Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam tot wijziging van het Besluit gasaansluitplicht netbeheerder in verband met de tijdelijke brandweerkazerne Appeltjesmarkt (Wijzigingsbesluit gasaansluitplicht netbeheerder brandweerkazerne Appeltjesmarkt)

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 10, lid 7, onderdeel a van de Gaswet, gezien de op 3 maart 2020 door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde ‘Routekaart Amsterdam Klimaatneutraal 2050’, gezien de op 30 september 2020 door de gemeenteraad vastgestelde ‘Transitievisie Warmte Amsterdam’, gelet op artikel 2, derde lid, onderdeel a van de Inspraakverordening, gelet op de verscheidene mandaten en ondermandaten met betrekking tot de bevoegdheid uit artikel 10, lid 7, onderdeel a van de Gaswet in het Algemeen Mandaatbesluit Amsterdam, gelet op het raadsbesluit over het ‘Vaststellen van het uitvoerings- en kredietbesluit voor Bruggen en Straten corridor Raadshuisstraat – Mercatorplein Oranje Loper’ van 22 en 23 december 2021, gelet op de door het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam op 1 februari 2024 afgegeven tijdelijke omgevingsvergunning voor het tijdelijk plaatsen van een brandweerkazerne op de Appeltjesmarkt met kenmerk Z2023-C010229,

 

besluit om het ‘Besluit gasaansluitplicht netbeheerder Amsterdam’ als volgt te wijzigen:

Artikel I  

In bijlage I wordt aan het einde van de opsomming in het Inhoudsoverzicht het volgende onderdeel toegevoegd:

 

Gebied 4 Tijdelijke brandweerkazerne Appeltjesmarkt

Artikel II  

In bijlage I wordt aan het einde de volgende paragraaf toegevoegd:

 

Gebied 4 Tijdelijke brandweerkazerne Appeltjesmarkt

 

Overzichtskaart

 

Detailkaart

 

Gebiedsomschrijving

Het gebied Tijdelijke brandweerkazerne Appeltjesmarkt betreft één enkel adres, namelijk Elandsgracht 150 waar conform de op 1 februari 2024 met kenmerk Z2023-C010229 afgegeven omgevingsvergunning een tijdelijke brandweerkazerne geplaatst kan worden. Het gebied betreft:

 

Straatnaam

Huisnummer

Elandsgracht

150

 

van het volgende kadastrale object:

 

Kadastrale gemeentecode

Sectie

Objectnummer

Indexletter

ASD03

ASD03E

10473

G

 

Besluitvorming

Het besluit tot aanwijzing van Tijdelijke brandweerkazerne Appeltjesmarkt is op dinsdag 23 april 2024 namens het college van B&W genomen door de directeur Ruimte en Duurzaamheid.

Artikel III  

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel IV  

Dit besluit wordt aangehaald als Wijzigingsbesluit gasaansluitplicht netbeheerder brandweerkazerne Appeltjesmarkt.

Aldus vastgesteld op 23 april 2024.

Namens het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

Josja van der Veer

directeur Ruimte en Duurzaamheid

Toelichting  

Dit wijzigingsbesluit wijzigt het ‘Besluit gasaansluitplicht netbeheerder Amsterdam’ door een specifiek gebied toe te voegen aan bijlage I van dat besluit. Als gevolg van deze aanwijzing heeft de netbeheerder de taak om het aangewezen adres van een kleinverbruik gasaansluiting te voorzien indien zij daartoe wordt verzocht.

 

Aanleiding voor dit besluit is een schriftelijk verzoek van de Brandweer Amsterdam-Amstelland en het programma Oranje Loper van de gemeente Amsterdam. De brandweerkazerne aan de kruising tussen de Marnixstraat en de Rozengracht is aan renovatie toe. De bevoorrading van de renovatie van de bestaande brandweerkazerne zal via het water van de Singelgracht gebeuren, zodat de door het Programma Rode Loper geplande herinrichting van de openbare ruimte op de kruising tussen de Marnixstraat en Rozengracht plaats kan vinden, zonder dat dat een impact heeft op de opkomsttijden van de Brandweer. De bestaande brandweerkazerne kan niet in gebruik blijven tijdens de renovatie, dus is een tijdelijke vervangende brandweerkazerne vergund op de Appeltjesmarkt. De Tijdelijke omgevingsvergunning hiertoe is afgegeven op 1 februari 2024 en heeft kenmerk Z2023-C010229 en OLO-nummer 8216681. Dit aanwijzingsbesluit is nadrukkelijk gericht op het faciliteren van die tijdelijke vervangende brandweerkazerne.

