedigen, waardoor er parkeervakken in de openbare ruimte ingericht moeten worden voor het opladen van elektrische voertuigen. Hierdoor worden inwoners niet ontmoedigd om een elektrische auto aan te schaffen.

 

  • 2.

    Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaten- en volmachtenlijst 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

  • 3.

    Motivering

De gemeente wil laadpalen bij openbaar parkeerplekken plaatsen omdat:

  • In het gemeentelijk beleid ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ is opgenomen dat wij het aantal elektrische auto’s in de gemeente willen verhogen. Het opzetten van een adequaat laadpaalnetwerk zien wij als een voorwaarde om deze doelen te behalen.

  • Elektrische voertuigen bij het rijden geen fijnstof uitstoten, dat de luchtkwaliteit in Waddinxveen verbeterd. Dit sluit aan bij het gestelde doel uit het Schone Lucht Akkoord (SAL).

  • Een belangrijk deel van alle CO2 uitstoot binnen de gemeente komt van autoverkeer. Elektrische voortuigen stoten bij het rijden geen CO2 uit, dat de milieuschade van autorijden verminderd.

  • Elektrische voertuigen veroorzaken minder stank en zijn stiller, waardoor de leef kwaliteit in de gemeente verbeterd.

     

  • 4.

    Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een algemeen positief advies uit.

 

  • 5.

    Belangenafweging

     

  • In het gemeentelijk beleid ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ is opgenomen dat wij het aantal elektrische auto’s in de gemeente willen verhogen. Het opzetten van een adequaat laadpaalnetwerk zien wij als een voorwaarde om deze doelen te behalen.

  • Volgens het document ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ wordt bij een aanvraag getoetst of er binnen 200m van de aanvrager een andere laadpaal aanwezig is. In deze situatie is dat het geval. Het verbruik bij deze andere paal of palen is echter zeer hoog en ook zijn beide laadvakken ingericht, waardoor de gemeente het toch gerechtvaardigd vindt deze nieuwe paal te plaatsen. Zo kan gezien worden dat laadpaal in de buurt ter hoogte van Brasem 4 in maart 2024 een gemiddeld verbruik had van 1119 kWh met circa 50 transacties per laadpunt. Ook kan gezien worden dat het gemiddeld verbruik van laadpaal ter hoogte van Meerval 28 ongeveer 1500 kWh bedraagt met circa 45 transacties per laadpunt.

  • De bezettingsgraad in de straat van de laadpaalaanvraag ter hoogte van Beekforel 15 is als volgt volgens onze metingen uit september 2023:

    • o

      Dinsdag 12 sep ochtend: bezettingsgraad 83%

    • o

      Dinsdag 12 sep middag: bezettingsgraad 83%

    • o

      Dinsdag 12 sep avond: bezettingsgraad 83%

    • o

      Woensdag 13 sep nacht: bezettingsgraad 100%

    • o

      Donderdag 14 sep avond: bezettingsgraad 100%

    • o

      Zaterdag 16 sep middag: bezettingsgraad 67%

  • Op het hoogste punt van de meting (100%) is er sprake van parkeerdruk (90% of hoger) in deze straat.

  • De gemeente erkent in het document ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ dat een parkeervak dat enkel gebruikt mag worden door elektrische voertuigen een (tijdelijk) daling van de bezettingsgraad kan hebben. Hierdoor neemt de bezettingsgraad op andere parkeervakken toe en daarmee de kans op parkeerdruk. Dit komt mede omdat een elektrisch voertuig moet worden verplaatst wanneer deze volledig is opgeladen. In dit stuk van Snoekbaars ter hoogte van Beekforel 15 zal de parkeerdruk dus nog verder toenemen door het aanwijzen van dit parkeervak voor het opladen van elektrische voertuigen.

  • Om deze impact te minimaliseren wordt er vooralsnog slechts één van de twéé aangewezen parkeervakken gereserveerd voor elektrische auto’s. Het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn ingediend bij de gemeente en/of het daadwerkelijke verbruik het inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt

  • Ook blijkt uit recente jurisprudentie, zoals bijvoorbeeld de uitspraak van 9 mei 2023 van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, ECLI:NL:RBZWB:2023:3170, dat niet gezegd kan worden dat het aanwijzen van één parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen zodanig nadelig is voor de omwonenden in verhouding tot de belangen van het opzetten van een deugdelijke laadinfrastructuur, dat de keuze die het college heeft gemaakt onevenredig is.

