Gemeenteblad van Rucphen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
---|---|---|---|---|
Rucphen | Gemeenteblad 2024, 187969 | ander besluit van algemene strekking | 06-06-2024 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
---|---|---|---|---|
Rucphen | Gemeenteblad 2024, 187969 | ander besluit van algemene strekking | 06-06-2024 |
Ontwerp: Huisvestingsverordening gemeente Rucphen 2024-2028
Kennisgeving terinzagelegging ontwerp-huisvestingsverordening gemeente Rucphen
Wilt u uw mening geven over het ontwerp-beleid? Dat kan tot en met 6 juni 2024 door een mail te sturen naar gemeente@rucphen.nl met als onderwerp ‘Reactie ontwerp-huisvestingsverordening.’ U kunt uw reactie ook per post sturen naar postbus 9, 4715 ZG Rucphen. Wilt u uw reactie persoonlijk aan ons vertellen? Bel dan 0165-349500 voor een afspraak met een medewerker.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijving
Betaalbare koopwoning: voor verkoop bestemde woonruimte met een koopprijs zoals bepaald in artikel 7(4) van de Huisvestingswet 2014.
Huishouden: eenpersoonshuishouden: het huishouden van een persoon die als enige een woonruimte bewoont of wil gaan bewonen;
meerpersoonshuishouden: het huishouden van twee of meer personen die gezamenlijk een woonruimte bewonen of willen gaan bewonen, waarbij sprake is van continuïteit in samenstelling en onderlinge verbondenheid.
Huurliberalisatiegrens: Het bedrag dat wordt genoemd in artikel 13, eerste lid, van de Wet op de huurtoeslag.
Ingezetene: Ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Rucphen.
Inschrijftijd: De tijd tussen datum waarop een woningzoekende geregistreerd staat in een register van toegelaten instellingen in de regio en het moment waarop deze woningzoekende reageert op een woning.
Maatschappelijke binding: woningzoekende die ten minste zes jaar onafgebroken ingezetene is dan wel gedurende de voorafgaande tien jaar ten minste zes jaar onafgebroken ingezetene is geweest van de gemeente Rucphen.
Mantelzorg: hulp als bepaald in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.
Prestatieafspraken: jaarlijkse afspraken tussen de woningcorporatie, de huurdersvereniging en het college van burgemeester en wethouders, zoals bepaald in artikel 44 van de Woningwet.
Verkoper: partij die een woonruimte verkoopt aan een woningzoekende en daarvoor een koopprijs ontvangt.
Woningcorporatie: toegelaten instelling als bedoeld in artikel 19 van de Woningwet die feitelijk werkzaam is in de gemeente.
Woningzoekende: huishouden dat in het registersysteem als bedoeld in artikel 2.2 is ingeschreven.
Woonduur: de onafgebroken periode gedurende welke een huurder de huidige woonruimte bewoont, volgens de gegevens in de basisregistratie personen (BRP).
Register van woningzoekenden: organisatie die verantwoordelijk is voor de verdeling van sociale huurwoningen.
Hoofdstuk 3 Voorrangsregelingen
Artikel 3.1 Urgentiecategorieën
Woningzoekende kan een aanvraag tot urgentieverklaring indienen bij de woningcorporatie. Een urgentieverklaring kan alleen worden afgegeven aan woningzoekenden die vallen in één van de volgende categorieën:
Tijdelijke opvang huiselijk geweld
Woningzoekenden die in verband met problemen van relationele aard of geweld hun woonruimte hebben moeten verlaten, en die nu verblijven in een voorziening voor tijdelijke opvang of daarvoor in aanmerking komen. De woningcorporatie biedt één keer een passende woning aan.
Woningzoekenden die vanwege een calamiteit gedwongen hun woonruimte moeten verlaten. Voorwaarde is dat er sprake is van een onverwachte gebeurtenis, zoals brand, waardoor de woningzoekende acuut dakloos is en de woonruimte niet binnen 4 maanden te herstellen is. De woningcorporatie biedt één keer een passende woning aan.