 

Relevante regelgeving

In Nederland wordt de werking van het aardgasnet gereguleerd via de Gaswet. Een centrale rol wordt daarbij gespeeld door de netbeheerder. De netbeheerder heeft een wettelijke taak om te zorgen voor een betrouwbare levering van gas in zijn werkgebied en heeft daarbij ook de taak om te zorgen voor (mogelijkheden tot) aansluiting op het gasnet.

 

In artikel 10, lid 6, onderdeel a en b van de Gaswet zijn respectievelijk de plicht voor de netbeheerder om een kleinverbruik aansluiting te regelen (doorlaatwaarde tot 40m3(n) per uur) en om een aansluitpunt aan te bieden voor een grootverbruik aansluiting (doorlaatwaarde >40m3(n) per uur).

 

In artikel 10, lid 7, onderdeel a van de Gaswet is geregeld dat de aansluitplicht voor een kleinverbruik aansluiting uit lid 6, onderdeel a niet van toepassing is voor nieuwbouw, tenzij het college dit gebied aanwijst (voortaan: aanwijzingsbevoegdheid). De afweging of er sprake is van zwaarwegende redenen van algemeen belang die aanleiding geven tot een aanwijzing ligt bij het college.

 

De regeling gebiedsaanwijzing gasaansluitplicht geeft in de onderdelen van artikel 1 enkele concrete voorbeelden wanneer het college kan, en dus niet moet, beslissen om een gebied aan te wijzen. Er is dus sprake van een discretionaire bevoegdheid van het college. De wetgever heeft de beleidsruimte wel beperkt door te vereisen dat er in ieder geval zwaarwegende redenen van algemeen belang moeten zijn die een dergelijke gasaansluiting strikt noodzakelijk maken. De wetgever werpt met deze vage norm aan het college een drempel op om tot een aanwijzing te komen. Uit het voorgaande concludeert het college dat zij bij de beslissing om een gebied aan te wijzen veel beslissingsruimte heeft en dat er in geen geval sprake is van een gebonden bevoegdheid. Het college kan een aanvraag toekennen als zij redelijkerwijs tot de conclusie komt dat er zwaarwegende redenen van algemeen belang zijn die de aanwijzing strikt noodzakelijk maken.

 

Relevant beleid

Op 3 maart 2020 stelde het college van burgemeester en wethouders Routekaart Amsterdam Klimaatneutraal 2050 vast (voortaan: Routekaart). Daarin schetst zij haar plannen om ervoor te zorgen dat de gemeente Amsterdam in 2050 Klimaatneutraal zal zijn. Op pagina 15 van deze Routekaart schetst het college dat zij een Transitievisie Warmte vast zal stellen met duidelijkheid over wanneer welke wijk van het aardgas afgaat en welke alternatieve warmtetechniek wordt aangeboden. Op 30 september 2020 heeft de gemeenteraad van Amsterdam deze Transitievisie Warmte (voortaan: TVW) vastgesteld. Met betrekking tot het gebied waarin de te realiseren tijdelijke brandweerkazerne is gelegen geeft het college op de transitiekaart in de figuur op pagina 7 aan dat de verwachting is dat deze buurt gebruik zal gaan maken van een aardgasvrij gasnet en dat tot 2040 ingezet wordt op het besparen van tot 70% van het gebruikte aardgas.

 

Het Amsterdamse beleid is duidelijk. We moeten toe naar Klimaatneutraal en dat betekent dat de gemeente Amsterdam moet nastreven om zo min mogelijk CO2 uit te stoten. Er staat voldoende vast dat de verbranding van aardgas direct leidt tot CO2-uitstoot. Het verminderen van het gebruik van aardgas, leidt tot een vermindering van de CO2-uitstoot, aangenomen dat het alternatief niet tot méér uitstoot leidt. Zij wordt daarbij gesteund door een steeds dwingender wettelijk kader.

