Bijlage 1 Ondermandatering ex artikel 3, lid 6
Teammanager Beleid, Expertise en OOV binnen het cluster Mens & Maatschappij (besluit 22 september 2022)
besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van beleid, subsidieverlening en openbare orde en veiligheid met ingang van de dag na bekendmaking met terugwerkende kracht tot en met 1 april 2022;
besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;
besluit tevens dat medewerkers van het team bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
Beleidsadviseur A + B
|
Het binnen het eigen beleidsveld aangaan van financiële verplichtingen waaronder in elk geval het sluiten van overeenkomsten,
inkopen en het afhandelen van
subsidieaanvragen o.b.v. ASV Eemsdelta
en/of aanvullende subsidieregelingen en/of o.b.v. Nationaal Programma Onderwijs of Nationaal Programma Gaswinning
|
1. Medewerker is aangewezen als budgethouder.
2. Mandaat tot € 50.000,- per besluit
3. Akkoord van andere beleidsadviseur A of B is vereist (4-ogen principe)
4. Conform regelgeving waaronder inkoop- en aanbestedingsbeleid en
subsidieregelingen
5. Afstemming met inhoudelijk team indien van toepassing
OF
1. Medewerker is géén budgethouder en akkoord budgethouder is vereist
2. Mandaat tot € 25.000,- per besluit
3. . Akkoord van andere beleidsadviseur A of B is vereist (4-ogen principe)
4. Conform regelgeving waaronder inkoop- en aanbestedingsbeleid en
subsidieregelingen
5. Afstemming met inhoudelijk team indien van toepassing
|
Beleidsadviseur A + B, Strategisch beleidsadviseur, Procesregisseur Z&V,
Beleidsondersteunend medewerker, Medewerker kwaliteit, Gedragsdeskundige/GZpsycholoog, Adviseur OOV A + B
|
Het binnen het eigen beleidsveld verzenden van brieven, uitnodigingen etc die geen besluit zijn
|
|
Teammanager Werk en Participatie binnen het cluster Mens & Maatschappij (besluit van 5 januari 2021)
besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van de Participatiewet met ingang van de dag na bekendmaking met terugwerkende kracht tot en met 1 april 2022;
besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;
besluit tevens dat medewerkers van het team bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
Consulent leerplicht
|
Uitvoering van de leerplichtwet 1969 art. 3a, 3b, 3c, 5 onder a, b en c, 5a, 15, 19, 21 en 22:
Waarschuwingen
Beschikkingen: vrijstellingen (m.u.v. 11g van meer dan 10 dagen, deze zijn bij wet al toegewezen aan de consulent leerplicht)
Proces-verbaal
|
|
RMC-coordinator
|
Uitvoering van de RMC-wet namens de deelnemende gemeenten in de RMC-regio 02 (Het Hogeland en centrumgemeente Eemsdelta):
Besluiten
Contracten en overeenkomsten
Aanbestedingen
Correspondentie met derden
|
|
Teammanager Werk en Participatie binnen het cluster Mens & Maatschappij (aanvulling ondermandaat bij besluit van 22 september 2022)
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
werkcoach
|
Het inkopen of afsluiten van een reïntegratietraject of ander traject in verband met arbeidsinschakeling op grond van de Participatiewet ten behoeve van een individuele cliënt
|
1. Akkoord van andere werkcoach is vereist (4-ogen principe)
2. Mandaat tot€ 2000,- per traject
3. Conform regelgeving waaronder inkoop en- aanbestedingsbeleid
|
werkcoach
|
Het opleggen van een hersteltermijn vanwege het niet of onvoldoende meewerken aan verplichtingen gericht op arbeidsinschakeling op grond van de Participatiewet
|
1. Akkoord van andere werkcoach is vereist (4-ogen principe)
|
werkcoach
|
Het opleggen van een maatregel vanwege het niet of onvoldoende meewerken aan verplichtingen gericht op arbeidsinschakeling op grond van de Participatiewet
|
1. Akkoord van andere werkcoach is vereist (4-ogen principe)
|
werkcoach
|
Het opleggen van een tijdelijke ontheffing arbeidsverplichting op grond van de Participatiewet
|
1. Akkoord van andere werkcoach is vereist (4-ogen principe)
|
werkcoach
|
Het doorgeven van een ziekmelding aan team ondersteuning tbv het herberekenen van loonkostensubsidie
|
|
werkcoach
|
Het intrekken van een digitaal werkproces
|
Geen
|
werkcoach
|
Versturen van opdracht aan de backoffice
|
Geen
|
werkcoach
|
Het tekenen van overeenkomsten voor en met klanten in brede zin, zoals Proefplaatsingsovereenkomst, Leerwerkstage, Taalstage overeenkomst, Gebruikersovereenkomst Laptop en E-bike.
