Gemeenteblad van Beesel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beesel | Gemeenteblad 2024, 189782 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beesel | Gemeenteblad 2024, 189782 | beleidsregel |
Beleidsregels Schulddienstverlening gemeente Beesel
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel;
Gezien het voorstel van 5 maart 2024
gelet op artikel 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
Overwegende dat het wenselijk is regels vast te stellen ten behoeve van een eenduidige uitvoering van de schulddienstverlening;
Overwegende dat op 5 maart 2024 het Beleidsplan schulddienstverlening 2024-2027 is vastgesteld;
In deze beleidsregel en de daarop berustende bepalingen verstaan we onder:
schuldhulpdienstverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op voorkomen, beheersbaar maken of aflossen van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon het risico loopt dat hij niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn financiële verplichtingen of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;
Alle andere begrippen die in deze beleidsregel worden gebruikt en die hierboven niet nader zijn omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wet, de Algemene wet bestuursrecht, alsmede andere wet- en regelgeving.
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schulddienstverlening
Inwoners van de gemeente Beesel van 18 jaar en ouder met een geldige verblijfstitel kunnen zich tot het college wenden voor schulddienstverlening.
Artikel 3. Aanbod Schulddienstverlening
Het college verleent aan verzoeker schulddienstverlening indien het college schulddienstverlening noodzakelijk acht, met als doel voorkomen van schulden, beheersbaar houden van schulden en oplossen van schulden. De aanvraag wordt getoetst aan de volgende uitgangspunten zoals neergelegd in het beleidsplan schulddienstverlening gemeente Beesel 2024-2027.
Er is sprake van inwoning in de gemeente Beesel, een problematische schuldensituatie, voldoende inkomen; salaris of uitkering, er zijn geen fraudevorderingen met een recente ontstaansdatum (2-5 jaar) en er is geen sprake van een uitsluitingstermijn (eerder schulddienstverlening bij gemeente gehad of Wsnp).
Indien de noodzaak niet aanwezig wordt geacht door het college, wordt een aanvraag geweigerd.
Budgetbeheer wordt ingezet wanneer er sprake is van een problematische financiële situatie met als doel de financiële situatie te stabiliseren en de financiële zelfredzaamheid van de inwoner te bevorderen. De klant dient gemotiveerd te zijn en bereid om mee te werken. Budgetbeheer kan ingezet worden als voorwaarden van een schuldhulptraject. Op basis van een intake wordt geanalyseerd wat de mogelijkheden en behoeften van een inwoner zijn om een passend budgetbeheer-traject in te zetten. Een inwoner stroomt uit wanneer er sprake is van een stabiel inkomen, financiële stabiliteit en zelfredzaamheid en er een (financiële) buffer is opgebouwd en de inwoner in staat is deze buffer te behouden.
Budgetbeheer wordt toegekend voor een periode van maximaal 18 maanden mits dit uitzicht biedt op zelf- redzaamheid binnen deze termijn. Van deze termijn kan worden afgeweken als het college dat noodzakelijk acht.
Verzoeker doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op schulddienstverlening, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van het schulddienstverleningstraject.
(dit artikel treedt gelijktijdig met artikel 5 van Wet gemeentelijke schuldhulpverlening in werking)
Wanneer de situatie dit vereist, maakt het college gebruik van een moratorium.
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel in zijn vergadering van 5 maart 2024.
Rick Nillesen,
Secretaris
Bob Vostermans,
burgemeester
In het beleidsplan Schulddienstverlening is, kort gezegd, de visie van de gemeente Beesel neergelegd op het terrein van schulddienstverlening. Omdat het een visie betreft, zijn de spelregels voor de burger onvoldoende duidelijk en geeft het onvoldoende handvaten voor de uitvoeringspraktijk. Daarom worden in deze beleidsregels de bevoegdheden van het college nader uitgewerkt.
De beleidsregels zijn met name gericht op regels met betrekking tot toelating tot de schulddienstverlening en de bijbehorende voorwaarden. Achterliggende gedachte is de behoefte aan heldere spelregels: de burger weet wat de voorwaarden zijn voor toelating tot de schulddienstverlening en waaraan hij zich dient te houden en de gemeente op haar beurt weet welke verplichtingen zij aan de burger mag opleggen en wanneer zij de toegang tot de schulddienstverlening kan weigeren of beëindigen.
Hierbij speelt mee dat de gemeentelijke schuldhulpverleningspraktijk met de inwerkingtreding van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening onder het regime van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) valt. Het is dan van belang om regels met betrekking tot toelating tot de schuldhulpverlening, het opleggen van verplichtingen en het weigeren van hulp in een juridisch vat te hebben gegoten.