 

Zonder het voorgaande tegen te spreken moet onder ogen gezien worden dat de beleidsdoelstellingen uit de TVW en de Routekaart zeer algemeen van strekking zijn en dat de TVW in haar opzet een grote ‘korrelgrootte’ heeft. Dit beleidsstuk laat zeker ook ruimte voor voortschrijdend inzicht en maatwerk, bijvoorbeeld in het kader van de buurtuitvoeringsplannen, zoals genoemd op pagina 15. Ook spelen de financiële haalbaarheid en uitvoerbaarheid mee bij de overwegingen blijkens ‘de leidende principes bij de energietransitie’ op pagina 19 van de TVW.

 

Een behoorlijke terughoudendheid van het college om de aanwijzingsbevoegdheid te gebruiken is op zijn plaats. De omstandigheid dat het aan te wijzen gebied op grond van de TVW aangewezen is als een gebied waar overgegaan wordt op een aardgasvrij gasnet en tot 2040 ingezet wordt op 70% besparing van aardgas, pleit in ieder geval niet tegen een aanwijzing. De tijdelijkheid (18 maanden) van de Brandweerkazerne en van de benodigde gasaansluiting maken dat het uiterst onwaarschijnlijk is dat dit besluit enig gevolg zal hebben voor de uitvoerbaarheid van de TVW. Het huidige aardgasvrij beleid laat ruimte voor de aanwijzing die in dit besluit wordt gedaan.

 

Conform de Wet veiligheidsregio’s stelt het bestuur van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland elke vier jaar een dekkingsplan voor de brandweerzorg op. Het Dekkingsplan 2022-2025 van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland beschrijft een opkomsttijd die behaald moeten worden. De brandweerkazerne op de kruising tussen de Marnixstraat en de Rozengracht speelt een belangrijke rol in het behalen van deze nagestreefde opkomsttijden. Deze kazerne bedient een groot deel van het westelijke deel van Amsterdam.

 

De gemeente Amsterdam werkt onder de noemer van het Programma Oranje Loper aan de bruggen en straten van de Raadhuisstraat tot het Mercatorplein. Verschillende bruggen, straten en kruispunten worden in het kader van dit programma verbeterd. Het raadsbesluit over het ‘Vaststellen van het uitvoerings- en kredietbesluit voor Bruggen en Straten corridor Raadshuisstraat – Mercatorplein Oranje Loper’ van 22 en 23 december 2021 ligt aan de basis van dit programma. De herinrichting van de kruising tussen de Marnixstraat en de Rozengracht staat binnenkort op de uitvoeringsagenda van dit programma. Er is nauwe afstemming met de Brandweer Amsterdam-Amstelland om deze werkzaamheden te kunnen realiseren zonder daarbij de opkomsttijden van de brandweer te zeer nadelig te beïnvloeden.

 

Motivering

Uit overleg met vertegenwoordigers van de brandweer Amsterdam-Amstelland komt naar voren dat het voor de netbeheerder Liander onmogelijk is om binnen de daartoe beschikbare tijd een grootverbruik elektriciteitsaansluiting te realiseren die genoeg vermogen kan bieden om aan de gehele energievraag van de inmiddels vergunde tijdelijke brandweerkazerne te voldoen. Daarmee zijn alle realistisch uitvoerbare uitstootarme alternatieven om te voorzien in de energiebehoefte van de tijdelijke brandweerkazerne vrijwel verkeken.