|
Getekend document aanwezig in Suite
|
Teammanager Inkomen binnen het cluster Mens & Maatschappij (besluit van 22 september 2022)
besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van de Participatiewet, Ioaw, Ioaz en Bbz met ingang van de dag na bekendmaking met terugwerkende kracht tot en met 1 april 2022;
besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;
besluit tevens dat medewerkers van het team bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
Consulent inkomen
|
Het nemen van besluiten, waaronder ook handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering daarvan, tot vaststelling en herziening van aanspraken en (betalings)verplichtingen in een individueel geval, die voortvloeien uit de Pw, Ioaw, Ioaz en bbz 2004.
|
|
Medewerker Terugvordering & Verhaal
|
Kwijtscheldingen o.g.v. Pw, Ioaw, Ioaz en bbz 2004 tot € 15.000,-.
|
Conform beleid
|
Teammanager Jeugd en Jongeren binnen het cluster Mens & Maatschappij (besluit van 22 september 2022);
besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van de Jeugdwet met ingang van de dag na bekendmaking met terugwerkende kracht tot en met 1 april 2022;
besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;
besluit tevens dat medewerkers van het team bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
Praktijkbegeleider + medewerker kwaliteit
|
Het nemen van besluiten, waaronder ook die ter voorbereiding en ter uitvoerlegging daarvan, tot vaststelling en herziening van aanspraken en (betalings)verplichtingen in een individueel geval, die voortvloeien uit de Jeugdwet en daarop gebaseerde regelgeving.
|
Besluit is niet opgesteld door medewerker zelf
|
Praktijkbegeleider + medewerker kwaliteit + gedragswetenschapper
|
Procesvertegenwoordiging (het ondertekenen van stukken en optreden ter zitting) in algemene Jeugdwet zaken én in zaken op grond van paragraaf 6.1 van de Jeugdwet.
|
|
Teammanager WMO binnen het cluster Mens & Maatschappij (besluit van 22 september 2022)
besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 met ingang van de dag na bekendmaking met terugwerkende kracht tot en met 1 april 2022;
besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;
besluit tevens dat medewerkers van het team bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
WMO consulent
|
Het nemen van besluiten, waaronder ook handelingen ter voorbereiding en ter uitvoerlegging daarvan, tot vaststelling en herziening van aanspraken en (betalings)verplichtingen in een individueel geval, die voortvloeien uit de WMO en daarop gebaseerde wetgeving.
|
Besluit is akkoord door één andere consulent (4-ogen principe)
|
Kwaliteitsmedewerker
|
Het nemen van besluiten op grond van de compensatieregeling meerkosten subregeling 2
|
|
De teammanager van het team P&O binnen het cluster Interne & Externe Dienstverlening (besluit van 15 juli 2021)
besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van correspondentie met betrekking tot het salaris en betaalopdrachten die betrekking hebben op het salaris met ingang van 1 augustus 2021;
besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;
besluit tevens dat medewerkers van het team P&O bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
Salarisadministrateur A en B
|
Aanmaken en ondertekenen van
werkgeversverklaringen voor
Hypotheek
|
Digitaal opslaan in PDF, na half jaar vernietigen. Bij vragen bellen met Salarisadministrateur A.
|
Medewerker PSA
|
Mailbevestiging van gevoerde
telefoongesprek omtrent correcties op
het salaris
|
Geen natte handtekening vereist.
|
Medewerker PSA
|
Maken en ondertekenen van brieven
ivm corrigeren van incidentele
betalingen
|
Correcties van incidentele betalingen lager dan € 50,01.
|
Specialist PSA
|
Ondertekenen van brieven ivm corrigeren van incidentele betalingen
|
Correctie van incidentele betalingen hoger dan € 50,01 en lager dan € 500,00.
|
Salarisadministrateur A en specialist PSA
|
Terugvordering betaalde salaris, uitvoering loonbeslag,
|
In het kader van het 4-ogen principe maakt de salarisadministrateur het document en de specialist PSA controleert alvorens de opdracht wordt verzonden.
|
Salarisadministrateur A en specialist PSA
|
Verlening voorschotten op het salaris c.a. op verzoek medewerker en afspraken omtrent verrekenen van voorschot.
|
In het kader van het 4-ogen principe maakt de salarisadministrateur het document en de specialist PSA controleert alvorens de opdracht wordt verzonden.
