Gemeenteblad van Tytsjerksteradiel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2024, 175421 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2024, 175421 | beleidsregel |
Beleidsregels werknemersvoorzieningen Participatiewet 2024 gemeente Tytsjerksteradiel
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet (PW) de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Doelgroep loonkostensubsidie: als bedoeld in artikel 6, lid 1, sub e van de Participatiewet: personen die behoren tot de doelgroep van de Participatiewet, van wie is vastgesteld dat zij met voltijdse arbeid niet in staat zijn om het wettelijk minimumloon te verdienen, maar wel mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben;
Artikel 2. Doel werknemersvoorzieningen
Het doel van werknemersvoorzieningen is om structurele functionele of fysieke belemmeringen te verminderen of weg te nemen om werk mogelijk te maken voor inwoners die een arbeidsbeperking hebben en tot de doelgroep loonkostensubsidie behoren.
Artikel 3. Vormen van werknemersvoorzieningen
De gemeente Tytsjerksteradiel biedt de volgende werknemersvoorzieningen:
Artikel 4. Algemene voorwaarden werknemersvoorzieningen
Om voor een werknemersvoorziening in aanmerking te komen moet in ieder geval aan onderstaande voorwaarden worden voldaan:
Artikel 5. Specifieke voorwaarden
Naast algemene voorzieningen zijn er per type werknemersvoorziening aanvullende voorwaarden waaraan voldaan moet worden om in aanmerking te komen voor vergoeding.
Indien toepassing van deze beleidsregel in een individueel geval leidt tot onbillijkheden van overwegende aard, kan het college hiervan ten gunste van de kandidaat afwijken.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Tytsjerksteradiel op 2 april 2024
de secretaris/directeur,
drs. J. Krul
de burgemeester,
drs. L.J. Gebben
Toelichting Werknemersvoorzieningen
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 2 Doel werknemersvoorzieningen
Werknemersvoorzieningen zijn bedoeld om structurele functionele of fysieke belemmeringen te verminderen of weg te nemen zodat inwoners met een arbeidsbeperking hun werk kunnen doen.
Bij een structurele functionele belemmering is er sprake van een ziekte of beperking die een kandidaat belemmert bij het werk. Bij een functionele beperking is er sprake van een fysieke of motorische beperking die de bewegingsmogelijkheid verstoort. Onder deze diverse groep beperkingen vallen onder meer mensen met onvrijwillige bewegingen (spasmen of tremors), coördinatieproblemen, verlamming of artritis. Onder structureel verstaan we levenslang.
Artikel 3 Vormen van werknemersvoorzieningen
De werknemersvoorzieningen vallen uiteen in drie categorieën:
Artikel 4 Algemene voorwaarden werknemersvoorzieningen
Dit artikel regelt welke algemene voorwaarden gelden wanneer een werknemersvoorziening wordt aangevraagd.
Artikel 5 Specifieke voorwaarden
Dit artikel regelt per werknemersvoorziening de specifieke voorwaarden.
Bij vervoersvoorzieningen gaat het om bijvoorbeeld een taxi of een elektrische fiets. Een medewerker van de gemeente bepaalt per geval op basis van maatwerk waar behoefte aan is. Daarnaast maakt de professional een redelijkheidsoverweging. De kosten van de voorziening moeten in redelijke verhouding staan tot de baten. Tot slot geldt dat alleen de meerkosten boven de kosten voor het gebruik van regulier openbaar vervoer worden vergoed.
Een meeneembare voorziening is een voorziening die kan worden meegenomen, met andere woorden de voorziening is niet aan de specifieke werkplek gebonden. We noemen dit ook wel dat de voorziening niet aard- en nagelvast is. Hoewel een werkgever de plicht heeft om zijn werknemers van deugdelijk materiaal te voorzien, kan het toch nodig en redelijk zijn om deze kosten als gemeente te dragen.
We maken dit in een voorbeeld duidelijk. In een aantal beroepen is het vanuit veiligheidsvoorschriften nodig dat er werkschoenen (met stalen neuzen) worden gedragen. De werkgever is verplicht om deze te verstrekken. Heeft een werknemer een zodanige beperking dat er een noodzaak bestaat tot het dragen van aangepast orthopedisch schoeisel, dan kunnen aangepaste orthopedische werkschoenen als een voorziening worden verstrekt.
In de Participatiewet wordt niet nader beschreven wat meeneembare voorzieningen zijn. Te denken valt aan de volgende type voorzieningen:
Bovenstaande lijst met meeneembare voorzieningen is niet limitatief. Er geldt een drempelbedrag van € 176,76 [normbedrag UWV op 1-1-2024] voor alle voorzieningen. Voorzieningen die minder dan het drempelbedrag kosten, worden niet vergoed en komen voor rekening van de werkgever. Voorzieningen die meer kosten dan het drempelbedrag worden volledig vergoed.
Intermediaire activiteit bij visuele of motorische beperking
Bij een intermediaire activiteit gaat het bijvoorbeeld om een voorleeshulp, hulp bij het openen van de post of bij het zoeken van informatie op internet. Het is de bedoeling dat alle werknemersvoorzieningen die in verband met een visuele beperking op termijn worden verstrekt, beoordeeld en bekostigd door het UWV. Naar verwachting is dit op 1 januari 2024.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-175421.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.