Gemeenteblad van Tytsjerksteradiel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2024, 175339 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2024, 175339 | beleidsregel |
Beleidsregels Jobcoach Participatiewet 2024 gemeente Tytsjerksteradiel
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet (PW) de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Jobcoaching: het geheel aan ondersteunende activiteiten dat nodig is om arbeidsparticipatie van personen met een arbeidsbeperking op een specifieke werkplek optimaal en duurzaam te maken. Het gaat om activiteiten die overstijgend zijn aan het gebruikelijke inwerktraject van de werkgever en die na het inwerken (nog) nodig zijn om de opgedragen taken te kunnen blijven uitvoeren.
Jobcoaching heeft als doel om een kandidaat te begeleiden naar een situatie waarbij deze uiteindelijk zonder inzet van een jobcoach bij een reguliere werkgever zijn werk kan uitvoeren.
Behoort een kandidaat tot de doelgroep zoals omschreven in artikel 3 lid 1 tot en met 3, dan moet het dienstverband aan de volgende voorwaarden voldoen voordat jobcoaching kan worden ingezet:
Artikel 14. Subsidievaststelling
Uiterlijk 2 maanden na afloop van elke jobcoachperiode stelt het college de definitieve hoogte van de subsidie vast zoals genoemd in artikel 7 lid 2 en artikel 9 lid 1.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Tytsjerksteradiel op 2 april 2024,
de secretaris
drs. J. Krul
de burgemeester,
drs. L.J. Gebben
De eerste verantwoordelijkheid voor de begeleiding van een werknemer ligt bij de werkgever. Een goede werkgever biedt de begeleiding en ondersteuning die van de werkgever verwacht mag worden. Voor personen met een beperking geldt vaak dat zij meer dan de gebruikelijke begeleiding nodig hebben. Zonder begeleiding, vooral in de eerste fase van het dienstverband, blijkt dat het voor deze doelgroep moeilijk is om een baan te behouden. Het is mogelijk om voor deze personen jobcoaching in te zetten. Het doel van jobcoaching is om personen te ondersteunen bij het aan het werk komen of aan het werk blijven. De jobcoach gaat bijvoorbeeld mee om kennis te maken met het bedrijf en nieuwe collega’s, helpt met inwerken en houdt in de gaten of alles goed loopt.
Dit artikel spreekt voor zich.
Jobcoaching is bedoeld om de kandidaat te ondersteunen bij het verrichten van zijn werk. Aan het einde van de jobcoachperiode kan de kandidaat zelfstandig zijn werk uitvoeren en/of is de werkgever zelf in staat de kandidaat te begeleiden op zijn werkplek.
Jobcoaching kan worden ingezet voor jongeren die (op korte termijn) uitstromen uit het VSO- en Pro-onderwijs. Onder korte termijn verstaan we 6 maanden voordat de jongere uitstroomt uit het VSO- en Pro onderwijs. Jobcoaching kan ook worden ingezet voor de doelgroep loonkostensubsidie. Het gaat dan om personen die niet in staat zijn om het wettelijk minimumloon te verdienen. Hieronder vallen personen met een indicatie Banenafspraak en personen die zijn aangewezen op een Beschutte Werkplek. Daarnaast kan jobcoaching worden ingezet voor personen die wel in staat zijn om het wettelijk minimumloon te verdienen, maar voor wie de inzet van jobcoaching noodzakelijk is. Bijvoorbeeld voor personen met een medische urenbeperking. Jobcoaching is ook mogelijk voor personen die de Praktijkroute volgen. Tot slot is het mogelijk om jobcoaching in te zetten bij een proefplaats.
Er zijn een aantal eisen om voor jobcoaching in aanmerking te komen. Er moet sprake zijn van een arbeidsovereenkomst voor minimaal 6 maanden met een minimale arbeidsduur van 12 uur per week. Bij een proefplaats moet de werkgever op grond van de Participatieverordening schriftelijk de intentie uitspreken dat hij de kandidaat, bij gebleken geschiktheid, in dienst neemt. Dit voor minimaal zes maanden en 12 uur per week en zonder proeftijd.
Iedere kandidaat kan maximaal twee jaar worden begeleid. Dit is exclusief de periode van een eventuele proefplaats. Voorbeeld: De proefplaats duurt 3 maanden. Daarna volgt indiensttreding bij de werkgever. In dat geval kan er maximaal 27 maanden jobcoaching worden toegekend (24 maanden plus 3 maanden). Bij een proefplaats is de periode waarvoor jobcoaching wordt toegekend gelijk aan de periode van de proefplaats. Het kan zijn dat een kandidaat al eerder gebruik heeft gemaakt van jobcoaching waarvoor zijn werkgever subsidie heeft ontvangen. In dat geval wordt de periode waarvoor subsidie is verstrekt in mindering gebracht op de maximale jobcoachtermijn. Gaat de kandidaat bij een andere werkgever aan de slag, dan komt hij mogelijk opnieuw in aanmerking voor jobcoaching voor maximaal 2 jaar. Bij opvolgend werkgeverschap, bijvoorbeeld overname van het bedrijf door een andere werkgever, is dit niet mogelijk. De kandidaat blijft dan immers hetzelfde werk doen.