|
Salarisadministrateur A en specialist PSA
|
Uitbetaling van :
- Overlijdensuitkeringen,
- Voorschot
- verplaatsingskosten
- Salarissen
- Afdracht sociale premies,
belastingen en verzekeringen
|
In het kader van het 4-ogen principe maakt de salarisadministrateur het document en de specialist PSA controleert alvorens de opdracht wordt verzonden.
|
De teammanager van het team Klantcontact, Online en Burgerzaken binnen het cluster Interne & Externe Dienstverlening
besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van werkzaamheden Burgerzaken met ingang van 1 januari 2021;
besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;
besluit tevens dat medewerkers van het team Klant Contact bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
Medewerker burgerzaken A en B
|
Aanwijzen van een buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en aanwijzen huis der gemeente.
|
|
Medewerker KCC
|
Beslissen op aanvraag:
- Collectevergunning;
- Loterijvergunning.
|
|
Medewerker burgerzaken A en B, medewerker KCC
|
Uitvoering Wet basisregistratie personen (BRP) + Besluit BRP + Reglement gegevensverstrekking
basisregistratie personen en uitvoering Wet rechten burgerlijke stand + Reglement burgerlijke stand.
|
|
Medewerker burgerzaken A en B
|
Uitvoering Kieswet + Kiesbesluit en uitvoering Rijkswet op het Nederlanderschap (RWN) + Besluit
verkrijging en verlies Nederlanderschap + Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002 + Regeling
verkrijging en verlies Nederlanderschap.
|
|
Medewerker burgerzaken A en B, medewerker KCC
|
Uitvoering Paspoortwet + Paspoort uitvoeringsregeling Nederland + Besluit paspoortgelden en uitvoering Wet op de lijkbezorging + Besluit op de lijkbezorging.
|
|
Medewerker burgerzaken A en B, medewerker KCC
|
Uitvoering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw) + Reglement Rijbewijzen voor zover betrekking hebbende op afgifte rijbewijzen.
|
|
Medewerker burgerzaken A
en B, medewerker KCC
|
Legaliseren handtekening en waarmerken van diploma's en documenten en aannemen documenten en bescheiden.
|
|
Medewerker burgerzaken A en B, medewerker KCC
|
Beslissen op aanvraag Attestatie de Vita en doorsturen aanvraag om VOG naar COVOG.
|
|
De teammanager van het team Informatievoorziening binnen het cluster Interne & Externe Dienstverlening;
besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van informatievoorziening met ingang van 1 januari 2021;
besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;
besluit tevens dat medewerkers van het team Informatievoorziening bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
Consulenten en medewerkers informatie
(onderdeel Documenten & Processen)
|
Inschrijving van de in de Wet BAG genoemde brondocumenten in het adressenregister en gebouwenregister en onderhouden adressen- en gebouwenregister.
|
|
Consulenten en medewerkers informatie
(onderdeel Documenten & Processen)
|
Aannemen documenten en bescheiden en uitvoering Archiefwet 1995 en Archiefverordening.
|
|
Coördinator GEO&Data en Medewerkers BAG/GEO
|
Inschrijvingen en aanvullingen doen in het register voor het bewaren van brondocumenten van besluiten over publiekrechtelijke beperkingen en het opnemen van percelen in de registratie.
|
|
Landmeters en Coördinator GEO&Data
|
Aanschrijven particulieren in verband met verrichten van terreinmetingen en werkzaamheden met betrekking tot perceelgrenzen en het Kadaster.
|
|
BAG-beheerders, GIS specialisten, Coördinator GEO&Data
|
Inschrijven brondocumenten in het adressen - en gebouwenregister en toetsen brondocumenten aan de nadere regels en uitgeven van inschrijf - en identificatienummers.
|
|
BAG-beheerders, GIS specialisten, Coördinator GEO&Data
|
Zorgdragen voor de adressen - en gebouwenregistratie en behandeling en verwerking van meldingen van onjuistheid of onvolledigheid in de basisregistratie adressen en gebouwen.
|
|
BAG-beheerders, GIS specialisten, Coördinator GEO&Data
|
Onderhouden berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening BAG.
|
|
BAG-beheerders, GIS specialisten, Coördinator GEO&Data
|
Behandeling inzageverzoek en het nemen van besluiten tot het vaststellen van openbare ruimten.
|
|
GEO medewerkers, BGT beheerder, Coordinator GEO&Data
|
Zorgdragen voor het bijhouden van de geografische gegevens in de BGT door het langs elektronische weg leveren aan het Kadaster van de gegevens genoemd in art. 7 lid 2 en art. 8 volgens de systeembeschrijving ex art. 15 en 20 en zorgdragen voor afstemming met andere in de Wet BGT genoemde genoemde bronhouders over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten.