De afdeling van de gemeente die de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 uitvoert, adviseert over de noodzaak van urgentie wegens mantelzorg. Woningzoekenden die mantelzorg verlenen of ontvangen kunnen ingedeeld worden in de urgentiecategorie ‘mantelzorg’ indien:
i. beschikt over een indicatie voor zorg vanuit de Wet langdurige zorg, vastgesteld door het Centrum Indicatiestelling Zorg waaruit blijkt dat 24-uurs zorg of permanent toezicht noodzakelijk is; of,
ii. in zijn of haar thuissituatie ondersteuning op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning of de Jeugdwet ontvangt, vastgesteld door burgemeester en wethouders van de woonplaats van de mantelzorgontvanger, in de vorm van individuele begeleiding ter ondersteuning van de zelfredzaamheid; of,
iii. in zijn of haar thuissituatie verpleging ontvangt, niet gepaard gaande met verblijf of geen kraamzorg zijnde, verstrekt op grond van de Zorgverzekeringswet, waarvan de noodzaak is vastgesteld door de wijkverpleegkundige, zoals verpleging of verzorging bij opstaan, wassen, aankleden, douchen, wondverzorging, het geven van injecties.
de mantelzorg – niet zijnde gebruikelijke zorg zoals bedoeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of het verrichten van niet zorgtaken zoals huishoudelijke werkzaamheden en het doen van boodschappen – voor minimaal acht uur per week, verdeeld over minimaal vier dagen per week - wordt verricht en de zorgontvanger naar verwachting duurzaam afhankelijk is van de mantelzorgverlener;
Verlening van een urgentie in verband met mantelzorg is niet mogelijk in de volgende situaties:
Woningzoekenden met een medische problematiek die verband houdt met woonruimte. De urgentie wordt zonder verdere beoordeling verleend indien aan de woningzoekende in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 een verhuiskostenvergoeding wegens ontoereikende huisvesting is toegekend. In alle andere gevallen beoordeelt een onafhankelijke medische instantie de medische situatie. De woningcorporatie biedt één keer een passende woning aan.
Artikel 3.2 Voorrang bij doorstromen
Artikel 3.3 Voorrang bij maatschappelijke binding
De woningcorporatie of verkoper biedt woonruimte voor woningzoekenden of kopers met maatschappelijke binding aan door publicatie op een openbaar toegankelijk (digitaal) medium met de mededeling dat een huishouden de woonruimte alleen voor bewoning in gebruik mag nemen indien er sprake is van maatschappelijke binding met de gemeente Rucphen.
Woningzoekenden met maatschappelijke binding worden gedurende een periode van drie dagen in de gelegenheid gesteld om op de aangeboden woonruime te reageren. Indien toewijzing op basis van maatschappelijke binding in deze periode niet kon plaatsvinden, komen na het verstrijken van deze periode ook regulier woningzoekenden in aanmerking voor de woonruimte.
Kopers met maatschappelijke binding worden gedurende een periode van vier weken in de gelegenheid gesteld om op de aangeboden woonruime te reageren. Indien toewijzing op basis van maatschappelijke binding in deze periode niet kon plaatsvinden, komen na het verstrijken van deze periode ook regulier woningzoekenden of kopers in aanmerking voor de woonruimte.
Hoofdstuk 4 Bijzondere doelgroepen
Artikel 4.1 Passend huisvesten
De woningcorporatie mag jaarlijks een gedeelte – zoals bepaald in prestatieafspraken die dat jaar geldend zijn - van de leeggekomen woonruimten vrij toewijzen aan woningzoekenden die niet via het reguliere toewijzingssysteem dan wel via de bestaande urgentiecriteria in aanmerking komen voor woonruimte.
Artikel 4.2 Huisvesting vergunninghouders
Vergunninghouders die op grond van de gemeentelijke taakstelling moeten worden gehuisvest, zoals genoemd in artikel 28 van de Huisvestingswet 2014, worden eenmalig bemiddeld naar een woning. De huisvesting van vergunninghouders wordt gecoördineerd door de projectgroep huisvesting vergunninghouders, bestaande uit de gemeente Rucphen, de woningcorporatie en stichting VluchtelingenWerk. De projectgroep draagt zorg voor kwantitatieve voortgang in de taakstelling en kwalitatieve huisvesting van vergunninghouders, waarbij veiligheid, gezinsgrootte en spreiding over de gemeente criteria zijn voor het selecteren van een geschikte woonruimte. De gemeente monitort de voortgang in de taakstelling en onderhoudt hierover contact met regio en provincie, de woningcorporatie biedt een woonruimte aan en Stichting VluchtelingenWerk begeleidt de verhuizing.
Het college kan voor een bepaalde tijd experimenten toestaan waarin afgeweken wordt van de bepalingen van deze verordening. Belanghebbende partijen kunnen hiertoe een onderbouwd verzoek bij het college indienen. Experimenten moeten passen binnen de Huisvestingswet 2014.
Het college kan afwijken van de verordening voor zover toepassing gelet op het belang van een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van woonruimte of vanwege een groot maatschappelijk belang leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Toepassing van dit artikel moet passen binnen de Huisvestingswet 2014.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-187969.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.