 

De tijdelijke brandweerkazerne is gelet op de opkomsttijden vanwege zwaarwegende redenen van algemeen belang noodzakelijk. Deze brandweerkazerne moet verwarmd en gekoeld worden, wat middels een airconditioner en lucht-lucht warmtepomp die aangesloten is op een huisaansluiting voor elektriciteit kan gebeuren. Ook aan de energievraag voor het bereiden van maaltijden, de recreatieve en administratieve activiteiten van de brandweer kan worden voldaan met behulp van een huisaansluiting voor elektriciteit. Het is echter niet mogelijk om ook de energievraag voor de benodigde douchevoorziening voor de brandweerlui op te vangen binnen de beschikbare huisaansluiting. De enige alternatieven die voor de douchevoorziening beschikbaar zijn, zijn 1. zeer grote boilervatten, 2. gastanks, 3. gasflessen, 4. een dieselgenerator die elektriciteit opwekt of 5. een kleinverbruik gasaansluiting.

 

Oplossing 1 in de vorm van grote boilervatten is onwenselijk als gevolg van het grote ruimtebeslag, de relatief hoge investeringskosten en de onzekerheid of de dimensionering toereikend is om in de warm watervraag van de brandweerlui te voorzien. Qua CO2-uitstoot is deze oplossing zeer vergelijkbaar met een kleinverbruik gasaansluiting.

 

Oplossingen 2 en 3 zijn onwenselijk, wederom als gevolg van het grote ruimtebeslag, maar ook vanwege de hoge investeringskosten, de veiligheidsrisico’s van gasopslag, de leveringsonzekerheid en de hoge kosten die samenhangen met het gebruik van gasflessen en gastanks. Qua CO2-uitstoot zijn deze oplossingen minder gunstig dan een kleinverbruik gasaansluiting, omdat deze extra vervoersbewegingen met zich meebrengen. Deze vervoersbewegingen zijn op zichzelf ook een nadeel in onze drukke stad.

 

Oplossing 4 is onwenselijk omdat een dieselgenerator geluid en uitstoot met zich meebrengt. Bovendien brengt een generator hoge huur en operationele kosten met zich mee. De CO2-uitstoot van een dieselgenerator is hoger dan een oplossing met gas en bovendien brengt een dieselgenerator ook nog aanvullende vervoersbewegingen met zich mee.

 

Oplossing 5, namelijk een kleinverbruik gasaansluiting, geniet daarom over het geheel genomen de voorkeur boven de andere genoemde oplossingen. Gelet op het tijdelijk karakter van de brandweerkazerne en de beoogde warmteoplossing in de TVW kan er geen bezwaar zijn tegen deze kleinverbruik gasaansluiting.

 

Stadsdeel

Gezien het concrete en zeer lokale karakter van deze aanwijzing was er geen aanleiding tot het vragen van een formeel advies vanuit het betrokken stadsdeel Centrum. Gedurende de voorbereiding van dit besluit is het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum geïnformeerd over de inhoud van dit besluit en heeft het bestuur aangegeven af te zien van de mogelijkheid tot het geven van ongevraagd advies.

 

Netbeheerder

Naar aanleiding van de aanvraag is afgestemd met de netbeheerder. Deze heeft aangegeven dat het lage druk gasnet dichtbij ligt en voldoende druk heeft. De kleinverbruik gasaansluiting kan, na aanwijzing, binnen redelijke kosten en binnen de benodigde termijn gerealiseerd worden.

 

Conclusie

Gelet op het voorgaande kan samenvattend gesteld worden dat er zwaarwegende redenen van algemeen belang zijn die nopen tot het mogelijk maken van een kleinverbruik gasaansluiting voor nieuwbouw op de locatie van de tijdelijke brandweerkazerne op de Appeltjesmarkt.

 

Bezwaarclausule

 

Niet mee eens?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na dagtekening van dit besluit bezwaar maken. Als verzenddatum van uw bezwaar geldt de poststempel op uw bezwaarschrift.

 

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het College van Burgemeester en Wethouders

T.a.v. Directie Juridische Zaken

Postbus 202

1000 AE Amsterdam

 

Of per mail naar: bezwaarenberoep@amsterdam.nl

 

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

  • Uw naam, adres en telefoonnummer

  • De datum waarop u het bezwaar schrijft en uw handtekening

  • Het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

  • Waarom u bezwaar maakt.

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop uw bezwaarschrift wordt behandeld.

 

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

 

De Voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam

Sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

 

Dat kan ook via. https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht Daarvoor hebt u DigiD nodig

Naar boven