|
|
GEO medewerkers, BGT beheerder, Coordinator GEO&Data
|
Voldoen aan de kwaliteitseisen gesteld in de catalogus als bedoeld in art. 4 Wet BGT, bij het leveren van een geografisch gegeven ex art. 11 Wet BGT.
|
|
GEO medewerkers, BGT beheerder, Coordinator GEO&Data
|
Zorgdragen dat een in de BGT weergegeven grafisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus ex art. 4 Wet BGT worden gesteld.
|
|
GEO medewerkers, BGT beheerder, Coordinator GEO&Data
|
Behandeling melding gerede twijfel over het in overeenstemming zijn met de fysieke werkelijkheid van een in de
basisregistratie grootschalige topografie opgenomen authentiek gegeven.
|
|
GEO medewerkers, BGT beheerder, Coordinator GEO&Data
|
Verrichten van jaarlijks onderzoek naar de uitvoering van de uit de Wet BGT voortvloeiende verplichtingen en het zenden van een afschrift van de resultaten aan de Minister van BZK.
|
|
Per 1 maart 2024 worden de volgende ondermandaten toegevoegd aan het ondermandaatbesluit van het team Informatievoorziening (besluit van 8 maart 2024):
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
Contractmanager
|
Het besluit en het ondertekenen van een verlenging van een lopende overeenkomst binnen de mogelijkheden van de lopende overeenkomst.
|
|
Contractmanager ICT
|
Besluiten tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten. indien de contractwaarde het drempelbedrag om Europees te moeten aanbesteden niet overschrijdt.
|
Indien de contractwaarde (inclusief verlengingen, maar exclusief BTW) het drempelbedrag om Europees te moeten aanbesteden niet overschrijdt en indien de teammanager (of hoger) hiervoor toestemming heeft gegeven.
|
Contractmanager ICT
|
Het ondertekenen van overeenkomsten.
|
Indien de teammanager (of hoger) reeds heeft besloten om de overeenkomst aan te gaan.
|
De teammanager van het team Juridische Zaken & Inkoop (inclusief CISO en PO) binnen het cluster Interne & Externe Dienstverlening;
besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van advisering met ingang van 1 januari 2021;
besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;
besluit tevens dat medewerkers van het team Juridische Zaken & Inkoop bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
Juridisch adviseur
|
Het verzenden van een ontvangstbevestiging van een bezwaarschrift, het doorzenden van een bezwaarschrift naar een ander bestuursorgaan en mededelen dat de beslissing op bezwaar wordt verdaagd, opgeschort of uitgesteld.
|
|
Juridisch adviseur
|
Het verzenden van een ontvangstbevestiging van een klacht, het doorzenden van een klacht en mededelen dat de beslissing op klacht wordt verdaagd, opgeschort of uitgesteld.
|
|
Juridisch adviseur
|
Het verzenden van een ontvangstbevestiging van een aansprakelijkstelling, het doorzenden van een aansprakelijkstelling en mededelen dat de beslissing op de aansprakelijkstelling wordt verdaagd.
|
|
Juridisch adviseur
|
Het verzenden van een ontvangstbevestiging van een Wob-verzoek, het doorzenden van een Wob-verzoek naar een ander bestuursorgaan en mededelen dat de beslissing op een Wob-verzoek wordt verdaagd.
|
|
Juridisch adviseur
|
Bijhouden van het register ex artikel 27 WGR
|
|
Privacy Officer + Chief Information Security Officer
|
Uitvoering Algemene Verordening Gegevensbescherming.
|
|
Privacy Officer + Chief Information Security Officer
|
Afsluiten verwerkersovereenkomsten
|
|
Chief Information Security Officer
|
Afsluiten van overeenkomsten voor de inzet van mensen en middelen ten behoeve van een adequate Informatiebeveiliging en Privacybescherming.
|
|
De teammanager van het team Communicatie, Bestuurssecretariaat, Gebiedsregie en Facilitaire Zaken binnen het cluster Interne & Externe Dienstverlening;
besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van het verrichten van secretariële taken met ingang van 1 januari 2021;
besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;
besluit tevens dat medewerkers van het team Communicatie, Bestuurssecretariaat en Gebiedsregie bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
Bestuur- en concerndirectie-ondersteuner
|
Opvragen justitiële gegevens en politiegegevens inzake de verlening van Koninklijke onderscheidingen.
|
|
De teammanager van de teams Assetmanagement, Beleid & Projecten en Binnendienst & Assetbeheer binnen het cluster (Fysieke) Leefomgeving & Economie
besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van beleid, realisatie en beheer openbare ruimte en gebouwen met ingang van 1 januari 2021:
besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;
besluit tevens dat medewerkers van de teams Assetmanagement, Beleid & Projecten en Binnendienst & Assetbeheer bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
Vergunningen algemeen c.a.
