Het aanwijzen en inrichten van twee parkeergelegenheden uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische motorvoertuigen op de Klipzwaluw in Veenendaal

 

 

2172393

 

Burgemeester en wethouders van Veenendaal

 

Op grond van het bepaalde in artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is het nemen van een verkeersbesluit verplicht in de volgende gevallen:

 

- 1. De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

- 2. Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Op grond van het bepaalde in artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 juncto artikel 12 BABW worden verkeersbesluiten genomen door het college van burgemeester en wethouders.

Op grond van de Mandaatbesluit ambtelijke organisatie en externen Gemeente Veenendaal heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de teamleider Team Adviseurs Openbare ruimte en Vastgoed.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg geweest met de politie. Het politierapport is in de bijlagen opgenomen.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De locatie is gebaseerd op de plankaart laadinfrastructuur Veenendaal 2022-2025 versie 2023 vastgesteld op 11 juli 2023 en de Plaatsingsleidraad (bijlage 1 van de Integrale laadvisie Veenendaal vastgesteld op 15 februari 2022). De plankaart is gebaseerd op het landelijke prognosemodel voor ontwikkeling van elektrisch vervoer. Over de conceptlocaties in de plankaart heeft participatie plaatsgevonden. De locaties zijn hierbij op diverse manieren kenbaar gemaakt (social-media, gemeentepagina en straatverf). De reacties waren deels positief deels negatief en zijn afgewogen waarna terugkoppeling heeft plaatsgevonden.

 

-Om een bijdrage te leveren aan het behalen van (inter)nationale (klimaat)doelstellingen wil de gemeente vervoer zonder emissies stimuleren. Elektrisch vervoer maakt hier onderdeel van uit;

- Dit is vastgelegd in het programma Energieneutraal Veenendaal 2050

- Elektrisch vervoer draagt bij aan een beter klimaat, het verminderen van geluidhinder en een verbeterde luchtkwaliteit;

- Steeds meer inwoners, werknemers en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrisch voertuig en het aantal elektrische voertuigen zal de komende jaren naar verwachting verder toenemen;

- Voor het stimuleren van elektrisch vervoer en een goede werking van een elektrisch voertuig is een netwerk van openbare oplaadvoorzieningen essentieel;

- De gemeente heeft een overeenkomst gesloten met de firma Vattenfall InCharge, welke in opdracht van de gemeente laadpalen met elk twee laadpunten in de openbare ruimte plaatst, proactief (‘voor de vraag uit’) en op basis van het verbruik op reeds bestaande laadpalen;

- De parkeergelegenheid bij de laadpaal mag uitsluitend gebruikt worden door ladende elektrische voertuigen;

- Het belang van het efficiënt kunnen gebruiken van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven een eventuele lokale parkeerdruk, waarbij:

O Een elektrisch voertuig veelal in de plaats komt van een regulier voertuig, zodat de parkeerdruk in verhouding weinig zal wijzigen;

O Een verschuiving van parkeerdruk aannemelijk is in een ruimere omgeving (wijkniveau) vanwege continue uitbreiding van het aantal laadvoorzieningen;

O Volgens de vastgestelde Laadvisie in de nacht (tussen 23.00 en 07.00 uur) een elektrisch voertuig niet van de laadpaal hoeft te worden verwijderd, waardoor de laadplek in de nacht, wanneer de parkeerdruk het hoogst is tevens fungeert als parkeerplek.

- Er rekening gehouden wordt met eventuele parkeerdruk door in eerste instantie 1 parkeergelegenheid per laadpaal in te richten en bij een bepaald gebruik uit te breiden naar 2 parkeerplaatsen per laadpaal;

- Bij het bepalen van een geschikte locatie voor een openbare oplaadvoorziening moeten wij rekening houden met (technische) eisen en criteria van een oplaadvoorziening in de openbare ruimte;

- De locatie is gebaseerd op de criteria uit de door het college vastgestelde Plaatsingsleidraad: maximaal ca. 250 meter loopafstand tot gebruikers, zichtbaarheid, bruikbaarheid voor andere gebruikers, rekening houdend met bomen, geen belemmering voor verkeer en niet direct voor ramen of deuren.

 

BESLUIT

Op de Klipzwaluw, nabij nummer 1, een tweetal parkeervakken aan te wijzen, bestemd voor het opladen van elektrische auto’s. Dit wordt aangeduid door het plaatsen van het bord model E08c van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

Dit besluit treedt in werking zodra de laadpalen en de borden zijn aangebracht.

 

Veenendaal 19 april 2024

Namens burgemeester en wethouders,

H.B.L. ter Elst

teamleider Adviseurs Openbare ruimte en Vastgoed

Mededelingen

Bezwaarsclausule

Het verkeersbesluit ligt, inclusief tekening, vanaf de datum van deze publicatie gedurende 6 weken ter inzage bij het omgevingsloket van het gemeentehuis. Nadere informatie kan worden verkregen bij het omgevingsloket, telefoon (0318) 538 538.

Bezwaarclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u of een andere belanghebbende binnen zes weken na publicatiedatum van het besluit een gemotiveerd bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 1100, 3900 BC Veenendaal.

In het bezwaarschrift vermeldt u het volgende:

- uw naam, adres, datum en ondertekening;

- een omschrijving van het besluit waar het bezwaar tegen gericht is;

- de reden waarom u bezwaar instelt.

U kunt ook digitaal het bezwaarschrift indienen via een webformulier op de gemeente-website. Dit formulier kunt u vinden via www.veenendaal.nl → bestuur en organisatie → inspraak en meedenken → bezwaar en beroep. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Op deze site is tevens meer informatie te vinden.

Bezwaartermijn

Na de verzenddatum van het besluit heeft u zes weken de tijd om bezwaar te maken. Indien u het bezwaarschrift na afloop van deze termijn indient, loopt u het risico dat uw bezwaarschrift niet inhoudelijk wordt behandeld.

Heeft u meer tijd nodig om uw bezwaar te onderbouwen?

Zorg ervoor dat u binnen de termijn van zes weken bezwaar maakt. Geef in uw bezwaarschrift aan dat u meer tijd nodig heeft om uit te leggen waarom u het niet eens bent met het besluit. Dat is een zogeheten pro forma bezwaarschrift. U krijgt een schriftelijke ontvangstbevestiging waarin een termijn wordt genoemd waarbinnen u uw motivering alsnog kunt indienen.

Voorlopige voorziening

Een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. Als u dat wilt, kan bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland een verzoek om een voorlopige voorziening ingediend worden. Hiervoor is griffierecht verschuldigd. Het adres daarvoor Postbus 16005, 3500 DA te Utrecht.

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen en wel via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u ook beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Op deze site is tevens meer informatie te vinden.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over bezwaarmogelijkheden? Via de website www.rijksoverheid.nl is de brochure "Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid" te downloaden. U kunt deze ook telefonisch aanvragen op 0318-538538. 

Naar boven