  • Wegens bovenstaande redenen acht de gemeente het nodig om dit besluit te nemen op deze locatie, ondanks de bestaande parkeerdruk.

  • Het plaatsen van een object, in dit geval een laadpaal, kan gevolgen hebben voor de stoep of straat. Bij het plaatsen van een laadpaal wordt er altijd op gelet dat er voldoende ruimte overblijft dat men zich langs de paal kan verplaatsen. Hierbij letten wij op toegankelijkheidsrichtlijnen.

  • Hoogwaardig groen zal nooit beschadigd worden bij het plaatsen van een laadpaal. Mocht het nodig zijn om een laadpaal in het groen te plaatsen, dan zal hierbij enkel een klein stuk niet-hoogwaardig groen ter grootte van de paal weggehaald worden.

  • De parkeervakken zijn bij de gemeente in beheer.

     

  • 6.

    Bekendmaking van het verkeersbesluit

Het verkeersbesluit met de bijhorende stukken kunt u inzien. Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt op www.officielebekendmakingen.nl en in het Hart van Holland op de gemeentepagina. Tegen het verkeersbesluit kunt u bezwaar maken. Ga daarvoor naar www.waddinxveen.nl/bezwaar

  • 7.

    Besluit

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • door het plaatsen van bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met onderbord OB19 “opladen elektrische voertuigen” en onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” twee parkeervakken aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen op de volgende locatie(s); Ter hoogte van Beekforel 15

  • vooralsnog één parkeervak in te richten als laadvak;

  • indien dit parkeervak veel wordt gebruikt, zal het tweede parkeervak worden ingericht.

  • het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn gedaan en/of het daadwerkelijke verbruik dit inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt.

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekeningen.

Waddinxveen, 2 mei 2024

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

de beleidsadviseur verkeer,

Alex Lochtenbergh

Dit besluit is elektronisch ondertekend en daarom niet voorzien van een fysieke handtekening.

N.B.

Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u in bezwaar gaan. Uw bezwaar moet binnen 6 weken bij de gemeente zijn. Deze periode begint op de dag na de datum van de inwerkingtreding van het verkeersbesluit.

U kunt digitaal bezwaar maken via www.waddinxveen.nl/bezwaar-maken

Hier staat uitgelegd hoe u online bezwaarschrift indient. U heeft hiervoor wel een DigiD of eHerkenning nodig.

U kunt ook schriftelijk bezwaar maken

Stuur dan uw bezwaarschrift naar:

College Waddinxveen

College van burgemeester en wethouders

t.a.v. de commissie bezwaarschriften

Postbus 400

2740 AK Waddinxveen

In het bezwaarschrift zet u:

  • Uw naam, adres en handtekening;

  • De datum van uw bezwaarschrift;

  • Een omschrijving van de beslissing van de gemeente, waartegen u bezwaar maakt;

  • Waarom u het niet met de beslissing eens bent;

  • Als het mogelijk is, het telefoonnummer en e-mailadres waarop u bereikbaar bent.

Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen. Stuur een kopie van de brief waarin staat of u iets wel of niet krijgt mee met uw bezwaarschrift.

Heeft u een bezwaarschrift ingediend? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen.

Heeft u een bezwaarschrift ingediend en bent u van mening dat uw belangen zo zwaar wegen dat u de beslissing op uw bezwaren niet kunt afwachten? De Algemene wet bestuursrecht geeft u dan de mogelijkheid om een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank (Postbus 20302, 2500 EH Den Haag).

U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen. U hebt dan wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Kijk op de website http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht voor meer informatie over het digitaal indienen van een verzoek om voorlopige voorziening. Aan de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten verbonden.

Een voorlopige voorziening is een eigen procedure. Het besluit van de gemeente blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is.

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de adviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur;

  • b.

    cluster Communicatie ter publicatie.

Naar boven