|
Assetbeheerder B
|
Beoordeling aanvragen vergunning voor de activiteit kappen bomen en bosopstanden
|
Binnen de daartoe vastgestelde kaders conform vigerende beleid/verordening
|
Assetbeheerder B
|
Verlening toestemming aan derden voor
aanleg inritten en aansluiting riolering
|
Binnen de daartoe vastgestelde kaders conform vigerende beleid/verordening
|
Assetbeheerder B
|
Verlening toestemming aan derden tot de
aanleg van dammen en duikers in
gemeentegrond
|
Binnen de daartoe vastgestelde kaders conform vigerende beleid/verordening en in overleg met betrokken waterschap
|
Opdrachtverstrekking
|
Assetbeheerder A en Projectleider
|
Aangaan van contracten tot maximaal het bedrag waarbij een enkelvoudig onderhandse aanbesteding is toegestaan conform het Inkoopbeleid van de gemeente Eemsdelta.
|
Passend binnen de daartoe vastgestelde financiële kaders en conform inkoopbeleid en advies van de inkoopadviseur en binnen het beschikbare budget binnen de exploitatiebegroting of projectbegroting. Met uitzondering van het aangaan van een arbeidsovereenkomst.
|
Assetbeheerder A en Projectleider
|
Het uitvoeren van de selectieprocedure en de gunningsprocedure bij aanbestedingstrajecten, exclusief besluitvorming.
|
Passend binnen de daartoe vastgestelde financiële kaders en conform inkoopbeleid en advies van de inkoopadviseur en binnen het beschikbare budget binnen de exploitatiebegroting of projectbegroting.
|
Assetbeheerder A
|
Verstrekking deelopdrachten aan derden
inzake aanleg, onderhoud en sloop van
kapitaalgoederen
|
Binnen vigerende raamcontracten Binnen de daartoe vastgestelde financiële kaders en conform inkoopbeleid en advies van de
inkoopadviseur.
|
Nutsbedrijven
|
Assetbeheerder B
|
Verlening toestemming aan derden tot het leggen van kabels en leidingen in
gemeentegrond
|
Binnen de daartoe vastgestelde kaders conform vigerende beleid/verordening
|
Assetbeheerder B
|
Opdrachtverstrekking aan nutsbedrijven
voor het verrichten van werkzaamheden
|
Binnen de daartoe vastgestelde financiële kaders en/of overleg met teammanager
|
Afval en grondstoffen
|
Assetbeheerder B
|
Vaststelling van dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afval- en grondstoffen
|
Binnen de daartoe vastgestelde financiële kaders en/of in overleg met teammanager
|
Assetbeheerder B
|
Uitvoering acceptatiebeleid afval en
grondstoffen op overslagstation
|
Binnen de daartoe vastgestelde financiële kaders en/of in overleg met teammanager
|
Verkeer
|
Verkeerskundige
|
Uitvoering Parkeerverordening
|
Binnen de daartoe vastgestelde kaders conform vigerende beleid/verordening, i.o.m. politie
|
Verkeerskundige
|
Aanstelling van verkeersbrigadiers en het
vervallen verklaren van deze aanstelling
|
In overleg met politie
|
Verkeerskundige
|
Aanwijzing gehandicaptenparkeerplaats
|
In overleg met politie
|
Lijkbezorging
|
Assetbeheerder B
|
Uitgifte en beheer grafrechten
|
Binnen de kaders van de beheersverordening
|
Documenten
|
Projectleider
|
Correspondentie met inwoners
|
Passend binnen de daartoe vastgesteld
communicatiebeleid
|
De teammanager van het team Toezicht en handhaving binnen het cluster (Fysieke) Leefomgeving & Economie
besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van toezicht- en handhavingszaken en verzoeken om handhaving met ingang van 1 januari 2021;
besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;
besluit tevens dat medewerkers van het team Toezicht en handhaving bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
Toezichthouder Bouw/RO
|
Het versturen van ambtelijke waarschuwingen binnen het taakveld van de toezichthouder
|
|
Toezichthouder Publiek
domein
|
Het versturen van ambtelijke waarschuwingen binnen het taakveld van de toezichthouder
|
|
Juridisch adviseur A en B
|
Het behandelen van verzoeken om handhaving exclusief het nemen van een besluit
|
|
De teammanager van het team Ruimtelijke Ordening, Vergunningen en Vastgoedontwikkeling binnen het cluster (Fysieke) Leefomgeving & Economie
besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van de ruimtelijke ordening, vergunningverlening en vastgoedontwikkeling met ingang van 1 januari 2021;
het ondermandaatbesluit is gewijzigd per 1 januari 2024 in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet;
besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;
besluit tevens dat medewerkers van het team Ruimtelijke Ordening, Vergunningen en Vastgoedontwikkeling bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
Vergunningen
|
Medewerker vergunningen APV, Bijzondere wetten en Verkeer & vervoer
|
Het beslissen over ontheffingen en/of vergunningen en/of meldingen op grond van de:
Algemene plaatselijke verordening;
Winkeltijdenverordening;
Drank- en Horecawet en de Drank- en horecaverordening;
Wet op de Kansspelen;
Leegstandwet;
Wet Milieubeheer (art. 10.63);
WECG (art. 10).