Dit artikel is grotendeels gebaseerd op artikel 1 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). In artikel 1 van de Wgs staat dat de schuldhulpverlening gericht is op het aflossen van schulden. Het begrip schulddienstverlening is in de beleidsregels ruimer gedefinieerd, zodat integrale schulddienstverlening kan worden geboden. De totale schulddienstverlening kan zich richten zowel op het voorkomen, beheersbaar maken en/of aflossen van schulden en nazorg.
Artikel 2 Doelgroep gemeentelijke schulddienstverlening
Conform de visie zoals neergelegd in het beleidsplan 2024-2027 staat schulddienstverlening in beginsel open voor alle inwoners van de gemeente Beesel van 18 jaar en ouder. Ook staat schuldhulpverlening open aan natuurlijke personen die (o.a.) schulden hebben in verband met de liquidatie van een onderneming.
Artikel 3 Aanbod schulddienstverlening
In lid 1 is aangegeven dat het college schulddienstverlening verleent indien het college schulddienstverlening noodzakelijk acht. Op deze manier wordt enerzijds recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt van de eigen verantwoordelijkheid. Daar waar de burger in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schulddienstverlening achterwege blijven. Anderzijds wordt middels dit lid, evenals lid 2, recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt dat schulddienstverlening selectief en gericht ingezet dient te worden. Daar waar sprake is van een schuldenpakket dat zich niet laat regelen en/of een onregelbare verzoeker, kan een aanvraag worden geweigerd.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 5. Wacht- en doorlooptijden
De bepalingen van dit artikel zijn afkomstig uit de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, artikel 4, Gedragscode Schuldhulpverlening en modules NVVK.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 7. Weigeren – (beëindigen) – hersteltermijn
In dit artikel wordt beschreven wanneer schulddienstverlening kan worden beëindigd.
Van de 14 gronden zoals benoemd, verdienen de gronden onder f. en g. bijzondere aandacht gelet op de visie zoals neergelegd in het Beleidsplan Schulddienstverlening gemeente Beesel 2024-2027. Daar waar gemeente Beesel wil staan voor een selectieve en gerichte toepassing van schulddienstverlening, kan dat betekenen dat schulddienstverlening wordt beëindigd indien de vorm van hulpverlening niet langer aansluit bij de persoonlijke omstandigheden van de schuldenaar. Zie in dat licht ook een duidelijke link met artikel 3 lid 2 van deze beleidsregels.
Artikel 8. Recidive – hernieuwde aanvraag
wat betreft de bevoegdheid tot weigeren van een aanbod schulddienstverlening in relatie tot eerdere trajecten/contacten schuldhulpverlening, zijn in dit artikel regels gesteld. Op basis van het principe van eigen verantwoordelijkheid wordt een nadrukkelijke grens gesteld aan het kunnen doen van hernieuwde aanvragen. Uitgangspunt hierbij is dat schulddienstverlening in gemeente Beesel is gericht op duurzame gedragsverandering van de verzoeker en daarom in principe eenmalig is: één keer in de problemen raken kan, maar een tweede keer heeft men iets uit te leggen. Er is een aanbod voor schuldhulpverlening gedaan als een verzoeker een begunstigende beschikking heeft ontvangen waarin een concreet schuldhulpverleningstraject wordt aangeboden.
Als de verzoeker kan aantonen dat zijn situatie zodanig is veranderd dat een nieuw schulddienstverleningstraject noodzakelijk is, kan van deze regel worden afgeweken. Er moet een wijziging in het gedrag hebben plaatsgevonden waardoor het schulddienstverleningstraject wel een kans van slagen heeft. De reden waardoor het traject de voorgaande keer is beëindigd, moet zich niet meer voor kunnen doen.
In de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is opgenomen dat het college de rechtbank kan verzoeken een afkoelingsperiode af te kondigen, waarin schuldeisers voor maximaal 6 maanden hun incassomaatregelen moeten staken. In deze periode kunnen de problemen dan zorgvuldig in beeld gebracht en oplossingen bedacht worden. Een moratorium kan alleen worden aangevraagd als vaststaat dat de schuldeiser niet bereid is op basis van individuele afspraken zijn invorderingsmaatregelen tijdelijk op te schorten. Wanneer de situatie dit vereist, zullen wij gebruik maken van dit moratorium.
Artikel 10. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 11. Intrekking eerdere beleidsregels en inwerkingtreding
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-189782.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.