Artikel 6 Incidentele inzet jobcoach
Het is mogelijk om na beëindiging van de (maximale) jobcoachperiode, 5 uren jobcoaching in te zetten. Of deze uren ook daadwerkelijk worden gebruikt, is geheel aan en op initiatief van de kandidaat. De kandidaat kan de jobcoachuren inzetten bij bijvoorbeeld calamiteiten en onvoorziene omstandigheden waardoor hij behoefte heeft aan tijdelijke ondersteuning. De jobcoach richt zich dan op het coachen van deze situatie. De behoefte van de kandidaat en zijn werkgever zijn leidend óf en op welk moment er een jobcoach wordt ingezet. De uren die niet zijn besteed, vervallen na 1 jaar na het beëindigen van de jobcoachperiode. Na dit jaar kan, wanneer nodig, opnieuw een aanvraag worden gedaan.
Artikel 7. Soorten jobcoaching
Een jobcoach is een erkend deskundige die methodische ondersteuning biedt op de werkplek aan mensen met een arbeidsbeperking en aan de werkgever. De gemeente kan een eigen jobcoach inzetten of een gespecialiseerde jobcoach inhuren en die bij een werkgever inzetten. Het is ook mogelijk dat de werkgever een externe jobcoach inhuurt. Daarnaast is het mogelijk dat de werkgever een interne jobcoach in dienst heeft. Het is niet mogelijk dat de werkgever voor dezelfde kandidaat diverse vormen van jobcoaching gelijktijdig ontvangt. Per situatie is één vorm van jobcoaching mogelijk.
Artikel 8. Kerntaken en verantwoordelijkheden
Hieronder staan de taken en verantwoordelijkheden van de jobcoach. Deze opsomming is niet limitatief.
De bovenstaande tabel beschrijft het volledige takenpakket van de jobcoach. Dat betekent niet dat de jobcoach alle taken bij iedere werknemer moet verrichten. Dat is maatwerk en afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte van de werknemer en de werkgever en ter beoordeling door de jobcoach.
Het merendeel van de activiteiten spreekt voor zich. Voor een aantal activiteiten hebben we hierna een korte toelichting opgenomen.
Stimuleren werkhervatting bij langdurige afwezigheid
Jobcoaching heeft altijd direct te maken met het werk van de kandidaat bij een werkgever. Is een kandidaat ziek of met vakantie, dan hoeft hij niet begeleid te worden. Wanneer nodig, kan de jobcoach bij ziekte wel worden ingezet. In dat geval zijn de activiteiten gericht op de werkhervatting. Is de kandidaat langdurig ziek, dan is de werkgever in eerste instantie verantwoordelijk voor de verzuimbegeleiding. De jobcoach kan aanvullend hierop de kandidaat coachen richting werk.
Onder begeleiding van de werkgever verstaan wij dat de jobcoach de directe collega’s van de kandidaat en zijn directe leidinggevende coacht. Dit met het doel dat de werkgever binnen 2 jaar zelf de coaching kan uitvoeren.
Begeleiding van de kandidaat in de thuissituatie
Het is mogelijk dat de jobcoach de kandidaat in zijn thuissituatie begeleidt. Het moet dan gaan om activiteiten die direct verband houden met zijn werk, bijvoorbeeld het scheppen van voorwaarden om op tijd op het werk te verschijnen.
Artikel 9. Interne werkbegeleiding
De persoonlijke begeleiding kan ook bestaan uit begeleiding door een directe collega bij de dagelijkse werkzaamheden. Deze collega’s zijn geen jobcoaches, maar verlenen wel persoonlijke ondersteuning op de werkvloer. Zij kunnen als interne werkbegeleiders worden opgeleid. De Harrie training is een geschikte opleiding om collega’s met een arbeidsbeperking te begeleiden. Wanneer nodig is een combinatie van een jobcoach en een interne werkbegeleider mogelijk.
Artikel 10. Eisen aan kennis en kunde van de jobcoach en intern werkbegeleider
In dit artikel zijn de kwaliteitseisen voor jobcoaching vastgelegd. Daarnaast moet externe jobcoaching die de gemeente inzet voldoen aan de algemene eisen die zijn vastgelegd in het Programma van Eisen inkoop Re-integratiedienstverlening. Deze eisen stellen we ook aan de interne jobcoach van de werkgever of de externe jobcoach die de werkgever inzet.
De intern werkbegeleider moet specifieke competenties hebben en een speciale training hebben gevolgd, bijvoorbeeld ‘Harrie helpt’.
Artikel 11. Begeleidingsniveaus externe jobcoach en interne werkbegeleiding
Er is sprake van twee begeleidingsniveaus, namelijk licht en midden. De begeleiding bij niveau 1 is maximaal 54 uren en bij niveau 2 maximaal 96 uren. Per definitie wordt de begeleiding aflopend ingezet. Dit is logisch omdat kandidaat en werkgever steeds zelfredzamer behoren te worden.
Het sleutelwoord is maatwerk. Is het begeleidingsniveau midden niet voldoende, dan zijn de extra kosten voor rekening van de werkgever.
In dit artikel is het uurtarief opgenomen voor de externe jobcoach en de subsidie die wij kunnen verstrekken aan een werkgever voor de intern jobcoach, de jobcoach die de werkgever inhuurt en interne werkbegeleiding. Deze uurtarieven worden jaarlijks geïndexeerd. De activiteiten die niet worden vergoed, zijn ook opgenomen in dit artikel.
De aanvraag voor jobcoaching of interne werkbegeleiding moet vier weken na de start van het dienstverband zijn ontvangen. De werkgever gebruikt hiervoor een aanvraagformulier van de gemeente.
Artikel 14. Subsidievaststelling
Dit artikel spreekt voor zich.
Deze bepaling is het ‘maatwerk artikel’ op grond van artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-175339.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.