|
Voorafgaand aan een weigering of bij afwijking van adviezen overleg met teammanager, OOV en/of adviseurs.
|
Medewerker vergunningen APV, Bijzondere wetten en Verkeer & vervoer
|
Het opvragen van adviezen, uittreksels enz. bij politie en justitie welke nodig zijn voor de behandeling van aanvragen van alle in dit ondermandaatbesluit genoemde meldingen, vergunningen en ontheffingen.
|
|
Vastgoedontwikkeling
|
Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;
|
Verkoop van grond ten behoeve van:
Nieuwbouw van woningen;
Bedrijventerreinen
|
Conform de grondexploitaties en met inachtneming van de algemene voorwaarden voor de verkoop van onroerende zaken voor de gemeente Eemsdelta.
|
Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;
Adviseur vastgoedontwikkeling en grondzaken;
Medewerker vastgoed en grondzaken
|
Verkoop van gemeentelijke gebouwen.
|
Conform het vastgoedbeleid en tot een bedrag van € 250.000, anders geen mandaat, college bevoegd.
|
Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;
Adviseur vastgoedontwikkeling en grondzaken;
Medewerker vastgoed en grondzaken
|
Optieverlening (na loting) bouwkavels (inclusief verlenging)
|
Conform vastgestelde kaders.
|
Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;
Adviseur vastgoedontwikkeling en grondzaken Medewerker vastgoed en grondzaken
|
Verkoop van:
Groenstroken;
Overhoeken, dan wel bermen die niet onder het groenstrokenbeleid vallen.
|
Verkoop van groenstroken: met inachtneming van het groenstrokenbeleid;
Voor beide verkopen: geen verkoop aan medewerkers van de gemeente (zo ja, college bevoegd; geen mandaat);
Igv onderhandse verkoop aan raadsleden of collegeleden na ontheffing van Gedeputeerde Staten (art. 15 en 41c Gemeentewet);
Igv onderhandse verkoop aan de burgemeester na ontheffing van de commissaris van de Koning (art. 69 Gemeentewet).
|
Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;
Adviseur vastgoedontwikkeling en grondzaken;
Medewerker vastgoed en grondzaken
|
Het aangaan, verlengen en opzeggen van overeenkomsten inzake verhuur, ingebruikgeving en verpachting gemeentelijke grond en accommodaties en huur van een zaak bij een derde.
|
Uitgezonderd sportaccommodaties .
|
Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;
|
Verlenen ontheffing van pachtvoorwaarden;
Waarschuwen pachters en huurders bij overtreding pacht- en huurvoorwaarden.
|
Bij waarschuwen in overleg met teamleider.
|
Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;
Adviseur vastgoedontwikkeling en grondzaken;
Medewerker vastgoed en grondzaken
|
Vestigen en verlengen van erfdienstbaarheden en verkoop percelen grond ten behoeve van voorzieningen van algemeen maatschappelijk nut, zoals bijv. de rioolleiding, een IBA, een abri, trafo.
|
In geval van voorzieningen van algemeen nut in overleg met de technisch specialist civiele techniek.
Verlengen van erfdienstbaarheden volgens vastgestelde kaders.
|
Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;
Adviseur vastgoedontwikkeling en grondzaken;
Medewerker vastgoed en grondzaken
|
Informatieverstrekking over grondverwerving en inzake grondexploitatie.
|
|
Beleidsmedewerker vastgoedontwikkeling en grondzaken;
Adviseur vastgoedontwikkeling en grondzaken;
Medewerker vastgoed en grondzaken
|
Verrichten administratieve handelingen in verband met koop, verkoop en ruiling onroerende zaken.
|
|
VTH Ruimtelijke
ordening/Vergunningen
|
Medewerker omgevingsvergunningen
|
Schriftelijke reactie op een conceptverzoek omgevingsvergunning
|
|
Medewerker omgevingsvergunningen
|
Besluit op een aanvraag omgevingsvergunning waarop de reguliere voorbereidingsprocedure van toepassing is (Artikel 5.1 Ow jo. 5.8 Ow)
Voor aanvragen uit 2023: (Wabo artikel 2.1 of artikel 2.2)
|
Voorafgaand aan een weigering of bij afwijking van adviezen overleg met teammanager.
|
Medewerker omgevingsvergunningen
|
Advies / principe-uitspraak en besluit over de in het (tijdelijke) omgevingsplan opgenomen regels inzake binnenplanse afwijking (Artikel 22.280 Bruidsschat jo. Artikel 5.1 lid 1 onder a Ow)
Voor aanvragen uit 2023: (Artikel 2.12 lid 1 onder a onder 1 Wabo)
|
Na advies met medewerker RO en/of beleidsadviseur Ruimte en gebiedsontwikkeling (Artikel 8.0a lid 1 Besluit kwaliteit leefomgeving)
Voorafgaand aan een weigering of bij afwijking van adviezen overleg met teammanager.
|
Medewerker omgevingsvergunningen
|
Besluit over de buitenplanse afwijkingsmogelijkheid (BOPA)
(Artikel 5.1 lid 1 onder a Ow)
Voor aanvragen uit 2023: Besluit over de categorieën van gevallen genoemd in artikel 4 van bijlage II van het Bor (buitenplanse kruimelgevallen) (Artikel 2.12 lid 1 onder a onder 2 Wabo)
|
Na advies van medewerker RO en/of beleidsadviseur Ruimte en gebiedsontwikkeling (Artikel 8.0a lid 2 Besluit kwaliteit leefomgeving)
Voorafgaand aan een weigering of bij afwijking van adviezen overleg met teammanager.
|
Medewerker omgevingsvergunningen
|
Besluit over het toekennen van een huisnummer
|
Huisnummerbesluiten worden opgesteld door medewerker van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
|
Medewerker RO
|
Advies / principe-uitspraak over de omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit als bedoeld in artikel 22.10 Omgevingswet en artikel 22.280 van de bruidsschat (en artikel 5.1, lid 1, aanhef, en onder a Omgevingswet en artikel 8.0a, lid 1 Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)) (voorheen binnenplanse afwijking) en de Buitenplanse afwijking (BOPA)
(Artikel 5.1 lid 1 onder a Ow
Beoordelingsregels: 8.0a lid 2 Bkl)
Passend binnen het Afwijkingenbeleid (vastgesteld)
Aanvraag uit 2023: Advies / principe-uitspraak over de categorieën van gevallen genoemd in artikel 4 van bijlage II van het Bor (buitenplanse kruimelgevallen) (Artikel 2.12 lid 1 onder a onder 2 Wabo)
|
|
Medewerker RO
|
Voeren van overleg bij de voorbereiding van een omgevingsplanwijziging met de wettelijke vooroverlegpartners
|
|
Medewerker RO
|
Voorbereiden en uitvoeren van een ruimtelijke procedure omgevingsplan (Ow)
|
|
Medewerker RO
|
Aanwijzen adviseur die advies uitbrengt over de op de aanvraag te nemen beslissing bij een verzoek tot nadeelcompensatie
|
|
Medewerker RO
|
Het besluiten tot het aangaan en ondertekenen van een nadeelcompensatieovereenkomst ten gevolge van een planologische afwijking
|
|
Medewerker RO
|
Waarmerken en publiceren DSO (Regels op de kaart) en manifest
|
|
Medewerker RO
|
Het behandelen van verzoeken tot nadeelcompensatie exclusief het besluit.
|
|
De teammanager van het team Ruimtelijke ontwikkeling, Economie en Leefomgeving binnen het cluster (Fysieke) Leefomgeving & Economie
besluit overeenkomstig art. 3. lid 4 van het ondermandaatbesluit de ondermandaten te verlenen zoals benoemd in onderstaand register inzake werkzaamheden in het kader van ruimtelijke ontwikkeling, aangaan van contracten en bodembeleidstaken met ingang van 1 januari 2021;
het ondermandaatbesluit is gewijzigd per 1 januari 2024 in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet;
besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;
besluit tevens dat medewerkers van het team Ruimtelijke ontwikkeling, Economie en Leefomgeving bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
Projectregisseurs maatschappelijke Opgaven A en B;
Zelfstandige projectleiders
|
Aangaan van contracten tot maximaal het bedrag waarbij een enkelvoudig onderhandse aanbesteding is toegestaan conform het Inkoopbeleid van de gemeente Eemsdelta.
|
Met uitzondering van het gestelde in artikel 4 lid 2, sub b van het Ondermandaatbesluit betreffende het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.
|
Projectregisseurs maatschappelijke Opgaven A en B;
Zelfstandige projectleiders
|
Het uitvoeren van de selectieprocedure en de gunningsprocedure bij aanbestedingstrajecten, exclusief besluitvorming.
|
Passend binnen de daartoe vastgestelde financiële kaders en conform inkoopbeleid en het advies van de inkoopadviseur en binnen het beschikbare budget binnen de exploitatiebegroting of projectbegroting. Het gunningsbesluit en aangaan contract zijn niet gemandateerd.
|
Adviseur Bodembeleid; Technisch specialist GIS
|
Het bijhouden en verwerken van de informatie en data t.b.v. de Basisregistratie ondergrond (bodemonderzoeken, sonderingsgegevens, e.d.
|
|
Beleidsadviseur Ruimte en Gebiedsontwikkeling A en B
|
Advies / principe-uitspraak over de omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit als bedoeld in artikel 22.10 Omgevingswet en artikel 22.280 van de bruidsschat (en artikel 5.1, lid 1, aanhef, en onder a Omgevingswet en artikel 8.0a, lid 1 Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)) (voorheen binnenplanse afwijkingsprocedure) en de Buitenplanse afwijking (BOPA)
(Artikel 5.1 lid 1 onder a Ow
Beoordelingsregels: 8.0a lid 2 Bkl)
Passend binnen het Afwijkingenbeleid (vastgesteld)
Aanvraag uit 2023: Advies / principe-uitspraak over de categorieën van gevallen genoemd in artikel 4 van bijlage II van het Bor (buitenplanse kruimelgevallen) (Artikel 2.12 lid 1 onder a onder 2 Wabo)
|
|
Beleidsadviseur Ruimte en Gebiedsontwikkeling A en B
|
Voeren van overleg bij de voorbereiding van een omgevingsplanwijziging met de wettelijke vooroverlegpartners
|
|
Beleidsadviseur Ruimte en Gebiedsontwikkeling A en B
|
Voorbereiden en uitvoeren van een ruimtelijke procedure omgevingsplan (Ow)
|
|
Beleidsadviseur Ruimte en Gebiedsontwikkeling A en B
|
Aanwijzen adviseur die advies uitbrengt over de op de aanvraag te nemen beslissing bij een verzoek tot nadeelcompensatie
|
|
Beleidsadviseur Ruimte en Gebiedsontwikkeling A en B
|
Het besluiten tot het aangaan en ondertekenen van een nadeelcompensatieovereenkomst ten gevolge van een planologische afwijking
|
|
Beleidsadviseur Ruimte en Gebiedsontwikkeling A en B
|
Waarmerken en publiceren DSO (Regels op de kaart) en manifest
|
|
Beleidsadviseur Ruimte en Gebiedsontwikkeling A en B
|
Het behandelen van verzoeken tot nadeelcompensatie exclusief het besluit.
|
|
Teammanager van het team Beheer en Onderhoud Openbare Ruimte binnen het cluster (Fysieke) Leefomgeving & Economie (besluit van 22 september 2021 en gewijzigd op 16 januari 2023)
besluit daarbij dat de gemandateerde voor alle bijkomende (feitelijke) handelingen voor de hieronder in het register genoemde bevoegdheden eveneens bevoegd is;
besluit tevens dat medewerkers van het team Beheer en Onderhoud Openbare Ruimte bevoegd zijn om feitelijke handelingen uit te voeren binnen de grenzen van de bij hun functie passende taken inzake de uitvoering van beleid en genomen besluiten;
Aan:
|
Bevoegdheid:
|
Voorwaarde/instructie:
|
Ploegleider buitendienst
|
Het doen van aangifte bij politie en OM alsmede voeren correspondentie met OM over afwikkeling schade.
|
Voor het doen van aangiftes van vernielingen en/of schade aan eigendommen van de gemeente Eemsdelta.
|
Ploegleider serviceteam
|
Ingebruikgeving roerende zaken
(dranghekken en vlaggen).
|
|
Ploegleider serviceteam
|
Het behandelen van klachten over de
onderhoudstoestand van wegen en
trottoirs, straatverlichting,
verkeersvoorzieningen, wegmeubilair en
groenvoorzieningen.
|
|
Ploegleider serviceteam
|
Aanschrijven in verband met uitzicht
belemmerende beplanting.
|
|
Ploegleider serviceteam
Servicemedewerker
(coördinatie verkeer)
|
bij calamiteiten opdracht geven voor
inzet verkeersregelaars.
|
Dit kan mede op verzoek van een medewerker openbare orde en veiligheid, technisch specialist (verkeer) en een medewerker consignatiedienst.
|